یادداشت
گفتگو و گزارش

بوروکراسی در بویراحمد ترکیبی از سیاست گرایی و طایفه‌گرایی

انتخاب نماینده در این شهرستان نه بر اساس شایسته سالاری و تخصص گرایی است بلکه بر حسب رقابت ایلی و طایفه‌ای می‌باشد. ایل و طایفه مشخص کرده که بعضی نمایندگان برنده انتخابات شوند.

بوروکراسی در بویراحمد ترکیبی از سیاست گرایی و طایفه‌گرایی

اَفتونیوز| منصور درخشان فر دکترای جامعه شناسی و از مخاطبان این پایگاه خبری در یادداشتی نوشت: 

در امور اداری بویراحمد صبغه های قومی و طایفه‌ای خیلی قوی‌تر از بوروکراسی شده و بوروکراسی به معنای عقلانی و قانونی نمی‌بینیم. در بویراحمد موارد زیادی از ناکارآمدی نظام اداری مثل قانون گریزی، طایفه گرایی و قوم‌گرایی تاحدی وجود دارد که پژوهشگران آن را معجونی از سیاست گرایی و طایفه‌گرایی عنوان کرده‌اند.یکی از عوامل ضعف شهرستان بویراحمد ضعیف بودن بوروکراسی آن می‌باشد و این بوروکراسی ضعیف اثربخشی سیاست‌های اصلاحی را به حداقل رسانده است. در این شهرستان مناسبت‌های قومی آنقدر زیاد شده است که تاثیرات زیادی را در ادارات دولتی گذاشته است.در این شهر دخالت‌های سیاسی و طایفه‌ای به جای اقتدار عقلانی و قانونی بوروکراسی نشسته است و مسائل اداری به جای حل شدن از طریق یک ساختار شایسته عقلایی از طریق ساختار سیاسی طایفه‌گرایی و خویشاوند سالاری حل می‌شود. این نوع اقتدارگرایی(خویشاوندگرایی و طایفه گرایی) نه تنها نمی‌تواند گره گشای مشکلات مختلف مردم باشد بلکه خود با ساختار ناقص و ناکارآمدش عامل مستقیم و غیر مستقیم این پدیده‌ها شده است. انتخاب نماینده در این شهرستان نه بر اساس شایسته سالاری و تخصص گرایی است بلکه بر حسب رقابت ایلی و طایفه‌ای می‌باشد. ایل و طایفه مشخص کرده که بعضی نمایندگان برنده انتخابات شوند.

انتخاب چنین نماینده‌ای از روی تعصب  قومی و طایفه‌ای باعث ورود رقابت به ادارات دولتی شده است،به گونه‌ای که این رقابت باعث فساد و تبعیض شده و اعتماد عمومی مردم و سرمایه اجتماعی را در این شهر پایین آورده است. بوروکراسی در این شهر بیش از که بر روابط غیر شخصی و قانونی باشد بر اساس نظرات مردم، تعلقات طایفه‌ای بر آن غالب شده است.

 بوروکراسی در این شهرستان رنگ و بوی طایفه‌ای و قومی به خود گرفته است. انتخاب نماینده‌ای که بر حسب تعصب‌های قومی منتخب مردم شده است،باعث شده که شخص نماینده از افراد خود ایل و طایفه، در ادارات استفاده کندکه این عامل خود باعث شده است که مدیرکل و یک مسئول اداره با همان نگاه طایفه‌ای و قومی نگاه کند. وقتی در ادارات یاسوج قدم می‌زنم روابط طایفه‌ای و شخصی به شدت رواج پیدا کرده است و اداره در این دوره صورت‌بندی قومی به خود گرفته و شایسته سالاری و شایسته گزینی بر اساس همین مناسبت‌های قومی تعریف شده است.

کافی ست نگاهی به رسانه‌های این شهرستان انداخت تا متوجه طایفه‌گرایی در همه ابعاد ادارات دولتی شهر یاسوج شد. در انتصابات و استخدام‌ها بیش از آن که شایسته سالاری مدنظر باشد به تعلقات طایفه‌ای بیشتر توجه شده است. در یک اداره می‌بینیم یک مدیرکل که به وسیله نماینده انتخاب شده است از آشنایان خود در اداره زیاد به کار گرفته است.

اغلب شهروندان در این شهر در پی آن هستند ببینند چه فرد یا افرادی از طایفه آنها پست گرفته است به گونه‌ای که یک اداره کل سهم یک طایفه شده و اداره کل دیگر سهم طایفه دیگر. گاهی شده در این دوره مدیرکل به یک طایفه رسیده است معاونت‌ها به طایفه دیگر.

مطالبات اجتماعی بیش از همه بر تعلقات طایفه‌ای مبتنی شده است. بنابراین همین مناسبت‌های طایفه‌ای قومی به مناسبت‌های حاکم بر نظام اداری کشیده شده است. ادارات در شهر یاسوج بر اساس همین روابط طایفه‌ای و قومی عمل می‌کند.

تعصبات طایفه ای مانعی برای مقبولت و مشروعیت نخبگان

تعلقات قومی و قبیله‌ای قوی و تعصبی باعث شده که یک مسئولی که از شایستگی لازم برخوردار است مقبولیت نداشته باشد و حتی مشروعیت هم نداشته باشد. وجود چنین تعصبات قومی شدید در این ادارات، سبب شده که بوروکراسی ضعیف شود و در این شهر آسیب‌هایی همچون انتصابات طایفه‌ای، استخدام های فله ای، روابط شخصی زیادی به وجود آید.

در طی پژوهشی که در یاسوج راجب به بوروکراسی انجام گرفته است نتایج پژوهش نشان داد که بوروکراسی در حد پایینی ارزیابی شد و پاسخگویان معتقد بودند که وضعیت بوروکراسی در سطح ضعیف قرار دارد. ضعیف بودن بوروکراسی در این شهر حاکی از آن است که سازوکارهایی بر نظام اداری در این شهر حاکم است که زمینه ساز تخلفات و فساد شده است که برآیند آن نارضایتی مردم از نظام اداری است . تصمیم گیری در ادارات دولتی بیشتر ملاحظات سیاسی و قومی می‌باشد و مردم معتقد هستند که کارمندان بر اساس تخصص و شایستگی انتخاب نمی‌شوند.

انتصابات و استخدام های فله ای

در انتصابات قوم گرایی، شایسته سالاری رنگ می‌بازد و قوم گرایی تقویت می‌شود امری که علاوه بر تضعیف عملکرد دستگاه‌ها نارضایتی مردم را به دنبال خواهد داشت.دراین شهرستان نماینده در تمامی نهادها دخالت دارد و قوانین را ضعیف کرده است. شهرستانی که نگاه بوروکراسی در آن متخیل از نگاه طایفه‌ای و ایلی و خانی می‌باشد.استخدام ها و انتصاب ها در این شهر فقط برای نزدیکان نسبی و سببی می باشد. نماینده‌ای که با نگاه قومی انتخاب می‌شود تاثیری در پیشرفت استان ندارد و نگاه سیاسی ضعیف و ایدئولوژیکی ضعیفی دارد. نماینده‌ای که به دنبال لشکرکشی قومی می باشد هدفی جزء خدمت برای ایل و طایفه ندارد.  

 

نگاه طایفه گرایی عامل عقب ماندگی فرهنگی و توسعه در بویراحمد

آن چیزی که باعث ضعیف شدن شهر یاسوج از لحاظ فرهنگی و توسعه‌ای شده نگاه قوم گرایی و رانت فامیلی می‌باشد. تاکید و ترویج قوم گرایی تعصبات قومی را به دنبال دارد و قدرت تشخیص مردم برای انتخاب درست نمایندگان مجلس را با چالش مواجه می‌کند. این عامل طایفه‌گرایی مانع تحلیل و تصمیم گیری درست سیاسی شده است به طوری که نفع طایفه بر مصلحت شهر و منطقه برتری یافته است و مانعی جدی بر سر راه شایسته سالاری و توسعه شده است و در چنین شرایطی تعصب‌های بی‌جا مانع از وحدت جمعی و مشارکت‌های اجتماعی و سیاسی سالم می‌شود. طایفه‌گرایی و تعصبات بی‌جا در بویراحمد سبب شده که یک نماینده‌ای که صداقت و تجربه و امانت داری و تخصص برخوردار باشد نادیده گرفته شود.

درپایان باید گفت آن چیزی که بر نظام اداری در این شهرستان حاکم است نه یک ساخت بوروکراسی است بلکه طایفه گرایی تصمیم گیرنده همه مسائل می باشد* .

نیاز به جهاد وقیام بزرگ

بهترین راه برای برون رفت از این وضعیت موجود انتخاب آگاهانه و درست و اساسی می‌باشد. مسیر توسعه و عبور از مشکلات زمانی است که نگاه‌های تنگ نظرانه وسیاسی و قبیله‌ای و طایفه‌گرایی در این شهر حذف شود. طایفه‌گرایی موجب محو شدن شایستگی ها و شایسته سالاری می‌شود. بزرگترین رسالتی که بر دوش فرهیختگان و اهل قلم در این شهرستان قرار دارد آگاه‌سازی مردم برای حذف فرهنگ مذموم طایفه گرایی و قوم گرایی و تعصبات منفی آن می باشد.بویراحمد نیاز به یک جهاد و قیام بزرگ دارد،قیام در راه شایسته سالاری و عبور از ساختار طایفه ای در مسائل اداره عمومی.

 

                



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها