یادداشت
گفتگو و گزارش

یادداشت؛


«چه تَلی اش کنی چه بی نون بخریش»/ مسأله این است: فامیل نماینده یا فامیل همسر؟

عزل یک فامیل و انتصاب یکی دیگر از اعضای فامیل به جای آن، حکایت این ضرب‌المثل است: «چه تلی اش کنی چه بی نون بخریش». چه فرقی می‌کند فامیل خود نماینده باشد یا فامیل همسر! آبگوشت همان است.

«چه تَلی اش کنی چه بی نون بخریش»/ مسأله این است: فامیل نماینده یا فامیل همسر؟

اَفتونیوز| « چه بی نون بخری چه تلی اش کنی» حکایت عزل و نصب‌های این روزهای کهگیلویه و بویراحمد است.

در ماه‌های منتهی به انتخابات اسفند ۱۴۰۲ قرار داریم. چند ماهی است ترکیب هیئت نظارت، هیئت اجرایی انتخابات و همچنین چینش فرمانداران و بخشداران تبدیل به یکی از نگرانی‌های اصلی شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی شده است.

این موضوع بارها در رسانه‌های مختلف استان نیز طرح شده است. در پی فشار افکار عمومی، در نهایت تصمیم بر تغییر برخی از فرمانداران گرفته شد. کوروش درخشان‌زاده فرماندار دنا و سیدعبدالعزیز موسوی فرماندار کهگیلویه عزل شدند تا بخشی از نگرانی شهروندان کاسته شود. اما نکته جالب توجه این‌جاست که آن‌چنان که گفته می‌شود گزینه‌های جانشینی، تفاوت چندانی با خود آن‌ها ندارند.

فرمانداری دنا که تبدیل به مکانی برای جولان نزدیکان نماینده بویراحمد شده بود، بر عهده پسردایی نماینده قرار داشت، اما حالا  به یکی از نزدیکان همسر نماینده رسیده است! در واقع شایستگی، تجربه و تخصص قربانی می‌شوند تا کری‌خوانی‌های خانوادگی فروبنشینند.

گویا نماینده نمی‌تواند از این فرمانداری بگذرد. رها کردن فرمانداری‌ها به معنای گذشتن از چندین هزار رأی است. همان‌طور که نمی‌شود از آموزش و پرورش، صمت، شرکت گاز و سایر دستگاه‌های اداری گذشت.

عزل یک فامیل و انتصاب یکی دیگر از اعضای فامیل به جای آن، حکایت این ضرب‌المثل است: «چه تلی بخری چه بی نون بخری». چه فرقی می‌کند فامیل خود نماینده باشد یا فامیل همسر! آبگوشت همان است.

حال با این عزل و نصب‌ها نه تنها از نگرانی‌ها کاسته نشد، بلکه بر آن‌ها افزوده نیز شد. بنابراین شهروندان چنین گمان می‌کنند که نماینده نمی‌تواند از مناصب مهمی مثل فرمانداری‌ها بگذرد.

نگرانی افکار عمومی نه از اشخاص، بلکه از ساختار فامیلی و عشیره‌ای است که همه چیز را با نگاه انتخاباتی می‌بیند. بنابراین تغییر به معنای تغییر ساختاری در فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها باید باشد، نه تغییرات فامیلی.

رقابت‌های انتخاباتی در گرو ایجاد میزانی از سلامت و امنیت انتخابات در نظر مردم است. چنانچه مردم با مشاهده این عزل‌ونصب‌های صوری در مورد سلامت انتخابات دچار تردید شوند، نه تنها مشارکت پایین می‌آید، بلکه ممکن است شاهد مسائل امنیتی نیز باشیم.

فرمانداری دنا که همچنان در چنبره همان نگاه عشیره‌ای و انتخاباتی قرار دارد، ببینیم روزهای آینده، حال و روز فرمانداری کهگیلویه به کجا ختم می‌شود.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 7 نظر

  • 1 سرابتاوه 1402/7/14 15:18:43

    آخ سی روشنفکر که فقط دنبال کار قومل خودشه. بقیه کشک.بقیه پشم.

    پاسخ
  • 2 فرهنگی 1402/7/12 6:18:16

    عزل فرماندار مارگون به کجا انجامید؟ اصل کاری مارگون است . حتما فعلا زور نماینده چربیده!!

    پاسخ
    • 2 - 1 ناشناس پاسخ به : فرهنگی 1402/7/12 21:59:33

      انتصاب شعبانی انتخاب روشنفکر بود

  • 3 دنا 1402/7/11 17:48:9

    فرموندار رفت فرموندار جایگزین وابی. تمام کارل استاندار و نماینده بی حساب کنابن

    پاسخ
  • 4 دنا 1402/7/11 15:37:25

    شعبانی و درخشان زاده چند نقطه مشترک دارند: اول اینکه هر دو نفر شوفر روشنفکرهستند. دوم‌اینکه هر دو نفر از بستگان روشنفکر هستند.سوم‌اینکه هر دو نفر دست نشانده روشنفکر هستند. چهارم اینکه هر دونفر قومیتی هستند. پنجم اینکه هر دونفر از طریق خانم روشنفکر منصوب شدند . ///// فقط یک تفاوت بین درخشان زاده و شعبانی وجود دارد: یکی از بستگان خود روشنفکر است ولی دیگری از بستگان‌زن روشنفکر ////

    پاسخ
    • 4 - 1 برهمن پاسخ به : دنا 1402/7/14 16:26:19

      بنازمت با این تحلیل دقیقت. نکنه خودت شعبانی هستی .

  • 5 بهرامی 1402/7/11 12:36:1

    ایگو فقیر دلش خشه، دارا فرمون وش ایه... ایسو افتو خبر دلش خشه، بهرامی، خَر وش ایه کوت ایکشه

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها