یادداشت
گفتگو و گزارش

گزارشی از وضعیت پتروشیمی دهدشت؛ تو دشمن لازم نداری، همین نماینده کافی‌ست!

روی کار آمدن دولت رئیسی و مهم تر قبل از آن، حضور مجدد سید محمد موحد بعنوان کهگیلویه از جهات مختلف به پتروشیمی دهدشت آسیب زده و نه تنها سرعت کار پایین آمده بلکه با شائبه های استخدام های خویش و فامیلی این پروژه را دچار حاشیه های متعدد کرده است.

گزارشی از وضعیت پتروشیمی دهدشت؛ تو دشمن لازم نداری، همین نماینده کافی‌ست!

اَفتونیوز| این پتروشیمی که در هنگام کلنگ زنی اش در سال ۸۶، وعده اتمامش در هزار روز در رسانه ها مطرح شد، عملا تا سال ۹۵ فقط یک زمین خالی بود.

در دولت روحانی و با پیگیری های انجام شده توسط نماینده و  مسئولین اجرائی وقت، عملیات خاکبرداری در سال ۹۵ شروع گردید.

در ابتدای کار، شرکت پترول، قراردادی را بصورت EPCF برای انجام کلیه مراحل پتروشیمی دهدشت امضا نمود.

قرارداد EPCF نوعی قرارداد است که یک شرکت  تمام مراحل مهندسی(E)، خرید(P)، ساخت(C) و تامین منابع مالی یا فاینانس(F) را متعهد میشود.

از آنجا که شرکت پترول، به تنهائی قادر به تامین منابع مالی و انجام امور فنی این پتروشیمی نبود و کار ساخت پتروشیمی، سرعت مطلوب را نداشت، نماینده وقت که جایگاه خوبی در کمیسیون انرژی مجلس داشت، با پیگیری و رایزنی و فشار بر کابینه، موفق شد که پای وزیر نفت وقت یعنی مهندس بیژن نامدار زنگنه  و همینطور وزیر صنعت و معدن و تجارت(صمت) را به موضوع باز کند.

در اردیبهشت ۹۶،مهندس زنگنه، وزیر نفت، از این پروژه بازدید کرد و متعاقب آن، وزیر صمت در شهریور همان سال، از پتروشیمی دهدشت بازدید نمود. بازدید وزرا به همین مورد محدود نشد. پس از آن در تاریخ ۱۹ بهمن ماه ۹۶، مهندس زنگنه وزیر نفت وقت، برای بار دوم طی یکسال، به دهدشت سفر کرد و از پتروشیمی دهدشت بازدید نمود.

بازدید وزرا و مذاکرات فشرده نماینده با مسئولین اجرائی، نتیجه داد و شرکت پترول با برگزاری مناقصه بصورت (EPCF)، امور را به ترتیب شرکت نارگان(برنده اول مناقصه) واگذار کرد که به دلیل ناتوانی در تامین منابع مالی، از کار کنار کشید و برنده دوم مناقصه یعنی پیدک (PIDEC) عرصه را در دست گرفت اما باز هم بخاطر ناتوانی در انجام تعهدات مالی، از پروژه کنار کشید.

نقش پیگیرانه استاندار وقت( موسی خادمی) و علاوه براین حضور  عدل هاشمی پور در کمیسیون انرژی، باعث سرعت بخشیدن به این پروژه گردید

در نهایت، تلاش ها نتیجه داد و وزیر نفت، این پتروشیمی را در زمره پروژه های دارای اولویت قرار داد و نهایتا در یک روز تاریخی (۱۳۹۸/۰۵/۲۸)، هلدینگ خلیج فارس، قریب به ۷۰ درصد سهام شرکت پترول را خریداری نمود و سهام دار شرکت پترول شد و بعد از انجام عملیات خاکبرداری و خاکریزی،  دیوار چینی بین تمامی  نواحی، ساخت سوله انبار مواد شیمیایی و یدکی و همچنین ایجاد جاده های دسترسی سایت و آسفالت  آنها و آماده سازی کامل زیرساخت سایت، در دی ماه همان سال هم قراردادی بین شرکت صنایع پتروشیمی دهدشت و مشارکت نارگان _ پتروپارس  بعنوان پیمانکاران EPC منعقد گردید و  تامین منابع مالی(F)هم بر عهده غول این صنعت یعنی هلدینگ قرار گرفت.

بدینگونه، با ورود مشارکت نارگان _ پتروپارس کار ساخت و تجهیز و راه اندازی و تامین منابع  روی غلطک قرار گرفت.

میزان پیشرفت این پروژه در پروژه ای که میزان رشد آن در پایان دولت روحانی نزدیک به ۲۵ درصد بود  اینک پس از گذشت حدود ۳  سال ۳۶ درصد است!

روی کار آمدن دولت رئیسی و مهم تر قبل از آن، حضور مجدد سید محمد موحد بعنوان کهگیلویه از جهات مختلف به پتروشیمی دهدشت آسیب زده و نه تنها سرعت کار پایین آمده بلکه با شائبه های استخدام های خویش و فامیلی این پروژه را دچار حاشیه های متعدد کرده است.

جای تعجب است این کندی کار با همه ادعاها و نمایشهای مدیران فعلی همین چند وقت پیش بود که آقای مهندس شکری مدیرعامل فعلی از راه اندازی آزمایشی این پتروشیمی در بهمن ۱۴۰۳ سخن گفت  واقعا آدمی حیرت میکند از این اظهار فضل ها و....

پتروشمی دهدشت که پیشرفت تامین برق آن در حد صفر است و خط لوله تامین خوراک آن از گچساران هم در حد صفر است و هنوز آب آن در مرحله زیر پنجاه درصد است، چگونه در یکسال آینده راه اندازی میشود؟ این اظهارات ناشی از چیست؟ سیاسی کاری یا نا آگاهی از صنعت پتروشیمی توسط یک مدیر کم تجربه؟

پتروشیمی دهدشت بعنوان تنها واحد صنعتی این دیار، هم اکنون  به پاتوق اقوام و لیدرهای نماینده و مدیر ملی هلدینگ نشین کهگیلویه ای  تبدیل شده است، آیا ستخدامهای کثیف و با رابطه و بدون ضابطه در این عرصه با حمایت این مدیر ملی، صورت میگیرد؟ هدف اصلی چیست؟ تقویت پایگاه نماینده فعلی و جذب آرا مردم محروم؟ آیا ارگانهای متولی تاکنون به این مهم ورود کرده اند؟

این رسانه طی چند مرحله به مسائل مهم پتروشیمی دهدشت به ویژه بحث استخدام های فامیلی ورود کرد اما در کمال تاسف نهاد های نظارتی و بازرسی حداقل تاکنون اقدام اثر بخشی انجام ندادند.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 5 نظر

  • 1 خوزستان 1402/10/19 8:51:27

    با سلام..همه آگاه هستن که افتونیوز بخاطر منافع شخصی خود و اطرافیانشان مطالب متعددی بر علیه جناب مهندس نشان زاده(فرزند برومند کهگیلویه بزرگ) و جناب موحد میزارن..حتی مبتدی ترین خوانندگان هم متوجه زاویه های سیاسی این خبرگزاری با این افراد شده اند...تقریبا هر ماه یک مطلب در جهت تخریب مهندس نشان زاده گماشته شده..کسانی که شخص بزرگ این مهندس رو میشناسند آگاه هستن که ایشان منافع مردمی رو فدای منافع شخصی نمیکنن

    پاسخ
  • 2 واقع بین 1402/10/18 23:32:20

    عرض تاسف دارد که نام خبرنگار به امثال شما بدهند که این گونه با عقده گشایی میکنید.شما همان نان به نرخ روز خورانی هستید که به دنبال سیری شکم در زیر چتر همین افرادی که نام بردی میکردی.اصلا برای شما فهم چیزی به نام اولیت هلدینگ خلیج فارس بودن قابل توصیف است؟!؟به فرض که این پروژه در هزار روز تکمیل میشد..خوراک آن را از کجا می اوردی؟!نکند تاخیر ساخت پالایشگاه بید بلند و پتروشیمی گچساران هم تقصیر موحد است؟! هر چند برخی انتصابات در پتروشیمی دهدشت از جهت عدم توجه به نیرو های کار کرده در جنوب کشور اشکال دارد اما همین که یک نفر بتواند راهی برای نان گذاشتن به سر سفره چندین خانواده بگذارد آن هم در این شرایط مملکت هنر میخواهد!! خوشبختانه تا امثال افراد مغرضی مثل شما تیتر میزند موحد به هیچ تبلیغاتی نیاز ندارد و در راس امور است

    پاسخ
  • 3 س. د 1402/10/18 6:54:7

    جناب نویسنده. تهمت نگار. خوب میداانی که آنچه. می گویی.نوعی. عقده گشایی. وخروج از روان ناسالمی که از شنیدن اسم موحددارید. تحریک. کننده. اعصاب. بهم ریخته ات. هست. چرا که این اولین ‌آخرین مقاله ات نیست که نثار اقای موحد. می کنید. حقیقتاانسان. متحیر. ومتعجب می ماند که. فردی به نام روزنامه. نگار. بدین حد پاها.را کشیده و وبدون ترس از عواقبدر محضر الهی فردی. متعهد. ومشهوربهدین داری را مورد جسارت قرار میدهد‌. خداوند در سرای باز. پسین. شما را ماجور. خواهد نمود

    پاسخ
  • 4 ناشناس 1402/10/17 19:40:36

    پاتوق خانواده نشان زاده و موحد و دوستان و نزدیکان موحد

    پاسخ
    • 4 - 1 آرام پاسخ به : ناشناس 1402/10/17 21:32:56

      واقعاً خجالت آور هست این تهمت ها و اراجیف..هم آقای موحد و هم مهندس نشان زاده در این پروژه سنگ تموم گذاشتن.بخاطراینکه یک کادر متخصص و باتجربه رو سکاندار پتروشیمی دهدشت گماشتند..پس برای رضای خدا مطلب تهیه کنیدواول تحقیق کنید برادران آرام

سایر اخبار
برگزدیدها