یادداشت
گفتگو و گزارش

روایت عکاس کهگیلویه و بویراحمدی از ملال و ایثار مادران روستایی

اسحاق آقایی عکاس نامدار کهگیلویه و بویراحمدی زندگی تلخ و شیرینی های بانوان روستایی و عشایر را با تمام وجودش درک کرده و آن را به عنوان سوژه اصلی تولیدات هنری انتخاب کرده است.

روایت عکاس کهگیلویه و بویراحمدی از ملال  و ایثار مادران روستایی

اَفتونیوز| اسحاق آقایی که در تازه ترین برگ های موفقیت های هنریش هفته پایانی مهر ماه امسال با عکسی از محوطه های باستانی استان سیستان و بلوچستان رتبه سوم مسابقه عکاسی آرکیوفشن را به دست آورد و چند روز پیش از آن نیز با عکس حمام به عنوان نفر نخست و برگزیده جشنواره ملی "ایران من" از بخش های جانبی چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران معرفی شد بسیاری از آثار هنری خود را تقدیم مادران ایران زمین کرده است.

او که خود را روستا زاده‌ معرفی و این زندگی را تجربه کرده‌، سالهاست با دوربینش رنج و ایثار مادران ایلیاتی در مناطق روستایی و عشایری کهگیلویه و بویراحمد را از پخت نان، دوشیدن شیر، درست کردن شیرگرفته تا طریقه درست کردن آتش با هیزم و دیگر فعالیت های روزانه بانوان این استان را ثبت و ضبط می‌کند.

آقایی که تاکنون ۱۲ نمایشگاه انفرادی برپا و برای بیش از ۱۵۰ نمایشگاه جمعی اثر ارسال کرده است فعالیت های روزانه مادران روستایی کهگیلویه و بویراحمد را سوژه عکس هایش می کند تا زندگی در دل طبیعت آنان در هیاهوی پیشرفت تکنولوژی به دست فراموشی سپرده نشود.

این عکاس برای تهیه آثارش رنج سفر به روستاهای دوردست کهگیلویه و بویراحمد را بر خود هموار کرده و پس از ساعت ها تماشای زندگی مردمان این مناطق سوژه های خود را انتخاب می کند.

او که سال ۱۳۷۶ عکاسی را به صورت حرفه ای دنبال کرده و تاکنون در ۲۵۰ جشنواره شرکت کرده و تعداد زیادی عنوان برگزیده در جشنواره های ملی و بین المللی کسب کرده اعتقاد دارد که تصویر بهترین رسانه برای انتقال پیام به مخاطبان است.

ضرورت مستندسازی زندگی روستایی از نگاه اسحاق آقایی

او با اشاره به شیب تند تغییر سبک زندگی ساکنان این مناطق در کهگیلویه و بویراحمد می گوید: با توجه به اینکه بخش های زیادی از شیوه های زندگی این مردمان سختکوش به تاریخ پیوسته است مستندسازی فعالیت های زندگی ایلیاتی را ضروری می دانم.

این عکاس مشهور با اشاره به اینکه سبک زندگی روستایی و عشایری کهگیلویه و بویراحمد نسبت به ده سال پیش تغییرات زیادی کرده است تاکید می کند که عکس های امروز به عنوان آثاری نوستالژی زیبایی های زیادی برای نسل های آینده دارد.

او عتقاد دارد که نقش زنان در زندگی عشایری و روستایی تنها به فعالیت‌هایی همچون خانه‌داری، تربیت فرزندان، پخت و پز و … خلاصه نمی‌شود بلکه آنان دوشادوش مردان در فعالیت‌های کشاورزی و دامداری نیز حضوری فعال دارند به همین علت علاقه دارم فعالیت های زنان و مادران روستایی را به تصویر بکشم.

آقایی ادامه می دهد که در سال‌های اخیر عوامل طبیعی و غیرطبیعی همچون خشکسالی‌های پی در پی، سیلاب‌های سهمگین، نبود بازار فروش و کاهش تقاضا برای محصولات کشاورزی و دامی، معیشت خانواده‌های عشایری و روستایی را با مشکل مواجه کرده است و مردان مجبورند برای تامین نیازهای اولیه خانواده در فصولی از سال به مشاغل کاذب در شهرهای اطراف روی آورند و در نبود مردان، این زنان هستند که همه بار زندگی را به دوش می‌کشند و همه امور را بر عهده دارند.

عکس از نگاه عکاس قصه ما

این عکاس کهگیلویه و بویراحمدی با اشاره به اهمیت که تمرکز عکاس بر روی موضوعی خاص می تواند به خلق آثار بهتری منجر شود اعتقاد دارد: نگاه تخصصی در خلق اثر و پشتکار مهمترین عوامل موفقیت هنرمند در عرصه عکاسی است.

وی عنوان کرد:در عکاسی مانند سایر رشته های هنری فرد باید هدفی برای خلق اثر داشته باشد.

این عکاس موفق تاکید کرد: با پیشرفت تکنولوژی بخش زیادی از آموزش های عکاسی را می توان در فضای مجازی فرا گرفت اما علاقه مندان هم اکنون می توانند آموزش های تخصصی تر در این خصوص را از انجمن سینمای جوان و حوزه هنری در کهگیلویه و بویراحمد فرا گیرند.

او با اشاره به اینکه عکس مستند واقعیت زندگی است و می‌تواند در جامعه تاثیرگذار باشد می گوید که عکس‌های آرت (هنری) هم زیبا هستند ولی مستند ماندگار است.

آقایی تاکید می کند: گاهی یک عکس می تواند پیام هزار کلمه را روایت کند.

او اعتقاد دارد که عکاسی نه تنها راهی برای ثبت وقایع زندگی است بلکه رویدادهای جهان را نیز ثبت می کند و برای نسل های آینده مستند می کند.

ایرنا



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها