یادداشت
گفتگو و گزارش

پرونده‌ای ویژه برای شش کاندیدای انتخابات بویراحمد

اما در حوزه انتخابیه بویراحمد و دنا و مارگون ۶ نام مطرح است، مهدی روشنفکر، نادر منتظریان، محمد بهرامی، غلام محمد زارعی، شیرعلی خرامین و نستهن مقدم که نگاهی کلی به وضعیت آنها خواهیم داشت.

پرونده‌ای ویژه برای شش کاندیدای انتخابات بویراحمد

یادداشت دریافتی/ سیاوش آذر - قریب به دو ماه تا انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی مانده است و رقابت شدید لیدرها در فضای مجازی و لشکرکشی کاندیداها در فضای واقعی و مهمانی ها و جلسات شبانه، گواه آنست که این دوره هم در این حوزه انتخابیه میزان مشارکت از میانگین کشوری بالاتر خواهد بود اگرچه به استناد برخی مشاهدات در سطح جامعه و حتی نظرسنجی های مجازی می توان متصور بود که میزان مشارکت نسبت به دوره قبل اگر کمتر نباشد، بیشتر نخواهد بود. 

اما در حوزه انتخابیه بویراحمد و دنا و مارگون ۶ نام مطرح است، مهدی روشنفکر، نادر منتظریان، محمد بهرامی، غلام محمد زارعی، شیرعلی خرامین و نستهن مقدم که نگاهی کلی به وضعیت آنها خواهیم داشت. 

- مهدی روشنفکر نماینده فعلی اگرچه با تبلیغات فراوان و نفوذ در برخی دستگاههای دولتی و همراهی کارکنان این دستگاهها با وی چشم امیدی به این انتخابات دارد اما در سطح جامعه با انتقادهای گسترده ای روبرو است و بر اساس آنچه تیم وی نیز منتشر می کند کمیت و کیفیت جلسات وی در بویراحمد سفلی بشدت تنزل یافته و آرای وی در برخی از مناطق بشدت ریزش کرده بطوری که به کنایه می گویند جمعیت فلان طایفه یا منطقه چقدر کم شده است و وضعیت وی در بویراحمد علیا به مراتب بدتر و ریزش های وی بشدت ملموس است.

 از همه مهمتر جو حماسی و احساسی که دور قبل موجب پیروزی ایشان شد به دلیل ریزش شدید نیروهای فکری نزدیک به وی و حتی از بین رفتن اتاق فکر عامل موفقیت دوره قبل، عملا تکرار نخواهد شد و موج پیروزی و حماسه هرگز برایشان تکرار نخواهد شد تا رقابت وی با عملکر خودش باشد که قطعا کار را برای ورود مجلس سخت خواهد کرد. 

- محمد بهرامی که چهارمین حضور در انتخابات را تجربه می کند و دور اول حضورش پس از خداحافظی با صندلی شهرداری نتوانست در دو قطبی هدایت خواه و زارعی، پدیده باشد و با اختلاف چشمگیر در رده سوم ایستاد و دور بعد نیز با ورود روشنفکر به صحنه علیرغم رشد آرا به رده چهارم سقوط کرد تا نهایتا در دوره قبل با اختلاف بیش از ۲۰ هزار رای در جایگاه دوم بایستد اما خبر بد اینکه جایگاهش با نفرات سوم و چهارم یعنی منتظریان و زارعی اختلاف قابل توجهی نداشت. 

به یقین اگر بهرامی این دوره هم نتواند وارد مجلس شود قطعا باید سودای بهارستان را از سرش خارج کند چرا که اطرافیان وی که دیگر عملا امکان گرایش به کاندیدایی دیگر را ندارند از محکومیت و اجبار به حمایت از بهرامی سخن می گویند که خود گواه اینست نه امید به پیروزی دارند و نه دلخوش به ادامه این راه هستند. 

پاشنه آشیل بهرامی در انتخابات ها، عدم تاثیرگذاری وی در ۱۶ سال کاندیداتوری وی بوده است که به همین خاطر وی به خاطر عدم نقش آفرینی در تحولات سیاسی و اجتماعی نتوانسته حیطه نفوذ خود را گسترش دهد. 

بهرامی یک پاشنه آشیل دیگر هم دارد و آنهم ناکارآمدی تشکیلات سیاسی وی است بطوریکه علیرغم اینکه تا چندماه قبل از انتخابات بسیاری از مفسران و تحلیلگران وی را پیروز قطعی انتخابات می دانند اما بخاطر نداشتن انسجام تشکیلاتی معمولا هر چه به انتخابات نزدیک تر می شویم، رویه وی نزولی و ریزش آرای وی شروع می شود. 

- نادر منتظریان را همگان پدیده دور قبل انتخابات می دانند چرا که در اولین حضور خود توانست جایگاه سوم را با رایی قابل توجه و بالاتر از نماینده وقت تصاحب کند اما به نظر نگارنده بخاطر جریان سیاسی حامی وی نباید این موضوع را مساله ای ویژه قلمداد کرد چرا که هر شخصی به عنوان کاندیدای این حزب معرفی می شد، چیزی در همین حد و حدود رای می آورد. 

اما این دوره منتظریان تنها تکیه اش بر رای ثابت حزبی نبوده است و با رسانه اختصاصی و تیم تشکیلاتی که کمتر وابسته به حزب متبوعش هستند و با نفوذ در برخی مناطق عزم جدی تری در این دوره از خود نشان داده و تکیه اش را از حزب برداشته است که البته متقابلا هم برخی نیروهای سیاسی حزب نیز وی را همراهی نمی کنند. 

نشست اخیر منتظریان با مدعیان اصلاح طلبی درجه دو و سه نیز بر حمایت های حزبی از وی تاثیر گذاشته است اما در هر صورت باید وضعیت کمی بهتر از گذشته را برای منتظریان متصور بود هر چند این بهبود وضعیت را نمی توان دال بر پیروزی یا حتی حضور قطعی در فینال برای وی قایل شد.

- حضور ششمین بار غلام محمد زارعی در انتخابات و پس از تجربه دو پیروزی و سه شکست که اتفاقا آخرینش بدترینش نیز بود را از دو منظر فقط می توان بررسی کرد. 

مردی با تجربه زارعی احتمالا پیام جامعه و انتقاد از وضع موجود و مقایسه با دوران خودش را شنیده و امید دارد بتواند با حضور در این دوره با رایی به مراتب بهتر از دوره قبل اعاده حیثیت کند و یا صرفا با حضورش می خواهد به حیات سیاسی خود به هر قیمتی ادامه بدهد که اگر وی نتواند وضعیتی بهتر از دوره قبل داشته باشد مرگ خودخواسته سیاسی اش را رقم خواهد زد. 

از طرفی برخی عقیده دارند تداوم حضور زارعی در صحنه صرفا با نگاهی به آینده و دور بعدیست که گفته می شود که بویراحمد دو نماینده خواهد داشت اما با این اوصاف هم زارعی حضورش در این دوره به اعتبارش برای دور بعد لطمه خواهد زد. 

موضوع پیچیده تر درباره زارعی دلخوش کردن به ردصلاحیت های احتمالیست که زمزمه هایی جدی در جامعه از آن شنیده می شود و یا احتمال کناره گیری وی است که قطعا در اینصورت وی نه به نفع کسی کنار خواهد رفت و نه دست خود را برای دپر بعد رو خواهد کرد. 

- شیرعلی خرامین با سابقه ریاست دانشگاهی و تحصیلات روانشناسی به زبان انگلیسی را در انگلیس گذرانده تا بتوان گفت تنها کاندیدای تحصیلکرده خارج از کشور است که مدعی صندلی سبز بهارستان از کهگیلویه و بویراحمد است. 

خرامین با چندین کتاب و مقاله در مصاحبه هایش خیلی زود در دلها جا باز کرد و اما بر خلاف ادعایش که از طریق وضعیت واتساپ و اینستاگرام منتشر کرده نه تنها بر اساس آنچه از وضعیت جامعه می بینیم تا بحال پیروز انتخابات نیست بلکه بخاطر تلاش دو ساله اش برای انتخابات دو ماه آینده احتمالا نتیجه ای شبیه دکتر نیکبخت برایش به ثمر خواهد داشت و در واقع هم به از حیث ریاست دانشگاهی هم از لحاظ سخنوری و قدرت بیان خوب و حتی بع لحاظ بعد جمعیتی طایفه ساکن در بویراحمد نیز وضعیت مشابه ای دارند. 

- نستهن مقدم با مدرک دکتری در رشته مهندسی از لحاظ علمی همپای خرامین، از لحاظ رزومه شهرداری همچون بهرامی، به لحاظ ارتباطات سیاسی رقیب منتظریان، از لحاظ بعد جمعیت طایفه ای به عنوان یک عنصر غیر قابل چشم پوشی در انتخابات رقیب روشنفکر و از لحاظ اخلاق و متانت در رفتار همسنگ غلام محمد زارعی است با این تفاسیر که وی از همه کاندیداها رزومه مدیریت ملی و منطقه ای بیشتری دارد و به لحاظ فن و بیان و قدرت سخنوری یک سر و گردن بالاتر است. 

مقدم را شهردار ابرپروژه های زیرساختی یاسوج می دانند و اگر غلبه حاشیه های شورا بر متن نبود قطعا راه مقدم تا بهارستان کوتاه تر بود اما انتخاب مجدد ایشان به عنوان شهردار، اتفاقی نادر به شمار می رود که نشان از قدرت لابی و حتی مقبولیت وی بود که پیام آن رضایت از دوره اول شهرداری وی بود. 

نستهن مقدم که مخالف برخی مرسومات غلط انتخاباتی از جمله لشکرکشی بود در چند مورد لشکرکشی کرد تا نشان دهد آمدنش بی برنامه و بی استقبال نبوده و اتفاقا موج جمعیت همراهش خیلی ها رو شوکه کرد تا اثبات کند برای رفتن به ساختمان هرمی میدان بهارستان عزم جدی دارد و ظرفیتش را هم دارد. 

یک ویژگی متمایز مقدم نسبت به سایر کاندیداها اقبال عمومی در سایر طوایف نسبت وی است بطوریکه وی را در هر طایفه ای رقیب کاندیدای همان طایفه می دانند و از سویی مقدم در میان آرا خاموش و خاکستری اقبال ویژه ای دارد که این یعنی طرفداران مقدم به لحاظ پراکنش جغرافیایی و سیاسی بسیار قابل قبول هستند. 

خلاصه و صریح تر اگر به وضع شش کاندیدای مطرح این دوره نگاه واقع بینانه ای داشته باشیم، باید نستهن مقدم را پدیده قطعی این دوره انتخابات دانست که اگر همت تیمی و تشکیلاتی برایش ایجاد شود بهارستان برایش راه دوری نخواهد بود اما انچه مسلم تر و واضح تر است رقابت شدید و نزدیکی میان بهرامی، منتظریان، مقدم و روشنفکر خواهد بود که اگر تایید صلاحیت ها خللی در این رقابت ایجاد نکند شاید برای اولین بار در بویراحمد شاهد برگزاری انتخابات در دور دوم میان هر کدام از این چهار نفر باشیم.


*این مطلب نظر نویسنده است و انتشار آن در سایت افتونیوز به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نمی‌باشد.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 19 نظر

  • 1 شهروند 1402/10/2 0:8:41

    مقدم آب و خاک و شهرداری را به نابودی کشاند بعد شما بیایید و بگید پدیده انتخابات از آخر اول میشه

    پاسخ
  • 2 بازنشسته 1402/10/1 20:39:38

    باید جوری قلم‌فرسایی کرد که حداقل بعد از انتخابات آدم خجالت زده‌ی نوشته‌هایش نشود !!! روشنفکر نماد پاکی ، صداقت و بی ریایی است.

    پاسخ
  • 3 Mr rostami 1402/9/29 21:29:6

    روزی دکتر مقدم را در سوپرمارکت دیدیم به حدی انسان باشخصیت و محترمی بودن و چقد آروم و متین به حرفامون گوش دادن و راه حل مشکلمون رو گفتن که از همون روز هرجا صحبت از ایشون بود من فقط از شخصیت و بزرگواریشون صحبت کردم …و جالبه میشه گفت ۹۹ درصد مردم نظرشون همینه دکتر مقدم مدیر پاکدست و باسواد و با اخلاقیست

    پاسخ
  • 4 صالحی 1402/9/29 21:18:56

    درود بر دکتر مقدم مدیری باتجربه و باسواد مردی با اخلاق و با اصالت پاکدست و بی حاشیه بهترین انتخاب برای نماینده مردم بودن ✌🏼

    پاسخ
  • 5 شیرین 1402/9/29 20:32:34

    انصافا بدون تعصب خیلی زیبا نوشته شده و تقریبا دقیقه

    پاسخ
  • 6 مرتضی 1402/9/29 17:21:31

    راه توسعه مرکز استان فقط با دکتر بهرامی تحقق پیدا میکنه

    پاسخ
  • 7 عالی 1402/9/29 16:56:0

    خخخخ سی دست نوشته های علمدار و بمکوش🤣🤣

    پاسخ
  • 8 ..... 1402/9/29 16:32:18

    لطفا با این تفاسیری که درمورد کاندیدا داشته ای از کارنامه و خروجی عملکرد انها در حوزه کاری و مدیریتی هم اشاره بفرمایید چون هرکدام از این شش نفر از حداقل پنج سال تا بیست سال مسئولیت داشته اند لطفا در قالب این مسئولیتها خروجی ثمر بخش و کارنامه انها را متذکر شوید چون عمر نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ۴۰ اندی سال است که همین شش نفر در ان مسئولیت داشته اند و بیشترین فرصت را به شخصه و به صورت انفرادی به انها داده مگر چه مقدار فرصت میخواستند تا بتوانند توان خود را به مردم نشان دهند نویسنده این متن با هماهنگی یکی از کاندیدا و لیدرهای او و یکی از افراد پایگاه خبری افتو نیوز صرفا بخاطر تخریب استاد آراوند انجام گرفته که در نوع خود قابل تأمل و نهایت بی اخلاقی و بداخلاقیست ، مردم ببینند به چه کسانی میخواهند رای بدهند و چه کسانی را می خواهند به عنوان وکیل خود انتخاب کنند (کسانی که به هر بی اخلاقی دست میزنند تا بتوانند یک خروجی داشته باشند این خروجی ها و بداخلاقی ها هیچ وقت ثمر بخش نخواهد بود . #تخریب اقای آراوند به چه قیمتی؟

    پاسخ
  • 9 یا علی 1402/9/29 16:31:52

    از هر نظری که بگین استاد اراوند از همه نظر شایسته ترین هرچه قدر بخوایین تخریب کنید به هیحا نمیرسید

    پاسخ
    • 9 - 1 انیس پاسخ به : یا علی 1402/9/29 22:29:9

      خخخخخ. خنده. ار

  • 10 احمد اردشیری 1402/9/29 15:15:59

    اگه مقدم برنده بشه یاسوج به کلی نابود میشه چون مقدم ن توان سخنوری دارد فقط فکر خودش زیر دستاش هست تنها نفر دلسوز و کاردان روشنفکر است که بهترین سابقه کار را بین کاندیدها انتخاباتی تا الان داشته

    پاسخ
    • 10 - 1 انیس پاسخ به : احمد اردشیری 1402/9/29 22:29:45

      واقعا درسته

  • 11 علی 1402/9/29 13:44:6

    روشنفکر ششمه

    پاسخ
  • 12 محمد دیماد 1402/9/29 13:33:28

    دکتر مقدم با سابقه درخشان خودشون نشون دادن که تنها فرد شایسته برای نماینده شدن هستند ما تا اخر در کنار برادرمان هستیم

    پاسخ
  • 13 یاسر پارسه 1402/9/29 13:32:13

    خدمت صادقانه برای فردایی بهتر دکتر مقدم

    پاسخ
  • 14 لیلا رزمجو 1402/9/29 13:31:35

    حاج نستهن مقدم امسال در بهارستان جایی دارد

    پاسخ
  • 15 فاطمه دیماد 1402/9/29 13:30:38

    دکتر مقدم انتخابی برای فردای بهتر

    پاسخ
  • 16 محمد نجاتیان 1402/9/29 13:29:46

    تا پای جان در کنار دکتر مقدم هستیم انتخاب ما بر اساس شایسته سالاریست خط مقدم

    پاسخ
    • 16 - 1 سادات محمودی پاسخ به : محمد نجاتیان 1402/10/3 0:21:18

      دکتر مقدم پاکدست و توانمند ولایت مدار و دور از هرگونه پارتی بازی توان مدیریتی موفق تحصیلات مهندسی زیرساخت های لازم حوزه انتخابیه بویراحمد ، دنا و مارگون انتخاب اصلح دکتر مقدم

سایر اخبار
برگزدیدها