یادداشت
گفتگو و گزارش

بلندپروازی‌های مدیرعامل پتروشیمی دهدشت یادآور افتتاحیه هزار روزه

مدیرعامل پتروشیمی دهدشت در جدیدترین مصاحبه خود از بهره‌برداری آزمایشی این پتروشیمی در بهمن ۱۴۰۳ خبر داد! این خبر فاقد استدلال علمی است چون این پتروشیمی هنوز در بعد ساختمان‌سازی به پیشرفت ۵۰ درصدی نرسیده است و خط انتقال آب آن نیز کامل نشده است.

بلندپروازی‌های مدیرعامل پتروشیمی دهدشت یادآور افتتاحیه هزار روزه

اَفتونیوز|  دولت هشتم در سال ۱۳۸۱ به منظور توسعه و آبادانی مناطق محروم و کمتر توسعه یافته غرب کشور طرح احداث خط سراسری اتیلن غرب را تصویب کرد این خط از عسلویه آغاز و با عبور از استان‌های فارس، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، لرستان، کرمانشاه، همدان و کردستان به شمال غرب منتهی می‌شود.

پتروشیمی‌های گچساران و دهدشت در استان کهگیلویه و بویراحمد در همین راستا در سال ۱۳۸۶ کلنگ‌زنی شدند.

گاز خوراکی پتروشیمی گچساران از پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس به میزان یک میلیون و دویست و شصت هزار تن در سال و با خط لوله ۹۰ کیلومتر تامین خواهد شد، محصول نهایی این مجتمع یک میلیون تن اتیلن در سال و نیز ۸۴ هزار تن در سال +C۳ (برش پروپان و سنگین‌تر) خواهد بود و یکی از این محصولات( اتیلن گرید پلیمری ) به عنوان خوراک به ۴ پتروشیمی خط دنا ( ممسنی، دهدشت،کازرون و بروجن ) و شرکت پلیمر گچساران انتقال می‌یابد تا زنجیره ارزشی این خط تکمیل شود، پتروشیمی گچساران در سفر ریاست‌جمهوری به استان به طور رسمی افتتاح شد و پتروشیمی‌های دیگر در حال ساخت هستند.

پتروشیمی دیگر استان واقع در شهرستان کهگیلویه و شهر دهدشت بوده که در حال تکمیل است.

پتروشیمی دهدشت در سفر استانی نايب رئيس مجلس جناب آقاي مهندس باهنر به استان كهگيلويه و بوير احمد در تاريخ ۱۳۸۶/۰۱/۲۰ كلنگ احداث یک واحد تولید پلی اتیلن سنگین به ظرفیت ۳۰۰,۰۰۰ تن در سال زده شد و بلافاصله در تاريخ ۱۳۸۶/۰۱/۲۸ شرکت پتروشيمی دهدشت به صورت سهامی خاص تأسیس و به ثبت رسید، كه در تاريخ ۱۳۸۶/۱۰/۱۹ نام شركت به پليمر دهدشت تغيير يافت. سپس در تاريخ ۱۳۸۸/۱۱/۰۳ شركت صنايع پتروشيمی دهدشت به صورت سهامی عام تاسيس و صددرصد سهام شركت پليمر دهدشت به اين شركت منتقل شد. این شرکت مجری احداث يك واحد تولید پلی اتیلن سنگین در شهر دهدشت می‌باشد، هدف از اجرای آن در مرحله اول تولید مواد اولیه پلی اتیلن سنگین برای تامین نیاز بازارهای داخلی و تغذیه صنایع پایین‌دستی و در مرحله بعد صادرات محصول به بازارهای جهانی می‌باشد. با مطالعات انجام شده توسط مشاور جهت مكان‌يابی و پس از انتخاب مكان مناسب، زمين طرح به مساحت ۱۰۲ هكتار در منطقه صحرای كلاچو خريداری شد. كه بلافاصله نسبت به يكپارچه‌سازی زمين اقدام و سند رسمی جهت احداث كارخانه در تاريخ ۱۳۸۷/۱۱/۱۷ اخذ شد.

پتروشیمی دهدشت در طول زمان زیادی با وقفه تهیه مجوزهای لازم و نبود سرمایه‌گذار روبه رو بود و عملا پیشرفتی نداشت تا در تاریخ ۲۱ دی ماه ۱۳۹۸ قرارداد انجام عملیات مهندسی ساخت و نصب پیش راه‌اندازی و راه‌اندازی پلی‌اتیلن سنگین با شرکت پتروپارس امضا شد. با توجه به سوابق‌‎کاری شرکت پتروپارس امیدها برای احیای پتروشیمی دهدشت بعد از این قرارداد افزایش یافت.

از طرف دیگر هلدینگ خلیج فارس با سیاست اتمام پروژه‌های در دستور کار اقدام به تزریق بودجه به پروژه‌های نیمه تمام کرد و در این میان خط اتیلن غرب نیز مورد توجه قرار گرفت.

اما با این تفاسیر روند کار ساخت پتروشیمی با روند ساخت آپارتمان متفاوت است و خط تامین آب و برق و خوراک از ملزومات است.

مدیرعامل پتروشیمی دهدشت در جدیدترین مصاحبه خود از بهره‌برداری آزمایشی این پتروشیمی در بهمن ۱۴۰۳ خبر داد! این خبر فاقد استدلال علمی است چون این پتروشیمی هنوز در بعد ساختمان‌سازی به پیشرفت ۵۰ درصدی نرسیده است و خط انتقال آب آن نیز کامل نشده اینکه صرفا بدون پشتوانه علمی چنین ادعایی مطرح شود بیشتر به جنبه تبلیغاتی و هیاهو شبیه است تا گزارش مستند و علمی!

یک اشتباه، یک سهل‌انگاری در روند ساخت و بهره‌برداری پتروشیمی، میلیاردها سرمایه را بر باد خواهد داد و بهتر است در هنگام ارائه گزارش آمار واقعی به مردم داده شود.

از طرف دیگر پتروشیمی هنگام بهره‌برداری نیاز به تزریق نیروی تخصصی و با توجه به سابقه هلدینگ خلیج فارس جذب از طریق آزمون و در نهایت تعدیل نیروی کارگری دارد پس این نوع گزارش‌دهی برای جامعه تحصیل کرده امروز کهگیلویه بیشتر شبیه بازی با کلمات است.

از طرف دیگر مسئولان شهرستان کهگیلویه باید بدانند یک پتروشیمی برای سود‌دهی برای زنجیره ارزشی کاملی در شهرستان داشته باشد و گرنه اندک افرادی از سود آن منتفع خواهند شد و بهتر است به جای تبلیغات غیرواقعی به فکر تکمیل صنایع پایین دست و زنجیره ارزشی پتروشیمی دهدشت باشند.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها