یادداشت
گفتگو و گزارش

یادداشت ویژه اَفتونیوز؛


کهگیلویه بزرگ و «اشتغال‌های کثیف» انتخاباتی

پیش از این از کلیدواژه پولهای کثیف در تغییر نتیجه انتخابات ها در رسانه‌های کشوری زیاد شنیده بودیم اما اکنون و در حوزه انتخابیه کهگیلویه گویا قرار است اشتغال های کثیف در انتخابات کهگیلویه اثر خود را گذاشته و به نفع نماینده یا برخی کاندیدای پر نفوذ نتیجه را تغییر دهد.

کهگیلویه بزرگ و «اشتغال‌های کثیف» انتخاباتی

اَفتونیوز| سه هفته پیش یکی از مخاطبان  در تماسی با خبرنگار اَفتونیوز گفت، چند خانواده از یکی شهرستان‌های حوزه انتخابیه کهگیلویه  بزرگ قصد داشتند از یکی کاندیدای انتخابات این حوزه دعوت کنند که یک روز پیش از برگزاری جلسه، یک مدیر ملی در حوزه «هلدینگ‌» که رابطه حسنه‌ای با نماینده دارد و از قضا طی چند سال اخیر، تعداد زیادی از حامیان نماینده را در واحد‌های مختلف صنعتی جذب کرده، با تماسی با این خانواده‌ها، از آنها خواسته فعلا دعوت خود از کاندیدای مورد نظر‌شان را لغو کنند تا دو نفر از اعضای این خانواده‌ها را به استخدام درآورد.

اشتغال یکی از اساسی‌ترین مشکلات استان کهگیلویه و بویراحمد است و شهرستان‌های ۴ گانه در این زمینه است که به علت نبود هیچ صنعتی بیشترین حجم مشکل در این زمینه را دارد.

این مشکل اساسی سبب شده که رواج کارهای شخصی صورت بگیرد و کار شخصی را عاملی به جهت به دست آوردن رای به حساب آورند.

با نزدیک شدن به انتخابات، مدیران با نفوذ به بدنه مردم تلاش دارد با وعده‌های کاری و حتی اشتغال، آرای آنان را به نفع نماینده جلب کند.

این «استخدام‌های کثیف» که با هدف تأثیرگذاری در نتیجه انتخابات انجام می‌شود بیش از همه سهم افرادی است که به واسطه نماینده یا نزدیکان وی معرفی و یا با وعده و وعید این مدیر ملی هلدینگی به اقوام و اقارب برای برگرداندن نظر آنها انجام می‌شود.

اما این ماجرا، در فصل انتخابات بیش از پیش مشهود و ملموس می‌شود و نمایندگان و کاندیداها حتی  دست به حربه‌های غیراخلاقی زده و افرادی را با هماهنگی واحدهای زیربط به استخدام‌های چند ماهه در می آورند، یعنی فرد تا زمان انتخابات معرفی و شاغل می‌شود اما بعد از آن، رها می‌شود.

شاید برخی معتقد باشند در هر صورتی استخدام جوانان هم‌استانی کار خیر است، اما ظاهر ماجرا شاید کار خیر برای یک فرد است اما اگر دقیق نگاه کنیم این رویه غلط است. اولا که این کار اساسا در حیطه وظایف نمایندگان نیست و دخالت در امور اجرایی تلقی می‌شود و مخالف اصل تفکیک قواست. ثانیا مطابق قانون نمایندگان باید بر کار دستگاه‌های دولتی نظارت کنند.

ثالثا استخدام جوانان امری پسندیده است اما نه به بهانه انتخابات، اگر این مدیر و نماینده می‌توانستند این افراد را شاغل کنند چرا در سال‌ها و ماه‌های گذشته این اقدامات صورت نگرفت، تا اینکه در نزدیک انتخابات بعنوان یک اهرم برای جمع‌آوری رای از آن استفاده کنند؟!

نماینده‌ای که هر روز درخواستی به سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و وابسته به دولت می‌نویسد دیگر نمی‌تواند به‌درستی بر کار آنها نظارت کند و بدهکار دولت و مدیران شرکت‌ها می‌شود.

نکته مهمتر، در این شرایط عده خاصی از اقارب، نزدیکان و حامیان و افراد معرفی شده از سوی نماینده جذب می‌شوند و احساس نابرابری شدیدی در جامعه تکثیر می‌شود.

خروجی این رویه، چیزی جز سرخوردگی بیش از پیش جوانان و خانواده‌ها و گسترش آسیب‌های اجتماعی در حوزه کهگیلویه نیست.

پیش از این از کلیدواژه‌ی «پول‌های کثیف» و نقش آن در تغییر نتیجه انتخابات‌ها را در رسانه‌های کشوری زیاد شنیده بودیم اما اکنون و در حوزه انتخابیه‌ی کهگیلویه گویا قرار است «اشتغال‌های کثیف» در انتخابات کهگیلویه اثر خود را گذاشته و به نفع نماینده یا برخی کاندیداهای پر نفوذ نتیجه را تغییر دهد.

این «اشتغال‌های کثیف» هیچ هدفی جز تأثیرگذاری در نتیجه انتخابات کهگیلویه بزرگ ندارد و باید جلوی آن به اشکال مختلف گرفته شود.

کهگیلویه بزرگ نیازمند کار عمومی و برای همه آحاد و اقشار مردم است و راه علاج آن «اشتغال های کثیف» برای طیف، گروه و قوم خاصی نیست، در شهرستانی که کار عمومی و عام المنفعه و یا پروژه قابل قبول صنعتی یا معدنی یا تولیدی بزرگ در شهرستان و حوزه انتخابیه طی ۴۰ سال احداث و راه‌اندازی نشده و انجام کارهای خرد و شخصی نمود بیشتری داشته، جمع زیادی از مردمش به این باور رسیده‌اند که دچار ضرر و زیان عمومی شده‌اند که مهاجرت فزاینده و بی‌سابقه فرزندان کهگیلویه به دیگر نقاط کشور موید این موضوع هست.

یادمان نرود که کهگیلویه و مشخصا شهر دهدشت در طول تاریخ سه بار کاملا خالی از سکنه شده و اگر باز هم در بر همین پاشنه بچرخد و پروژه‌های عمومی و تولیدی بزرگ ایجاد و راه‌اندازی نشوند ممکن است برای بار چهارم نیز خالی از سکنه شود!



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 1 نظر

  • 1 بنگرو 1402/10/5 0:16:15

    باسلام چقدر پول گرفتی شرافتت خفظ کن روزی تاون تهمت خواهی داد

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها