یادداشت
گفتگو و گزارش

تحلیلی بر انتخابات بویراحمد؛


سکون و رکود در اردوگاه سه چهره‌ی شاخص/ محافظه‌کاری یا ناتوانی در موج‌سازی؟!

در نهایت به نظر میرسد، هر سه کاندید شاخص طی هفته و روزهای اخیر جسارت ریسک پذیری نداشته و در نتیجه ظرفیت موج سازی مغفول مانده است و همین موضوع باعث شده برخی برای انتخابات همچنان سردرگم باقی مانده باشند.

سکون و رکود در اردوگاه سه چهره‌ی شاخص/ محافظه‌کاری یا ناتوانی در موج‌سازی؟!

اَفتونیوز| فضای انتخابات بویراحمد طی یک هفته اخیر در رخوت و سکون به سر میبرد، در واقع بعد از عدم تایید صلاحیت محمد بهرامی اتمسفر عمومی و سیاسی سه شهرستان بویراحمد دنا و مارگون از مثلث به سمت دوگانه پیش رفت، در واقع دوئل و فینال منتظریان و روشنفکر در حال شکل گیری بود، در نتیجه تحلیل ها در پی آن بود که با کنار رفتن بهرامی چه تغییری در معادلات صورت خواهد پذیرفت اما با برگشت زودهنگام بهرامی مجدد فضا را  به حالت تنظیمات کارخانه برگشت داد،  اینگونه بوده که انتخابات بویراحمد، دنا و مارگون در یک سکون و کم تحرکی سپری شد و همچنان بر همین منوال ادامه دارد.

 کاندیدا زحمت ریسک و خطر پذیری را به خود نمی دهند، محافظه کاری حاکم بر اردوگاه سه کاندید در بویراحمد نشان از ترس هر سه چهره حاضر در صحنه دارد.

تجربه انتخابات های استان نشان داده تا زمانی فرد مذکور، جسارت خطر پذیری و فضای چالشی را به خود ندهند نمی‌توان اقبال عمومی را با خود همراه کند،  در واقع سه چهره شاخص انتخابات همانند تیم های فوتبالی هستند که اولویت شان گل نخوردن است و چندان میلی به تحرک  و حمله ندارند.

در صورتی که هرچه به موسم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نزدیک‌تر می‌شویم، قاعدتا می بایست حواشی و رقابت این کاندیدا‌ها هم بیشتر می‌شود؛ از افزایش تحرکات در فضای مجازی، حضور در بین مردم، گفت‌وگو‌های رسانه‌ای تا موضع‌گیری‌ پیرامون مسائل مختلف و ظهور پدیده‌های انتخاباتی اما هر سه چهره شاخص انتخابات صرفا به رصد فضا مشغول اند.

یکی از علت های این محافظه کاری انتخاباتی را می‌توان در تصورات هر سه کاندید و هواداران شان جست و جو کرد، کافی است با آنها هم صحبت شوید، متوجه خواهید شد هر سه خود را پیروز مطلق انتخابات میدانند، در چنین فضایی که هر چهره خود را برنده انتخابات میداند، طبیعی است زحمت ریسک و خطر پذیری را به خود ندهد، این در حالی است که اغلب صاحبان تحلیل، براین باورند، فضای انتخابات شکننده است، یعنی برنده کنونی این انتخابات اختلاف رای بالای با رقبای خود ندارند، پس یک تصور واهی است که هر سه کاندید و حامیان شان خود را برنده ماراتن انتخاباتی میدانند، در چنین شرایطی می بایست تحرکات جدیدی داشت، شروع به جریان سازی های نوین کرد، با گفتمان و چالش های بیشتر هر کدام سعی کنند فضاهای جدید را تصاحب کنند.

برآوردهای  انتخاباتی نشان میدهد  درصد زیادی از  مردم سه شهرستان بویراحمد، دنا و مارگون تاکنون تصمیم قطعی و مطلق خود را نگرفته اند، چرا که آنها میل دارند با فرد برنده باشند اما تا اینجای کار، تشخیص پیروز انتخابات کمی دشوار نشان می‌دهد، همین موضوع باعث شده آشفتگی برخی ها برای انتخاب کاندید مورد نظر شان ادامه داشته باشد و افراد و خانوادها به دلیل ضعف و ناتوانی هر سه چهره در موج سازی  نتوانند تصمیم خود را بگیرند، شما را به  انتخابات های پیشین ارجاع دهیم، زمانی موج هدایت خواه ستیزی بر جو شهرستان غالب شد، شرایط به سمت اقبال از زارعی رفت، در واقع مردم متناسب با موج سازی انتخاباتی تشخیص دادند باد به سمت زارعی می وزد، پس بسیاری به سمت او رفتند چون احساس کردند جامعه از فضای هدایت خواهی در حال گذار است، بسیاری التفاتی به زارعی نداشتند اما چون موج های انتخاباتی به سمت اش می‌رفت، او را انتخاب کردند.

در انتخابات ۱۳۹۸ تقریبا از دوماه قبل بستر پیروزی روشنفکر مسجل شده بود، بسیاری با رصد فضا این موضوع را دریافت کرده بودند، بنابراین به سمت او رفتند و کم کم موج ایجاد شد و فاصله روشنفکر با رقبا بیشتر و بیشتر شد.

در نهایت به نظر میرسد، هر سه کاندید شاخص طی هفته و روزهای اخیر جسارت ریسک پذیری نداشته و در نتیجه ظرفیت موج سازی مغفول مانده است و همین موضوع باعث شده برخی برای انتخابات  همچنان سردرگم باقی مانده باشند.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 1 نظر

  • 1 محمدی رحمان 1402/11/5 12:18:40

    با احترام اول که همه کاندیدها تقریباً هم سطح هستند بدون از اینکه موضع گیری سیاسی بکنند، سرفا مسائل قوم وقبیله ای وتعصبات جاهلیت تنور کارزار انتخابات را گرم کرده، در حدی می باشد که چهره‌های به ظاهرا روشنفکر وفرهیخته اصلاح طلب افتخارشان این است پشت سر کاندیدی قرار بگیرند که به جای ارائه برنامه، مهر پیشانی و انگشتر تسبیح را نشان ارجحیت می داند..... نویسنده محترم در همین چرخه معیوب نفر چهارمی که 2 دوره در مجلس حضور داشته از گردونه انتخابات ورقابت حذف شده، دیده..... باور بفرمایید جای نخبه وپخمه در انتخابات فرمایشی قوم وقبیله ای گم شده.

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها