یادداشت
گفتگو و گزارش

گزارشی از ماجرای پر حاشیه ابطال شورای شهر سی سخت

مشکلات شهر سی‌سخت وقتی صد چندان شد که در بهمن ماه سال 99 زلزله‌ای هولناک تقریباً همه منازل شهری را از 30 تا ۵۰ و گاه ۱۰۰ درصد تخریب کرد و می‌بایست شورای اسلامی شهر به دلیل وضعیت اضطراری و اورژانسی سی سخت بیشتر به فکر مردم می‌بود.

گزارشی از ماجرای پر حاشیه ابطال شورای شهر سی سخت

اَفتونیوز| فارس نوشت: شهر زیبا و کوچک سی‌سخت در دامنه دنا طی چند سال اخیر دستخوش اختلافات عدیده در پارلمان شهری شده و از دوره گذشته شورا تا دوره فعلی هیچگاه روی آرامش به خود ندیده است.

در مقطعی از دوره گذشته به دلیل اختلافات میان اعضای شورا و همچنین اختلاف نظر آنها با شهردار موجب شد تا زباله‌های شهر گردشگری و توریستی برای چندین روز در خیابان‌ها سرگردان بماند و این اختلافات پای مسؤولان استانی را به حاشیه‌های شهر سی‌سخت باز کرد.

از اختلافات و حاشیه‌های دوره گذشته شورای اسلامی شهر و شهرداری سی سخت که بگذریم به دوره فعلی می‌رسیم دوره‌ای که خیلی‌ها فکر می‌کردند با روی کار آمدن افراد فعلی حاشیه‌ها و اختلاف نظرها کنار گذاشته خواهد شد و با رویکردی دیگر به مردم خدمت خواهند کرد.

در ابتدای شکل‌گیری شورای اسلامی تعدادی از اعضای شورا به صورت گفتمانی کیانوش صیادی را به عنوان شهردار شهر سی‌سخت معرفی کردند.

همگان انتظار داشتند به دلیل گزینش گفتمانی همان تعداد افرادی که کیانوش صیادی را برای شهرداری برگزیده بودند تا آخر راه با او همراه باشند اما هنوز چند ماه از فعالیت شهردار سابق نگذاشته بود که مخالفت‌ها با وی نه از سوی اقلیت بلکه از سوی اکثریتی شکل گرفت که تفکرات سیاسی آنها با کیانوش صیادی یکی بود و سال ها با یکدیگر زیر یک سقف نشسته بودند.

البته برای همه چه در شهر سی سخت و چه در مرکز استان و چه در کل جریان اصولگرایی کهگیلویه و بویراحمد جای سوال و ابهام بود که چرا و به چه دلیل همان‌هایی که صیادی را به عنوان شهردار انتخاب کرده بودند بعد از گذشت زمانی بسیار اندک بر طبل مخالفت کوبیدند.

شدت اختلافات به حدی بالا گرفت که بر اساس شنیده‌ها حتی در نشست شورای اسلامی شهر کار به درگیری فیزیکی کشیده شد و این رویه تا چندین ماه ادامه داشت از یک سو اعضای شورای اسلامی می‌گفتند که صیادی حرف شنوی از شورا ندارد و از سوی دیگر کیانوش صیادی معتقد بود که شورای اسلامی از وی درخواست‌های خارج از روال دارد.

بالاخره پس از کش و قوس‌های فراوان و درگیری‌های آن چنانی و بیان حرف‌هایی که نمی‌بایست زده می‌شد، ائتلافی شکل گرفت تا کیانوش صیادی در شهرداری سی سخت به پایان خط برسد.

پس از آن نیز اعضای شورای اسلامی شهر یکی از میان خود را به عنوان شهردار معرفی کردند که او هم نتوانست تاییدیه را از دستگاه‌های متولی اخذ کند و چنین شد که پس از چندی رئیس شورای اسلامی شهر تقاضای مرخصی کرد و رفت و عملاً برای مدتی پارلمان شهری سی سخت به قول معروف پا در هوا بود.

همه این حاشیه‌ها و درگیری‌ها و قهر و آشتی‌ها گذشت تا حالا که بنا به شنیده‌ها حکم انحلال شورای اسلامی شهر سی سخت صادر شده است؛ با همه این تفاسیر عملکرد شورای اسلامی شهر سی سخت چه در گذشته و چه در دوره فعلی تلنگری بود که در انتخاب‌های بعدی با وسواس و حساسیت بیشتری اعضای شورا انتخاب شوند.

بی‌شک شهر سی سخت از این حاشیه‌ها و درگیری‌ها ضربات و لطمات جبران‌ناپذیری متحمل شده است مشکلات شهر سی‌سخت وقتی صد چندان است که در بهمن ماه سال 99 زلزله‌ای هولناک تقریباً همه منازل شهری را از 30 تا ۵۰ و ۱۰۰ درصد تخریب کرد و می‌بایست شورای اسلامی شهر به دلیل وضعیت اضطراری و اورژانسی سی سخت بیشتر به فکر مردم می‌بود

به هر حال مشکلات شوراهای اسلامی شهر و روستا در کهگیلویه و بویراحمد تنها به شهر سی‌سخت ختم نمی‌شود که در یاسوج مرکز استان نیز چه در دوره گذشته و چه در دوره کنونی شاهد اختلافات بی حساب و کتاب میان اعضای شورای اسلامی شهر بوده‌ایم.

در دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه نیز وضعیتی همانند سی سخت حکمفرما شده و برآیند چنین رفتارهایی ایجاب می‌کند که هم دستگاه‌های نظارتی و هم مردم در دوره آینده شورای اسلامی شهر و روستا در استان کهگیلویه و بویراحمد دقت بیشتری در گزینش افراد به خرج دهند.

در همین خصوص به سراغ فرزاد بابکان‌پور مدیر کل امور شهری استانداری کهگیلویه و بویراحمد رفتیم تا با وی در خصوص چرایی مشکلات و حاشیه‌های شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد به خصوص شهر سیسخت همکلام شویم.

رها کردن وظایف و پررنگ شدن حواشی عامل شکست شوراها

او می‌گوید؛ قطعاً شوراها قانون را می‌دانند و با قانون آشنایی دارند و نمی‌توان گفت که به دلیل نشناختن و ندانستن قانون به چنین جایی می‌رسند.

بابکان در ادامه با بیان اینکه اختلاف سلیقه با اختلاف نظر در شورای اسلامی تفاوت دارد معتقد است بسیاری از شوراهای اسلامی در سطح کهگیلویه و بویراحمد اعضای آنها با یکدیگر اختلاف سلیقه دارند اما در کنار یکدیگر می‌نشینند و در عین اختلاف سلیقه به دنبال بهترین تصمیم برای شهر و مردمان شهر خودشان هستند.

او به مهم‌ترین مشکل برخی از شوراهای اسلامی مثل شورای شهر سی‌سخت اشاره می‌کند و می‌گوید: اگر آنها فقط به وظیفه قانونی خودشان بپردازند هیچگاه دچار چنین مشکلاتی نمی‌شوند؛ درد اصلی این است که بعضی از شوراها از وظایف اصلی خود عدول کرده عملاً وارد حاشیه می‌شوند

این مسوول در این خصوص که برای جلوگیری از مشکلات شورای اسلامی شهر سی‌سخت و جلوگیری از انحلال آن چه کااری انجام داده‌اید گفت: البته هنوز به صورت رسمی چیزی به دست ما نرسیده که دال بر انحلال شورای اسلامی شهر سی سخت باشد اما شخصاً سه جلسه حضوری در سی سخت با اعضای شورای اسلامی صحبت کردم و چندین جلسه هم در یاسوج برای آنها ترتیب دادیم که به صورت متفرقه در جلسه حضور پیدا می‌کردند یعنی گاه دو نفر و گاه به صورت تکی و انفرادی و گاه سه نفر از آنها حضور پیدا می‌کردند و هیچگاه همه آنها به صورت دسته جمعی برای حل مشکل حاضر نشدند هر چند معتقدیم مشکل باید در همان ساختمان شورای اسلامی سی‌سخت برطرف می‌شد.

وی با بیان اینکه به دفعات با اعضای شورای اسلامی سی سخت صحبت کردم یادآور شد: اما متاسفانه هر آنچه را که گفتیم گوش ندادند و انجام نشد هر چند تنها انتظار ما این بود که به وظایف اصلی خودشان بپردازند.

بابکان چنین توضیح می‌دهد که ابطال شورای شهر سی سخت در هیئت حل احتلاف استان تایید شد و باید برای تصمیم‌گیری نهایی به تایید هیئت حل اختلاف مرکز برسد.

او در خصوص علت و یا علل ابطال شورای شهر سی‌سخت گفت: از عمده‌ترین دلایل آن یکی تعلل در انتخاب شهردار و دیگری ترک جلسات بوده است.

به گزارش فارس، شهر سی سخت یکی از شهرهای گردشگر پذیر و به عبارتی توریستی در جنوب غربی کشور بوده که همه ساله تعداد زیادی مسافر و گردشگر و البته در مقاطعی از سال تعدادی توریست از کشورهای خارجی به این شهر سفر می‌کنند.

شهری آرمیده در آغوش دنا با آب و هوای مطبوع تابستان‌ی و زمستانی زیبا و برفی که در فصولی از سال به خصوص تابستان به دلیل وفور مسافر و گردشگر جایی برای سوزن انداختن در این شهر کوچک نیست و همین موضوع خدمات رسانی در شهر را سخت می کند.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها