یادداشت
گفتگو و گزارش

روز پرستار و خطر خطر تهی شدن جامعه سلامت از نخبگان

مشکل اصلی و ریشه ای،عدم درک صحیح معضلات حوزه درمان از طرف سیاستگذاران این حوزه است.مشکل،کسانی هستند که برای جامعه درمان، نسخه میپیچند.درد وقتی شدید میشود که درمانگر،خود بخشی از درد و حتی خود مشکل و عین درد باشد.

روز پرستار و خطر خطر تهی شدن جامعه سلامت از نخبگان

اَفتونیوز| ایرج اقبالفر در یادداشتی به مناسبت روز پرستار نوشت:

کار ما را کس در عالم چاره ای نتوان نمود

خواب امیدی که میدیدیم بی تعبیر ماند

یکی از منزجر کننده ترین حالات ممکن،گلایه است.گلایه کردن در این سالها و در این ازدحام دردها و گرفتاریها،خیلی خوشایند نیست.به تعبیر مرحوم دکتر شریعتی((ضعف دفاع از خویشتن را بر خود هموار کردن است)).اما آدمی زاد است دیگر. یک‌جاهائی، لبریز میشود،جان به لب میشود.بغض هم که باشی،یک جائی باید بشکنی.ایوب اگر باشی،باز صبرت ابدی نیست.برج بلندی هم که باشی و روزی یک آجر از تو بردارندباز فرو میریزی. مخصوصا اینکه پرستار باشی در یک کشور تحریم زده و با امکاناتی کم.آن هم پس از چند سال مبارزه با کرونا.هر چند اهل معرفت خوب میدانند که مشکل جامعه پرستاری،فقط کرونا نیست.

هپاتیت و ایدز و آنفلوانزا و ده ها بیماری واگیر هم نیست.شب بیداری و ناسزای همراهان بیمار و کتک خوردن و حجم عظیم کار و کمبود نیرو و....نیست.اینها را هر پرستاری در بدو تحصیل و حتی حین انتخاب رشته دانشگاهی هم میداند.

مشکل اصلی و ریشه ای،عدم درک صحیح معضلات حوزه درمان از طرف سیاستگذاران این حوزه است.مشکل،کسانی هستند که برای جامعه درمان، نسخه میپیچند.درد وقتی شدید میشود که درمانگر،خود بخشی از درد و حتی خود مشکل و عین درد باشد.

سیاستگذاران این حوزه،با برنامه های غلط خود، از جمله در پرداخت دستمزدها، جامعه پرستاری و کل کادر درمان را به همان نقطه ای رسانده اند که در اول این نوشتار ذکر شد یعنی نقطه اوج درد،نقطه لبریز شدن کاسه صبر،نقطه شکستن بغض و فروریختن برج وجود و....

سالهای سال از تعرفه گذاری گفتند.پس از ۱۶ سال از تصویب طرح،سال گذشته از اجرای آن گفتند.نتیجه اما توهین به جامعه پرستاری بود.سطح پائین پرداختها،نشان داد که نگاه سیاستگذاران حوزه سلامت به جامعه پرستاری،یک نگاه توام با تحقیر است.شاید ایراد از جامعه پرستاری است که سطح مطالباتش را در همه این سالها، پائین آورده است..بی تردید بخشی از ایرادات موجود،ناشی از عملکرد ضعیف منتخبین ما در سازمان نظام پرستاری است.

کسانی که از این نمد برای خودشان کلاهی دوختند و تا سطوح عالی معاونت وزیر را هم اشغال کردند و هیچگاه صدای پرستاران نبودند.امروزه بخاطر سطح پائین دستمزدها در ایران، سیل مهاجرت کادر ورزیده درمان به خارج از کشور،به راه افتاد است.گریه آور است وقتی یک کارگر دستفروش،ماهانه سی میلیون دستمزد میگیرد یک چوپان بیش از این مبلغ و آنگاه یک پرستار......؟

اهل عقل فهمیده اند که خطر تهی شدن جامعه سلامت از نخبگان پرستاری چقدر وحشتناک است.بسیار وحشتناک تر از مهاجرت مهندسین نفت و پالایش و صنایع انفورماتیک و.... مهاجرت،در سایر حوزه ها،به مال انسانها و اقتصاد مملکت ضربه میزند که البته خوشایند هیچ انسان وطن دوستی نیست اما مهاجرت در حوزه کارشناسان درمان و سلامت،جان آدمیان و سلامت جسم و روانشان را به خطر می اندازد.کاش،مسئولان اجرائی ما با اجرای سیاستهای درست و از جمله فوق العاده خاص که کف مطالبات جامعه پرستاری است،این مهم را درک کنند.

همین امروز،فردا دیر است.

ایرج اقبال فر



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها