یادداشت
گفتگو و گزارش

اَفتونیوز گزارش میدهد؛


ماجرای جاده لنده به تشان چیست؟/ ناتوانی نماینده و فرماندار در جذب اعتبار یا بهره‌برداری انتخاباتی؟!

حال علت این تناقض گویی‌ها چه می‌تواند باشد نماینده کهگیلویه و فرماندار لنده باید پاسخگو باشند اما یکی از فرضیه‌های مطرح شده این است که موحد و دانش توانایی جذب اعتبارات لازم را نداشته‌اند و با راه انداختن این قضیه قصد انداختن توپ در میدان دیگران، ماجرا را به سمت دیگری ببرند.

ماجرای جاده لنده به تشان چیست؟/ ناتوانی نماینده و فرماندار در جذب اعتبار یا بهره‌برداری انتخاباتی؟!

اَفتونیوز| جاده لنده - تشان در ۱۹ دی ۱۳۹۸ با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی با هدف خروج شهرستان لنده از بن بست کلنگ زنی شد.

سیدمحمد موحد نماینده فعلی کهگیلویه در تاریخ ۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ در جایگاه منتخب مردم لنده در پاسخ خبرنگار خورنا در مورد این جاده گفت: اطلاعات دقیق و عمیقی در مورد این جاده ندارم ولی در ایام مسئولیت قطعا با جدیت پیگیری خواهد شد و به بهره‌برداری می‌رسد.

در ۱۱تیر ۱۳۹۹ در اولین شورای ادارای شهرستان لنده با حضور نماینده فعلی، جناب موحد صراحتا اعلام کرد جاده لنده به تشان در ردیف اعتباری جاده پاتاوه - دهدشت است که امیدواریم با تامین اعتبارات لازم مشکل این پروژه حل شود.

در تاریخ ۲۱ مهر ۱۳۹۹ خدادوست موسوی فرماندار وقت لنده در مورد این پروژه گفت: فاز اول طرح ملی لنده به تشان پنج و نیم کیلومتر با اعتبار بالغ بر ۴۷ میلیارد تومان در دست اجراست و تا ۲ماه دیگر خاکبرداری این طرح به اتمام می‌رسد و کار ابنیه و زیرسازی انجام می‌شود و در پایان این خبر در باشگاه خبرنگاران جوان ذکر شده است که محور ارتباطی لنده - تشان در ادامه محور دهدشت - پاتاوه است.

در تاریخ ۵ بهمن ۱۳۹۹ موحد در شورای اداری شهرستان لنده در مورد این پروژه گفت: جاده لنده -تشان مشکل اعتباری ندارد و در حال حاضر فعال است.

تورج رزمجو فرماندار قبلی شهرستان لنده در تاریخ ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ در جلسه معارفه در این مورد گفت: جاده لنده - تشان یک کریدور مهم برای شهرستان لنده، بهمئی و خوزستان است که فاز دوم آن با بیش از ۶۴ میلیارد تومان در حال بازگشایی مناقصه است. دانش در این جلسه گفت: با تلاش شبانه‌روزی پروژه لنده - تشان با رویکردی خوب اجرائی می‌شود.

در تاریخ ۴ شهریور ۱۴۰۱ در پی شایعه تعطیلی این جاده روابط عمومی فرمانداری لنده طی پیامی صراحتا این تعطیلی را رد کرد و گفت تا این مسیر انجام نشود جاده‌ی دهدشت - پاتاوه ناقص است.

در ۲۰ تیر ۱۴۰۲ در نشست شورای اداری شهرستان لنده با حضور نماینده، جناب موحد اعلام کرد پروژه لنده - تشان مجوز ماده ۲۳ ندارد و ادامه داد هر کس کلنگ این پروژه را زد قطعا هدفش خدمت بوده است ولی بیش از ۶ هزار میلیارد اعتبار نیاز دارد که حقیقتا کار دشواری است!

جلال دانش در این نشست مدعی شد معاون وزیر با این کلنگ‌زنی برای مردم توقع ایجاد کرده است!

با سفر ریاست جمهوری و درخواست مادر شهید لنده‌ای از او برای این جاده و واکنش نماینده سابق کهگیلویه به این ادعا و تحت تاثیر رسانه‌ها و افکار عمومی جلال دانش و نماینده کهگیلویه بزرگ موضع خود را تغییر دادند و مدعی شدند این جاده مجوز مستقل ماده ۲۳ ندارد!

همه این رخدادها در حالی اتفاق افتاد که محمدرضا کدخدا زاده معاون ساخت و توسعه راه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی در خلال سفر ریاست جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگار تابناک در خصوص این جاده گفته بود، پروژه لنده به تشان بخشی از جاده پاتاوه به دهدشت و کریدور شمال به جنوب کشور است و وی علت  عمده دلیل کندی کار در اجرای این پروژه را مشکل اعتباری عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه جاده تشان به لنده بخشی از جاده پاتاوه به دهدشت است، اولویت اعتباری با کار بر روی جاده پاتاوه - دهدشت بوده و این پروژه اکنون و پس از افتتاح پروژه پاتاوه به دهدشت می تواند با همکاری و پیگیری مسئولان استانی و نماینده مردم در مجلس به خوبی پیش برود. 

معاون وزیر در این گفت و گو تلویحا اهمال و عدم پیگیری‌های مسئولان استانی و نماینده را تایید کرده و خواهان فعالیت بیشتر در خصوص این محور بود.

حال علت این تناقض‌گویی‌ها چه می‌تواند باشد نماینده کهگیلویه و فرماندار لنده  باید پاسخگو باشند اما یکی از فرضیه‌های مطرح شده این است که موحد و دانش توانایی جذب اعتبارات لازم را نداشته‌اند و با راه انداختن این قضیه قصد انداختن توپ در میدان دیگران، ماجرا را به سمت دیگری ببرند.

این در حالی است بعد از اخبار روزهای اخیر، فعالان مجازی نماینده کهگیلویه اطلاعیه‌ای را منتشر کردند که در آن نوشته بود «جاده لنده به تشان جز ۴۱۱ پروژه فاقد مجوز زیست محیطی می‌باشد که در بودجه ۱۴۰۱ برای آنها بودجه تعریف گردید در راستای گزارشات محیط زیست  به سازمان‌های مربوطه این موضوع در دستو‌ر کار مجلس و نهادهای مربوطه قرار گرفت در گزارش سازمان محیط زیست به مجلس شورای اسلامی ۴۱۱ پروژه کلان فاقد مجوز زیست‌محیطی در کشور وجود دارد که پیوست زیست‌محیطی ندارد، پس از مطرح شدن این موضوع با سازمان برنامه و بودجه مکاتبه و تصمیم گرفته شد تا تخصیص بودجه به این موارد را تا دریافت مجوز از سازمان محیط زیست متوقف شود»

حتی اگر این متن را صادقانه و نه صرف دفاع از نماینده تلقی کنیم با اظهارات قبلی نماینده و مسئولان سازگاری ندارد.

یکی از فرضیات موجود این است که فرماندار لنده و نماینده کهگیلویه با هماهنگی سازمان یافته قصد سکوت و بهره‌برداری انتخاباتی از این قضیه دارند که در زمان انتخابات با مانور تبلیغاتی خود را منجی نجات این جاده معرفی کنند یا باز باید واقعیت ماجرا را باید در جاهای دیگر جست و جو کنیم!

کافی است سرچ ساده‌ای در اظهارات ماه‌های اخیر فرماندار لنده داشته باشیم تا متوجه شویم وی سعی دارد جاده محلی لنده  تراب که در جایگاه خود دارای اهمیت و ارزش است به محور لنده - تشان که بخش مهمی از اتصال کریدور شمال به جنوب است را ارجحیت دهد.

در واقع به نظر می‌رسد فرماندار به دلیل تاکید و جایگزینی جاده لنده  - تراب به جای لنده - تشان  خواهان تغییر در اولویت‌هاست یا شاید جاده لنده به تراب را گزینه قابل تحقق و در دسترس‌تری می‌داند!

حال مردم می‌توانند با کنار هم قرار دادن اظهارات نماینده و فرماندار لنده واقعیت امر را متوجه شوند و اما سوالی که باید در انتهای متن پرسید: آیا این جاده و این پروژه اولین پروژه‌ای است که به صورت زیرمجموعه‌ای از ابرپروژه‌ای در کشور تعریف می‌شود؟! این اظهارنظرهای متناقض فصلی تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ بالاخره چرا بر مبنای اسناد و مدارک در خصوص محور لنده - تشان شفاف‌سازی صورت نمی‌گیرد؟‌ آیا محور لنده به تشان نیز مانند سد آبریز، سیمان سپو، نیروگاه سیکل ترکیبی، آبرسانی به چهار شهرستان و سایر پروژه‌های مهم در تاریک‌خانه حضرات و اساتید توسعه شهرستان دفن خواهد شد؟!



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 3 نظر

  • 1 زنده باد لنده 1402/7/13 10:40:24

    متاسفانه آدم های نالایق و بیسواد و فاقد تخصص در پست هایی گمارده میشوند و باعث پس رفت شهرستان لنده میشود و در سطح کلان باعث مشکلات امروزه مملکت میشوند . فرماندار لنده نه تخصص این پست داشته و نه تجربه آن را ،ایشان جز در عقب ماندگی لنده هیچ قدمی برنداشته اند . فرماندار باید جسور و مطالبه گر باشد تنها داشتن ایمان و مذهبی بودن که آن هم معلوم نیست داشته باشد یا نه و ناظر و حاکم بر این مقوله خداوند هست .هر مسئولی در هر پست و مقامی اگر برای رضای خدا و رضای خلق قدمی برداشت عیارش مشخص است وگرنه ایمان به ظاهر و نماز نیست، یزید و معاویه هم اهل دین و نماز بودند. مسئولین پست پرست همه ی شما نسبت به خون شهدا بدهکارید واگر بر این مسند تکیه زده اید بخاطر رشادت ها و از خودگذشتی همین مردم می باشد و کمتر بخاطر مقاصد سیاسی خود و نماینده مجلس حق مردم شهر اولین ها و مرکز بخش ثلاث را پایمال نمایید

    پاسخ
  • 2 ناشناس 1402/7/12 7:31:27

    ما مردم لنده خواهان عزل جلال دانش از فرمانداری لنده هستیم ایشان در بین مردم جایگاهی ندارد.

    پاسخ
  • 3 ناشناس 1402/7/12 7:27:58

    فرماندار لنده خلاف مطالبات مردم گام برمی‌دارد ضروری است وی هرچه سریعتر عزل گردد

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها