یادداشت
گفتگو و گزارش

برگزاری نشست اصحاب رسانه با امام جمعه گچساران

حجت الاسلام و المسلمین سید عنایت هاشمی منش ،امام جمعه گچساران در نشستی میزبان اصحاب رسانه این شهرستان بود.

برگزاری نشست اصحاب رسانه با امام جمعه گچساران

اَفتونیوز| حجت‌الاسلام‌ و المسلمین سید عنایت هاشمی منش، امام‌جمعه گچساران در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه گفت: کمتر خطبه‌ای در آیین نماز جمعه دارم که نگاه به شعار سال، رفع مشکلات مردم و پیگیری اشتغال جوانان شهرستان را نداشته باشم. البته امام‌جمعه مقام اجرایی نیست اما پیگیر در مسائل است و در این خصوص هم موظف است که بر مبنای تعهدات اخلاقی و دینی رفتار کند و زبان گویای مردم باشد.

وی افزود: بی‌تفاوتی نسبت به مسائل جامعه در شان هیچ امام‌جمعه‌ای نیست بنابراین ورود غیرمنطقی و ورود به مسائل بی‌ موردی که منجر به ایجاد تنش و اختلاف هم شود به صلاح نخواهد بود اگرچه اعتقاد بنده این است که مسائل و مشکلات مردم قبل از اینکه در خطبه‌ها بیان شود، حل‌شده باشد.

امام‌جمعه گچساران در ادامه در پاسخ به دغدغه‌ها و مشکلات خبرنگاران در عرصه اطلاع‌رسانی اظهار کرد: بالاترین تواضع را خبرنگاران دارند چرا که همه فعالیت‌ها را نشان می‌دهند ولی خودشان دیده نمی‌شوند؛ بنابراین تجلیل از خبرنگاران در روز خبرنگار یکی از سیاست‌های کلان در سطح کشور است و حتماً زحمات خبرنگاران هم باید دیده شود و بایستی خلاقیت‌ها را در رابطه با هر قشری دید و بنده این نگاه رادارم.

حجت‌الاسلام هاشمی منش ادامه داد: البته از همراهی‌ها و حمایت‌های شما خبرنگاران کمال تشکر رادارم؛ اما در باب شهرستان گچساران ظرفیت‌های بسیار بالایی وجود دارد، گچساران را باید با بی‌بی حکیمه سلام‌الله علیها و بقاع متبرکه‌اش شناخت، گچساران را باید با شهدای ۱۹ آبان ۵۷ شناخت. گچساران را باید با مردم مؤمن و ولایتمدارش شناخت. گچساران را باید با معبر شهدا شناخت و امروز گچساران هم در عرصه‌های مختلف زبانزد خاص و عام است.

وی افزود: گچساران هم در فضای علمی، مذهبی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی یک شهرستان ویژه در استان و کشور به شمار می‌رود. هرچند توجه به همه این موضوعات نیاز به برنامه‌ریزی، وحدت، انسجام و همدلی برای پیشبرد اهداف را دارد و بنده نیز تمام تلاش خود را برای حفظ وحدت و همدلی در شهرستان به کارخواهم گرفت.

امام‌جمعه گچساران تصریح کرد: بالاترین بهره روی در هر زمینه‌ای کلام خداوند و قرآن است و بیش از ۴۰ آیه در قرآن داریم که رسالت خبرنگاران را در حیطه‌های مختلف بیان می‌کند درحالی‌که دو هزار و ۶۰۰ نکته را جناب حجت‌الاسلام قرائتی درباره نوع، گفتمان و مواجهه خبر و تکلیف خبرنگاری بیان کرده است؛ اما اگر قلم کج برود بر اساس آیات قرآن توبیخات زیادی دارد و قرآن می‌فرماید وای بر کسانی که ناحق را حق جلوه دهند و حقیقت را نمی‌نویسند درحالی‌که باطل را رشد می‌دهند.

حجت‌الاسلام هاشمی منش در ادامه یادآور شد: وظیفه خبرنگار تحقیق در اخبار است و صحت‌ و سقم خبر بسیار حائز اهمیت است. خبرنگاران باید ابتدا درباره خبر تحقیق کنند و از خبرهای حاشیه‌ای و خبرهایی که ناامیدی را در جامعه ترویج می‌دهد، پرهیز کنند. محتوای یک خبر بایستی بر اساس استنباط دقیق و کارشناسی صورت بگیرد.

وی ادامه داد: یک خبرنگار باید نماد گفتار حق باشد امروز جامعه ما شرایط ویژه‌ای را تجربه می‌کند و قرآن می‌فرماید در سخت‌ترین شرایط زیر چتر قرآن باشید و از مهم‌ترین رسالت خبرنگاران ترویج سبک زندگی اسلامی است اگرچه خبرنگاران در بحث امید آفرینی هم رسالت سنگینی بر عهده‌دارند و اخباری را منتشر کنند که امید مردم را در حیات جامعه بشری تقویت کند.

امام‌جمعه گچساران گفت: خبرنگاران با سوءظن قلم‌ به‌ دست نگیرند و در مسائل شخصی افراد تجسس نداشته باشند و آبروی فرد را در خبرها حفظ کنید اگرچه نقدها باید منصفانه و یاری گر باشد و حرف‌های نجات‌بخش، بصیرت افزا و امیدآفرین را انتشار داد یک خبرنگار باید از سواد رسانه‌ای لازم برخوردار باشد تا خود دچار خطا نشود و خبرنگار موفق باید صادق، شجاع و عدالت محور باشد و درعین‌حال باید متواضع و دارای روابط عمومی بالا و استقلال فکری داشته باشد.

حجت‌الاسلام هاشمی منش بیان کرد: یک خبرنگار باید به حدی رشد کند که توانایی شناخت حق و باطل را داشته باشد. یک خبرنگار باید ارزش‌های فکری جامعه را بشناسد و با رصد، بررسی و احصاء مشکلات شهرستان رفع این مشکلات را هم از مسئولین مطالبه کند.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر موضع ایشان در خصوص به‌ کارگیری نیرو در پتروشیمی گچساران هم گفت: بنده نیز در خصوص جذب نیرو در پتروشیمی گچساران موضع خود را بیان کردم و نگاه این است تا قبل از رسیدن به خطبه‌ها این مسائل هم حل شود. نیروهای شاغلی از قبل در پتروشیمی بودند و سال‌ها هم زحمت کشیدند که طبیعتاً باید در به‌کارگیری این افراد عدالت نیز رعایت شود؛ اما در بحث نیروی بومی و غیربومی یک سری قوانین هم وجود دارد که باید تابع قوانین بود.

امام‌جمعه گچساران اظهار کرد: نکته دیگر اینکه در فضای به‌کارگیری نیروهای جدید هم باید شرایط بر اساس اولویت نیروی بومی رعایت شود که این مسئله توسط دیگر مسئولین شهرستان در حال پیگیری است که نگرانی‌ها نیز برطرف شود. اعتقاد دارم مسائل قابل‌حل است و باید طوری مدیریت کرد که نگاه‌ها به سمت اقدامات قومی و طایفه‌ای نرود.

حجت‌الاسلام هاشمی منش بیان کرد: امروز حیف است که این‌ همه ظرفیت‌های بالا از قبیل آب، کشاورزی، نفت، گاز، صنایع پتروشیمی و … در گچساران وجود داشته باشد اما جوان تحصیل‌کرده این شهرستان هنوز نگران اشتغال باشد.

وی در پایان هم گفت: آمادگی این موضوع را دارم که هر ماه یک جلسه در خدمت شما خبرنگاران باشم و مسائل شهرستان به‌صورت کاملاً تخصصی مطرح شوند و کمک به حل این موضوعات را داشته باشیم.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها