یادداشت
گفتگو و گزارش

یادداشتی خطاب به هدایت‌خواه؛


اظهارات شما نمک بر همه زخم‌هایمان است/ عامل فقر تقوای ما کیست؟!

عامل فقر تقوای ما کیست یا چیست؟ چرا در نظامی که از صدر تا ذیلش را دینداران مدیریت می‌کنند،خروجی‌اش شده است انسانهای به قول حضرتعالی بی تقوا؟ با اینهمه دستگاههای عریض و طویلی که تبلیغ دین می‌کنند و با این حجم گردش مالی و بودجه‌های کلانی که به آنها اختصاص می یابد، چرا الان نقش دین اینهمه کمرنگ می‌شود که در یک جامعه دینی و با ارزشهای سنتی و عشایری، نرخ خودکشی دو برابر میانگین جهانی است؟

 اظهارات شما نمک بر همه زخم‌هایمان است/ عامل فقر تقوای ما کیست؟!

اَفتونیوز| ایرج اقبال فر از مخاطبان این پایگاه خبری در یادداشتی خطاب به ستار هدایت‌خواه نوشت:  دایره دردها در دیار ما روز به روز تنگ‌تر می‌شود. این تراکم گستاخانه درد و این حجم ناملایمات و گرفتاری‌ها همه را کلافه کرده است. فقر و بیکاری کم بود، خشکسالی هم به آنها افزوده شد. تصادفات جاده‌ای کافی نبود، خودکشی هم افسار گسیخت و شهر به شهر و روستا به روستا و خانه به خانه می‌تازد و جان جوان و غیر جوان و زن و مرد را می‌ستاند. چون سیل به جامعه هجوم برده است و دارا و ندار را از سر راه بر می‌دارد و چون آتش زبانه می‌کشد و خشک و تر را با هم می‌سوزاند و می‌گدازاند.... دردناک است این حجم انبوه از درد. گویی نافمان را با درد بریده‌اند. گویی دفتر سرنوشت‌مان را درد ورق می‌زند. انگار تاریخی قطور در یک جغرافیای دردیم.

در این میان اما برخی اظهار نظرها، چون نمک بر همه زخم‌هامان است. مثل طعم تلخ زهری که آن جوان کهگیلویه‌ای نوشید تلخ است. مثل زبانه آتشی که آن زن جوان را در کام مرگ فرو برد سوزناک است و مثل طنابی که کودکی خردسال را خفه کرد، راه را بر نفس می‌بندد.

در تازه‌ترین این نمک پاشی‌ها، اظهارات جناب دکتر هدایت‌خواه بود که بخشی از خودکشی‌ها را ناشی از فقدان تقوا دانست.

گیریم که راست می‌گفت این استاد معارف اسلامی. یکی نبود بپرسد که حضرت استاد، فقدان تقوی ناشی از چیست؟ چرا باید در مملکتی که نظام‌اش اسلامی است، تقوا اینچنین کمرنگ باشد؟

عامل فقر تقوای ما کیست یا چیست؟ چرا در نظامی که از صدر تا ذیل‌اش را دینداران مدیریت می‌کنند، خروجی‌اش شده است انسان‌های به قول حضرتعالی بی‌تقوا؟ با این همه دستگاههای عریض و طویلی که تبلیغ دین می‌کنند و با این حجم گردش مالی و بودجه‌های کلانی که به آنها اختصاص می‌یابد، چرا اکنون نقش دین این همه کمرنگ می‌شود که در یک جامعه دینی و با ارزشهای سنتی و عشایری، نرخ خودکشی دو برابر میانگین جهانی است؟

به نظر می‌رسد نگاه آقای هدایت‌خواه به مسائل اجتماعی، همواره از دریچه‌ای ایدئولوژیک است و با نگاه علمی و دانشگاهی فاصله دارد. چیره‌گی نگاه سیاسی ایدئولوژیک وی در اظهارات پیرامون خودکشی کاملا مشهود است، کاش او به آمارهای مراکز رسمی و نگاه سایر محققان این حوزه استناد می‌کرد و پاسخی درخور می‌داد.

بر اساس آمارهای رسمی وزارت بهداشت، در یک بازه زمانی هفت ساله از سال ۹۴ تا سال گذشته، شاهد رشد ۳۰درصدی اقدام به خودکشی در کشور بوده‌ایم.

نرخ مرگ و میر در این حوزه هم از ۵/۱ درصد در هر صد هزار نفر به حدود ۷/۳ درصد در هر صدهزار نفر رسیده است که افزایش ۵۵ درصدی را نشان می‌دهد.

یک نکته قابل تامل اما سن اقدام به خودکشی است.

در سال ۱۳۹۰، ۶۰ درصد خودکشی‌های منجر به فوت در گروههای سنی زیر ۳۰سال بوده‌اند ولی در سال ۱۴۰۰ این شرایط کاملا بر عکس شده است. یعنی در سال ۱۴۰۰ بیش از ۶۰ درصد قربانیان خودکشی را گروههای سنی بالای ۳۰ سال تشکیل می‌دهند. کانون‌های خودکشی هم عمدتا در حوزه‌های غرب و مناطق زاگرس‌نشین هستند یعنی مناطقی که تعلقات مذهبی و باورهای دینی در آنها نه تنها کمتر از دیگر نقاط کشور نیست، که اتفاقا بیشتر هم هست.

امید است همگان به این باور برسند که خودکشی یک پدیده دردناک فردی و اجتماعی است و ریشه‌های مختلفی دارد و باید با روش‌های دقیق علمی سنجیده شود و نه با نگاه‌های سطحی از دریچه تنگ ایدئولوژی.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 4 نظر

  • 1 پرستار 1402/10/23 1:3:34

    درود بر ایرج اقبالفر ، گاهی مسئولین از سر شکم سیری فرمایشاتی میفرمایند که درد کمبودها و مشکلات را چند برابر می کند انگار اصلا در این جامعه زیست نمیکنند و مشکلات مردم را درک نمیکنند.

    پاسخ
  • 2 تقوی 1402/10/22 11:37:10

    عالی بود ، بعضی تقوی را تفسیر به رای می کنند .مانند این است که تقوی یک درس دانشگاهی ، یا دبیرستانی است واستاد می رود درباره آن مطالعه وبعد در کلاس مطرح وبعد هم از دانش جویان آزمون گرفته می شود بعد هم نمرات خوانده ودر دفتر ثبت نمرات ثبت می شود خیلی ساده تفکرات استاد وامثالهم مشابه همین موضوع است ایشان باید مطالع کند که زمینه های بروز بی تقوایی وسپس خودکشی ، و ایجاد جرم وفساد را چه کسانی درجامعه بوجود آورده اند همان کسانی که تمام معضلات جامعه راسیاسی کردند وبا بی عدالتی و قرارنگرفتن مستحق درجایگاه خود ونادیده گرفتن رای ونظر مردم جوانان را به این روز سیاه انداختند استاد معارف وتقوی باید پاسخ بدهد آیا تقوی این است که برای قبولی کسی که مستحق نبود روزه مستحبی بگیرد و به آن هم افتخار کند ای کاش استاد برای این رفع بیکاری جوانان ورعایت تقوی توسط مدیران روزه مستحبی می گرفت ودعا می کردتا شاهد وقوع دردناک خودکشی ها ، فرار مغزها ، اختلاس ، فساد و فقر درجامعه نباشیم تقوی این نیست که دستور بدهید فلانی باید رد صلاحیت شود ، چون هم خط ما نیست ، تقوی یعنی دوری از همه گناهان کوچک وبزرگ لطفاً درباره علت خودکشی این دختر جوان تحقیق پژوهشی انجام بده تا به عمق مفهوم تقوی پی ببری نه ظاهرآن

    پاسخ
  • 3 ایران 1402/10/22 10:34:11

    با سلام بیشتر عامل خودکشی ریشه در فقر و مشکلات اقتصادی است

    پاسخ
  • 4 قبادی 1402/10/22 0:52:59

    دکتر ببخشید شما از خانوادهای قربانی فردی که خود کشی کرده سوال کردید یا باتوجه وضع ظاهری جامعه این نظر رابان فرمودید واقعاً منی که فرزندم را ازدست دادم ازاین مطلب شما خیلی ناراحت شدم

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها