یادداشت
گفتگو و گزارش

کهگیلویه و بویراحمد و کمبود محیط بان

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد باتشریح برخی آمار‌های استانداردسازی مناطق حفاظت شده با تعداد محیط‌بانان، گفت: متأسفانه باید بگویم که این استان با وجود شرایط خاص آب و هوایی، جنگلی و کوهستانی بودن، اکنون با کمبود ۲۳۷ محیط‌بان روبرو بوده که کمی این تعداد محیط‌بان، مشکلات فراوانی را برای مناطق حفاظت شده بدنبال داشته است.

کهگیلویه و بویراحمد و کمبود محیط بان

«اسلام جاودان خرد» در حاشیه دستگیری ۲ گروه شکارچی مُتخلف در ارتفاعات شورم بویراحمد به ایلنا گفت: براساس استاندارد‌های بین‌المللی، برای هر یک هزار هکتار به یک محیط‌بان نیاز می‌باشد و این درحالیست که اکنون برای صیانت و حفاظت از مناطق حفاظت شده در استان کهگیلویه و بویراحمد با کمبود ۲۳۷ محیطبان مواجه هستیم.
وی از تلاش‌ها و درخواست‌های خود برای دریافت مجوز این تعداد محیط‌بان هم خبرداد و یادآورشد: واقعیت این است که شرایط امکانات و اعتبارات، اجازه جذب یک دفعه‌ای ۲۳۷ محیط‌بان را به ما نمی‌دهد اما بهرحال باید فکر ویژه‌ای برای رفع این کمبود نگران‌کننده کرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد، تعداد محیط‌بانان این استان را ۷۵ محیط‌بان ذکر و خاطرنشان کرد: این تعداد محیط‌بان باید از ۳۱۲ هزار هکتار منطقه حفاظت شده هراست و نگهبانی کنند که این اقدام بسیار سخت و طاقت‌فرسا است.
جاودان خرد با اشاره به شرایط توپوگرافی و جغرافیایی استان کهگیلویه و بویراحمد که در سلسله جبال زاگرس واقع شده است، اظهارداشت: همانگونه که می‌دانید در این استان، ارتفاعات دنا، خاییز، خامی، سولک، کوه سیاه و سفید، پارک ملی دنا و ده‌ها منطقه دیگر در مناطق حفاظت شده واقع که تمامی آن‌ها کوهستانی، سخت گذر با شیب‌های نفس گیر و تند است.
وی گفت: بطور مثال، منطقه دنا دارای ۴۰ قله بالای چهار هزارمتر بوده که برای صیانت و نگهبانی از آن، تعدادی از محیط‌بانان بصورت شیفت‌بندی و دوره‌ای عازم ارتفاعات می‌شوند تا رصد و پایش را انجام دهند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد از بازنشستگی تعدادی از همکاران محیط‌بان خود تا پایان سالجاری هم خبرداد و تأکید کرد که سازمان مرکزی حفاظت محیط زیست باید برای جایگزینی این محیط‌بانان، چاره‌ای ویژه بیندیشد.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها