یادداشت
گفتگو و گزارش

گاف بزرگ نماینده بهبهان و آغاجری/ «سد آبریز» انتقال بین حوضه ای محسوب نمی شود

وی ادامه داد: طبق مصوبه امروز مجلس هیچگونه انتقال آبی بین حوضه های آبریز اصلی انجام نمی گیرد مگر برای شرب آنهم با مجوز شورای عالی آب، مصوبه امروز مجلس منافاتی با ساخت سد آبریز ندارد و به نفع این استان است.

گاف بزرگ نماینده بهبهان و آغاجری/ «سد آبریز» انتقال بین حوضه ای محسوب نمی شود

اَفتونیوز| امروز دوشنبه ۱۷ مهرماه ۱۴۰۲، جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه کل کشور مورد بررسی قرار گرفت و نمایندگان مجلس در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با بند (ح) ماده ۴۰ این لایحه با ۱۲۶ رأی موافق، ۹۲ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۶ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

براساس بند (ح) ماده ۴۰ لایحه مذکور؛ انتقال آب بین شش حوضه آبریز داخلی برای مصارف غیرشرب ممنوع است. تأیید تخصیص آب و اجرای طرح‌های انتقال آب شرب بین حوضه‌های آبریز و استان‌ها پس از طی مراحل فنی و تصویب در شورایعالی آب با لحاظ نیازهای زیست‌ محیطی طبق استانداردها و حدود مجاز مندرج در اسناد و قوانین برای حقابه‌های مبدأ امکان‌پذیر می‌باشد.

بعد از این خبر، محمد طلا مظلومی نماینده شهرستان های بهبهان و آغاجری در توئیتی نوشت؛ با تصویب بند"ح"ماده ۴۰برنامه توسعه هفتم در مجلس شورای اسلامی: انتقال آب بین شش حوضه آبریز داخلی برای مصارف غیرشرب ممنوع، تأیید تخصیص آب و اجرای انتقال آب شرب بین حوضه های آبریز و استانها پس از طی مراحل فنی و تصویب در شورایعالی آب با لحاظ نیازهای زیست محیطی طبق استانداردها حد مجاز مندرج در اسناد و قوانین برای حقابه های مبدأ امکان پذیر است.

ساعتی بعد از این توئیت، آرش مصلح شامگاه دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در پاسخ به این سوال که آیا با وجود این مصوبه سد آبریز اجرا می شود یا نه، اظهار کرد: تمام اهدافی که از یک سد در علوم آب متصور است در سد آبریز جمع شده است و سد آبریز در حوضه آبریز درجه یک خلیج فارس و دریای عمان و حوضه آبریز درجه ۲ زهره و جراحی قرار گرفته و هیچگونه انتقال آب بین حوضه ای وجود ندارد و کل سد در یک حوضه است.

وی ادامه داد: طبق مصوبه امروز مجلس هیچگونه انتقال آبی بین حوضه های آبریز اصلی انجام نمی گیرد مگر برای شرب آنهم با مجوز شورای عالی آب، مصوبه امروز مجلس منافاتی با ساخت سد آبریز ندارد و به نفع این استان است.

وی افزود: کشور ۶ حوضه آبریز اصلی دارد و استان کهگیلویه و بویراحمد در حوضه خلیج دریای عمان است و در آن ۶ حوضه امکان انتقال وجود ندارد.

مدیرکل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: کل این استان در یک حوضه آبریز قرار دارد، حوضه خلیج عمان و دریای عمان جزو حوضه های اصلی کشور (درجه یک کشور) محسوب می شود. استان کهگیلویه و بویراحمد به طور کامل در حوضه درجه یک خلیج فارس و دریای عمان است.

مصلح تاکید کرد: حوضه های درجه ۲ به نام حوضه آبریز کارون زهره و جراحی اند. شهرستان های بویراحمد و دنا و بخشی از مارگون در حوضه کارون قرار دارند و مابقی در حوضه جراحی و زهره اند.

مدیرکل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: ما حامی تصویب این لایحه بوده ایم و مصوبه امروز مجلس منافاتی با ساخت سد آبریز ندارد و به نفع این استان است.

به عنوان نمونه با این مصوبه دیگر نمی توانند از سد خرسان به جز برای شرب آبی انتقال دهند ولی سد آبریر در حوضه زهره جراحی است و خود سد و اهداف آن در یک حوضه است نه در ۲ حوضه.

وی ادامه داد: سد آبریز یقینا و با اطمینان ۱۰۰ درصد ساخته می شود و اهداف آن شرب و صنعت، کشاورزی، برقابی، گردشگری، کنترل رسوب و افزایش عمر سد مارون بهبهان و کنترل سیلاب است.

یکی از مخاطبان نیز در این خصوص نوشت، به نظر می‌رسد  آقای مظلومی نمی‌دانند  حوضه و زیر حوضه و انتقال بین حوضه ای چیست وگرنه این اظهارات غیر کارشناسی شده را مطرح نمی کردند.

هر چند ما از عملکرد نماینده فعلی در مورد مهمترین مطالبه‌ی مردم کهگیلویه‌ی بزرگ راضی نیستیم و ایشان برای حق این مردم، تلاشی نکردند اما مظلومی‌ها بهتره حرف بدون سند نشر ندن و بابت استفاده از واژگانی چون تابوت برای حق این مردم، از کهگیلویه بزرگ عذرخواهی کنند.

مسئولین ما اگر عرضه و غیرت داشته باشند و جواب یاوه‌گویی‌های ایشون رو باید بدهند.

طبق ملکاشش حوضه اصلی عبارتند از: ۱- حوضه آبریز دریای خزر با ۷ حوضه کوچکتر، ۲- حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان با ۹ حوضه کوچکتر، ۳- حوضه آبریز دریاچه ارومیه، ۴- حوضه آبریز فلات مرکزی با ۹ حوضه کوچکتر، ۵- حوضه آبریز مرزی شرق با ۳ حوضه کوچکتر، ۶- حوضه آبریز قره‌قوم

سد آبریز در زیر حوضه مارون و زهره قرار دارد، اراضی هدف سد آبریز که در چرام و دهدشت است نیز در حوضه مارون و زهره قرار دارند و از طرفی آب بخشی از رودخانه مارون از شهرستان چرام تامین می شود، لذا نه تنها انتقال بین حوضه‌ای نیست بلکه انتقال زیر حوضه ای هم اتفاق نمی افتد و طرح موارد اینچنینی صرفا جنبه تبلیغاتی و انتخاباتی دارد.

و تنها مورد انتقال بین حوضه ای سدخرسان است که آب را از حوضه آبریز خلیج‌فارس و دریای عمان به حوضه فلات مرکزی می برد.

جناب مظلومی هیچ محبوبیتی نه برای بهبهانی ها دارد و نه لرها، وی صرفا برای شانتاژ تبلیغاتی چنین توئیتی رو نشر داده است.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 1 نظر

  • 1 غیرت 1402/7/18 13:32:18

    آخه نماینده ی یه دوره ای بچه لر ی حالا رفتی ادای بهبهانی ها رادرآوردی ، قوت لایموت وآب حیاتت از کهگیلویه وبویر احمد تامین میشه ، به اصطلاح نون نسه رامی خوری بانگ برآفتاب می زنی . اف براین دستی که نمک نداره ، به توچه مربوطه که در اداره زندگی مردم کهگیلویه دخالت می کنی . مطمئن باش مثل کشتزر یه دوره ای هستی .

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها