یادداشت
گفتگو و گزارش

روایت بخشدار دیشموک از وضعیت معدن نیترات لیراب و پمپاژ آب رودسِمه

مسائل و مشکلات بخش دیشموک و گزارشات مردمی پای ثابت مطالب پایگاه های محلی استان است و پیرو همین موضوع اَفتونیوز گفت و گوی کوتاه را با علیرضا نوروزی بخشدار دیشموک ترتیب داده است.

روایت بخشدار دیشموک از وضعیت معدن نیترات لیراب و پمپاژ آب رودسِمه

اَفتونیوز| مسائل و مشکلات بخش دیشموک و گزارشات مردمی پای ثابت مطالب پایگاه های محلی استان است و پیرو همین موضوع  اَفتونیوز  گفت و گوی کوتاه را  با علیرضا نوروزی بخشدار دیشموک ترتیب داده است.

علیرضا نوروزی از فرزندان بومی این بخش  و در تاریخ ۴ آبان ماه ۱۴۰۱ به عنوان بخشدار دیشموک شروع به کار کرده است. نوروزی گفت: دیشموک از شمال به شهرستان لردگان چهارمحال بختیاری واز غرب به ایذه و باغملک خوزستان و از جنوب به ارتفاعات ۳هزارمتری کوه سیاه وشهرستان لنده و از شرق به بخشهای مارگون وقلعه رئیسی ارتباط دارد. این بخش دارای ۲۸ هزار نفر جمعیت ۱۰۴ روستا دو قسمت غربی و شرقی و ۹۷۶ کیلومتر وسعت فی مابین سه استان کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال بختیاری و خوزستان واقع گردید در این میان بخش دیشموک بعلت توسعه نیافتگی متوازن و وسعت زیاد بخشی دارای آسیب های اجتماعی، کمبودها و نیازمندیهای شدیدی می باشد که البته ظرفیت های بالقوه فراونی را هم می توان در این بخش دیده و شناسایی نمود.

وی در خصوص مسائل درون بخشی بخش دیشموک اظهار داشت:  توسعه یافتگی این بخش با پیروزی انقلاب اسلامی آغاز گردید و میتوان گفت قبل از انقلاب هیچگونه مبحث توسعه بخش و خدمات دهی در این بخش وجود نداشت و با آغاز انقلاب اسلامی روستاهای دیشموک شروع به توسعه نمودند که با گذشت چند سال از کهگیلویه بزرگ بعنوان دو بخش چاروسا و بهمئی سردسیر راه بخش شدن را در تقسیمات کشوری طی نمودند و دیشموک بعنوان مرکز بخش بهمئی سردسیر معرفی گردید که به طور کلی  به بخش دیشموک معروف می باشد  اما با گذر سالیان زیاد به علت توسعه ی نامتوازن، توسعه بخش دیشموک به صورت دلخواه مردم پیش نرفت.

از جمله  در مبحث بهداشت و درمان  امکانات در حد یک بستر درمانی داریم ولی مراجعه روزانه بستر درمانی دیشموک جدای از اسفندون و درغک  می توان گفت روزانه از صد تا سیصد نفر می باشد لازم به ذکر است در سطح بخش دیشموک ما سه بستر درمانی در سطح شهر دیشموک، اسفندون و درغک داریم و ۴ پزشک در بستر درمانی دیشموک و یک پزشک در اسفندان و یک پزشک در درغک داریم که در بستر درمانی دیشموک  ۲ تا پزشک ۱۵ روز و ۱۵ روز دیگر دو پزشک دیگر داریم و پزشکان طبق گفته جناب  آقای تقوی از پزشکان جدید هستند که خیلی خوب و با سواد هستند. (هرچند تجربه در بحث پزشکی هم لازم به ذکر می باشد ).

ما پزشک داریم اما اگر هفته ای یک متخصص یا ماهی ۴یا ۵ روز متخصص در سطح بخش حضور پیدا کنند که مردم مراجعه کنند و هزینه رفت و آمد کمتر شود این مردم به شدت کاسته می شود.

وی تاکید کرد، در این بخش حتی مطب خصوصی هم نداریم پس توقع می رود که پزشک قلب و داخلی،  اطفال و زنان ،دندان پزشک (اکنون دندانپزشکی قول داده و در حال راه اندازی مطب خصوصی دندانپزشکی در شهر دیشموک هستند و وسایل دندانپزشکی خود را مستقر نمودند ) در ماه حداقل چند روزی در سطح بخش حضور داشته باشند می توان کمک خوبی به این مردمان جهت رفع دغدغه های درمانی آنان باشد .در

بحث امکانات  وسایل و امکانات رادیولوژی توسط بنیاد علوی مستقر در بخش در مرکز بستر درمانی دیشموک  تجهیز شده اما کاربری که کار را  شروع کند، نداریم و آگهی استخدام‌ نیز زده شد اما کاربری گیر نیامد باز هم تکرار می کنم اگر کسی باشد ما در خدمت اش هستیم و حالا این امکانات وجود دارد که خدمت رسانی انجام گیرد.

کمبود نیرو در تمام ارگان ها در بخش دیشموک  وجود دارد و بستر درمانی دیشموک نیز مستثنا از این قاعده نیست.

باتوجه به اینکه اکثر استخدام نیروهای از  شهرستان کهگیلویه هستند و نه خود بخش دیشموک و با توجه به فاصله نود کیلومتری دیشموک  تا مرکز شهرستان کهگیلویه،  بعد از چند سال خدمت در دیشموک  هرکسی دوست دارد به شهر خود بازگرددو تقاضای انتقال به  شهر خود را داشته باشد.

باز مشکلات دیشموک در آموزش و پرورش و بستر درمانی بیشتر نمود پیدا می‌کند.

در بحثی دیگر می شود با  تنظیم وقت پزشکان و دقت بیشتر، خدمات بهتری را به شهروندان دیشموک ارائه نمود.

دو آمبولانس در سطح شهر دیشموک داریم یکی در دروازه فارتق  مرکز ۱۱۵ بین جاده ای مستقر است یکی هم در بستر درمانی دیشموک مستقر است.  در اسفندان هم یک آمبولانس به یمن حضور بنیاد علوی داریم و با قول دکتر تقوی امیدوار به دادن آمبولانس به مرکز بستر درمانی درغک تا چند روز آینده هستیم.

درمانگاه های  بستر درمانی بخش دیشموک در روز ۱۰۰ الی ۴۰۰ نفر را ویزیت می کند و سیل جمعیت و مراجعه کننده زیاد است تا جایی که در آماری  آزمایشگاه طبق گزارشی اعلام کرده ۴۵۶ آزمایش را در مهرماه انجام داده است.

در دیشموک خدمات رسانی وجود دارد اما باتوجه به جمعیت و تعداد مراجعه کننده به خصوص در این فصل با توجه به شیوع آنفولانزا گسترده در سطح بخش می طلبد خدمات، با نظم و دقت بیشتری لحاظ شود علی الخصوص اگر بیماری مراجعه می کند و شرایط بحرانی دارد دکتر با تاکید بیشتری و تشریح اهمیت موضوع سرعت عمل بیشتری در مراجعه به پزشکان بالا دستی اقدام نماید چرا که با توجه به نوعی استقامت در مقابل درد در این منطقه گاهی فرد بیمار مراجعه کننده به اهمیت سرعت در درمان آگاهی لازمه را ندارد که نمونه های عینی این موضوع باعث مرگ چند نفر در بخش گردید که از طریق این رسانه خواهش من از مردم جدی گرفتن مشکلات و دردهای خود با توجه روند درمان در پروسه های زمانی مقتضی می باشم.

یک داروخانه در سطح دیشموک داریم و همین داروخانه بستر درمانی اسفندون و درغک را نیز پشتیبانی می کند. با توجه به نبود پزشک متخصص گاها داروهای تخصصی کمتر در این داروخانه ها پیدا می شود هر چند می طلبد پزشک داروساز هم در داروخانه مرکز شهر بیشتر حضور داشته باشند .

نوروزی در مورد لزوم استقرار بعضی ادارات در بخش دیشموک اظهار داشت : اداراتی در این بخش مستقر هستند و بهتر است من به این مقوله اشاره کنم چه اداراتی نیاز به استقرار در بخش دیشموک داریم که ضروری ترین آنان  اداره ای که واقعا با توجه به وضعیت راه ها ضرورت ایجاد آن حس میشود؛ اداره راهداری است یعنی اگر یک نماینده راهداری در دیشموک مستقر شود بخشی از مشکلات جاده های روستایی را  ما می توانیم با آن سامان دهیم که این بحران ها وجود نداشته باشد.

اداره ی بعدی که واقعا ضرورت دارد در بخش مستقر شود فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات است چون برنامه های فرهنگی شادی آور هستند و می توانند در کاهش آسیب های اجتماعی موثر باشند.

اداراتی مثل جهادکشاورزی، آموزش و پرورش و کمیته امداد آب گاز برق و جدیدا هلال احمر  در بخش مستقر هستند و در حال خدمت رسانی می باشند.

در خصوص رفع معضل بیکاری جوانان بخش دیشموک بخشدار دیشموک در ادامه گفت: اگر معدن نیترات لیراب و پروژه پمپاژ رودسمه به سطح بهره برداری برسد اشتغال پایدار برای بسیاری از جوانان دیشموک عملیاتی می شود.

پمپاژ رودسمه زیر نظر جهاد کشاورزی است و این طرح از سال ۹۲ تا الان بحث اش وجود دارد و عملیاتی کردنش خیلی جای بحث دارد و معارضات زیادی  هم سد راه می باشد  که نیاز به کارگروه حرفه ای است و الان یک شرکت به نام آب بران رودسمه در حال تشکیل است که اگر به سرانجام برسد و مردم خود پای کار بیایند مسلما خیلی از مشکلات  این پروژه سریع تر حل می شود، مطالعات این طرح انجام شده یک سری لوله ها نیز برای آن خریداری شده، جایگاه پمپاژ هم تقریبا مشخص است ولی نحوه پمپاژ، نحوه الکتروپمپ ها  باید در مراحل بعد دقیق  و کارشناسی جلو بروند که من به صورت کاملا تخصصی خیلی موارد را نمیدانم. برای این پروژه نیاز به حضور جهادکشاورزی استان هست و یکی دوبار  هم جناب  دکتر معتمدی و یکبار  معاون وزیر در سفر هئیت دولت به استان  این طرح را دیدند و معاون وزیر ‌قول دادند اگر  فروش اموال دولتی محقق شود بودجه ای برای این طرح در نظر می گیریم.

در بحث معدن نیترات نوروزی افزود: معدن نیترات به اسم  فردی بنام آقای ایموری می باشد و پیمانکار طرح هم  محسوب می شود و ایشان باید پای کار بیاید یا مثلا می تواند مسدود کند تا زمانی که اثر گذاری خودش را داشته باشد.

معدن از سال ۱۳۷۸ شروع کرد و کارهایی از قبیل تونل زدن، آزمایش کردن انجام شد ولی خود پیمانکار ادعا دارد که تسهیلات لازم را به ما ندادند و به همین خاطر و بدهی هایی که به کارگران دارد و معارضات مردمی اصلا در منطقه حاضر نمی شود و تا الان ۲ نامه به فرمانداری  اداره صمت  و معاون اقتصادی استاندار محترم  نوشتیم که تعیین تکلیف شود یا ایشان باشد یا بحث خلع ید ایشان مطرح گردد.

چون مردم روستای لیراب  مخالف خام فروشی معدن هستند.

وی در مورد آبرسانی از چشمه  گندمکار برای دو بخش چاروسا و دیشموک گفت: این‌ پروژه با تلاش های مدیرعامل  آب منطقه ای  استان و نماینده مردم در مجلس در حال افتادن بر روی ریل موفقیت است(تلاش جهت گرفتن ماده ۲۳این پروژه)  در بحث آب بخش دیشموک دارای دو مقوله یک کیفیت آب خود سطح شهر دیشموک هست دیگری تنش آبی در روستاها که با شروع فصل گرم سال بیشتر خودش را نشان می دهد.

ما در خود شهر دیشموک تنش آبی نداریم اما مردم معترض به کیفیت آب  هستند اما در بعضی روستاها  مثل پاتاوه رود سمه از روستای سرغل تا سر پر نعمت الهی  تنش آبی داریم و در بعضی روستا ها مثل مورخانی بناری برد سفید رود ریش و سرتنگ لیراب اصلا شبکه آب رسانی نداریم و آب این روستاها از طریق چشمه های بالادستی خود روستاها تامین میگردد که با اصلاح شبکه آب روستا میتوان دغدغه های مردم را برای آب شرب به حداقل رسانید .

که با قول مساعدی که مدیر عامل آب استان به ما داد علی الخصوص روستاهای پاتاوه و سَر سُر و سَرپر نعمت الهی را برای ما حل کند که چیزی حدود ۷-۸ میلیارد تومان اعتبار نیز هزینه کردند و حدود ۵ کیلومتر لوله کشی آب انجام دادند اما هنوز مخزن ها آب این روستاها  زده نشده و تا مخزن ها زده نشود مشکل آبی این روستاها حل  نمی شود و اگر قرارگاه امام حسن وابسته به سپاه و بسیج  که انشالله مقرر شد پای کار بیایند و مشکلات آبی این روستا ها  حل شود .

تنش آبی روستای امیرآباد و گود بن توسط بسیج سازندگی به طور کامل حل شد.

از سَرغل تا سَرپر نعمت الهی تنش هایی دارد که اگر با حفر چاه در اسفندون که قول دادند شد، انجام شود و آب سربیشه و اسفندون وصل شود مشکل حل می شود .

در بحث اورژانس اجتماعی نوروزی گفت : اورژانس در حال کار است و طرح یک ساله است و اگر اون پولی که بنیاد علوی تقبل کرده پرداخت کند به اتمام می رسد و لازم است از همینجا از تلاش های بنیاد علوی در دیشموک تشکر کنیم که اگر بنیاد علوی به کمک دولت نمی آمد  در خیلی مسائل مشکلات زیادی داشتیم مثلا در پارک اسکان، در روکش آسفالت قلعه رئیسی تا دیشموک، جاده سلامت، پارک شهدای گمنام، چمن های مصنوعی که در دیشموک انجام شد بنیاد علوی کارهای خیلی خوبی انجام دادن که مراتب سپاس خود را از تمامی خدمتگزاران خدوم به این مردم را اعلام میداریم  و اگر جایی ندا می‌زنیم  که کمبودی وجود دارد بدین علت است که حقیقتا هر جا لازم بود این مردم غیور و با صداقت در تمامی امورات حضور فعال و حداکثری در تمامی مباحث نظام داشته و دارند و نمود عینی آن را در یوم الله و انتخابات دیده و خواهیم دید پس ما موظفیم تا پای جان برای این مردم خدمت گذاری کنیم.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها