یادداشت
گفتگو و گزارش

گفت و گوی اَفتونیوز با سید جواد فدایی؛


چون از شرایط ناراضی هستم کاندید شدم/ در خصوص اعتبار نامه تاج گردون اقدام غیر قانونی صورت نگرفت/ کلنگ زنی های شب انتخابات نارضایتی ها را افزایش میدهد

سبد جواد فدائی از جوانان انقلابی و اصولگرای گچساران و باشت است که کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی شده است، فدائی از نزدیکان سید قدرت حسینی است اما می گوید برای تغییر شرایط موجود به صحنه آمده است.در این مجال اَفتونیوز پای صحبت این فعالی سیاسی اصولگرا نشسته است.

چون از شرایط ناراضی هستم کاندید شدم/ در خصوص اعتبار نامه تاج گردون اقدام غیر قانونی صورت نگرفت/ کلنگ زنی های شب انتخابات نارضایتی ها را افزایش میدهد

اَفتونیوز| سبد جواد فدایی از جوانان انقلابی و اصولگرای گچساران و باشت است که کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی شده است، فدایی از نزدیکان سید قدرت حسینی است اما می گوید برای تغییر شرایط موجود به صحنه آمده است.در این مجال اَفتونیوز پای صحبت این فعالی سیاسی اصولگرا نشسته است.

 

اَفتونیوز: معرفی کوتاهی از خودتون داشته باشید.

فدایی: سید جواد فدائی متولد ۱۳۶۶ هستم.

اهل گچسارانم تا مقطع لیسانس و فوق لیسانس در گچساران بودم.

کارشناسی جامعه شناسی و کارشناسی ارشد مهندسی شیمی و یک تحصیل ناتمام در مقطع کارشناسی ارشد علوم سیاسی و دو بار قبولی در مقطع دکترای مدیریت اطلاعات.

مدت چندسال در قرارگاه خاتم الانبیا در پروژه های بزرگ کشور به عنوان کارشناس و مدیر کار کردم بعد از آن مدتی در بخش معاونت قوانین مجلس کار کردم و اکنون در بخش خصوصی به اجرا و احداث پروژه های عمرانی مشغولم.

در این سالها به عنوان مشاور با نهادها و وزارت خانه های مختلف همکاری داشته و دارم.

اَفتونیوز: چی شد که حس کردید باید وارد انتخابات بشید؟

فدایی: از آنجایی که به واسطه شغل پدرم در وزارت کشور که یک نهاد ذاتا سیاسی بود از ابتدایی که به بلوغ فکری رسیدم وارد مسائل سیاسی شدم و این مسائل را از نزدیک دنبال می کردم و از اولین انتخاباتی که به سن قانونی رای دادن رسیدم فعالیت انتخاباتی و سیاسی داشته ام.

از نزدیک هم فضای انتخاباتی و هم فضای جامعه و منطقه را رصد کرده ام و نیازهای منطقه را به خوبی می دانم و ضمن اینکه به واسطه کارم در مجلس و همینطور همکاری به عنوان مشاور با موسسات مختلف راه هایی که بشود به منطقه کمک کرد، راه هایی که بشود به مشکلات منطقه رسیدگی کرد را درک کرده ام به همین خاطر احساس کردم بودن هم به عنوان کاندیدا و هم اگر توفیقی حاصل شود به عنوان نماینده می توانم مفید باشم .

احساس کردم به عنوان یک کاندیدا تحت عنوان برنامه انتخاباتی می توانم نیازهای منطقه و مطالبات مردم را به گوش مسئولین برسانم.

آمده ام تا شرح درستی از وظایف نمایندگی، از قوانینی که وجود دارد و از اختیارات نمایندگان به سمع و نظر مردم برسانم که در انتخابشان بتوانند از این موضوع استفاده کنند.

اَفتونیوز: شما تا آخر در صحنه می مانید یا قصد دارید به نفع شخصی کنار بروید؟

فدایی: در حال حاضر که چنین قصدی ندارم ولی بسته به شرایط انتخابات، ملاحظه برنامه ها و نظرات سایر دوستان، تصمیم به ادامه مسیر یا انصراف و حمایت از فرد دیگری می گیرم.

بالاخره تعداد زیادی ثبت نام کرده اند و اینگونه نیست که خود را لایق تر از همه بدانم، اگر احساس کنم فردی می تواند مفیدتر باشد و برنامه هایی که بنده دارم را اجرا کند و کسی می تواند وظایف دقیق نمایندگی (نه وظایفی که نمایندگان ما در این مدت داشتند) را اعم از نظارت و قانون گذاری، به سرانجام برساند حتما نه تنها به نفع آن ها کنار می روم بلکه کمک می کنم چنین شخصی با ایده های خوب بتواند موفق شود.

اَفتونیوز : به نظر شما نسل جوان چقدر به شما اعتماد خواهد کرد؟

فدایی: ببینید بحث اعتماد یک بحث دو طرفه است هم یک فرد به عنوان کاندیدا باید سوابق روشنی داشته باشد و حرف های درستی بزند هم اینکه باید ببینیم میل به پذیرش این قضیه در جامعه و نسل جوان به چه صورت است.

ممکن است یک کاندیدا بگوید من کار شخصی برای کسی انجام نمی دهم منتها می خواهم وظایف دقیق یک نماینده را اجرا کنم. اگر یک نماینده بتواند وظایف دقیق خود را اجرا کند که تضاد بسیار زیادی با مدل رفتاری نماینده های ما در سال های اخیر دارد به طور خود به خود خیلی از مشکلات حل می شود.

یک مثال خدمت شما عرض کنم در بحث انتصابات، وظیفه نماینده نظارت بر عملکرد دولت و اجرای قوانین است یک نماینده وقتی خودش و خانواده اش در انتصابات دخالت کرد طبیعتا نمی توانند بحث نظارت را با آن کیفیتی که قانون خواسته و انتظار جامعه است انجام دهند . مثال ریزتر بزنم اینکه مثلا در بحث فرماندار چون فرماندار بالاترین مقام اجرایی یک شهرستان و کشتیبان یک شهر است وقتی من به واسطه رای، طایفه و ریش سفیدان یا هر چیز دیگری، عنوان نماینده در انتصاب فرماندار دخالت کنم فرمانداری که وظایف زیادی دارد و مهم ترین وظیفه اش مدیریت تمام ادارات شهرستان است وقتی من این فرد را بر اساس چیزهایی غیر از  شایستگی های قانونی انتخاب کنم و به صورت فراقانونی در انتصاب ایشان دخالت کنم این فرماندار قطعا ضعیف خواهد بود و فرماندار ضعیف را اولین نفر من نمی توانم نظارت کنم یا به استاندار بگویم فرماندار شما ضعیف است چون خود من ایشان را انتخاب کردم و فرماندار ضعیف باعث انتخاب مدیران ضعیف در ادارات می شود ،مدیران ضعیف عملکرد ضعیفی خواهند داشت ولی اگر من وظایف خود را به نحو احسن انجام دهم از وزیر کشور، استاندار خوب و از استاندار‌، فرماندار خوب و از فرماندار، کار خوب بخواهم طبیعی است که عملکرد تفاوت دارد و حتما مردم  رضایت شخصیشان به رضایت عمومی تبدیل می شود و این رضایت عمومی یعنی نماینده کارش را درست انجام داده است.

اَفتونیوز: به نظر شما در چیدمان مدیریتی گچساران و باشت قوم گرایی یا شایسته سالاری برقرار است؟

فدایی: وقتی من به عنوان کاندیدا در انتخابات حضور دارم یعنی از شرایط فعلی ناراضی هستم و این شامل همه چیز یعنی عملکرد مدیران، انتصابات، اشتغال و ...می شود.

بنده کاندیدا شدم روبروی چهار عزیزی که نمایندگان فعلی و گذشته شهرستان گچساران و باشت بوده اند یعنی از عملکرد ها ناراضی بودم که آمدم اگر شرایط ایده آل بود امثال من و دیگران باید کمک می کردیم شرایط ادامه پیدا کند وقتی آمدیم یعنی قصد تغییر شرایط را داریم وقتی قصد تغییر را داریم یعنی شرایط مناسب نیست.

اَفتونیوز: یعنی شما اگر قرار باشد به نفع کسی کنار بروید این فرد هیچکدام از ۴ نماینده گذشته شهرستان نیستند؟

فدایی: قطعا تاکنون تصمیم به رقابت دارم و کنار نمی روم، اگر قصد کنار رفتن داشته باشم یعنی عملکرد آن فرد برای من قابل قبول بوده است.

اَفتونیوز : در فضای مجازی گفته شد شما به نفع سید قدرت حسینی کنار می روید صحت ندارد؟

فدایی: من چنین چیزی نشنیدم، سید قدرت الله حسینی چند ویژگی خاص دارد.

ایشان از اول شخص کاریزماتیک بوده و شخصیت دوست داشتنی دارند.

دوست و فامیل و استاد بنده هستند و اگر از لحاظ سیاسی و جناح بخواهم حساب کنم نفر اول جریان سیاسی شهر من است منتها عملکرد ایشان یک سری نقدها و معایبی داشت ، هر چند دوره ۴ ساله نمایندگی ایشان را دوران فوق العاده مفید و مثبتی می دانم و نقاط مثبت آن بیشتر از نقاط ضعفش بوده و اما ذیل فرمایشات حضرت آقا که فرمود که جوانان گام دوم انقلاب توانایی حل همه مشکلات را دارند، آن احساسی که ما داریم اینست که باید در گام دوم انقلاب و در چهل ساله دوم انقلاب یک پوست اندازی در سطح مدیران اتفاق بیفتد.

اعتقاد داریم آمدن ایشان نمی تواند مفیدتر از قبل باشد هرچند نسبت به سایر رقبا شاید برتری هایی داشته باشد.

ولی قطعا هرکسی انتخاب شود اگر از تجربیات ایشان استفاده کند می تواند موثرتر باشد.

اَفتونیوز : در بحث اعتبارنامه مدتی ما نماینده نداشتیم ، به نظر شما به نماینده سابق ظلم شد یا چیزی در لوای قانون رخ داد؟

فدایی: حتما مسئله غیرقانونی در بحث اعتبارنامه آقای تاجگردون رخ نداد، ناظر بر اینکه  اگر اقدام غیرقانونی انجام شده بود ایشان هم حق شکایت از هیئت رئیسه مجلس به کمیسیون اصل ۹۰ داشتند و هم در دیوان عدالت اداری می توانستند طرح شکایت کنند.

بحثی که مطرح است شاید درباره آقای تاجگردون بیش از حد به قانون استناد شد.

از سال ۱۲۸۵ که مجلس شورای ملی تشکیل شده بیش از ۱۱۶ سال از حاکمیت نهاد قانون گذاری در کشور گذشته خیلی از قوانین تصویب ولی اجرا نشده ممکن است در قبال یک فردی قانون را بسیار دقیق اجرا کنند و در قبال فرد دیگر از برخی مواد قانونی یا تبصره ها بگذرند.

به طور کلی خود آقای تاجگردون بیشتر از هرکس دیگری می داند در حق ایشان ظلم شد یا بندهای قانونی اجرا شد.

ولی اینکه خیلی ها اصرار داشتند که این قانون فقط در قبال ایشان اجرا شود و برخی ها نیز سوال می کنند که چرا فقط درباره ایشان سخت گیری شد بله حداقل خودم در مجلس گذشته نه اینکه قصد دفاع از اعتبارنامه تاجگردون را داشته باشم یا بگویم اعتبارنامه ایشان باید رد یا تایید می شد چون به هر حال ما مخالف ایشان بودیم و خیلی هم خوب نیست درباره گذشته صحبت کرد ولی در مجلس گذشته اگر من بودم خیلی از افراد باید حتما اعتبارنامه شان رد می شد و اگر در مجلس آینده باشم و خیلی از نمایندگان فعلی هم حضور داشته باشند به اعتبارنامه آن ها اعتراض می کنم چون مواردی و کارهایی را الان انجام می دهند که مخالف متن صریح قانون و فرمایشات رهبری خصوصا در بحث حوزه انتخابیه است.

اَفتونیوز: اینکه یک عده از شهرستان همگام با دوستان بودند که این رد اعتبارنامه رخ بدهد نظرتان چیست؟

فدایی: این قضیه اگر برعکس هم می شد مطمئنا مخالفین این کار را می کردند یعنی اگر به جای آقای تاجگردون، آقای حسینی بودند و مجلس یک مجلس اصلاح طلب بود و می خواست اعتبارنامه اقای حسینی را رد کند چنین موضوعی رخ می داد.

مثل موضوعی که برای مرحوم نبی زاده رخ داد و اعتبارنامه ایشان مدت ها طول کشید تا تایید شد، افرادی از همین شهرستان دخالت داشتند و شیطنت کردند حالا نمی گویم نمک کار سیاسی است ولی همچین رویه ای در هر دو جناح فکری وجود دارد طبیعی است که افراد از هر ابزار و اهرمی استفاده کنند که رقیب را از میدان به در کنند.

در بحث رد صلاحیت آقای حسینی ردپای مخالفین ایشان در شهرستان و استان را دیدید یعنی چیزی نیست که بگویم عمل خیلی خوب یا بدی انجام شد یا این کار برای اولین بار رخ داد. مسبوق به سابقه بود و در آینده اگر چنینی اتفاقی بیفتد جناح مخالف از هیچ تلاشی فروگزار نخواهد کرد.

اَفتونیوز : به نظر شما عملکرد دولت در کشور ،شهرستان و استان چطور بوده است؟

فدایی: به طور کلی عملکرد دولت ها تابع چندین موضوع است ولی به عنوان یک شهروند و عضوی از جامعه شما اگر فرمایشات رهبری را در مورد این دولت دنبال کنید در یکی دوماه پیش در هفته دولت جلسات حضرت آقا با کارگزاران نظام یک فرمایشی داشتند.

شما به صورت مصداقی به موضوع ورود کنید می بینید فرمایش رهبری یک تعریف کلامی نبوده و یک ریشه منطقی دارد.

ایشان فرمودند این دولت آینده فروشی نکرد یعنی به خاطر اینکه در شرایط فعلی یک رضایت عمومی نسبی و زودگذر برای خودش ایجاد کند، زیرساخت های اقتصاد کشور را نابود نکرد.

مثال میزنم در بحث تورم شما در دولت سابق به راحتی طی یکی دو سال اول به خاطر اینکه تورم را کنترل کند از ابزار فشار بر آینده ی مردم استفاده کرد یعنی افزایش نقدینگی داشت و افزایش نقدینگی مثل داروهای شیمیایی است، یک مسکن زود گذر ولی مضر است.

دولتی که نه مسکن، نه آزادراه و نه اتوبان ساخت و نه کار عمرانی و اقتصادی بزرگی انجام داد با افزایش نقدینگی یک مسکن کاملا پر ضرر به جامعه تزریق کرد. شما نگاه کنید در دولت آقای خاتمی افزایش تورمی نداشتیم و تورم به جا مانده از دولت مرحوم هاشمی را با ابزار رکود کنترل کردند، یعنی هیچ ساخت و سازی در مملکت انجام نشد مملکت کامل متوقف شد و این شیوه خود به خود تورم را کنترل می کند.

در دولت احمدی نژاد اگر در دو سال آخر تورم افزایش داشت و بخشی از آن به خاطر بی  مدیریتی بود اما بخش زیادی از آن به خاطر کارهای عمرانی زیادی بود که در کشور انجام شد. در دولت آقای روحانی تورم و نقدینگی افزایش یافت ولی عملا هیچ کاری در مملکت انجام نشد. شما وقتی جلسه مسئولین دولت آقای روحانی را با آقای رئیسی در هفته اول دولت فعلی را ببینید که هنوز کابینه جدید مستقر نشده بود عده ای از اعضای کابینه گفتند در مرداد ماه عملا بودجه سال ۱۴۰۰ کشور تمام شده ما برای تامین حقوق کارمندانمان از دوماه قبل (خرداد) در حال استقراض از بانک مرکزی هستیم.

این خیلی حرف سنگینی است، بودجه ای که در اردیبهشت ماه به دولت ابلاغ می شود چطور مصرف شده که حقوق خرداد و تیر کارکنان دولت را از بانک مرکزی قرض کردند؟!

دولت آقای رئیسی وارث چنین دولتی بوده است. بیش از پانصدهزار میلیارد تومان دولت به بانک مرکزی بدهی داشت که بدهی دولت به بانک مرکزی حتما باید تسویه شود و این حجم بدهی یعنی به همین مقدار تورم ایجاد شده و عملا تورم‌ منتشر کردیم.

دولت با فروش بیشتر نفت، بحث وصول مالیات، افزایش مالیات بر برخی اصناف این مورد را وصول کرد و توانست بدهی خود به بانک مرکزی و بخشی از بدهی به بیمه ها را جبران کند. عملا شما از این دولت نباید انتظار کار خاصی داشته باشید ولی در عمل در بحث پروژه های عمرانی یا اکثرا پروژه های عمرانی که نیمه کار مانده بود شروع به کار کرد.

یک آماری سازمان برنامه و بودجه چند روز پیش منتشر کرد که اگر هیچ طرح جدیدی کلنگ نخورد تا شصت سال پروژه نیمه تمام در کشور وجود دارد.

یعنی فقط پروژه های شب انتخاباتی که با هماهنگی مجلس و دولت کلنگ زنی شده بود و نمایندگان و دولت به خاطر اینکه بحث ابزار روانی مردم را همراه  داشته باشند هر جا می رسیدند کلنگ زنی می کردند یک ردیفی تعریف می کردند و انتظار ایجاد می کردند این خود به خود نارضایتی را افزایش می داد و هیچ کاری هم انجام نمی شد از آن طرف اعتبارات کشور تمام می شد.

مثال بعدی در بحث برجام دولت چون می خواست اثبات کند برجام مشکلات کشور را حل می کند به قول رئیس جمهور مشکل آب خوردن کشور را هم حل می کند بخش زیادی از منابع ارزی کشور را در بازار توزیع کرد که بتواند قیمت ارز را کنترل کند و این را پای امضا شدن برجام و مواهب برجام گذاشت، بعدها آقای صیف رئیس بانک مرکزی گفتند برجام تقریبا هیچ عایدی برای کشور نداشت، وزیر اقتصادش نیز همین حرف را زد وزیر صمت نیز همین ها را ایراد کردند که بعدها برکنار هم شد. میخواهم بگویم که آقای رئیسی وارث چنین شرایطی بوده هرچند با آگاهی از همه این موارد آمدند و نمی توانند پشت این مشکلات قایم شوند، منتها ما به آینده این دولت امید داریم به دلیل اینکه : آینده فروشی نکرد ، در حال اصلاح ساختارهاست و شبانه روز پای کار است.

الان بحث درگاه ملی مجوزها شما یه زمانی می خواستید مجوزی بگیرید باید دو سال سه سال تلاش میکردید تا از ادارات مختلف مجوز اخذ کنید ولی امروزه درگاه ملی مجوزها باعث شده شما درخواست مجوز می دهید یک مدیری در یک بازه زمانی وقت دارد استعلامات شما را بگیرد و مجوز شما را امضا کند اگر امضا نکرد خود به خود سیستم پای اسم مدیر امضا می زند و مجوز شما صادر می شود.

این عملکرد دولت و مجلس بوده و خیلی جای تقدیر دارد و خیلی از مشکلاتی که  در بحث کسب و کار برای کارآفرینان و مردم وجود داشت همین بحث مجوزها بود.

در استان هم به همین شکل است و استان ما درست است که مساحت و جمعیت کمی دارد، اما تابع عملکرد دولت است منتها نکته ای که وجود دارد بحث ضعف مدیران است، مدیرانی که با فشار نماینده ها و جوسازی آنان انتخاب شده اند.

من می دانم که این دخالت نمایندگان در انتصابات اشتباه است اما بخشی از آن به انتظارات عمومی مردم برمی گردد، مردم انتظار دارند و می گویند امروز به کسی رای دادم حتما خودم ، فرزندم و یا یکی از طایفه ام مدیر شود و ساختار باید اصلاح شود.

در شهرستان یک زمانی خانواده ها تصمیم می گرفتند و بر اساس مناسبت های قومی خودشان تصمیم می گرفتند کی برود و کی بیاید اما در این دوره علاوه بر اینکه موضوع که تکرار شده و خانواده برخی مسئولین در تصمیمات شهرستان ، در بحث انتصابات و پروژه ها دخالت می کنند یک شورایی نیز تشکیل شد به نام شورای طوایف.

هر چند کسی از ماهیت این شورا و سازوکار انتخاب اعضا خبر ندارد. کسی که در شورای طوایف تصمیم بگیرد باید توسط مردم طایفه انتخاب شود و این اشتباه است و بدین معنی است که شما یک انتخابی انجام دهید که بر انتخاب مردم اولویت داشته باشد.

انتخاب مردم نماینده است که مردم با حضور پای صندوق رای ایشان را انتخاب کردند چرا باید شورای طوایف به نماینده برنامه دهد؟! اصلا شورای طوایف را چه کسی انتخاب کرد ؟ چه کسی از آن با خبر است؟ این افراد چگونه دور هم جمع شدند؟

مردم در نواقص باید یقه چه کسی را بگیرند و مطالبه کنند؟

اگر قرار باشد یک سری نخبگان اجتماعی یا علمی برای شهر تصمیم بگیرند باید آقای نماینده، استاندار یا فرماندار از نخبگان و مردم تقاضای ارائه برنامه داشته باشند. این ساختار اشتباه باعث تصمیمات اشتباه مثل همین انتصابات شده که عرض کردم .

اَفتونیوز : نظر شما در مورد پتروشیمی و تبلیغات در مورد آن توسط نماینده های ادوار چیست؟

فدایی: زمانی بنده در قرارگاه خاتم در منطقه ای قومی عشیره ای در یک استان کار می کردم و این موارد را زیاد دیدم.

یک شرکت وقتی جایی برای کار می رود این شرکت یا نهاد یک سری نیروی متخصص و باتجربه خود را دارد و یک تعداد نیز از نیروهای بومی آن منطقه تامین نیرو می کند.

مثلا تونل دیل را مثال می زنم موسسه ای که قصد ساخت تونل را داشت تعدادی نیروی متخصص دارد که این نیروی متخصص حداقل ۱۰ پروژه کار کرده اند.

شما نمی توانید بگویید فقط فرزندان منطقه وارد شوند، باید بخشی از نیروهای خود را همراه بیاورد.( البته لازم هست که عرض کنم شرکتی که برای تونل دیل آمد به واسطه مدیرعامل گچسارانی که داشت در تمام پروژه هایی که در نقاط مختلف کشور داشتند از بچه های باشت و گچساران استفاده می کردند.

یک شرکت یک سازمان وقتی جایی مستقر می شود نیروهای متخصص خود را دارد و می تواند بخشی از تامین نیروی خود را از بومی منطقه بگیرد.

در برهه ای از زمان غالب اعضای شورای تامین ما از یکی از شهرهای همسایه بود و به آن ها مراجعه هایی بود و نمی توانستند خیلی برابر مراجعه ها مقاومت کنند و بخشی از نیروها را معرفی می کردند و یک دفعه شما شاهد بودید در پتروشیمی شهر گچساران غالب نیروهای آن غیربومی شهرستان گچساران بود.

فضای شهری و ساختار اجتماعی شهر هم دچار یک تغییر اساسی شد، یک زمانی شما در شهر راه می رفتید شاید افراد را از پشت سر هم می شناختید اما الان برای منی که خارج گچساران هستم وقتی برمی گردم حس میکنم وارد شهر دیگری از استان شده ام ودر شهر خودم غریبه شده ام.

این خود به خود باعث تغییر ساختار شهری می شود.

حالا مشکلات اجتماعی که‌ پیوست این تغییر ساختار رخ می دهد را کنار می گذاریم.

اینکه در پتروشیمی چه کسی تلاش کرد خیلی بحث مهمی نیست هر فردی که یک دوره نماینده بوده وظیفه اش است کار کند، منتی سر مردم نباید باشد، خوب رای مردم را گرفتید و از ابزار و امکانات جمهوری اسلامی استفاده کردید وظیفه دارید هر کاری که می توانید برای شهر و منطقه انجام دهید.

این پتروشیمی یک خدمت به شهر گچساران است که بخشی از نیروهای این شهر می توانند آنجا سرکار بروند و یک بخشی بزرگی کمک به اقتصاد کشور است که وظیفه دولت و حاکمیت و مجلس است و اینکه هر کس می خواهد بگوید تلاش من بوده مشکلی را حل نمی کند شما بفرمائید اگر امروز آمده اید قصد انجام چه کاری را دارید؟

تاسفم اینجاست که نماینده های شهر من به جای اینکه بگویند فلان قانون اشتباه را اصلاح یا فلان طرح را به مجلس دادیم یکی می گوید پتروشیمی آوردم دیگری می گوید کلنگ زدم و هر کس چیزی می گوید، خب وظیفه داشتید کار مهمی نکردید در قبال آن همه در عرصه بودن و مواهبی که خودتان و خانواده هایتان استفاده کردید اصلا هیچ کاری نکردید!

اگر کاری کرده بودید اینگونه نبود که ۳۰ یا ۴۰ درصد جوانان این شهر بیکار باشند، زمانی می توانستید منت بگذارید که در شهرتان راه بروید هیچ آدم بیکاری مشاهده نشود، این منت گذاشتن داشت، اما دقیقا الان برابر آن همه مواهب که گرفتید چه کاری برای مردم انجام دادید که منت بگذارید ، وظیفه تان بوده جناب!

بنشینید با نخبگان و دانشجویان صحبت کنید بگویید فلان ایراد قانونی یا مانع تولید یا مانع برای تحصیل کرده ها بود من با این طرح یا حمایت از لایحه و ایراد را برطرف کردم.

اینکه شما بیایید وظیفه دولت را به اسم خودتان فاکتور کنید و منت بر مردم بگذارید که فایده ندارد.

اَفتونیوز: پس به نظر شما مشکل اشتغال چگونه حل شود؟

فدایی: مشکل اشتغال در کل کشور فراگیر است و دو دلیل عمده دارد که اولین آن مربوط به بحث تحریم های شدیدی است که وجود دارد.

مثلا در بحث پتروشیمی و پالایشگاه به خاطر منابع عظیم گازی و نفتی که داریم می توانستیم یکی از تولید کنندگان بزرگ پالایشگاهی و پتروشیمی دنیا باشیم، به خاطر بحث تحریم ها ما همچنان یکی از خام فروش های بزرگ دنیا هستیم. اگر ما می توانستیم دسترسی صد درصدی به منابع و امکانات داشته باشیم و در تبدیل صنایع و با محوریت پتروشیمی و پالایشگاه می توانستیم به طور صد در صد از توان خود استفاده کنیم ما بحث بیکاری را نداشتیم و می توانستیم بزرگ ترین صادرکننده محصولات پتروشیمی و پالایشگاه بشویم. دلیل دیگر بخش عمده مشکلاتی که الان وجود دارد عریض بودن هرم دهه ۶۰ و ۷۰ است یعنی کشور بدون هیچ مطالعه ای جمعیت کشور را یکباره زیاد کرد ولی هیچ امکانات ،برنامه و زیرساختی برای آن ها فراهم نکرد .شما الان اگر ببینید در دهه ۸۰ و ۹۰ با کاهش جمعیت روبرو شدیم و طی ۱۰ یا ۱۵ سال آینده ما مشکل کمبود نیروی کار خواهیم داشت یعنی مشکل امروز برعکس می شود. ما نتوانستیم در دهه هایی که افزایش جمعیت داشتیم زیرساخت فراهم کنیم و حال امروز که کشور به سمتی می رود که زیرساخت ها فراهم می شود مشکل نیروی اشتغال داریم در بازه ۱۰ یا ۱۵ سال آینده کشور به شدت به مشکل نیروی اشتغال برمی خورد.

الان دهه شصتی که دهه چهارم زندگی خود را می گذراند هنوز خود مشکل اشتغال دارند چه برسد به فرزند ۲۰ ساله اش.

این مشکل اشتغال در کل کشور وجود دارد اما در استان ما به خاطر فرهنگ سیاسی پایینی که نخبگان سیاسی دارند و بحثی که عرض کردم نمایندگان ما و مسئولین ما با مشکل فرهنگ سیاسی و فرهنگ مسئولیت مواجه هستند این معضل بیشتر به چشم می آید.

اَفتونیوز : چرا استان ما با وجود نعمت خدادادی فراوان توسعه نیافته است؟

فدایی: یک بخشی از مشکلات تابع سطح کلان کشور ناشی از عدم مدیریت اقتصادی است ولی بخشی از آن برمی گردد به همین تنازعی (دعوای سیاسی) که وجود دارد، شما استان های اصفهان و یزد را ببینید نمایندگان و مسئولین این استان ها کاری به تفکر سیاسی همدیگر ندارند.

دعوای سیاسی تا روز انتخابات است وقتی انتخابات تمام شد همه از یک گروه هستند.

نمایندگان اصفهان را مثال می زنم که در بحث توسعه و اشتغال وضعیت بهتری نسبت به بقیه نقاط کشور دارد یا حوزه آذربایجان را در نظر بگیرید رقابت تا شب انتخابات است بعد از آن بر اساس منافع جمعی و استانشان همگرایی دارند، آیا چنین چیزی در استان ما وجود دارد؟

من خیلی ناراحتم که یکی از وزرا به مسئولین استانی خودش می گفت آقا شما برو مستقل کار خودت را انجام بده و هر کاری که فکر کردی صلاح خودت و سازمان است را انجام بده نماینده های شما اصلا نمی توانند کاری با من داشته باشند چون این ها دور یک میز جمع نمی شوند آب هم بخورند چه برسد به استیضاح من.

خیلی حرف سنگینی است، توصیه به استقلال خوب بود ولی اینکه استقلال را به واسطه این که نماینده های ما اتحاد ندارند می توان تامین کرد خیلی حرف سنگینی بود، ولی واقعیت داشت.

در حوزه آب به استان اصفهان نگاه کنید اینقدر انسجام و اتحاد دارند نمی توانید بفهمید کدام اصولگرا کدام اصلاح طلب کدام یک لر یا ترک است چون یک هدف مهمتر دارند و در هر صورت از هر جای مملکت شده آب و مواد اولیه را تامین می کنند که صنعت آن ها نخوابد و جوانشان بیکار نشود، آخوندشان عمامه در مجلس از سر برمی دارد و به خاطر آب بر زمین می زند، اینقدر فشار می آورند.

اگر توجه کنید غالب وزرای نیروی دولت ها اصفهانی و یزدی بودند چون نمایندگان کار خود را با برنامه پیگیری می کنند و جلو می برند و انسجام دارند ولی در این سمت یعنی استان ما این اتحاد و برنامه و هدف گذاری وجود ندارد.

اَفتونیوز: در بحث اعتبارنامه آقای تاجگردون گلایه داشتند نماینده های دیگر شهرستان های استان به من کمکی نکردند. ما سخنانی از دیگر نماینده ها نشنیدیم فقط جناب موحد زمان رای گیری ایشان به علت کرونا در مجلس حضور نداشتند . نظر شما در این زمینه چیست؟

فدایی: اعتبارنامه یک موضوعی است که برای خود آقای تاجگردون رخ داد آیا شما شنیدید که ایشان در ۸ سال نمایندگیشان بگویند من فلان طرح را می خواستم برای گچساران بیاورم نماینده ها با من همکاری نکردند؟ گلایه کردند؟ ولی بحث اعتبارنامه چون موضوع خودشان بود ناراحت بودند و دنبال اتحاد لر و بزرگ کردن مسئله زاگرس نشینی بودند چرا ایشان روی بقیه موارد چنین انتظاری از نماینده های دیگر نداشتند و دنبال چنین انسجامی نبودند؟ اگر از قبل این انسجام تعیین شده بود و یک اتحادی در تمام موارد بین نمایندگان وجود داشت در موضوع اعتبارنامه ایشان می توانست گلایه داشته باشد.

نمی خواهم توپ را در زمین آقای تاجگردون بیندازم و بگویم ایشان مقصر است. اصلا اسم تاجگردون کنار بگذارید دیگری را جایگزین کنید شما وقتی در بقیه موارد انسجام ندارید و دنبال انسجام نیستید در موارد جزئی نمی توانید همچنین انتظاری داشته باشید.

فارغ از اینکه کار آقای موحد و روشنفکر خوب یا بد بوده قبلش چه اتفاقاتی افتاده که منجر به قضیه امروز شده مسلما اگر بین نمایندگان ادوار استان یک همگرایی مثبت و اصولی جهت پیش برد اهداف استان داشتند میشد عمل آقای روشنفکر و موحد را تقبیح نمود.

اَفتونیوز : آزمون پتروشیمی که نقد به آن وارد است در این دوره برگزار شد.

فدایی: نکته مثبت قضیه همین برگزاری آزمون است، دوره ی گذشته افرادی که شاغل شدند و مسئولیت گرفتند چطوری رفتند؟ با آزمون رفتند؟

یا در ۸ ساله ای که آقای تاجگردون نماینده بودند چه آزمونی برای شرکت نفت گچساران برگزار شد حالا آقای سید قدرت حسینی دفاعی که از خودشون دارند می گویند در دوره من آزمون برگزار شد و تعداد زیادی در شرکت نفت شاغل شدند و از این تعداد هم خیلی هاشون مخالفین من بودند .

اَفتونیوز : سخن پایانی خودتان با مردم و جوانان در مقوله انتخابات را بیان کنید.

فدایی: باید یک موضوعی را صادقانه با مردم مطرح کرد که نظام در برابر صبوری و متانت و نجابت این مردمی که از همه‌ چیزشان برای این نظام گذشتند و شهید و جانباز و ایثارگر دادند، نظام همواره بدهکار هست و این مردم به عنوان بزرگ ترین پشتیبان نظام هر وظیفه ای تا الان بر عهده داشتند به نحو احسن در برابر نظام انجام دادند، خب کوتاهی هایی در برابر مردم انجام شده ولی باز تنها راه تغییر و اصلاح در این کشور صندوق رای است هر چقدر شما با صندوق رای قهر کنید دیگرانی که به آن ها نقد دارید به جای شما تصمیم می گیرند.

وقتی من و شما با هم در انتخابات تصمیم بگیریم من ۵۰ درصد و شما هم ۵۰ درصد در انتخاب سرنوشت سهیم هستیم ولی وقتی شما قهر کنید و من به تنهایی تصمیم بگیرم خود به خود باعث می شود نظر من غالب شود

نظر من که غالب شود نقد و نارضایتی شما را بیشتر در پی دارد ما باید حتما مشارکتمان بالا باشد و این مشارکت بالا را با انتخاب آگاهانه پیوند بزنیم که نتیجه خوب بدهد.

یک زمانی مشارکت را بالا می بریم منتها انتخاب هایمان بر اساس منافع و مسائل شخصی و  قومیتی و طایفه ای هست مسلما این مشارکت بالا هیچ نتیجه ای ندارد مثل این است که شما بیمار هستید علی رغم تلخی و بدمزه بودن دارو میل می کنید اما داروی اشتباهی می خورید که نفعی برای شما ندارد.

همزمان هم باید مشارکت بالا باشد و هم انتخاب آگاهانه باشد یعنی بر اساس آگاهی باشد و اینکه شما وظایف نمایندگی مجلس را می دانید و بر اساس آن وظایف به کاندیدایی رای می دهید که آن توانمندی و تفکر اجرای وظایف نمایندگی را داشته باشد.

  لذا انتظار اینست که مردم و خصوصا جوانان هم مشارکت را بالا ببرند و این مشارکت بالا ایمن کردن نظام در برابر دشمنان خارجی است که دندان تیز همه شان را می بینیم.

اگر می خواهید از داخل مردم را هم بیمه کنید انتخاب آگاهانه و براساس یک قواعد درست و اصولی باید باشد.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 2 نظر

  • 1 گچساران 1402/9/27 9:21:55

    آقای فدایی می دانیم که حتی رای فامیل را هم با خود نداری ، اول هم سواد سیاسی خود را مطرح کردی خداوکیلی یک اصولگرای واپسگرا هستی مثل همین گروهک پایداری ، معلومه که درهشت سال دوره روحانی چون نه جاده ساخته شد نه اتوبان ونه کارخانه از گچساران بیرون نرفتی ، حداقل اتوبان گچساران تا خیر آباد را هم نرفتی ، واقاً وجدان نداری ، ایمان هم نداری ، شما پالایشگاه عظیم گاز مارون دربهبهان را نشنیدی چون سیمای میلی تبلیغی نکرد ، شما افتتاح ۱۰۰۰ کیلومتری نفت درجنوب کشوررا نشنیدی ، شما راه آهن رشت و میانه و کرمانشاه وسنندج رانشنیدی ، حداقل پالایشگاه گچساران را هرروز مشاهده می کردی که ۸۵ درصد دردوره روحانی اجرا شد بدان مردم گچساران دارای شعور وحافظه تاریخی اند تا کنون هم گچساران نماینده ای مثل تاجگردون نداشته ونخواهد داشت

    پاسخ
  • 2 حسین 1402/8/15 22:57:33

    سلام مصاحبه قابل توجه و دقیقی است

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها