یادداشت
گفتگو و گزارش

راهکارهای موثر جلوگیری از خودکشی

با توجه به افزایش خودکشی های استان دکتر محمدطاهر طیب زادگان با ارسال یادداشتی به بررسی این خودکشی ها پرداخته است:

راهکارهای موثر جلوگیری از خودکشی

اَفتونیوز| با توجه به افزایش خودکشی های استان دکتر محمدطاهر طیب زادگان با ارسال یادداشتی به بررسی این خودکشی ها پرداخته است:

امروزه خودکشی یکی از مشکلات عمده اجتماعی و از چالش های مهم سلامت روان در بسیاری از کشورهاست . بر اساس آمارهای رسمی پزشکی قانونی ،وزارت بهداشت و  سازمان بهزیستی و همچنین مطالعات آکادمیک در طی سال های اخیر افزایش موارد خودکشی در ایران قابل توجه بوده و نگرانی زیادی هم در جامعه و هم مجامع علمی کشور ایجاد کرده است . با وجود روند صعودی در کشور به نظر می رسد فقدان برنامه جامعه پیشگیری از خودکشی در سطح کلان و عدم توجه به مقوله سلامت روان در جامعه ، چشم انداز امیدوار کننده ای برای کاهش روند این معضل وجود ندارد. در استان کهگیلویه و بویراحمد اگر چه در دسترس نبودن آمار دقیق موارد اقدام به خودکشی و همچنین خودکشی منجر به فوت تجزیه و تحلیل وضعیت موجود را دشوار می کند با اینحال یک نکته قابل لمس و واضح این است که "استفاده از روش های کشنده به خصوص در میان نوجوانان و جوانان سیر صعودی دارد."

متاسفانه شهرستان های کهگیلویه بزرگ از این روند مصون نبوده و به نظر می رسد حداقل در بعد روانی در این منطقه با (( بحران خودکشی)) روبرو هستیم .

واکاوی این موضوع و تجزیه و تحلیل علل و انگیزه های خودکشی در شهرستان و استان نیاز به پژوهش و تحقیق جامع دارد ، با این حال در شرایط فعلی اولویت نهادها و سازمان های متولی باید ((مداخله در بحران))از طریق اقدامات کوتاه مدت جهت کنترل روند افزایشی موجود باشد و همزمان برنامه ریزی میان مدت و بلند مدت در سطح کلان جهت طرح ریزی برنامه جامع پیشگیری از خودکشی و ارتقای سلامت روان باید به عنوان یک اولویت مدنظر باشد . پرهیز از راه حل های کلیشه ای و غیرکارشناسی ، تغییر نگرش موردی به سمت سیر و روند خودکشی و کنترل فضای روانی ایجاد شده در جامعه باید در تمام مراحل مدنظر تصمیم گیران باشد .

با توجه به شرایط اجتماعی-اقتصادی-فرهنگی و همچنین نگاه اجمالی به گروه سنی متوفیان و عوامل مهم روانی اجتماعی خودکشی در شهرستان اقدامات ذیل جهت مداخله موثر در بحران توصیه می شود:

۱-شناسایی فعال افراد درگیر مشکلات روانی( افسردگی-اضطراب-سوء مصرف مواد و...) و ارجاع آن ها جهت درمان و پیگیری روند درمان

۲-حمایت روانی اجتماعی خانواده هایی که یکی از اعضای آن ها به دلیل خودکشی فوت کرده و غربالگری فعال مشکلات روانپزشکی در سایر اعضای خانواده ،دوستان و نزدیکان متوفی

۳-افزایش دسترسی عمومی به خدمات مشاوره ای و روان درمانی از طریق الزام بیمه ها به پوشش این خدمات مطابق با قوانین بالادستی

۴-گسترش چتر حمایتی نهادهای کمیته امداد و بهزیستی و سازمان های خیریه و همچنین بیمه های بیکاری جهت اقشار آسیب پذیر و جوانان بیکار و نیازمندان

۵-توجه ویژه به کارآفرینی و اشتغال جوانان در شهرستان و برقراری عدالت در بکارگیری جوانان

۶-فراهم سازی بسترهایی برای شادی و ابراز وجود جهت نوجوانان و جوانان

۷-برگزاری دوره های مهارت های فرزند پروری و نحوه تعامل با کودکان و نوجوانان در خانواده ها.

موارد فوق نیاز فوری و کوتاه مدت و متناسب با شرایط شهرستان و استان بوده و قطعا برای کنترل محسوس روند خودکشی برنامه ریزی میان مدت و بلند مدت و اصلاح ساختاری در بسیاری از حوزه های سیاسی-اجتماعی-اقتصادی و فرهنگی لازم است.

نکته پایانی اینکه اصحاب رسانه و فعالین مجازی لازم است در برخورد با پدیده خودکشی نگاهی علمی و بدون تعصب داشته باشند و به جای پرداختن موردی و توجه به حواشی غیرضروری، ریشه یابی و ارائه راهکارها و درخواست طرح و برنامه از متولیان را پیگیری نموده و توجه داشته باشند که نحوه پوشش اخبار خودکشی می تواند تعیین کننده خودکشی های بعدی باشد.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها