یادداشت
گفتگو و گزارش

سود و زیان روشنفکر از تکثر رقبای انتخاباتی در بویراحمد

تجربه انتخابات در بویراحمد، دنا و مارگون نشان داده ریزش های انتخاباتی زمانی به نماینده در قدرت لطمه می‌زند که رقیب اصلی توانایی اجماع سازی و گردآوری آن آرا را داشته باشد اما وجود رقبای درون‌گروهی از این حیث نقش مثبت تعیین کننده ای را برای روشنفکر ایفا می کند.

سود و زیان روشنفکر از تکثر رقبای انتخاباتی در بویراحمد

اَفتونیوز| انتخابات بویراحمد، دنا و مارگون وارد فاز جدید خود شده است. حضور چهره های شناخته شده ای مانند  روشنفکر، زارعی، منتظریان، بهرامی، مقدم، خرامین و افراد کمتر شناخته شده ای همچون آراوند، سبحانی و... میدان انتخاباتی خاصی را پی ریزی کرده است.

از ابتدای اعلام حضور خرامین و مقدم بسیاری براین باور بودند حضور این دو در کنار سبحانی و آراوند به آرای روشنفکر آسیب خواهد زد که چندان حرف بیراهی نیز نیست.

اما در میان عده ای دیگر معتقدند، افرادی مانند خرامین و مقدم هرچند توانایی جمع آوری ریزش های روشنفکر را دارند اما مانع از حرکت آرای نماینده به سمت رقبای اصلی مانند بهرامی و منتظریان می شوند.

تجربه انتخابات در بویراحمد، دنا و مارگون نشان داده ریزش های انتخاباتی زمانی به نمایندهِ در قدرت لطمه می‌زند که رقیب اصلی توانایی اجماع سازی و گردآوری آن  آرا  را داشته باشد اما وجود رقبای درون‌گروهی از این حیث نقش مثبت تعیین کننده ای را برای روشنفکر ایفا می کند.

در یک جمع بندی، به نظر می‌رسد تکثر رقبای درون و برون گروهی در نهایت باعث شده ریزش های روشنفکر در مقاصد مختلف و متکثری پخش شده که امکان تغییر شرایط برای رقبا را منتفی کند

در تحلیلی دقیق تر، حتی اگر ریزش آرای روشنفکر از سد رقبای درون گروهی(خرامین، مقدم، آراوند و سبحانی) عبور کند به سمت  دو مقصد متفاوت یعنی (منتظریان و بهرامی) خواهد رفت که همین موضوع باعث شده روشنفکر با وجود ریزش های مختلف باز وضعیت او به نقطه قرمز و بحرانی نرسد.

البته هنوز از چرایی و چگونگی اعلام حضور زارعی اطلاعاتی در دست نیست اما به نظر می‌رسد اگر او مصمم به ماندن تا روز پایانی باشد باز وضعیت را برای رقبای روشنفکر بیش از پیش بغرنج تر خواهد کرد.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 5 نظر

  • 1 مجید 1402/9/11 9:8:11

    خوش به حال روشنفکر که مقدم و اراوند و خرامین و سبحانی رقیبانش هستند و نیروهای قدری مثل هدایتخواه و سیدباقر موسوی نیستند با این شرایط همه اتفاقات به نفع روشنفکر است تعدادی که از روشنفکر بریدند بجای آنکه به رقیبان قدر بپیوندند به مقدم و خرامین و سبحانی و اراوند پیوسته اند و در روزهای آخری بخاط اینکه رایشان به هدر نرود باز به روشنفکر رای می دهند چون میدانند بقیه رای قبولی را ندارند.

    پاسخ
  • 2 عدالت 1402/9/11 1:47:1

    روشنفکر مجدد برنده انتخابات هستش

    پاسخ
  • 3 وحید بشیری نیا 1402/9/9 23:47:17

    تحلیل بسیار درستی به نظر می رسد ولی مطلق نیست

    پاسخ
  • 4 بلوط 1402/9/9 21:57:29

    تا دیروز خود اقای نماینده میفرمود : مقدم و خرامین همراه من نبوده اند و آرایشان به من مربوط نیست ، ولی حالا که متوجه شده اید که آرای جذب شده بطرف این اقایان چه لطمه سنگینی با سبد ارای ایشان زده ضمن اقرار تلویحی این خسران ، میفرمایی : دلمان خوش است که ریزش آرایمان بطرف رقبای اصلی نیست و خوشحالید که این ریزش بسوی اون دو آقای همولایتی است ؟!!! تا بنشینیم و ببینیم درروزهای اینده باز به چه اوضاع نابسامان دیگزی اقرار خواهید کرد

    پاسخ
  • 5 دنا 1402/9/9 21:48:12

    یعنی میفرمایی رزیش صد در صدی آرای روشنفکر در بویراحمد که خودش علیا نامید و بر شعار تفرقه افکنانه کذایی " سفلی و علیا " سماجت و سوئ استفاده نمود...... و ریزش اکثریت آرایش در زیلایی ها ، سیلو کلوار ، بادلانیها ، تهلایی ها ، سادات محمودی ، حوزه های متعدد بخش پاتاوه ، ریزش شدید در حوزه کبکیان و.... انتخاب مجدد ایشان را به خط قرمز نرسانده ؟؟؟!!!! بنده خدا !!! روسنفکر تمام شده ، به نان باش که خربزه آبه !!

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها