یادداشت
گفتگو و گزارش

یادداشت؛


حامیان ِ موحد و «زنان گوجه چین»/ «عزت نیاوردید» غیرتتان کجا رفت؟

اکنون به چه رویی، عده ای در این شهرستان شعار عزت سر می‌دهند و سودای راهیابی مجدد به بهارستان را دارند؟ عزت پیشکش، لااقل اندکی غیرت داشته باشید.

حامیان ِ موحد و «زنان گوجه چین»/  «عزت نیاوردید» غیرتتان کجا رفت؟

اَفتونیوز| آذر ماه ۱۳۹۹ بود که یکی از دوستانم که راننده زنان گوجه چین برای رفتن بهبهان بود با بنده تماس گرفت و از ملال و رنج زنان کهگیلویه در مزارع گوجه بهبهان گفت.

این موضوع دغدغه ای شد تا مطلبی در  خصوص “ ملال زنان گوجه چین ” در اَفتونیوز منتشر کنیم، طولی نکشید که سایر رسانه ها و خبرگزاری ها به این موضوع پرداختند و حتی فریاد دادخواهی کهگیلویه و زنان گوجه چین به تریبون ائمه جمعه و سایر مسولان  و مدیران راه پیدا کرد.

امروز کلید واژه [زنان گوجه چین] در کنار کلید واژه های دیگری مانند سد آبریز و خودکشی دختران دیشموک نماد رنج و محرومیت کهگیلویه اند.

 این روزها از چپ و راست انتقادات روانه اردوگاه سید محمد موحد شده اند. بسی جای شکر است که بالاخره روزی فرا رسیده که سید محمد موحد فارغ از سیاست و قومیت نقد می شود و مردم کهگیلویه به نقش موحد در فرودستی تاریخی شهرستان های چهارگانه پی برده اند.

کهگیلویه بزرگ می بایست پایلوت کشاورزی در منطقه می شد و از برکت آب‌های روان اثری از فقر و زنان گوجه چین نبود اما افسوس و صد افسوس!

کهگیلویه و بویراحمد بعنوان یک استان آبخیز، با وجود اینکه تنها یک درصد از خاک کشور را شامل می‌شود حدود ۱۱ درصد آب کشور را تامین می‌کند و عدد اراضی آبی استان تنها ۲۲ درصد است و این درصد در شهرستان‌های کهگیلویه و چرام به ترتیب به ۷ و ۱۰ درصد می‌رسد.

برای شهرستانی که روی آب خوابیده است این ارقام نگران کننده است و زیبنده نیست که مردم این دیار بخواهند به اراضی دیم اکتفا کنند.

سد آبریز  بعنوان پروژه ای که قرار بود ۲۹ هزار هکتار از اراضی شهرستان های کهگیلویه و چرام را پوشش دهد اما دریغا که ضعف و بی توجهی  مفرط نماینده مشهود بود و کشاورزان و حامیان سد آبریز  برای همیشه مایوس ماندند.

در سایه کم توجهی چند دهه ای موحد به امورات عمومی پدیده ای مانند زنان گوجه چین متولد شد.

زن مظهر لطافت و ظرافت است که آرامش خاطر او می‌تواند تأثیر مستقیمی در اهالی خانه برجا گذارد اما در شهرستان ما رفاه و آسایش جمعیت کثیری از این زنان خانواده در پیچ‌وخم کوره راه زندگی به رنج مداوم آنان تبدیل شده است.

زنان سرپرست خانوار شهر در فصل پاییز  ترک کاشانه می‌کنند و  راهی خیرآباد و بهبهان می شوند  که ارمغان اش مبالغ اندک است و خستگی از کار در مزارع دیگران و پیری زودرسی که قامت تکیده آنان را نشانه رفته تا چهره‌شان بیشتر از سن واقعی‌شان جلوه کند.

اکنون به چه رویی،  عده ای در این شهرستان شعار عزت سر می‌دهند و سودای راهیابی مجدد به بهارستان را دارند؟ عزت پیشکش، لااقل اندکی غیرت داشته باشید.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 2 نظر

  • 1 محمدطاهر صیادیان 1402/10/6 23:18:22

    میگویند آب را گل نکنید شاید این آب روان ... ابی که از مزارع دیم ما رد شود و کشتزارهای ما را سیراب نکند گل شود بهتر است

    پاسخ
  • 2 شهروند 1402/10/6 23:10:6

    با مخالفت بیش از ۲۰ نماینده ی مجلس از خوزستان تا بوشهر دربرابر ۳ نماینده استان کهگیلویه وبویراحمد ومخالفان جدی ساخت این سد دربدنه وزارت نیرو و شرکت های اقماری مثل شرکت مهاب قدس، وهمراهی وزیران نیرو و کشاورزی با مخالفان ساخت سد آبریز دردولت های گذشته وحال وآینده ، محال است ساخت این سد انجام شود جهت اطلاع اگر می توانید ریز مسائل کارشناسی شده وپیشنهادات را از ارشیو اسناد وزارت نیرو بدست آورید تا بفهمید مشکل از کجاست با حلوا حلوا گفتن نه دهانمان شیرین می شود نه هم به نتیجه ای می رسیم فقط موقع انتخابات به فکر سد آبریز می افتیم درصورتی احتمال ساخت این سد وجود دارد که تمام کاندیداهای فعلی کهگیلویه ، گچساران ، بویراحمد را قبول کنند تا با افزایش تعداد نمایندگان وغلبه بر تعداد نمایندگان خوزستان ابن کار میسر شود مگر همین مظلومی نماینده ی بهبهان علناً نگفت ما نمایندگان خوزستان نمی گذاریم ساخت سد آبریز عملی شود. رای اکثریت برای استیضاح وزیر ودولت لازم است در مجلس ودولت هم گفتمان اکثریت تاثیر گذاراست.

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها