یادداشت
گفتگو و گزارش

مصائب معادن استان(بخش دوم)


معدن نیترات لیراب دیشموک؛ قربانی اختلاف میان سرمایه گذار و بانک

با توجه به سال کشف این معدن که در سال ۸۰ بوده تا الان حدود ۲۳ سال زمان برای بهره برداری این معدن و استفاده از این ثروت برای سامان دادن به وضعیت منطقه و بخش دیشموک می گذرد اما این مورد انجام نشده است .

معدن نیترات لیراب دیشموک؛ قربانی اختلاف میان سرمایه گذار و بانک

اَفتونیوز| اگر از هر کس بپرسید محروم ترین نقطه استان کجاست بدون شک نام دیشموک یکی از گزینه هایی است که بیان می کند و سال هاست از رنج و خودکشی های این مردم می نویسیم و می نویسند اما امروز این رسانه می خواهد متفاوت قلم بزند و از داشته های دیشموک سخن بگوید...

معدن نیترات لیراب دیشموک گنجی نهفته در دل این بخش است .

نیترات، ماده معدنی مهمی است که در حوزه‌های مختلف از جمله صنعت نفت و گاز، پالایشگاه‌ها، صنایع داروسازی، دستگاه‌های سرمایشی و تهویه مطبوع کاربرد دارد. کشف ذخیره معدنی نیترات در بخش دیشموک کهگیلویه و بویراحمد، ایران را در جمع معدود کشورهای دارای این ماده معدنی راهبردی قرار دهد. کشوهای امریکا، چین و شیلی دارای بیشترین ذخیره ماده معدنی راهبردی نیترات در جهان هستند. ایران در حال حاضر وارد کننده نیترات است که با کشف و بهره برداری این معدن علاوه بر اینکه کشور از واردات آن بی نیاز شده ، زمینه صدور آن به خارج از کشور نیز فراهم می شود‌ .

معدن نیترات پتاسیم لیراب با ظرفیتی بیش از یک میلیون تن؛ حجم ذخیره نخستین معدن نیترات کشور در دیشموک بیش از ۶۰۵ هزار تن با عیار ۸.۱ درصد برآورد شده است. معدن لیراب دیشموک، سال ۱۳۸۰ از سوی وزارت صنایع و معادن وقت کشف شد و به وسیله رسانه‌های همگانی، وجود ماده کمیاب نیترات پتاسیم لیراب به مردم اطلاع‌رسانی شد. فعالیت این معدن حدود ۳۰۰ سال تخمین زده می‌شود. در معدن نیترات بخش دیشموک، بیش از ۴۰۰ نوع مشتقات تولید خواهد شد.

به گفته منابع خبری این معدن جز ۴ معدن برتر دنیا است.

با توجه به سال کشف این معدن که در سال ۸۰ بوده تا الان حدود ۲۳ سال زمان برای بهره برداری این معدن  و استفاده از این ثروت برای سامان دادن به وضعیت منطقه و بخش دیشموک می گذرد اما این مورد انجام نشده است.

اینکه چرا در استان ما نسبت به ثروت های خدادادی این چنین بی توجهی رخ می دهد و در سخنان شعار تلاش برای جوانان داده می شود خود جای سوال است و پاسخی برای آن پیدا نمی شود؟!

مشکل اشتغال جوانان و مهاجرت از روستاها یا مهاجرت به خارج استان با ایجاد اشتغال پایدار قابل برطرف شدن است.

اگر در استان امکان ایجاد اشتغال پایدار وجود نداشت بدون شک هیچ نقدی وارد نبود اما حال که این معادن طبیعی از جمله معدن نیترات لیراب وجود دارد و مسئولین امر بی توجه هستند انسان را غرق حسرت می کند که چرا خداوند نعمت داده و توانایی استفاده از آن برای حل مشکلات مردمی که غرق رنج و سختی هستند را نداریم؟!

اختلاف میان سرمایه گذار و بانک جمله ای است که سال هاست برای پروژه های مهم ذکر می شود و قطعا جامعه امروز خسته تر از آن است که بشنود و نقد نکند قرار است کی و کجا این مشکلات حل شود و به طور کلی عملکرد مسئولین استانی در این موارد و حل این اختلاف چیست؟



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 2 نظر

  • 1 رحیمی نژاد 1402/10/3 16:55:49

    امیدواریم هر چه زودتر کارهای اکتشافی این معدن شروع شود و منطقه و استان از عواید آن برخوردار شوند و نیاز کشور برطرف شود.البته این موضوع به همت مسئول دلسوز و متعهد شدنی است...

    پاسخ
  • 2 کارشناس بومی بازنشسته 1402/9/23 11:24:23

    این حرف وصحبت به نماینده ات ومسئولین شهرستان بگو چرا وبه مردم منطقه بگو پس صحیح انتخاب کن چون سرنوشتت در آن است

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها