یادداشت
گفتگو و گزارش

در آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد چه می‌گذرد؟

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد گفت: قریب به ۵۰۰ مورد اصلاح شبکه و خط لوله در یکسال اخیر انجام شده که با پروژه های عمرانی و تعویض کلی شبکه و خطوط انتقال فرسوده استان، امیدواریم و بدون شک این رقم در سال بعد کاهش پیدا می کند.

در آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد چه می‌گذرد؟

اَفتونیوز| امید صالحی؛ مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان در آستانه یک سالگی حضورش در این شرکت در جمع خبرنگاران به سوالات آنها برای شفاف سازی برخی اقدامات و خدمات به مردم پاسخ داد.

مهم ترین اقدامات شما برای برون رفت استان و به ویژه روستاها از بن بست های آبی چه بوده؟

خب همانطور که مستحضرید ما بیش از ۱۶۴۱ روستا در استان داریم که پراکندگی، صعب العبور بودن و دسترسی دشوار به منابع تأمین آب خصیصه مشترک بسیاری از آنها است.

خوشبختانه در یکسال اخیر با شروع جهاد آبرسانی با همکاری های استاندار و بسیج سازندگی، عملیات پایدرا سازی آب شرب ۱۰۵ روستا با اعتباری بالغ بر ۲۱۷ میلیارد تومان و با اجرای ۲۶۱ کیلومتر شبکه و خط انتقال و ۱۲۰۰ متر مکعب مخزن عملیاتی شد، ۲۲ روستای دیگر نیز تا پایان انجام میشود برای سال آینده نیز ۱۴۵ روستا عملیات اجرایی را شروع میکنیم.

 در مجموع حوزه آب چقدر کار شده؟

ما اجرای ۱۲۳ کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع، اجرای ۶۲۰۰ متر مکعب مخزن جدید و احداث ۲ ایستگاه پمپاژ برای پایدار سازی آب جمعیت ۶۸ هزار نفر را در کنار بهبود آبرسانی به برخی مناطق دارای تنش از جمله مادوان، کهگیلویه، بخش هایی از شهرستان دنا را نیز به سرانجام رساندیم.

در حوزه فاضلاب با توجه به نیازهایی که بوده کاری کردید؟

ببینید پروژه های فاضلاب اعتبارات هنگفتی لازم دارد و برای هر کیلومتر از این شبکه ها تا ۱۰ میلیارد هم هزینه لازم است و معمولاً هم باید از محل های ملی تأمین شود.

با این وجود اما بیکار ننشستیم و با همه محدودیت های اعتباری، ۸ و نیم کیلومتر شبکه اصلی و فرعی فاضلاب را اجرا و ۷۶۰سیفون و منهول جدید نیز نصب شد.

پروژه رها شده فاضلاب چرام نیز با حمایت ویژه دولت با تخصیص ۴۰ میلیارد تومان اعتبار در آستانه تکمیل فاز ۱ قرار دارد.

 یکی از گلایه های کارمندان حتی نیروهای رسمی در چند سال اخیر پرداخت نشدن حقوق کامل به آنها و مطالبات میلیونی آنها بود کاری برای بهبود شرایط نیروی انسانی کردید؟

بله همانطور که شما فرمودید یکی از مهمترین مساله های هر سازمانی نیروی انسانی آن است که تا راضی نباشد قطعاً خدمات ایده آلی هم نمیتواند به مردم عرضه کند.

از روزی که بنده مدیریت آب و فاضلاب استان را با میلیاردها تومان بدهی عهده دار شدم شاید یکی از نگرانی ها، تداوم شرایط نامناسب پرداخت حقوق بود اما به لطف خدا و تلاش هایی که شد در زمان بنده حقوق ها کامل و ۱۰۰ درصدی در زمان مناسب و البته همتراز کلان شهرهای کشور پرداخت می شود .

 گفتید با بدهی های میلیاردی این شرکت را تحویل گرفتید برای کاهش بدهی ها چه کار کردید؟

بله این شرکت بیش از ۶۵۰ میلیارد تومان بدهی در بخش های جاری و عمرانی داشت ، خب تلاش هایی شد و توانستیم در این مدت حدود ۱۴۰ میلیارد تومان هم از بدهی ها و هم جرائمی که ناشی از تأخیر در تسویه دیون بود را برطرف کنیم.

 برگردیم به آب و البته موضوع مهم سلامت آب، در این زمینه چه کردید، آیا ما باید نگران سلامت آب استان باشیم؟

یکی از اولویت های ما قبل از کمیت و دسترسی به آب توجه به سلامت آب است به هر حال سلامت آب مستقیماً با بهداشت مردم شریف و همه عزیزان و خانواده های خود ما مرتبط است از این رو حساسیت ما  در این زمینه بسیار جدی است.

در یکسال اخیر ضمن انجام بیش از ۸۰۰۰ آزمایش در زمینه های مختلف برای اطمینان از سلامت آب، بالغ بر ۴۰ میلیارد ریال برای خرید مواد گند زدای آب هزینه شده است و خوشبختانه مطلوبیت میکروبی و کلر زنی در بخش های روستایی و شهری بالای ۹۸ درصد است.

 یاسوج بعنوان مرکز استان همواره شاهد بیشتری مشکلات آبی بوده دلیل چیست و برای رفع آن چه کردید؟

ما بارها فریاد زدیم که یاسوج مرکز استان است و باید به همین درجه اهمیت هم دیده شود پذیرفته نیست و گلایه مردم به حق است که میگویند پای ما در آب است اما آب خوردن ما با مشکلاتی روبرو است.

خب در سفر اول هیئت محترم دولت به استان ۲۲۰ میلیارد تومان مصوب داشتیم که ۵۷ میلیارد تومان  تخصیص شد و بیش از ۳۹ کیلومتر در یاسوج کار اصلاح و توسعه انجام دادیم.

مشکل دیگر نبود مخزن کافی آب است ما در یاسوج بیش از ۴۰ هزار متر مکعب نیاز به مخزن داریم برای پایداری آب، خب ۵۰۰۰ متر مکعب در مادوان را تکمیل و افتتاح کردیم و ۱۵ هزار متر مکعب نیز مخزن تازه را شروع کردیم که حداقل فشار برخی قطعی ها از دوش مردم برداشته شود.

 تصفیه خانه که نام اضطراری را گرفته بود بعد از ۷ سال چه شد؟!

این تصفیه خانه بزودی رسماً فاز اولش افتتاح می شود، ببینید میتوانستیم به صورت دستی این تصفیه خانه را وارد مدار کنیم اما ترجیح من این بود همه نواقص آن و برخی ایرادات فنی آن تماماً رفع شود تا شاهد افتتاح پروژه های تکمیل نشده نباشیم، برای همین ترجیح دادم ابتدا این نگرانی ها فنی رفع و سپس با حضور و بررسی مسئولان و خبرنگاران عزیز فاز اول آن را به مردم هدیه کنیم.

 چرا با شروع فصل گرم سال با مشکلات و تنش آبی در استان روبرو می شویم؟

سوال خوبی بود، بله ما در زمستان و بهار مشکلاتمان به مراتب کمتر است و دلیل آن هم این است آب شرب فقط به مصرف شرب می رسد اما در فصول گرم، آبی که با زحمت و هزینه های میلیونی برای مصرف مردم فراهم می شود به سمت کشاورزی، دامداری و باغات هدایت می شود در حالیکه طبق قانون این کشور، وظیفه و مسئولیت ما فقط تامین آب شرب است و این یک چالش جدی برای ما است.

برای برخورد با این وضعیت کاری شده؟

بله در یکسال اخیر بیش از ۱۰ هزار انشعاب غیر مجاز را شناسایی کردیم و به دستگاه قضا فرستادیم که تعیین تکلیف شوند، بخش زیادی از آنها نیز وارد چرخه استفاده قانونی شدند و مابقی نیز پرونده ها در حال بررسی و صدور رأی هستند.

 به بیان برخی همکار خودتان بخشی از مشکلات آبفا در خدمات رسانی نبود ماشین آلات مناسب و یا بی توجهی به ظرفیت های موجود آن شرکت است ، ابن مساله را بررسی کردید؟

ببینید ما ۹ شهرستان داریم با شهرها و روستاهای متعدد و در آن طرف ماجرا شرکتی داریم که حداقل ماشین آلات را در اختیار دارد، یکی از کارهایی که شد این بود که بخشی از ماشین الات بلا استفاده را با سرمایه گذاری ۶۰ میلیارد ریالی به چرخه فعالیت برگرداندیم.

با همکاری نهادهای حمایتی نیز دو دستگاه کامیون بنز جدید برای تجهیز و استفاده در بخش آبرسانی سیار نیز به اموال شرکت افزودیم.

نکته ای هست که بیان نشده باشد؟

ما در یک اقدام نو برای کاهش هدر رفت آب در نقاطی که فرسودگی ها بالاست را با مزایده لوله های قدیمی اعتبار لازم برای اجرای پروژه های اصلاحی تأمین میکنیم و تاکنون حدود ۹۰ میلیارد ریال با این روش صرفه جویی در هزینه ها داشتیم، کاهش ۳۰ درصدی ضریب سوختگی پمپ ها، افزایش دو برابری انتقال آب از سد کوثر(۵۵۰ لیتر بر ثانیه) برای حل مشکل دسترسی به آب پایدرا در گچساران، آبرسانی به امیر شهریار چرام بعد از ۴۴ سال، اصلاح کلی شبکه آب بوستان بعد از ۴۰ سال، تعویض ۸۰۰ متر از نقاط بحرانی آب شهر دهدشت و بیش از ۵۰۰ مورد رفع شکستگی و اصلاح شبکه، بخش کوچکی از کارهای ما در یکسال اخیر بود.

در زمینه جهاد آبرسانی جزو ۳ استان اول ایران بودیم و برای نخستین بار در سالهای اخیر صورت های مالی ما در میان ۱۳ استان با درجه مقبولیت قرار گرفت.

همانطور که به مردم قول داده ایم، با تمام توان و با همه آبرو و از وقت خانواده گذشتن، بهبود شرایط دسترسی مردم به آب را دنبال میکنیم در این میان مشکلاتی هم هست، انتظار این است مردم نیز صبورانه در کنار ما باشند تا مشکلاتی که تلنبار شده از سالیان دراز است را با همراهی آنها و البته همکاری سایر مسئولان حل کنیم.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها