یادداشت
گفتگو و گزارش

دهراب‌پور؛ اجتماعی‌ترین و انتخاباتی‌ترین فعال سیاسی استان

در رابطه با این نظرات منفی که توام با دروغ و تهمت بوده، شخصیت این مرد بزرگ را تا حدودی معرفی نمایم تا جوانان ما دچار انحراف نشده و قدر زحمت کشان مخلص تاریخ استان خود را بهتر و بیشتر بدانند.

دهراب‌پور؛ اجتماعی‌ترین و انتخاباتی‌ترین فعال سیاسی استان

افتونیوز / امید کریمیان

طی چند روز اخیر مطالبی از زبان محمدرحیم دهراب پور در بعضی از پایگاههای خبری استانی درج شده که عکس العمل مردم و طرفداران کاندیداهای انتخاباتی در فضای مجازی جای بسی تامل دارد.
موضوع از جایی شروع می شود که خبرنگار پایگاه خبری ایلنا از وی در رابطه با وضعیت انتخابات در استان سوال می کند و او هم به تبع جایگاه اجتماعی ویژه و ارتباطات زیادی که با مردم در جای جای استان و خارج از استان دارد، بیان می کند بر اساس صحبتها و درد دل هایی که مردم دارند به نظر می آید (نه اینکه قطعا”)، نسبت به نمایندگان کنونی استان نظر مثبت ندارند.
وی بدون اینکه کسی را تایید یا کسی را رد کند و یا رسما” از کاندیدای خاصی دفاع کند، مهمترین نگرانی مردم را دخالت نمایندگان در تعیین مدیران و تبعات منفی این انتخابها از قبیل حل نشدن مشکلات اقتصادی و تبعیض در اشتغال فرزندانشان اذعان می کند.
متاسفانه بعضی ها پا روی اخلاق گذاشته و مطالبی را به عنوان نظر در فضای مجازی نگاشته اند که جای نگرانی است که به راحتی چهره شخصیتهای پیشکسوت خود را به خصوص در دید نسل جوان تیره و تار می کنند.
فلذا لازم دیدم در رابطه با این نظرات منفی که توام با دروغ و تهمت بوده، شخصیت این مرد بزرگ را تا حدودی معرفی نمایم تا جوانان ما دچار انحراف نشده و قدر زحمت کشان مخلص تاریخ استان خود را بهتر و بیشتر بدانند.

۱- وی از پاکدست ترین فعالان سیاسی در استان می باشد، این را وضعیت زندگی اش و اظهار نظرهای صادقانه موافقان و مخالفانش بیان میکند، وضعیت زندگی شخصی او و خانواده اش گویای این مطلب است، درآمدش از حقوق بازنشستگی آموزش و پرورش بوده و اساس زندگی اش بر ارث آباء و اجدادی میباشد و از ابتدای حضورش در برنامه های سیاسی اجتماعی چیزی که به زندگی اش اضافه نشده حتی قسمت زیادی از همان اندک سرمایه اش را با افتخار در راستای نظام و مردم هزینه نموده است و بخصوص همیشه دیگران را بر فرزندان و خانواده اش ترجیح داده است.

۲- از ابتدای انقلاب که به عنوان عضو شورای حزب جمهوری اسلامی در شهر یاسوج و سپس مسئول جمعیت دفاع از ارزشهای انقلاب اسلامی و مسوول تشکل رایحه خوش خدمت در استان بوده است تا به امروز که به عنوان دبیر جمعیت وفادران انقلاب اسلامی در استان فعالیت سیاسی میکند، هیچگاه حتی یک لحظه دچار رکود، رخوت و سستی در حرکتش در مسیر انقلاب نشده است و بر خلاف خیلی از فعالین سیاسی استان که در زمان مبارزه خبری از آنها نیست و فقط در هنگام تقسیم غنایم، فرصت طلبی کرده و سر و کله شان پیدا میشود، وی همیشه فعال و با نشاط در فضای سیاسی جامعه حضور پر رنگی داشته است.

۳- دهراب پور هیچگاه در مسیر سیاست، تسلیم و شیفته قدرت نشده و برای رسیدن به قدرت به هیچکس باج نداده و خودش را بدهکار ننموده است، مصداق عینی این مورد اتفاقات سیاسی سال ۱۳۸۴ میباشد، زمانی که دیگر هم قطاران سیاسی اش در دیگر ستادهای انتخاباتی مشغول به فعالیت بودند وی به تنهایی و با تنی چند از دوستان خود، مسئولیت ستاد انتخاباتی دکتر محمود احمدی نژاد شهردار وقت تهران را عهده دار شدند که بعد از اینکه بر خلاف میل اکثر سیاسیون طیفهای مختلف، دکتر احمدی نژاد رئیس جمهور شدند او را به عنوان استاندار کهگیلویه و بویراحمد در نظر گرفت، ولی در همان ابتدای کار، هر سه نماینده وقت استان در مجلس به علت روحیه مستقلانه و مردمی حاج دهراب پور بشدت با این انتخاب مخالفت کردند، فلذا رئیس جمهور منتخب از وی خواست که فقط نظر یکی از این سه تن را جلب نماید تا قضیه استاندار شدن ایشان عملی گردد فارغ از اینکه استاندار مد نظر رئیس جمهور، فردی نبود که برای رسیدن به پست مهم استانداری، خود را مدیون نماینده ای کند تا فردا روزی بخواهد به ایشان باج دهد و بدین ترتیب بود که با اعتقاد به تفکیک قوا و روحیه آزاد منشانه اش، از خیر پست استانداری گذشت.

۴- وی هیچگاه میدان سیاست را در راستای نظام و انقلاب ترک ننموده و شجاعانه ورود پیدا کرده است، حضورش یک بار به عنوان کاندیدای نمایندگی مجلس در سال ۱۳۷۴ در حوزه انتخابیه بویراحمد (که با کسب حدود ۱۲ هزار رای با وجود دو قطبی شدن انتخابات در جایگاه سوم قرار گرفت)، چهار بار ریاست ستاد انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری در استان (سالهای ۱۳۷۶، ۱۳۸۴، ۱۳۸۸ و ۱۴۰۰) و چهار دوره حضور در انتخابات شورای اسلامی شهر یاسوج مرکز استان (یک بار نفر اول با اختلاف زیاد، بار دیگر نفر دوم و بار دیگری نفر سوم قبول شدگان در انتخابات)، وی را به عنوان انتخاباتی ترین فرد سیاسی استان تبدیل نموده که در انواع انتخاباتها حضور فعالانه و مستقیم داشته و با پیروزی های خاطره آمیز و حداکثری که در این انتخاباتها کسب نموده، با کوله باری از تجربه الگویی برای جوانان مستعد و با انگیزه شده است.

۵- دهراب پور از همان ابتدا که در مسائل سیاسی ورود پیدا کرد آنقدر صادقانه، خالصانه، فعالانه و خستگی ناپذیر حاضر شد که هم به اذعان هم جریانی هایش بخصوص آنهایی که صادقانه و واقع بینانه مسائل را می بینند و هم به اذعان رقبای سیاسی در دیگر جریانها، از بنیانگزاران اصلی جریان سیاسی اصولگرایی در استان و بخصوص به پدر اصولگرایی در شهرستانهای بویراحمد، دنا و مارگون لقب گرفته است، فارغ از اینکه از این جریان سیاسی به دنبال قدرت بوده و یا منافعی را کسب کرده باشد.
بویژه حضور پررنگ وی در اواخر دهه پنجاه و دهه شصت، موید این موضوع میباشد، و نسبت به همقطارانش به وفور چه زحمتها که متحمل نشد و چه هزینه ها که متقبل نشد تا جریان انقلابی قالب بگیرد و شکل و شمایلی به دست آورد. بخصوص ارتباطات بسیار خوب و برادرانه ای که با مردم مهربان و صادق بویراحمد سفلی و مناطق دور و صعب العبور کهگیلویه داشت هنوز در ذهن پیشکسوتان فرهنگی، اجتماعی و سیاسی این مناطق به یادگار مانده است.

۶- وی کسب جایگاه را نه برای اسم و رسم خواسته و میخواهد و نه برای قدرت، اگر با آن جایگاه خاصی که داشت چند بار در شورای شهر حضور پیدا کرد به علت روحیه خدمتگزاری دلسوزانه و پر از دغدغه اش برای شهر و دیار بود و بس. همین روحیه سالم و ناب او بوده است که با رای مردم فهیم شهر یاسوج سه بار؛ یک بار به عنوان منتخب اول با اختلاف زیاد نسبت به نفر دوم، یک بار به عنوان منتخب دوم و یک بار هم به عنوان منتخب سوم مردم قدرشناس، راهی پارلمان شهری بزرگ ترین و پر جمعیت ترین شهر استان گشت و مهمتر اینکه در همین سالهای خدمتگزاری در شورای شهر یاسوج، پنج سال به عنوان رئیس شورای شهر یاسوج، شش سال به عنوان رئیس شورای شهرستان بویراحمد، سالها به عنوان عضو فعال مجمع کمیسونهای فرهنگی اجتماعی کلان شهرها و مراکز استانهای کشور و بخصوص در چهار سال ریاست متوالی اش در شورای دوم شهر یاسوج با هماهنگی که با استاندار وقت داشت به عنوان بنیانگزار پارک جنگلی شهر یاسوج و پارکهای ساحلی رودخانه بشار شهر یاسوج به اسطوره ای تمام نشدنی در این عرصه تبدیل گشته است.
در آخرین مورد در شورای پنجم یاسوج بخاطر مخالفت با شهردار منتخب شورا از همان ابتدای تشکیل این دوره از شورا، به عنوان یک منتقد جدی زیر بار ضعف شهردار و شورای شهر نرفت و حتی به عنوان اعتراض در انتخابات شورای ششم شهر یاسوج کاندیدا نشد تا شرمنده مردم عزیز نگردد.

۷- دهراب پور در کارهای خیر و عام المنفعه، عمر پر برکت خود را گذرانده است، حضورش در جایگاه هایی مثل ریاست هیئت مدیره خیرین مسکن ساز استان، ریاست هیئت مدیره مهم ترین و قدیمی ترین صندوق قرض الحسنه در استان (صندوق قرض الحسنه سیدالشهداء یاسوج زیر نظر سازمان اقتصاد اسلامی ایران)، ریاست هیئت امناء و مدیرعامل موسسه خیریه اندیشه اسلامی، عضویت در هیئت مدیره انجمن حمایت از زندانیان استان، عضویت در ستاد دیه استان، عضویت در هیئت امناء چندین مسجد و موقوفات مختلفه و تاسیس و راه اندازی چند مسجد در استان و در زمان حال هم به عنوان مدیرعامل مجمع خیرین سلامت استان بخوبی موید این مطلب می باشد.

۸- وی اجتماعی ترین فعال سیاسی در استان می باشد، کسب اولین لوح صبر در استان از طرف قوه قضائیه، گویای این مطلب است. حضور دائمی اش در بین مردم و ایجاد صلح و سازش و مدیریت اصلاح بیش از ۲۰ قتل در استان کهگیلویه و بویراحمد و استانهای جنوبی کشور، ریاست اولین شورای حل اختلاف شهر یاسوج با حکم دادگستری استان در سال ۱۳۸۰ و حضور همیشگی او در شادی و غم مردم جای جای استان و خارج از استان و حل مشکلات مختلف مردم از وی محبوبیتی بی نظیر در عرصه اجتماعی ساخته است. همچنین همتی که وی در راستای ارتقاء فرهنگ و سلامت جوانان این مرز و بوم بخصوص جوانان استانمان در تشکیل باشگاه فرهنگی و ورزشی شهرداری یاسوج و بالاخص تیم اسطوره ای فوتبال شهرداری یاسوج به خرج داد هیچگاه از ذهن جوانان دهه های هشتاد و ابتدای دهه نود این دیار پاک نخواهد شد.

۹- اگر در رزومه کاری وی در برهه ای مشاور استاندار، مشاور شهردار، نماینده بازرسی ویژه رئیس جمهوری ، مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان استان، رئیس هیئت مدیره کارخانه قند یاسوج، مسئولیتهای مختلف ستادی در آموزش و پرورش و … بوده ولی بالاترین افتخارش را از لحاظ کاری، معلمی میداند. او قبل از انقلاب در مناطق محروم مختلف کشور از قبیل کردستان، آذربایجان غربی، کرمانشاه و … به کار آموزش و تربیت دانش آموزان عشایری مشغول بود و بعد از انقلاب بیشترین عمر کاری اش را به عنوان مدرس و مدیر در مراکز تربیت معلم گذراند و در همین راستا معلمین دلسوز و دانای زیادی را تربیت و به جامعه هدیه نمود که به لطف خداوند، جامعه از پیامدهای اقدامات مثبتش بهره مند شده است.

۱۰- دهراب پور دین زیادی بر گردن آموزش عالی در استان دارد، سالها تدریس در مراکز تربیت معلم و مراکز آموزش عالی فرهنگیان، هشت سال متوالی ریاست مرکز تربیت معلم شهید ایزدپناه یاسوج (دانشگاه فرهنگیان کنونی)، سالها ریاست مرکز آموزش عالی فرهنگیان استان، راه اندازی و اولین ریاست دانشگاه فنی و حرفه ای در استان، دبیری هیئت موسس دانشگاه پیام نور مرکز یاسوج، تاسیس دبیرستان دانشگاه یاسوج و … از جمله خدمات فراموش نشدنی وی در این عرصه پر اهمیت میباشد. همچنین او در عرصه خبر و رسانه هم ید طولایی دارد، در دهه شصت نمایندگی روزنامه جمهوری اسلامی را در استان به عهده داشت و از ابتدای دهه هشتاد هم نشریه ای تحت عنوان فرهنگ عشایر با صاحب امتیازی و مدیر مسئولی خود در سیطره جنوب کشور راه اندازی نموده است.

۱۱- در دامان او شاگرد و برادری همچون شهید عین الله دهراب پور تربیت یافته و بالنده شده است، شهیدی عالم و عامل که احوالات ایشان را باید از دوستان نخبه اش همچون دکتر لنکرانی وزیر بهداشت دولت نهم سوال کرد که چه بخوبی فرهیختگی علمی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و مذهبی اش را در کتاب چشمان بیدار به نگارش درآورده است، و یا حالات عرفانی اش را باید از حضرت آیت الله سید علی اصغر دستغیب تولیت محترم حضرت شاهچراغ(ع) شیراز پرسید.

۱۲- دهراب پور کسی نیست که از پای بیفتد و امروزه هم که بازنشسته شده است به عنوان رئیس هیئت مدیره کانون بازنشستگان آموزش و پرورش استان و دبیری شورای هماهنگی بازنشستگان استان، نماینده فعال و دلسوزی برای بازنشستگان استان در سطح ملی در مجمع بازنشستگان کشور می باشد تا بتواند با کوله باری از تجربه، راه گشایی برای این قشر بزرگ از جامعه باشد که تاکنون در این عرصه هم خدمات بسیار خوبی ارائه نموده است.

(مطلب منتشر شده نظر نویسنده است و انتشار آن در سایت افتونیوز به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نمی‌باشد)



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها