یادداشت
گفتگو و گزارش

یادداشت فعال سابق دانشجویی در مورد ۱۶ آذر و یک کاندیدای اصولگرای بویراحمد

به مناسبت ۱۶ آذر روز دانشجو، یکی از فعالان سابق دانشجویی و از مدیران اصلاح‌طلب مطلبی را برای این سایت خبری فرستاده است

یادداشت فعال سابق دانشجویی در مورد ۱۶ آذر و یک کاندیدای اصولگرای بویراحمد

اَفتونیوز|  به گزارش افتونیوز، وحید محمدی تبار مدیرکل اسبق بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد در یادداشتی نوشت:

یادآور تمام خاطرات تلخ و شیرین دوران دانشجویی ست.

✅هر سال تب و تاب روزهای قبل از ۱۶ آذر در دوران مقدس دانشجویی و پس لرزه های بعد آن، در دانشگاه یاسوج و اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان دانشگاه های سراسر کشور  زیبا ترین روزهای فعالیت های فرهنگی،  سیاسی و اجتماعی  زندگی مان بود. زیرا جمعی جوان و نوجوان که دغدغه ای جز دانشجو بودن نداشتیم و کسی هم  بفکر کار ، زندگی و مادیات و پست و مقام و هیچ چیز دیگری نبود . انگیزه هایی آرمانی و معنوی در دنیایی غریب ....

شاید مظلوم ترین جنبش دانشجویی ایران ، جنبش دانشجویی استان کهگیلویه و بویراحمد در دهه ۷۰ ...

 

❇️  با همه تلخی ها و شیرینی هایش باز هم برایمان زیباست و بنوعی بخشی از هویت ماست.

✅ روز دانشجو، از ۱۶ آذر ۱۳۳۲ در دانشکده فنی دانشگاه تهران شروع شد و تاریخ را با خود همراهی کرده است.

روزی که فرایند اهدای دکترای افتخاری به نیکسون معاون رئیس جمهور آمریکا ، مورد اعتراض دانشجویان مسلمان قرار گرفت و نیروهای امنیتی با حمله به ساحت مقدس دانشگاه و تیراندازی ، باعث شهادت سه دانشجو به نام های مهدی بزرگ نیا ، آذر شریعت رضوی و مصطفی قندچی شد.

✳️ آری !

آن سه قطره خون ، آن سه آذر اهورایی تا همیشه تاریخ ،خون شان بر سنگ فرش کلاس درس دانشکده فنی دانشگاه تهران  گرم و تازه است و می جوشد.

جنبش دانشجویی ماهیتا نبض بیدار جامعه و دانشگاه دماسنج سیاسی و اجتماعی کشور است و به تعبیر حضرت امام خمینی(ره) ؛  دانشگاه مبدا همه تحولات است.

ارزش دانشجو به "نداشتن" و "نخواستن" است.

دانشجو دارای هویت استعمار ستیزی ، استکبار ستیزی و استبداد ستیزی ، استقلال جویی ، آزادی خواهی و عدالت طلبی است . دانشجو عنصر نقاد و پرسشگر جامعه است .

دانشگاه باید محل تضارب آرا و اندیشه ها باشد . دانشگاه باید محور و مادر توسعه و موتور محرکه توسعه همه جانبه باشد .

 

🔰 چند سال پیش به همت دوستان عزیز دانشجو در دانشگاه یاسوج، مناظره ای بین حقیر و استاد گرامی جناب آقای دکتر خرامین برگزار گردید.

دکتر خرامین ، بشکلی علمی و دانشگاهی صحبت نمود و جنبش دانشجویی  را تحلیل کردند که خود بنده هم بعنوان طرف مقابل ایشان در مناظره، بیشتر مباحث بنیادین و ریشه ای را قبول داشتم.

✅ ۱۶ آذر امسال ضمن تجدید خاطره ای از دوران دانشجویی، لازم دیدم در حال و هوای سرد انتخابات پیش رو که اتفاقا ایشان نیز نامزد  انتخابات مجلس شده اند چند نکته ای را بیان کنم.

 

دکتر خرامین یکی از معدود محصولات جنبش دانشجویی و مدیران و بزرگان اصولگرایی استان کهگیلویه و بویراحمد است که علیرغم گذشت سالها از دوران دانشجویی شان ، چه در داخل و چه خارج از کشور، هنوز رنگ و بوی صداقت و سلامت اخلاقی و عزت نفس نشات گرفته از "دانشجو بودن" شان را ،حفظ کرده اند.

طبیعتا با توجه به اختلافات فکری و سیاسی من و ایشان در یک مسیر نیستیم، اما اخلاق حکم می‌کند که این مطالب را پیرامون ایشان به انصاف بیان کنم.

ایشان در حوزه بویراحمد،دنا و مارگون کاندیدای مجلس شورای اسلامی اند و البته قاعدتا من انتخابی غیر از ایشان، خواهم داشت ، ولی ای کاش همه رقبا و مخالفین فکری و سیاسی در مسائل مختلف و حتی انتخاباتی ، مثل ایشان دارای چارچوب های مشخص فکری و اخلاقی و دانشگاهی باشند. (که البته اثبات یک شخص دلیل نفی دیگیری نخواهد بود).

✅  تجربه ثابت کرده است ، یک اصولگرای شفاف و عملگرا و یک اصولگرای ثابت قدم و دارای مبانی اندیشه، قطعا از هر آدم و جریان چند چهره و منفعت طلب و جاه طلب [ که حتی همفکر و هم جریان آدم باشد ] شرف دارد و قابل ستایش است.

❎  معمولا آدمهایی که چارچوب مشخص فکری و سیاسی ندارند و در انتخابات ها چه در سطح ملی و چه در سطح استانی و شهرستانی در پی مطامع و منافع خویش هستند ، رفتارهایی افراط گونه از خود بروز می‌دهند و برای آنکه اثبات کنند که اصولگرا تر هستند و یا اصلاح طلب تر هستند افراط گرایی می‌کنند و حق الناس را ضایع می‌کنند.

این گونه افراد در همه جریانات سیاسی چه اصلاح طلب و چه اصولگرا وجود داشته و دارند و از تقوای سیاسی و اخلاق بدور اند.

آدم هایی که داری مبانی اندیشه و چارچوب فکری و سیاسی هستند، هیچ گاه برای اثبات خود حق الناس و قانون را زیر پا نمی گذارند و در برخورد با مخالفین شان ، رعایت اصول اخلاقی و احترام به مخالف را سر لوحه کارشان قرار می دهند.

چه بسیار انسان‌هایی که در دولت خانمی و روحانی از اصلاح طلبان سبقت می‌گرفتند و شب روز دنبال ارتقا و پست و ... بودند ولی امروزه، رنگ و لعابی دیگر برگزیده اند. این قسم افراد منفعت طلب حتی اگر با اصولگرایان یا اصلاح طلبان باشند، منجر به خدشه به وجهه چهره های شاخص اصولگرایی و یا اصلاح طلبی اصیل خواهند بود.

چون همیشه افراد فرصت طلب و چاپلوس منجر به تخریب وجهه اصلاح طلبان اصیل و اصولگرایان واقعی هستند.

جامعه سیاست زده ما و مردمی که در بدترین شرایط معیشتی و اقتصادی بسر می‌برند قطعا برای تحول و ایجاد تغییرات نمی‌توانند به نتیجه انتخابات بی تفاوت باشند چون انتخابات به انحا مختلف در سرنوشت اجتماعی و سیاسی و حتی اقتصادی آحاد جامعه تاثر گذار است. لذا صداقت و شفافیت و دارا بودن چارچوب های اخلاقی و سیاسی کاندیداها و همچنین امنیت و سلامت انتخابات و امکان حضور چهره های شاخص و شناخته شده از همه جریانات سیاسی رایج در مملکت در میزان مشارکت مردم و انتخاب اصلح ، اثر دوچندان دارد.

مردم برای "مشارکت بالا" در انتخابات، "انگیزه های بالا" لازم دارند و مهمترین آن این است که دایره انتخاب مردم گستره تر و متنوع تر باشد تا مشارکت آنها نیز گستره تر شود.

محمدی تبار



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها