یادداشت
گفتگو و گزارش

ماریانوس قبادی روانشناس گفت و گو با اَفتونیوز مطرح کرد؛


حال روحی جوانان استان خوب نیست/فضای مجازی به سمت حذف حریم شخصی میرود/ دچار مَنم مَنم هایی شدیم که سرانجامش خودشیفتگی است

به مناسبت هفته سلامت روان تصمیم گرفتیم با دکتر ماریانوس قبادی فارغ التحصیل از دانشگاه کردستان و کارمند آموزش و پرورش گچساران با سابقه ده سال تجربه درمان و نویسنده کتاب های اختلال افسردگی و درمان های فراشناختی ،فرمول بندی و درمان اختلالات شخصیت و زوج درمانی مبتنی بر رویکرد جان گاتمن مصاحبه ای در زمینه سلامت روان و روانشناسی داشته باشیم .

 حال روحی جوانان استان خوب نیست/فضای مجازی به سمت حذف حریم شخصی میرود/ دچار مَنم مَنم هایی شدیم که سرانجامش خودشیفتگی است

اَفتونیوز|  به مناسبت هفته سلامت روان تصمیم گرفتیم با دکتر ماریانوس قبادی فارغ التحصیل از دانشگاه کردستان و کارمند آموزش و پرورش گچساران با سابقه ده سال تجربه درمان و نویسنده کتاب های اختلال افسردگی و درمان های فراشناختی ،فرمول بندی و درمان اختلالات شخصیت و زوج درمانی مبتنی بر رویکرد جان گاتمن مصاحبه ای در زمینه سلامت روان و روانشناسی داشته باشیم.

اَفتونیوز: به طور کلی منظور از بهداشت روانی جامعه چیست؟

خانم دکتر قبادی: بهداشت روان يعني زندگي روزمره ما، يعني روابطمان ،يعني توانايي لذت بردن از زندگي، بايد مراقب باشيم تا اين تعادل در زندگي روزمره از بين نرود چرا كه با بر هم خوردن اين تعادل، يعني سلامت روان يك جامعه به خطر افتاده است قبول مسئوليت ميان دو نهاد مردم و دولت متضمن سلامت روان خواهد بود.

سلامت روان به خطر بیفتد یعنی تاب آوری در مقابل مشکلات پایین آماده و سطح استرس و اضطراب افزایش یافته است.

اَفتونیوز: اهمیت نقش مشاوره و روانشناسی در سلامت روان را بیان کنید.

قبادی: سلامت جامعه را افراد و خانواده های جامعه تعیین می کنند زندگی هر فرد بر اطرافیان وی نیز تاثیر دارد فردی که از نظر روانشناسی بیمار است این بیماری را به دیگران نیز منتقل می کند من شهروند باید بدانم نه در برابر خودم تنها بلکه در برابر جامعه و رفتارش نیز مسئولم اگر سلامت روان من دچار مشکل شود اول برای خود دوم برای حال خوب جامعه باید پیگیر درمان باشم. افرادی که سابقه بیماری روحی دارند، افرادی که سابقه ژنتیکی بیماری روحی دارند اگر شناسایی و درمان نشوند حال جامعه را تغییر می دهند .منِ روانشناس باید موقعیتی که باعث بدتر شدن حال جامعه می شود را گزارش دهم.

اَفتونیوز: وضعیت سلامت روان استان را در چه شرایطی می بینید؟

 قبادی:حال اجتماعي جمعيت جوان استان خبر از وضعيت روحي خوبي نميدهد، افزایش حجم بیکاری و آسیب های اجتماعی میگه حال مردم استان علی الخصوص جوانان خوب نیست. خوب شما به اطراف خود نگاه کنید تفریح جوان ما چیست؟ زندگی روزمره اش به چه صورت می گذره؟جوانی که در زندگی روزمره خود مانده و تفریحی به جز فضای مجازی ندارد به مرور دچار استرس و افسردگی می شود و عزت نفسش به مرور کاهش می یابد و سرانجام منزوی می شود اگر جوان ما شغل و درآمد داشت تایمی برای ماندن و درجا زدن در روزمرگی نداشت و قطعا شرایط دیگری داشت.

من از بیگانگان هرگز ننالم 

که با من هر چه کرد آن آشنا کرد

آنچه بر سر جوان استان ما آمده حاصل کار مسئولین و خانواده های همین استان است که نتیجه اش افزایش خودکشی و افزایش آسیب های اجتماعی شده اگر جوان ما در فضای توام با احترام به حق و حقوق خود برسد دیگر نیازی برای مراجعه به روانشناس و مبارزه با افسردگی نخواهد داشت.

اَفتونیوز: از فضای مجازی گفتید تاثیر این فضا بر سلامت افراد استان رو چگونه می بینید؟ اصلا تاثیری داشته است؟

 قبادی: اعتیاد به فضای مجازی از زمان کرونا شروع شد و باقی ماند و تاثیرات بسیاری هم داشت.

نگاه سطحی به فضای مجازی سبک زندگی افراد را تغییر داده است و برای اینکه بدانیم این تغییر به چه سمتی بوده کافی است نگاهی به افراد معروف فضای مجازی بیندازیم و قطعا کمتر می بینیم این بلاگرها و افراد معروف کتاب خوبی را معرفی کنند یا مسائل علمی و تاریخی را مطرح کنند و‌ چون فضایی مثل اینستاگرام داستان اصلی ساخت اش بر مبنای ساختار فروش بوده و به یک فروشگاه تبدیل شده پرفروش ترین وسایلی که مخاطب به سمت آن می رود را مطرح می کند و احساس نقص و ناکافی بودن در بدن و چهره را منجر ميشود و در نتيجه اين القا به مخاطب مبني بر احساس ناكافي بودن منجر به هزينه هاي ميليوني براي رسيدن به روياهايي ايست كه مخاطب ساده لوح را بدنبال خود مي كشانند.

از طرف دیگر در کلینیک ها بیشتر شکایات مبنی بر خیانت، تنوع طلبی و عدم تعهد در زندگی زناشویی و رابطه های عاطفی است و این موارد نیاز به یادگرفتن مهارت خود مراقبتی در فضای مجازی را افزایش داده وقتی قرار است همه به سمت این فضا بروند این فضا نیاز به سواد و آگاهی و خود مراقبتی دارد که باید ابتدا در مدرسه و سپس خانواده آموزش داده شود که جای آن خالی است.

من از سلامت روان صحبت میکنم وقتی زندگی و تفریح فرد در فضای مجازی خلاصه باشد قطعا تاثیرات اش بی شمار است.

نگاهی کلی به اکسپلور اینستاگرام خود کنید چه مواردی بیشتر بازدید را دارند؟ پیج های زرد جز بیشترین بازدیدها را دارند.

فضای مجازی به سمت حذف حریم شخصی می رود و زندگی را به صورت سطحی و اکواریوم مانند به همه عرضه می کند این جامعه به سطحی نگری می رسد تمایل به نمایش دادن سطح زندگی بسیار زیاد شده و همچنین رقابت، افسردگی و تضعیف اعتماد به نفس هم افزایش داشته است‌.

من گوشه ای از آسیب های این فضا در استان رو گفتم.

ما گذر کاملی از سنت نداشتیم و به صورت یک باره به مدرنیته وارد شدیم و این نتیجه رو رقم زدیم شما به جامعه ای مثل ژاپن نگاه کنید درسته که مدرن زندگی می کنند اما سنت ها حفظ شده است.

اَفتونیوز: جایگاه روانشناسی در میان مردم و مسئولین چگونه است؟

 قبادی:جایگاهی ندارد اگر جایگاه داشت این حجم خودکشی و آسیب اجتماعی و خشونت در جامعه استان نبود و مسئولین هم شناخت درستی از این علم و جایگاه مهم آن نداند.

اَفتونیوز: چرا افراد به روانشناس رجوع نمی کنند و چه افرادی به رجوع می کنند؟

 قبادی : احساس ترس، خشم و شرم برای مراجعه به روانشناس وجود دارد خشم از این قشر و صحبت هایی که انسان را با واقعیت خودش روبرو می کند و ترس از نگاه مردم هنوز این نگاه حاکم است که افرادی که مشکل دارند به روانشناس مراجعه می کنند و  رجوع به  روانشناس را براي فردي كه اختلال رواني شديدي دارد ميدانند این در حالی است که افراد باهوش و موفق مراجعه بیشتری دارند چون با، هوش خود متوجه مشکل می شوند و برای رسیدن به موفقیت سعی در مراجعه به روانشناس دارند.

اَفتونیوز: در صحبت های شما از پیج های زرد گفته شد منظور چه مواردی هستند؟

 قبادی: هر چیزی که به شما وعده بدهد مثلا شما در ۲۱ روز پولدار شوید، شما با تلاش کم به جایی برسید. ببینید مسائل انگیزشی و زرد متفاوت هستند انگیزشی مناسب است و برای افراد تنبل یا افسرده تاثیرات خوبی دارد اما توصیه های زرد یا کتاب های زرد صرفا وعده به شما میدهد وعده ای که امکان تحقق نیست ، نمی توان بدون زحمت طی ۲۱ روز به جایی رسید و می توان گفت هر چیزی که با واقعیت فاصله داشته باشد.

اَفتونیوز: سن آسیب های اجتماعی  در استان کاهش یافته است؟

 قبادی: سن بلوغ کاهش یافته نوجوانی و بلوغ را باید یک ضربه روحی بزرگ دانست و دنیای آنان را درک کرد .

درک دنیای انسان های اطراف مهم است اما درک نوجوان مهم تر است .فشار هم سن و سالان، تغییرات فیزیکی ناشی از بلوغ، سردرگمی از جمله عوامل تاثیرگذار در این مقطع سنی است.

نوجوان و دنیای روانی او باید درک شود باید اسطوره سازی و الگوهایش تایید و با او همدل شد، دلیل انتخاب دوست هایش چه مواردی است و به چه چیز می اندیشد . نوجوان امروز همدلی و همراهی بیشتری را می پسندد، پرخاشگری های نوجوانان باید درک و مدیریت شود از رجوع به روانشناس در دوره نوجوانی نترسند و خانواده ها هم همراه و همگام نوجوان به جلسات مشاوره رجوع کنند.

آموزش خود مراقبتی در فضای مجازی برای این برهه سنی بسیار مفید است.

اَفتونیوز: خطاهای شناختی که همواره از آن سخن گفته می شود چیست؟

قبادی: ما ۱۷ نوع خطای شناختی داریم.

در زندگی ،طرحواره( تجربه های تلخ) تبدیل به خطای شناختی می شود فرد دچار دیدگاه تونلی می شود که باید ذهن طرف مقابل را بخوانم .

اطرافیان ما، روابط گذشته ما، تجربه های ما در کودکی و نوجوانی، فرهنگ، شکست ها، ارتباطات الان ما باعث ایجاد خطاهای شناختی هستند.

ما مسئول سلامت روان خود هستیم و باید خطاهای شناختی رو بشناسیم قرار نیست هر صحبتی رو برچسبی برای خود تلقی کنیم یا اهمیت دهیم .

اَفتونیوز: جایگاه گفت و گو در خانواده و جامعه به چه صورت است؟

 قبادی: کی عطا طاهری جمله ی زیبایی دارند : ما یاد گرفتیم یک نفر صحبت کند و ما بشنویم.

ما یاد نگرفتیم بشنویم یاد نگرفتیم خانواده یک سیستم است باید همه صحبت کنند و همه بشنوند.

بیایید تمرین گوش دادن فعال داشته باشیم، دنیای طرف مقابل را درک کنیم، چه انتظاری از ما دارد آیا انتظاراتش واقع گرایانه است؟ ما دچار مَنم مَنم هایی شدیم که سرانجامش خودشیفتگی است و به جایگاه فرد مقابل خود در خانواده بی توجهیم، خانواده یک سیستم است که باید جایگاه همه دیده شود و صدای همه شنیده شود .بیایید یاد بگیریم و به فرزندان خود یاد دهیم هنر گفت و گو کردن باعث حلِ بیشتر مشکلات خواهد شد.

اَفتونیوز: میدونم خود شما نویسنده کتاب هستید به جز کتاب های خودتان کتابی جهت مطالعه معرفی کنید.

قبادی: کتاب نجات از هزارتو از نیکول لپرا و کتاب دروغ هایی که به خود می گوییم از جان فردریکسون

اَفتونیوز: سخن آخر:

 قبادی: فضای مجازی تاثیر مستقیمی بر فرزند پروری و نگاه ما به زندگی گذاشته و آسیب های زیادی وارد ساخته بیایید قبل از تاثیر بیشتر مدیریت و درمان کنیم حال خوب ما در گرو پولدار کردن صنعت های زیبایی میلیاردی و دارو و درمان نیست حال خوب ما ناشی از خود درونی ما و قدم های ماست .

مصاحبه:مریم پارسا



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 1 نظر

  • 1 مشاور 1402/7/23 7:52:26

    دقیقا درست گفتید. بسیاری از افراد فقط تو اینستاگرام میچرخند و حسرت زندگی دیگران را میخورند. خودشون هم آب میخورند لایو میگیرند. فکر میکنند سلبریتی هستند و بقیه هم هوادارنشون. متاسفانه این موضوع در بین دختران به رقابتی عجیب تبدیل شده و چشم و همچشمی نیز مزید بر علت شده. بدبختانه دختران کم سن و سال نیز بعد از غیرحضوری شدن مدارس نیز به این فضا کشیده شدند. فاجعه همین الان هم هست ولی تا دو سه سال دیگه بسیار بسیار بدتر میشه. موضوع خیانت را نیز خانم دکتر به درستی مطرح کردند به سمت فاجعه شدن داره پیش میره. فقط و فقط خانواده ها به خاطر آبرو مسایل را مطرح نمیکنند و الا بسیاری از طلاقها ریشه در همین خیانتهای اینستاگرامی و دوستی های مجازی و بعدا واقعی داره.

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها