یادداشت
گفتگو و گزارش

بیشترین حاشیه‌نشینی مرکز استان در کدام مناطق است؟ / شناسایی ۳۵۰ کودک کار و خیابانی در یاسوج

حضور کودکان در خیابان باعث بروز مشکلات متعددی نظیر قرارگرفتن در معرض مصرف مواد اعتیادآور، بهره‌کشی، خشونت و آزارهای جسمی و جنسی، ابتلا به انواع بیماری‌های جسمی، روانی (نظیر اضطراب، افسردگی و ترس)، برچسب‌زنی می‌گردد.

بیشترین حاشیه‌نشینی مرکز استان در کدام مناطق است؟ / شناسایی ۳۵۰ کودک کار و خیابانی در یاسوج

مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد بهداشتی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون 330 کودک کار و خیابانی در سطح شهر یاسوج(250 ایرانی و 80 اتباع) شناسایی شده است.

«همداد آرانپور» با اشاره به آمار واکسیناسیون کودکان کار در بهداشت استان اظهار کرد: ۸۰ درصد کودکان کار ایرانی مربوط به شهر "مادوان" و "بلهزار" حاشیه شهر یاسوج هستندکه توجه ویژه و بیشتری به حاشیه های شهریاسوج را می طلبد.

آرانپور یادآور شد: مناطقی مثل مادوان، بلهزار، سرآبتاوه، خلف آباد، نجف آباد و دیگر حاشیه های شهریاسوج جمعیت زیادی از روستاها و مناطق کم برخوردار استان در این حاشیه مرکز استان سکنی گزیدند که امکانات رفاهی و مراقبت های اجتماعی مناسبی وجود ندارد.

پیش تر معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان در گفت و گو با ایرنا گفت: ۲۵۰ کودک کار خیابانی در شهرستان های بویراحمد،کهگیلویه و گچساران شناسایی شده اند که بیشتر آنان در یاسوج مرکز استان هستند.

کودکان کار و خیابان به کودکانی گفته می‌شوند که زیر ۱۸ سال سن داشته و بخشی از زمان خود را در خیابان سپری کرده و یا مشغول به کار است که مجموعه‌ای از عوامل خانوادگی و اجتماعی در تعامل با یکدیگر منجر به حضور این کودکان در خیابان شد.

همان طور که اشاره شد بیشترین کودکان کار در مرکز استان و حاشیه های شهر یاسوج سکونت دارند شهری که هرساله جمعیت و حاشیه های آن روبه افزایش است و جمعیت آن در ۱۰ سال اخیر به طور معناداری افزایش یافته است به طوری که جمعیت یاسوج طبق سرشماری سال ۹۵ حدود ۱۳۰ هزار نفر بود و بنا بر برخی آمارها هم اینک از مرز ۲۵۰ هزار نفر گذشته است.

حضور کودکان در خیابان باعث بروز مشکلات متعددی نظیر قرارگرفتن در معرض مصرف مواد اعتیادآور، بهره‌کشی، خشونت و آزارهای جسمی و جنسی، ابتلا به انواع بیماری‌های جسمی، روانی (نظیر اضطراب، افسردگی و ترس)، برچسب‌زنی می‌گردد.

با پیگیری های خبرنگار ایرنا، این کودکان کار در شهر یاسوج در حال افزایش هستند که نشان از ناهماهنگی نهادهای ارایه دهنده‌ی خدمات دارد چرا که هر کدام به شکل جزیره‌ای عمل می کند و هماهنگی لازم بین آنها وجود ندارد.

«هدایت عظیمی‌فر» معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان پیش تر در گفت و گو با ایرنا از دخالت برخی افراد غیر متخصص و غیر مسوول در ساماندهی و خدمات دهی کودکان کار گلایه مند بودند و حتی تاکید کرد: کم کاری سازمان های مرتبط با سازمان های بهزیستی در امر ساماندهی کودکان کار و همکاری نکردن برخی از خانواده های در معرض خطر در توانمندسازی خودشان از چالش های برنامه ریزی حمایتی کودکان کار در استان است.

کارشناسان باور دارند که کودکان کار بدلیل آسیب پذیری نسبت به افراد بی اعتماد هستند ولی اگر این ارایه خدمات به کودکان کار توسط مددکار اجتماعی یا با نظارت آنها انجام شود هم خدمات دهی اثراگذار خواهد بود هم به کاهش کودکان کار و توانمندسازی آنها بهتر می توان کمک کرد.

سازمان بهزیستی که متولی کودکان کار است ضروری است همه سازمان ها اعم از شهرداری، نیروی انتظامی، بهداشت، آموزش و پرورش و حتی استانداری هماهنگ و همراه بهزیستی باشند (زیرا این افراد از مهارت لازم برای ارتباط با این کودکان برخوردار نبوده ) که با حضور مددکار اجتماعی بهتر و اثرگذار تر بتوانند کودکان کار را ساماندهی و توانمند سازی کنند.

علاوه بر همکاری با بهزیستی ضروری است به حاشیه های شهر یاسوج؛ که جمعیت آن افزون تر از متن و مرکز شهر است و از خدمات رفاهی، تفریحی، بهداشتی و حتی اجتماعی برخوردار نیستند، توجه ویژه شود.

منبع:ایرنا



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها