یادداشت
گفتگو و گزارش

اختصاصی اَفتونیوز


انتخابات بویراحمد؛ سردرگمی تیم «روشنفکر»، سیر صعودی «منتظریان» و جهش «بهرامی»

این تحلیل در آستانه تایید و رد صلاحیت ها صورت گرفته است و احتمال دارد بعد از انتشار اسامی تایید شده توسط شورای نگهبان شرایط و فضای انتخاباتی دگرگون شود.

انتخابات بویراحمد؛ سردرگمی تیم «روشنفکر»، سیر صعودی «منتظریان» و جهش «بهرامی»

اَفتونیوز| حساسیت انتخابات در بویراحمد، دنا و مارگون به اوج خود رسیده است. اسامی مانند روشنفکر، منتظریان، بهرامی، خرامین، زارعی و  مقدم آنچنان بر سر زبان ها افتاده اند که هر مخاطبی حتی آنهایی که نسبت به انتخابات بی توجه اند، ناخودآگاه درگیر آن می شوند.

روشنفکر  طی هفته های اخیر سعی کرد بیش از تهران در حوزه انتخابیه حضور داشته باشد، وی صحبت های  صریح و تندی  نسبت به خبر رد صلاحیت خود داشت که واکنش افکار عمومی را برانگیخت‌.

البته در لحن روشنفکر عصبانیت و خشم پنهانی نهفته بود که احتمالا نمی تواند بی ربط به ریزش های اخیر آرای او باشد.

تعدادی از لیدر های وی در هفته های اخیر جلساتی را با رقبا و به ویژه  بهرامی و منتظریان برگزار کرده اند و شرایط او را بیش از بغرنج کرده است.

البته حامیان نماینده امید دارند در فرصت باقی مانده ورق برگشته و حداقل برخی از افراد جدا شده را به هر لطایف حیلی راضی به ماندن کنند.

غلام محمد زارعی برخلاف تصور اولیه که این گونه برداشت می‌شد که جدیتی برای ادامه کار وجود ندارد اما طی بیانیه نشان داد که بصورت قاطع وارد صحنه شده است اما بعد از عدم استقبال از حضور او و توصیه به کناره گیری از طرف اطرافیان پیش بینی می شود تا قبل از انتخابات کناره گیری کند

 برخی در ابتدا حضور زارعی را به سود روشنفکر می‌دانستند اما اکنون شرایط به گونه ای پیش رفته روی این مساله دیگر خیلی تاکید نمی شود.

نستهن مقدم به هدف جمع آوری ریزش های احتمالی روشنفکر به صحنه آمده است، عملکرد انتخاباتی او تاکنون قابل دفاع بوده اما به تعدد رقبای قَدر کار او را دشوار ساخته است.

شیرعلی خرامین روانشناس معروف و چهره علمی انتخابات از جمله کاندیدای پر تحرک انتخابات بویراحمد است، خرامین در این جهات مختلف نادیده گرفته شد و به گفته بسیاری از حامیان دولت رئیسی در حق او اجحاف شد و مظلوم واقع شد.

خرامین  از ابتدا چهره جریانی بود و در قامت قومی نمی گنجید اما او به پشتوانه همراهی سیاسی و ایلی به صحنه آمد.

وی از یک طرف قصد داشت نظر احزاب اصولگرا به سمت خود معطوف کند و از طرف دیگر نیز به آرای قومی روشنفکر  آسیب بزند اما این دو پروژه هر چند قابل دسترس اما تاکنون محقق نشده است اما تلاش های همچنان ادامه دارد.

اما ماراتن واقعی ما بین بهرامی و منتظریان است.

منتظریان که پدیده انتخابات قبل بود و بعد از آن آشفتگی اردوگاه اصولگرایان توانست رای قابل قبولی را اخذ کند،

نادر منتظریان ابتدا برای مردم ناشناخته بود، مردم ابتدا او را بعنوان چهره تندرو و از بدنه حلقه سید مسعود حسینی و هدایت خواه شناختند اما هر چه پیش رفت او خود را فراجناحی شناساند، شرایط به گونه ای پیش رفت که حتی در بدنه های قومی، اصلاح طلبان و اعتدالیون واکنش های مثبتی دریافت کرد.

این روزها بحث حمایت یا عدم هدایت خواه از او بسیار مطرح است اما به هر طریقی منتظریان   مبرهن است بدنه حزبی هدایت خواه در هرصورت گزینه ای به جز منتظریان ندارند.

حامیان منتطریان معتقدند  اگرچه او با سایر گروه ها و جریان ها نشست و برخاست دارد اما همه جا همچنان خود را اصولگرای با سابقه معرفی می کند و از دستورالعمل های حزبی عدول نکرده است، اینکه بقیه جریان ها به سمت او گرایش دارند نشانه پتانسیل جذب آرای اوست نه ضعف و...

محمد بهرامی نیز دیگر چهره مطرح صحنه انتخابات است، رشد آرای او ملموس و قابل لمس است، او در این چهار سال بیکار ننشست و با برنامه خاصی رو به جلو حرکت کرد، شخصیت معتدل و میانه روی بهرامی باعث شده که گروه های چپ و راست و اصول گرا و اصلاح طلب خیلی ابایی برای پیوستن به او نداشته باشند. جلسات شلوغ و پرتعداد وی در نقاط مختلف بویراحمد موید بیرون آمدن از لاک سکوت و سکون و جهش و رشد وی شده که بنظر می رسد با مشاوره های درست و منطقی تیم اتاق فکر وی این تحرکات انجام شده است.

در هر صورت انتخابات امسال کمی پیچیده جلوه می کند اما رشد بهرامی و منتظریان امر غیر قابل انکار است، امری که نگرانی های زیادی در بین حامیان ندای وحدت ایجاد کرده است.

این تحلیل در آستانه تایید و رد صلاحیت ها صورت گرفته است و احتمال دارد بعد از انتشار اسامی تایید شده توسط شورای نگهبان شرایط و فضای انتخاباتی دگرگون شود.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 14 نظر

  • 1 مجیدی 1402/10/14 12:32:45

    روشنفکر اول بهرامی دوم منتظریان سوم زارع چهارم مقدم پنجم سبحانی ششم خرامین هفتم اراوند هشتم است

    پاسخ
  • 2 محمد 1402/10/14 9:5:40

    پیروز انتخابات فقط دکتر بهرامی میباشد و شکی در این نیست اختلاف با رقیب بیش از سی هزار رای

    پاسخ
  • 3 تیرتاجی 1402/10/13 23:17:59

    بارها سونامی حاج زارعی در راه است میبینید

    پاسخ
  • 4 دنای سرافراز 1402/10/13 19:6:34

    هههههههههههه آخ سی ندای وحدت که همه را نابود کرده آخ سی ندای وحدت که تفکرات قرون وسطایی پیران سیاست بهم ریخته کو بخدا تمومه انتخابات کشتی ندای وحدت حالا حالا از حرکت نخواهد ایستاد

    پاسخ
  • 5 دنا 1402/10/13 17:54:58

    روشنفکر بد جوری متلاشی شده و نفر سوم ، بهرامی در حال پیشروی و در جایگاه دوم است، منتظریان بطور فراگیر و شبانه روز در حال جمع اوری آرای روشنفکر ، زارعی و حتی بهرامی است و همین الان با فاصله از بهرامی برنده انتخابات است ، روشنفکر برای چهارسال بعدی و به امید ائتلاف بر سکوی برنز پشت سر بهرامی قرار گرفته آقای زارع منتظر رد صلاحیت بهرامی و روشنفکره که بتواند بخشی از ارای آنها را به سبد خود بکشاند ، اما " هرکس به امید همسایه نشست گرسنه میخوابد " ۱۵ دی که متوجه شد کسی رد نشده ، آبرومندانه کنار میرود ، خرامین همین الان در صدد قهر با اصولگرایان است و با چهارتا بد و بیراه به این جریان، کنار میکشد ، مقدم کل آرایی که دارد حول و حوش ۵ هزارتاست که از روشنفکر قاپیده و با همین کوله پشتی میماند و به انتخابات بعدی پرواز میکند ، بدرود

    پاسخ
    • 5 - 1 بویراحمد پاسخ به : دنا 1402/10/13 19:5:37

      مردم به تندرو جماعت و پرونده ساز رای نخواهند داد

    • 5 - 2 سناتور پاسخ به : دنا 1402/10/13 18:56:31

      🤣🤣🤣🤣هر بیسوادی اینو بخونه از خنده میمره... واقعا من موندم جنابعالی این تحلیلو به رشته تحریر درآوردی؟ خسته نشدی؟ مغز ادم هنگ میکنه وقتی اینا رو میخونه... خودتو به خواب نزن، قول شرف بهت میدم که منتظریان هیچگاه رنگ مجلس رو نخواهد دید

  • 6 قاسم 1402/10/13 16:9:59

    و کلاغ گفتن گپ بزن گفت گ.... ! گ.....! هذا یو هم وابی تحلیل اخ سی کارنشناسل افتو با اختلاف ۲۰ هزار رای حاج مهدی به امید خدا برنده انتخابات هست.

    پاسخ
  • 7 امیر 1402/10/13 15:32:2

    خیلی متاسفم با این تحلیل مغرضانت وسراسر ابکیت چقدر گرفتی حیف خبر که هر احمقی تحلیلش کند تو همش میخواستی بگی روشنفکر بده این تفکر غلط توست که اینجوری میگی والا همه میدانند پیروز انتخابات کسی نیست جز روشنفکر

    پاسخ
  • 8 سیسخت 1402/10/13 15:21:7

    سایت تو را کسی نمیخونه من بچه دهدشتم مغرض ترین فرد هستی اتفاقا جناب روشنفکر نفر اول در بویراحمد هست اینبار خودمان هم در یاسوج رای میدیم و۸۰ هزار رای داره

    پاسخ
    • 8 - 1 تامر پاسخ به : سیسخت 1402/10/13 17:40:24

      عنوانت که سیسخته ، بچه دهدشت هم که هستی ، اما و روشنفکرو هم حمایت ۸۰ هزاری میکنی !! لطف بفرما حالا که دهدشتی تشریف داری ، اگه ثلاثی موحدی باش ، ساداتی بچسب به بزرگواری ، آغا و زنگوایی ، خودتو بنداز یقه عدل ، اگه تامرادیل دهدشتی بیا آویزون شو به روشنفکر ، کم و زیاد هم نگو و بفکر قیامتت بو ، مردک همه جایی !!

    • 8 - 2 یاسوج پاسخ به : سیسخت 1402/10/13 16:44:3

      با خودت چند چندی!سیسختی هستی یا دهدشتی!؟ دایی گادار و پادار سیش نویسایه،خته خهسه مکن همو دهدشت ویسا که ایی فقط سرما وت اینه و ایری

    • 8 - 3 عزیزی پاسخ به : سیسخت 1402/10/13 16:41:32

      آدمل نسنجیده و ....... مثل جنابعالی باعث وابیه امثال روشنفکر نماینده مردم وابون وو مردم ای فلاکت و بدبختی تحمل کنن همو دهدشت امثال ایشا و ای روز نشونده .......

  • 9 یدالله 1402/10/13 15:18:1

    جناب افتو یه طوری افتو بزن که آدم گرمش وابو... ایطوری و سرما ایکشیمون....... با این تحلیل های آبکی و بچه گانه چیزی به مخاطب اضافه نمی شود. لطفا متن های خوب را از افراد توانمند، علمی و صاحب تحلیل اخذ و درج نمایید نه از افراد کوجه بازراری و مدعیان سیاست فضای واتساپ و اینستاگرام....

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها