یادداشت
گفتگو و گزارش

گزارش کامل اَفتونیوز از نشست رئیس دفتر نظارت شورای نگهبان با رسانه‌ها؛


توضیحات جوکار در خصوص پرونده‌سازی، طومار‌نویسی و مظلوم‌نمایی برخی از کاندیدا/ ماجرای ردصلاحیت بر مبنای اعتیاد چه بود؟

نشست خبری رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در کهگیلویه و بویراحمد صبح امروز ۱۹ دیماه ۱۴۰۲ در دفتر شورای نگهبان استان برگزار شد.

توضیحات جوکار در خصوص پرونده‌سازی، طومار‌نویسی و مظلوم‌نمایی برخی از کاندیدا/ ماجرای ردصلاحیت بر مبنای اعتیاد چه بود؟

اَفتونیوز| این روزها همه جا صحبت از انتخابات و حواشی تایید و عدم تأیید صلاحیت هاست، طبیعتا شورای نگهبان استان یک پای همه این صحبت هاست.

روزانه شایعاتی در خصوص نفوذ فلان شخص، دلایل عدم تأیید کاندیدا  و سایر حواشی منتشر می‌شود.

برخلاف سایر نشست‌های خبری که با تاخیر آغاز می‌شود اما این بار سیدمهدی جوکار و سایر همکاران‌اش در موعد مقرر شده در محل جلسه حاضر شدند.

جوکار با پوششی تا حدودی غیر رسمی (بدون کت و شلوار) وارد جلسه شد، او علیرغم چهره کاملا مصمم و جدی، جلسه را با شوخی خبرنگاران آغاز شد و برخی خاطرات طنزآمیز روزهای اخیر را برای اصحاب رسانه تعریف کرد.

پیش از نشست مسئول دفتر شورای نگهبان استان گفت، از زبان من بنویسید مردم به شورای نگهبان اعتماد کنند، ما پیرو حزب و جریان خاصی نیستیم و برابر با قانون عمل می‌کنیم، او در ادامه ضمن پذیرش برخی ایرادات در روند کار گفت، برابر با قانون وظیفه ما مشخص است، همه کاندیدایی که صلاحیت‌شان تایید نشده از علت آن با خبرند اما  وقتی آنرا با حامیان خود در میان نمی‌گذارند کار ما را دشوار می‌کنند و ما را در معرض اتهام قرار می‌دهند.

در این نشست، سیدمهدی جوکار ضمن تشکر از زحمات ایام اخیر اصحاب رسانه گفت: روزهای اخیر مطالبی شنیده شده  که با منطبق بر قانون نیست، قانون بعنوان فصل‌الخطاب برای مردم و دست‌اندرکاران سرلوحه عمل باشد.

جوکار با گلایه از القای ناجوانمردانه و نادرست برخی مطالب به جامعه از داوطلبین و هواداران‌شان تقاضا کرد قانون انتخابات را مطالعه کنند.

وی در ادامه افزود، اگر خوب تحلیل کنیم فلسفه شورای نگهبان صیانت از اسلامیت و جمهوریت است.

وی اضافه کرد، انتقاداتی به بعضی از رویکردهای شورای نگهبان وجود دارد که عقلایی نیستند.

وی تاکید کرد، عملکرد شورای نگهبان در بحث تاییدصلاحیت‌ها یک امر عقلایی نیست‌، پس تشخیص صلاحیت‌ها امری عقلایی و منطبق بر قانون است و به هیچ وجه بررسی صلاحیت داوطلبین امری سلیقه‌ای نیست.

جوکار گفت، این روزها شاهد هستیم اگر فردی تاییدصلاحیت شد به فرد و جریان دیگری آن را منتسب می‌کنند و این القائات ظلم به شورای نگهبان است.

وی تصریح کرد، شورای نگهبان منطبق بر قانون انتخابات بررسی صلاحیت‌ها را تک به تک بررسی کرده و پرونده ۱۷۲ نفر  را بررسی کردیم.

وی اضافه کرد،  بررسی صلاحیت هر فرد در همان دوره بررسی می‌شود و  بررسی صلاحیت‌ها منطبق بر همان دوره است.

لذا فردی یک یا دو دوره قبل تاییدصلاحیت نشده باشد اگر ثبت‌نام کند مجددا و از ابتدا بررسی می‌کنیم و مظلومیت شورای نگهبان این است که منطبق بر قانون و شرع حق نداریم مطالب پرونده را افشا کنیم.

وی گفت، بررسی صلاحیت ۳۰، ۳۱، ۳۲، ۳۳ قانون انتخابات افراد را بررسی کردیم.

افراد برای تاییدصلاحیت باید یک سری ویژگی‌های ایجابی را داشته باشد و برخی ویژگی‌های را نباید نداشته باشد، پس  اگر کسی را  ردصلاحیت کردند ناشی فسق، فجور، فساد و...  نیست.

جوکار اظهار داشت، به خود فرد علت ردصلاحیت گفته شده است اما متاسفانه برخی کاندیدا در نزد پیروان شان مظلوم‌نمایی می‌کنند.

وی  ردصلاحیت یکی از داوطلبین انتخابات در بویراحمد به دلیل اعتیاد را رد کرد و گفت: این موضوع شایعه و کذب است و چنین موردی نداشتیم.

وی پیرامون برخی دیگر از ابهامات گفت، این روزها القا می‌شود، فلانی در استان تایید شد و در تهران رد شد کاملا غلط است.

ما مبتنی بر پرونده افراد نظر مشورتی‌مان را به مرکز اعلام می‌کنیم اما نتیجه نهایی از دست ما خارج است.

وی گفت، نظارت ما تشخیصی است و  نمایندگان ادوار و فعلی توسط کارگروه ویژه‌ای بررسی شد و در کنار نظر ما نظارت استانی  تجمیع می‌شوند.

وی در خصوص طومارنویسی‌های اخیر  و مراجعه به برخی از شخصیت‌ها گفت، ضمن احترام به عزیزان و درک نگرانی‌های آنها ما وظیفه داریم منطبق بر قانون کنیم.

او در خصوص افزایش مشارکت اظهار داشت، افزایش مشارکت به معنای این به معنای این نیست هر کسی با  هر پرونده‌ای تایید شود، پرونده افراد گویای صلاحیت افراد است، جامعه به بعصی اسم‌ها حساس شده است، مطالبی که در مورد افراد گفته می‌شود بصورت کلی  سه دسته است و  سه جور مطلب داریم، ابتدا یک سری مطالب دروغ است، یک سری مسائل گفته می‌شود ولی سندی در خصوص آن ادعا وجود ندارد و در نهایت مطالبی وجود دارد واقعیات تلخ است که با راهکارهای قانونی ایجاد شده است.

وی افزود: بندی دیگر به معنای عدم التزام به اسلام وجود دارد این به معنای عدم توجه به نماز نیست یا اینکه فردی بیان کند فرد مورد نظر در مسجد حضور پیدا می‌کرد اما ممکن است مصادیقی وجود داشته باشد که جنبه محرمانگی دارد هرچند برخی خلأهای قانونی وجود دارد که این موضوعات سبب هجمه به شورای نگهبان می‌شود در این راستا لازم است کاندیداها خود تبیینی صحیحی داشته باشند.

رئیس دفتر نظارت انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: برخی از افراد ممکن است بخواهند داوطلبان و رقبای خود را از صحنه انتخابات کنار بزنند یا بخواهند موجب ریزش آراء رقبا خود را فراهم کنند لذا دیواری کوتاه‌تر از شورای نگهبان پیدا نمی‌کنند بنابراین می‌گویند شورای نگهبان به سفارش فلان شخصیت یا جریان داوطلب ما را عدم تأیید کرد که این کار ناجوانمردانه و غیرانسانی و غیراخلاقی است.

رئیس دفتر نظارت انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: در صورتی که اسناد جدیدی که مورد بررسی قرار نگرفته است پیدا و ارائه شود هر تأییدی می‌تواند متزلزل شود و یا بر عکس کسانی که عدم احراز و عدم تأیید خوردند اگر اعتراض دهند، اعتراض آن‌ها بررسی و نتیجه آن‌ها ۱۹ بهمن ماه اعلام می‌شود. موردی جواب به کسی نمی‌دهند و فرآیند انتخابات طبق زمان‌بندی قانونی طی می‌شود.

جوکار تصریح کرد: اینکه تغییر وضعیت برخی داوطلبان عدم تأیید یا تأییدصلاحیت شدند آیا طومار، نامه‌ها و توصیه‌ها اثرگذار است، باید ببینیم نظر شورای نگهبان چیست. شورای نگهبان حساسیتی روی افراد و اسامی ندارد، اینکه بعضی جریانات سیاسی از یک داوطلب متنفرند، گله‌مند هستند و یا به ضرر آرا خود، نظام و مشارکت می‌دانند هیچ کدام در بررسی‌های شورای نگهبان مدنظر نیست.

وی ادامه داد: جناح‌ها و شخصیت‌های سیاسی ممکن است بخاطر مصالح حزبی خود فرد را مورد انتقاد جدی قرار دهند اما ما و شورای نگهبان کار سیاسی نمی‌کنیم و اتفاقاً تأیید این داوطلب مشهور در گچساران نشان می‌دهد که شورای نگهبان به دنبال خالص‌سازی به نفع دولت نیست.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به بعضی از حرف و حدیث‌ها در خصوص پرونده‌سازی علیه داوطلبان انتخابات و عدم تأییدصلاحیت آن‌ها به دلیل پرونده‌سازی سایر اشخاص گفت: مگر می‌شود کسی را به خاطر پرونده‌سازی شخصی یا گروهی تأیید صلاحیت نکرد. چطور می‌شود و اصلاً امکان ندارد، سبد رأی ۴۰ هزار نفری شخصی را به خاطر یک پرونده‌سازی نادیده گرفت. این حرف‌ها درست نیست که داوطلب مشهوری را با یک پرونده عدم تأیید صلاحیت کرد. بیان این حرف‌ها ظلم به شورای نگهبان و تهمت ناورا به اشخاص است.

وی در بخشی از صحبت‌ها خاطر نشان کرد، هر سه نماینده استان تاییدصلاحیت شده‌اند و این موضوع به ما اعلام شده است.

جوکار اظهار کرد: کسانی که عدم احراز یا عدم تأییدصلاحیت خورده‌اند، بعد از پایان مهلت قانونی اعتراض تا ۳۰ روز  شورای نگهبان کار بررسی این اعتراضات را انجام می‌دهد و در این بازه زمانی شورای نگهبان پاسخ نمی‌دهد و افراد به شایعات و حرف و حدیث‌های تا پایان این مهلت قانونی توجه نکند از طرفی افرادی که تأییدصلاحیت شدند، از هم اکنون باید بیشتر مراقب باشند، چراکه هر حرکت نادرست و خلافی می‌تواند او را از گردونه رقابت بیرون بیندازد.

وی بیان کرد: شورای نگهبان روی اشخاص و جریان‌های سیاسی حساسیت ندارد و ملاک تنها قانون است.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 6 نظر

  • 1 جواب 1402/10/20 7:11:5

    کاش متوجه پیام به جناب جوکار می شدی وازروندکارشورای نگهبان کمکی اطلاع تحجر .وکاسبان تحریم را پیش نمی آوردی وباعث انحراف موضوع نمی شدی و روی کاندیدخاص واکنش نشون نمی دادی.. دفاع جانبدارانه ازشخص خاص که به دلیل داشتن ثروت و مکنت گذشته خود را با کسب کرسی مجلس میخواد تکرار کنه خود مویدحذف دیگررقباست.ازفردخاص بت نسازیم..وبت ساز نباشیم درخانه اگرکس است یک حرف بس است

    پاسخ
  • 2 عدالت 1402/10/19 22:1:7

    سلام عرض ادب جناب منتظریان در خصوص آقای بهرامی پرونده سازی کردن وفک نکنم با این متن ها و سایت ها بشه مردم را قانع کرد چرا که در ادوار گذشته جناب بهرامی با سایر کاندیدا شرکت کردن وهبچ خبری نبود ولی این روزها همه شاهد هستیم که جوسازی های تکراری با افراد تکراری در تمام جلسات توسط منتظریان شکست از روشنفکر رو مجبور به حذف بهرامی شد که بسا کاری پیش ببرد ولی برعکس شد و به ضرر ایشان تمام شد که تمام مردم از ایشان زده شدن

    پاسخ
  • 3 فرهنگ 1402/10/19 20:39:40

    جناب جوکار سلام .آیا امکان دارداندکی از این توصیف و تشریح ولاپوشانی پیرامون کاندیدای خاص به سوی آقای مهندس محمد بهرامی بلهزاری چاشنی سخنانت کنید بله درست می فرمایید فقها و حقوقدانان شورای نگهبان پرونده رامی بینند و قضاوت با نظرتایید یارد می دهند.این دفترنظارت استانها است که پرونده تشکیل می دهد و فرم پرمیکند وبه تهران جهت تصمیم گیری ارسال می کند .به نظر می رسد درحق آقای بهرامی درمقایسه با سایر اجحاف شده امید است مشکل ایشان حل شود از طرفی به محرمانگی اسرارفرداشاره می کنید که این ادعا بابیانات شما متناقض است.کمی به خودآییدخود دانیدنظارت بالاتر با احکام الحاکمین است.فکرنکنیدهواداراقای بهرامی هستم زیرا نه ایشان را می شناسیم نه هم سلام علیکی داشته ایم .ولی حرف غیرمنطقی بارمنفی ومحکوم به رد است. روزگاران است که گه عزت دهد که خوارداردچرخ بازیگر از این بازیچه ها بسیار دارد. این میز نیز تیز می گذرد.

    پاسخ
  • 4 فرهنگ 1402/10/19 19:52:3

    جناب جوکار سلام .آیا امکان داردگمی از این توصیف و تشریح پیرامون کاندیدای خاص به سوی آقای مهندس بهرامی چاشنی سخنانت کنید بله درست می فرمایید فقها و حقوقدانان شورای نگهبان پرونده رامی بینند و قضاوت با نظرتایید یارد می دهند.این دفترنظارت استانها است که پرونده تشکیل می دهد و فرم پرمیکند وبه تهران جهت تصمیم گیری ارسال می کند .به نظر می رسد درحق آقای بهرامی درمقایسه با سایر اجحاف شده امید است مشکل ایشان حل شود از طرفی به محرمانگی اسرارفرداشاره می کنید که این ادعا بابیانات شما متناقض است.کمی به خودآییدخود دانیدنظارت بالاتر با احکام الحاکمین است.فکرنکنیدهواداراقای بهرامی هستم زیرا نه ایشان را می شناسیم نه هم سلام علیکی داشته این.ولی حرف غیرمنطقی بارمنفی ومحکوم به رد است.

    پاسخ
    • 4 - 1 رضا پاسخ به : فرهنگ 1402/10/19 22:21:9

      شما حرف و گفته خودت را قبول نداری چه برسد به صحبتای آقای جوکار ،دوست محترم آقایانیکه رد صلاحیت شدند خودشان می‌دانند چون براشون محرز شده ، و دفاعیات لازمه را انجام دادند،و مورد قبول شورای نگهبان و نظار استصوابی نشد،شما چرا از خودشان نمیپرسید ؟در ثانی چرا بعضی از کاندیدها اینقدر خودخواه هستند و بدون حًو. گرایش فکریشان در صحنه میمانند این رویه غلط از دو حالت بیشتر نیست ،حالت اول خودخواهی خودشان و گول دادن هواداران،و حالت دوم معامله کردن به طیف متحجر و کاسبکارانه ی تحریم ،و بدون شک بیشتر مردم کاملا از کاندید عاقلتر هستند،تاریخ روز زبان خواهد گشود و اونوقت روسیاهی به ذعال میماند ...

  • 5 محسن 1402/10/19 19:9:21

    هر آدم عاقلی این مطلب را بخونه متوجه اصل موضوع میشه.... مردم دیگه عاقل شده اند و اهل تحلیل هستند.

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها