یادداشت
گفتگو و گزارش

«زنگ تعطیلی مدارس» و ترافیک رنج‌آور یاسوج/ ادعای رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان: وضعیت ترافیک نسبت به سال گذشته بهتر شده است

به طور معمول شهروندان از شنبه تا چهارشنبه در ابتدا و انتهای ساعات کاری و مدارس با مشکلات ترافیکی مواجه می‌شوند.

«زنگ تعطیلی مدارس» و ترافیک رنج‌آور یاسوج/ ادعای رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان: وضعیت ترافیک نسبت به سال گذشته بهتر شده است

واکاوی الگوی رفتاری تردد درون شهری در یاسوج نشان می‌دهد شروع ساعت ترافیک از ساعت ۷ صبح بوده و این میزان در ساعت ۷:۴۰ دقیقه به اوج خود می‌رسد و پس از آن به‌ مرور کاهش می‌یابد و ساعت ۱۱ تا ۱۳ ظهر دوباره با ترافیک مواجه می‌شویم.

در بیشتر شهرها اوج ترافیک روزانه از ساعت ۱۶ شروع و حدود ساعت ۱۸ به بالاترین حد خود می‌رسد  اما این مساله در شهر یاسوج برعکس است و زمان زنگ شروع یا پایان مدارس به اوج خود می رسد و خیابان‌ها و حتی در برخی موارد کوچه های شهر قفل می شوند.

ترافیک یکی از معضلات حمل و نقل درون شهری در یاسوج است که به عوامل مختلفی از جمله وجود مطب های پزشکان در مسیرهای اصلی تردد، مجتمع‌های تجاری در حریم معابر اصلی، جانمایی درست نکردن مدارس بخصوص مدارس غیرانتفاعی، کمبود، فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی و یا  استقبال نکردن مردم از آن، کمبود پارکینگ، نبود سرویس مدارس و ... وابسته است. یکی دیگر از این چالش‌ها در افزایش ترافیک به خصوص در نیمه دوم سال، بازگشایی و فعالیت مدارس است.

به طور معمول شهروندان از شنبه تا چهارشنبه در ابتدا و انتهای ساعات کاری و مدارس با مشکلات ترافیکی مواجه می‌شوند. به طور کلی، جابه‌جایی‌ها در این ساعات مختص دو گروه است: گروه اول کارمندان و دانش آموزان هستند که از منزل به محل کار یا تحصیل و بالعکس تردد می‌کنند و انعطاف‌پذیری کمتری در تغییر ساعات رفت‌وآمد خود دارند. اما گروه دوم شامل افرادی می‌شود که انعطاف بیشتری در ساعات انجام سفرهای خود دارند. این گروه با اندکی تغییر در ساعت انجام سفرهایشان می‌توانند به خود و همچنین گروه اول کمک بسزایی داشته باشند.

یکی از شهروندان با ابراز گلایه از این که طی ساعات تعطیلی مدارس جایی برای سوزن انداختن در خیابان ها نیست و ساعت ها بین خیابانها در تردد است، می گوید:  تردد به گونه ای بسیار دشوار است و امکان تردد از ساعت ۱۱تا ۱۳در خیابان های مرکزی شهر وجود ندارد و ترافیک گره خورده ای در بیشتر خیابان های مرکزی به چشم می خورد.

یکی دیگر از اولیای دانش آموزان یاسوج عنوان می کند؛ این ترافیک بی تدبیری مسئولان و متولیان امر است که حالا ما والدین دانش آموزان و مردم با مشکل و سختی مواجه می شویم.

وی تاکید می کند: واقعا اگر سرویس مدرسه داشتیم، آیا با این مشکلات ترافیکی مواجه می شدیم؟ چرا زمان زنگ شروع و پایان مدارس تاکسی در سطح شهر خیلی کم می شود؟

یک شهروند یاسوجی به خبرنگار ما می گوید: مردم شرایط سختی در حمل و نقل عمومی بخصوص برای جابجایی فرزندان خود تحمل می‌کنند. زیرساخت‌ها آماده نیست و مسئولان همیشه می‌گویند ون، مینی بوس و اتوبوس کم است. باید کار عملیاتی در جهت کاهش این مشکلات انجام شود و تا اتفاقی مثبتی رخ ندهد، همیشه همین حرف را می‌زنیم.

بیش از ۱۲ دستگاه اجرایی و سازمان مسئولیت دارند

«کورش دلشاد»، مدیر اداره آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد در این خصوص به خبرنگار ایسنا با بیان اینکه گفت: بیش از ۱۲ دستگاه اجرایی و سازمان در زمینه سرویس مدارس مسئولیت دارند، جلساتی در این خصوص گرفته شد، متولی شهرداری است و آموزش و پرورش تنها یک عضو هست.

وی افزود: سامانه سپند حمل و نقل دانش آموزی را ساماندهی می کند که قرار بود شهرداری یاسوج این سامانه را راه اندازی کند اما تاکنون عملی نشده است.

تحصیل ۴۰ هزار دانش آموز در یاسوج

دلشاد با بیان اینکه ۴۰هزار دانش آموز در مدارس شهر یاسوج مشغول به تحصیل هستند، اظهارکرد: در سطح این شهر ۱۰۷ مدرسه غیرانتفاعی با ۱۸ هزار دانش آموز وجود دارد.

مدیر اداره آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد خاطرنشان کرد: زیرساخت های شهر یاسوج ضعیف است، تا قبل از کرونا در این شهر ۱۳۰ دستگاه مینی بوس داشتیم که در ایام کرونا به دلیل تعطیلی شدن کار، آنها را فروخته اند و هم اکنون این تعداد به حدود ۲۰ دستگاه مینی بوس رسیده است.

دلشاد تصریح کرد: پیشنهاد ما اینست که به متقاضیان مینی بوس تسهیلات ارزان قیمت داده شود تا بخشی از مشکلات ترافیکی و سرویس مدارس شهر یاسوج رفع شود.

انجام ۵۰ درصد سرویس مدارس از سوی شهرداری

همچنین «عبدی دانش مقدم»، رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یاسوج نیز به خبرنگار ایسنا گفت: امسال ۵۰ درصد سرویس مدارس با ساماندهی سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری انجام شده است.

وی افزود: ۷۰ درصد مینی بوس های سطح شهر(۶۰ تا ۷۰ دستگاه)، ۱۱ دستگاه ون، ۷۰ درصد تاکسی ها، تاکسی بیسیم و تاکسی تلفنی های شهر برای سرویس مدارس بکار گرفته شدند و در خصوص بکارگیری اتوبوس برای سرویس مدارس خیابان‌های شهر پاسخگو نیست و ظرفیت استفاده از اتوبوس را ندارند.

دانش مقدم اظهارکرد: یکی از دلایل ترافیک با زنگ مدارس این است که کارمندان ادارات سرویس مدارس کار می کنند و یا بصورت شخصی اقدام به جابجایی فرزندان دانش اموز خود می کنند. همچنین استاندارد نبودن معابر، نبود ایستگاه و پایانه مسافری شهری، حضور پلیس و اعمل قانون، تمرکز برخی صنوف در سطح شهر، آموزش و... در ترافیک شهر یاسوج نقش دارند که باید در این زمینه چاره اندیشی شود.

هیچ مشکلی ترافیکی نداریم

«سرهنگ جابر پیوست»، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه به خبرنگار ایسنا گفت: وضعیت ترافیک شهر یاسوج و سرویس مدارس این شهر نسبت به سال گذشته بهتر شده و هیچ مشکلی ترافیکی نداریم.

وی افزود: سرویس مدارس ساماندهی شده و حضور پلیس در میدان ها و تقاطع ها بهتر شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای جانمایی مدارس غیرانتفاعی از پلیس راهنمایی و رانندگی استعلام گرفته می شود، اظهارکرد: در این رابطه از پلیس راهنمایی و رانندگی استعلام نمی شود.

گفتنی است که شناور شدن ساعت کاری، سرویس مدارس با ون، مینی بوس یا اتوبوس باعث می‌شود تا تعداد بچه‌های بیشتری با یک وسیله نقلیه جابجا شوند و تعداد ماشین‌ها کمتر شود در نتیجه بار ترافیکی کمتر خواهد شد. ادارات، تاکسیرانی، شهرداری و ... باید با هم هماهنگ باشند تا مشکلات ترافیکی کمتر شود. در این راستا والدینی که شخصا اقدام به سرویس دهی فرزندان خود می‌کنند، در صورت امکان از فضای حیاط مدرسه جهت سوار و پیاده کردن دانش آموزان استفاده کرده و در غیر این صورت کمی با فاصله از مدرسه خودروی خود را پارک کنند.

 موضوعی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که دستگاههای نظارتی بر این مساله مهم نظارت جدی داشته باشند و طی نشست ویژه ای با حضور دستگاههای متولی، بررسی شود که چقدر به وظایف و مسئولیت‌ها عمل شده و در صورت سهل‌انگاری و کوتاهی با دستگاههای متخلف برخورد قانونی شود. اینکه هر دستگاهی از زیر بار مسئولیت و وظایفی که دارد شانه خالی کند و تقصیر را به گردن سایر دستگاهها بیندازد مشکلی را حل نمی کند بلکه بر مشکلات شهر و مردم می افزاید.

نکته جالب اینجاست که خبرگزاری ایسنا گزارشات مردمی مبنی براینکه ساعت صبح و ظهر زمان شروع و پایان زنگ مدارس به ادارات و سازمانها که مراجعه می کنیم کارمندان ادارات سرکار خود حضور ندارند و کار ارباب رجوع انجام نمی شود، رسیده که بعد از بررسی مشخص می شود کارمندی که باید کار ارباب رجوع را انجام دهد برای بردن و یا آوردن فرزندش در اداره نیست و این مساله مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده است. البته مشخص نیست که این کارمندان با مرخصی کار جابجایی فرزند خود را انجام می دهند یا نه که به نظر می رسد مسئولان نظارت باید بر این موضع داشته باشند.

منبع:ایسنا



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 1 نظر

  • 1 حسینی 1402/8/23 12:57:3

    کذب محض است اتفاقا بد تر شده مسئله ترافیک که بهتر نشده بابا اص نمیشه توی این شهر تردد کرد مردم وسط خیابان.پارک کرده اند معلوم نیست که کجا رفته اند هیچ کس هم جوابگو نیست

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها