یادداشت
گفتگو و گزارش

یادداشت ارسالی مخاطب؛


ضرورت اجماع نخبگانی و سیاسی در بویراحمد/ نخبه گرایی و نجات بخشی شعار نیستند

در برخی از دوره ها در حوزه انتخابیه بویراحد؛ دنا و مارگون شاهد حضور چهره های تحصیل کرده در صحنه بوده ایم اما اینکه یک فرد برآمده از دانشگاه باشد و پایگاه خود را نیز دانشگاه بداند و شعار دانشگاهی سر دهد کمتر پیش آمده است . در این دوره شیرعلی خرامین که یک چهره کاملا دانشگاهی است و دانشگاه با نام وی همراه و عجین است

ضرورت اجماع نخبگانی و سیاسی در بویراحمد/ نخبه گرایی و نجات بخشی شعار نیستند

اَفتونیوز| یادداشت ارسالی:  خیزش نخبگان کلیدواژه ای است که این روزها از زبان شیرعلی خرامین چهره آکادمیک انتخابات بویراحمد، دنا و مارگون مدام تکرار می شود و در حقیقت چراغ راهی است در قالب یک پکیج بزرگ که ابتدا آسیب شناسی و نیازمندی های این حوزه انتخابیه را شامل می شود و در ادامه در پی ارائه راهکارهای علمی و روز آمد برای عبور از وضعیت موجود است.

انگشت گذاشتن بر بحران ها و شناسایی عیوب خود گامی بزرگ در هر حرکت و خیزشی است . اتفاقی که معمولا مورد بی توجهی واقع شده است و نه تنها چاره ای برای حل بحران ها از عملکرد نمایندگان و مدیران بیرون نیامده است که هر کدام بعضا به نوبه خود مشکل و بحرانی بر مشکلات قبلی اضافه کرده اند. وضعیت نگران کننده امروز بویراخمد، دنا و مارگون نتیجه رفتارهای غیر کارشناسانه و در پی نادیده گرفتن نخبگان جامعه بوده است . رمز موفقیت در جوامع پیشرفته و مترقی در جهان امروز تخصص گرایی و اجماع نخبگانی می باشد . اگر چه در تعریف نخبگان شاهد پراکندگی تعریف و نظریه هستیم اما تقریبا یک اجماع کلی از معنا و مفهوم نخبه در جامعه وجود دارد . نخبگان به بخش هایی از جامعه گفته می شود که دارای ظرفیت های بالا در کار و رشته خود هستند که در همه جوامع دانشگاهیان اعم از اساتید و دانشجویان مشمول این تعریف می شود.

در برخی از دوره ها در حوزه انتخابیه بویراحد؛ دنا و مارگون شاهد حضور چهره های تحصیل کرده در صحنه بوده ایم اما اینکه یک فرد برآمده از دانشگاه باشد و پایگاه خود را نیز دانشگاه بداند و شعار دانشگاهی سر دهد کمتر پیش آمده است .  در این دوره شیرعلی خرامین که یک چهره کاملا دانشگاهی است و دانشگاه با نام وی همراه و عجین است با آمدن از دل دانشگاه و شعار بر توجه به دانشگاه دنبال نهادینه سازی گفتمان علمی و دانشگاهی در فضای سیاسی استان است.

دانشگاه اگرچه خود یک نهاد مشخص و مستقل است اما به جهت گستردگی اندیشه در آن نباید آن را محدود به یک حوزه و بخش دانست بلکه دانشگاه قادر به پوشش تمامی حوزه ها و ساحات جامعه می باشد و برای هر بحران و مشکلی در جامعه راه حل دارد . راه حلی که نه نتیجه احساسات و وعده های پشت تریبونی و کپی برداری و ضبط شده در استودیو های خصوصی است بلکه نتیجه تحقیق و پژوهش و آزمون پس دادن است.

عمق و تعدد بحران ها در استان گواه آن است که دانشگاه هرگز کانون توجه و مراجعه نبوده است و در برخی دوره ها حتی مدیران و نمایندگان حاضر به حضور و دیدار با دانشجویان جز در مواردی آنهم گلچین شده نشده اند.

حضور خرامین و تاکید وی بر خیزش نخبگان یقینا تقویت و صورت بندی جدی نقش دانشگاه در تحولات جامعه خواهد بود تا اگر قرار بر توسعه پایدار در استان باشد این بار به توسعه و پایه های نظری این توسعه بدور از شعارزدگی و با امیدواری بیشتری نگاه کرد و منتظر ماند .



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 1 نظر

  • 1 یاس 1402/8/27 17:35:7

    درود بر استاد بزرگ دکتر خرامین

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها