یادداشت
گفتگو و گزارش

صحبت های «اندرزیان» و «علوی‌تبار» در نشست شورای وحدت اصولگرایان کهگیلویه

اندرزیان گفت: حضرت آقا (آقای موحد) ما دست شما را می‌بوسیم، جامعه انتظار دارد شما یک اقدام انقلابی انجام دهید و فضا را برای جوانان باز کنید. شرمم می‌شود تا یک و نیم شب نگاه فوتبال کنم و ساعت ۱۰ صبح پاشم و بگویم که پیرمرد ۷۰ ساله چه کرد برای من؟ من ازش توقع دارم. آقا خسته نباشید، هر چه توسعه استان و شهرستان دارد مدیون تلاش‌های شما است، اما امروز جامعه خسته است و از شما انتظار دارد

صحبت های «اندرزیان» و «علوی‌تبار» در نشست شورای وحدت اصولگرایان کهگیلویه

اَفتونیوز| جلسه شورای وحدت اصولگرایان کهگیلویه و بویراحمد در حوزه علمیه خواهران دهدشت در حال برگزاری است و از کاندیدا‌های جوان همچون؛ علی مژدهی‌، محمد علوی‌تبار، آیت نبوی‌زاده، فرزاد نجات‌نیا و مجتبی اندرزیان نیز به جمع مهمانان این جلسه پیوستند، از دیگر مهمانان این جلسه سیدمحمد موحد نماینده کنونی کهگیلویه، سیدعلی محمد بزرگواری نماینده اسبق کهگیلویه بزرگ است.

شامگاه پنج شنبه (۱۲بهمن ماه ۱۴۰۲)، مجتبی اندرزیان از کاندیدا‌های انتخاباتی کهگیلویه در نشست شورای اصولگرایان ضمن تبریک ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی و اعیاد ماه رجب و شعبان گفت: دو عبارت وجود داشت که عزیزان هم سو و انقلابی باشد، حضور من بخاطر همسو بودن نیست، بخاطر کهگیلویه است، انقلابی بودن نیز، تعریفی از انقلابی بودن می‌شود. در فرانسه، در جمهور سوم دموکراسی محقق شد، سومین انقلاب در تاریخ بشر انقلاب اسلامی است. انقلابی با پشتوانه فرودستان، مستضعفین و مذهبی‌ها. آنجایی که جامعه داشت از معنویت تهی می‌شد، خشم خود را در کف خیابان آورد و انقلاب شد. انقلاب سخت‌ترین اتفاق سیاسی است و هیچ جامعه‌ای از سر خوشی به سراغ انقلاب نمی‌رود، پس ماقبل آن شرایط بسیار بد بوده است. الان می‌شنویم که بخش کوچکی از جامعه از گذشته قبل از انقلاب به خوبی یاد می‌کند، در حالی که خود واژه انقلاب اینطور نشان می‌دهد که اصلاً اینگونه نبوده است.


ساختار سیاسی انقلاب با گذر زمان در جهت سعادت جامعه قدم برمی دارد، تمایز انقلاب اسلامی و مترقی بودن آن بخاطر نظریه ولایت فقیه بوده است، اینکه دو عالم فیلسوف جامعه شرق، به نام سهروردی و ملاصدرا بعد از حکومت پیامبر که مقام معظم رهبری از آن به عنوان قله حکومت دینی یاد می‌کند. نظریه ولایت فقیه می‌گوید یک شخص عالم دانا به عنوان ولی فقیه و با رأی مردم به عنوان متولی امت تعریف می‌شود که با ۹۸/۲ درصد مردم به امام خمینی و حکومت جمهوری اسلامی آری گفتند. اما آنچه من گام دومی الان می‌بینم با آن مفاهیمی که در ابتدای انقلاب در سال ۵۷ رخ داد همخوان نبود؛ درخصوص عدم توزیع عادلانه و بهره‌مند نشدن شهرستان کهگیلویه از امکانات.
توسعه اقتصادی، توسعه فرهنگی در مناطق مختلفی به برکت انقلاب رخ داده، ولی توسعه سیاسی نداشتیم، باورم بر این است که اگر قرار است بر آرمان‌های سال ۵۷ باشیم و یا در همان ساختار بمانیم انقلابی نیستیم، انسان انقلابی لحظه به لحظه پویا است و آرمان‌هایش تعریف شده و تلاش می‌کند.

ولایت فقیه مثل یک لیوان است، میشه در آن آب، قهوه، شیر بریزید، مهم این است که این لیوان نشکند، حال همه فلسفه‌های سیاسی را در این ساختار امتحان کرد به شرط اینکه اصل ولایت فقیه حفظ شود. اینکه ساختار و تفسیر نداشته باشیم. شورای وحدت محوریت روحانیت است، من نمی‌توانم بپذیرم، باید گفته شود شورای وحدت چه فلسفه سیاسی دارد، در مسأله اقتصادی مقید به ساختار اقتصادی دستوری هستید، یا بازار یا تلفیقی از آن‌ها. کدام یک جامعه را به سعادت می‌رساند. در بحث فرهنگ شما مقید به فرهنگ سنتی یا مدرن هستید؟ اینکه محوریت روحانیت باشد، همین الان هم محوریت انقلاب اسلامی بر روحانیت و مذهب است.

صرف ثبت‌نام ما تأیید‌کننده این است که ما خواهان انقلاب اسلامی و ساختار ولایت فقیه هستیم اما بحران داریم، برای این بحران آمده‌ایم و حضور پیدا کرده‌ایم. من می‌خواستم به این جمع‌بندی برسم که با تعریفی که گفتید بنده همخوانی نداشتم.
مواردی مطرح شد، گریزی به برنامه‌های ما‌زده شد. ما شهرستان را سه سطح کردیم، سطح اول مناطقی که در بن بست هستند شامل لیکک و بهمئی، لنده، دیشموک، قطعه رئیسی، چارؤسا، سرفاریاب، این‌ها مناطق بی‌برخوردار هستند، هیچ امکان وجود ندارد که بتوان در این مناطق بتوانیم کارافرینی و اشتغال طرح کنیم، مشکل الان ما کار و رفاه است. باید بر اساس فلسفه سیاسی سوسیالیست، سرمایه‌گذاری کند، خصولتی‌ها و خصوصی‌ها، تضمین خرید کنند. در مناطقی که زیرساخت دارند، جامعه به سمت کارآفرینی برود، هفته گذشته در رسانه ها عنوان شد که بیشترین درخواست استخدام دولتی در کهگیلویه و بویراحمد بوده است، باید به صراحت با جامعه صحبت کنیم که دولت جای استخدام ندارد و جامعه باید به سمت کارافرینی برود. در نگاه ملی نگاه ما دولت رفاه است، مالیات پلکانی، بهداشت و درمان رایگان، بورسیه نخبگان.

آقای نجات‌نیا، همه جوانان اعتقاد دارند رشد شما به واسطه ارتباطات بوده و نه تخصص. و نکته دیگر اینکه حضرت آقا (آقای موحد) ما دست شما را می‌بوسیم، جامعه انتظار دارد شما یک اقدام انقلابی انجام دهید و فضا را برای جوانان باز کنید. شرمم می‌شود تا یک و نیم شب نگاه فوتبال کنم و ساعت ۱۰ صبح پاشم و بگویم که پیرمرد ۷۰ ساله چه کرد برای من؟ من ازش توقع دارم. آقا خسته نباشید، هر چه توسعه استان و شهرستان دارد مدیون تلاش‌های شما است، اما امروز جامعه خسته است و از شما انتظار دارد.

اندرزیان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برای کهگیلویه و بخاطر کهگیلویه حضور پیدا کرده‌ام و مسلماً تا آخر هم می‌مانم، بخاطر اینکه حرفمان را بزنیم. مردم می‌خواهند، مردم این ساختار عشیره‌ای و طایفه‌ای را نمی‌خواهند. مسائلی که درخصوص همسو بودن مطرح شد، ما گفتیم که اگر انقلابی بودن به معنای صرف ماندن در چارچوب سال ۵۷ باشد نیستیم، اما انقلابی هستیم، به معنای انقلابی پویا.  
در کهگیلویه منابع برای توسعه و صنعت وجود ندارد، و منابع باید از یاسوج یا تهران ازاد شود. قانون می‌گوید سرمایه‌گذار هر جایی که بخواهد می‌تواند سرمایه‌اش را در گردش بگذارد، اما نماینده می‌تواند با استفاده از همین قانون، ملزم کند که سرمایه‌گذار هرجایی که سرمایه‌گذاری کرد، پولش نیز در همان منطقه درگردش شود، اگر این اتفاق بیفتد، دیگر اینطور نیست که منابع نداشته باشیم.
به والله در زیر پوست کهگیلویه آسیب‌هایی هست که شمای تهران‌نشین نمی‌بینید، حیف است، کهگیلویه با این منابع، باید اشک بریزیم
نظام سرمایه‌گذاری می‌گوید سرمایه‌گذار آزاد و مختار است، ولی نگاه جامعه‌گرا و سوسیالیستی می‌گوید که شما باید در جهت اقشار قدم‌برداری و سرمایه‌ات را در ضعیف‌ترین منطقه کشور سرمایه‌گذاری کنید. نگرش افراد اهمیت دارد، و ما باید بدانیم کاندیدا‌ها به اقتصاد بازار آزاد توجه دارند یا اقتصاد جامعه گرا و سوسیالیستی.
چرا همه اعضای شورای وحدت و همه کاندیدا‌ها نتوانستند بیایند. ‌گذار از انتخابات عشیره‌ای و قومی به انتخابات فرادستان، شعار ما است، یعنی یک سری در طوایف هستند که در طایفه قدرت دارند، و به نماینده دسترسی دارند، این‌ها رأی طایفه خود را می‌خرند، می‌گویند ما با آقای فلانی هستیم، هر نیازی داشتید براورده می‌کنیم، به فلانی رأی بدهید.

من نام آقای موحد را بردم، از آقای مژدهی هم نام می‌برم، آقای مژدهی یکی از معاونان بزرگ و ملی ما بود، من سؤال دارم و خواهش می‌کنم، چرا می‌خواهید دوران بازنشستگی خود را به مردم تحمیل کنید، شما هم در همین گروه سنی هستید، به والله در زیر پوست کهگیلویه آسیب‌هایی هست که شمای تهران‌نشین نمی‌بینید، حیف است، کهگیلویه با این منابع، باید اشک بریزیم. نه اینکه شما تیم‌های رسانه‌ای بگیرید، یارانی بگیرید، برنامه‌ریزی‌هایی بکنید، ۲۹ جوان را تطمیع کنید، به والله این‌ها را باید جواب دهید، شما باید این‌ها را در آخرت جواب دهید. در بویراحمد چه خبر است؟ به اندازه یک کوچه میش و بره برای نماینده و کاندیدا می‌کشند. شور انتخاباتی وجود دارد، اما در کهگیلویه این شور انتخاباتی را نمی‌بینیم. بگذارید شور و‌ امید ایجاد شود، با این فضاسازی رسانه‌ای هم به اهداف نمی‌توانیم برسیم.

محمد علوی‌تبار، از جوانان کهگیلویه بزرگ که برای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس حوزه انتخابیه کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده نامزد شده در جلسه شورای وحدت اصولگرایان گفت: به عنوان یک جوان گام دومی رقیب خودم را اشخاص نمی‌بینم، چون اشخاص دیگر هم بر اساس وظیفه‌ای که احساس کرده‌اند و شرایطی که قانون در اختیار گذاشته وارد این صحنه شده‌اند.
وی افزود: نکته بعد این است که اگر ما از تفاوت باید‌ها و واقعیت‌های گام اول و گام دوم صحبت می‌کنیم محق هستیم، چون ما فرزندان گام دوم انقلاب هستیم.
علوی تبار گفت: وظایف قانونی نماینده روشن است، اما توقعاتی از نماینده وجود دارد و سلایق در این توقعات متفاوت است، بنابراین ما باید این‌ها را برای مردم شفاف کنیم، چون برخی از این توقعات وظایف قانونی نماینده نیست. نکته بعد این است که فرهنگ سیاسی کهگیلویه نیازمند اصلاح است، بین دو انتخابات زمینه چالش‌ها و جدل‌هایی ایجاد می‌شود که فرهنگ عشیره‌ای و قومی ما را زیر سؤال می‌برد، و این در سطح مطلوب و معقول نیست.
وی گفت: اولین نیاز کهگیلویه، این است که شاخص‌ها باید بجای اشخاص بنشینند، ما نیاز به شاخص محوری بجای شخص محوری داریم. چند سالی که از انقلاب سال ۵۷ گذشت فرایندی شکل گرفت که در حوزه انتخابیه دهدشت، چرام و لنده مصادیق رفتار‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی نگرش‌های اشخاص شد. در حالی که باید بستری را فراهم کنیم و نیاز‌های امروز شهرستان مشخص شود و بر اساس آن تصمیم بگیریم.
وی گفت: یکی از ایرادات و غلط‌های موجود این است که عده‌ای از یک سال قبل از انتخابات سراغ مردم ‌می‌روند، و با دعا و قرآن، خواهش و تمنا پیش از آن سراغ مردم ‌می‌روند، با چنین رفتار‌هایی، وظیفه قانونی و تکلیف شرعی و مسئولیت اجتماعی افراد زیر سؤال می‌رود، ۱۱ اسفندماه انتخابات برگزار می‌شود، و الان هم هنوز چند روز تا مشخص شدن کاندیدا‌های نهایی مانده است،
تبلیغات خوب است و شور انتخاباتی در کنار شعور انتخاباتی قدرت افزا است ولی دلیلی ندارد که از یک سال قبل سراغ انتخابات برویم. به نظر من فاصله میان دو انتخابات فاصله مظلومیت مردم است؛ چون بعد از انتخابات، معمولاً کسی که پیروز می‌شود به وابستگان و قبیله سیاسی خود می‌چسپد.

وی تصریح کرد: یکی از مصادیق توسعه، جمعیت است، کل استان کهگیلویه و بویراحمد جمعیت قلیلی دارد، ظرفیت انسانی ۴ شهرستان قلیل است، بعد از انتخابات همه نسل‌ها و همه جغرافیا باید دیده شوند و نیازمند آن‌ها هستیم. برخی از نسل‌ها در ۴۵ سال گذشته دیده نشده‌اند. در عین حال حتماً باید به این سمت برویم که همه ظرفیت‌ها را شناسایی کنیم؛ من معتقدم همه ۲۵۰ هزار نفر نیازمند توجه هستند. نمایندگان سابق کهگیلویه فارغ از نگاه سیاسی، بخشی از تاریخ و حقوق مردم هستند، با رأی مردم انتخاب شدند، از ظرفیت اجتماعی و سیاسی استفاده کردند، الان تجربه آن‌ها اگر در کنار من گام دومی قرار نگیرد، من باید از نقطه صفر آغاز کنم و این خوب نیست.

علوی تبار افزود: به نظر من محرومیت این ۴ شهرستان محرومیت اقتصادی نیست، بلکه اولین محرومیتی که دارند، محرومیت استفاده از ظرفیت‌های موجود است. ظرفیت‌های انسانی بی‌بدیلی داشتیم که شاید بتوان تعبیر فرار نخبگان را برای آن‌ها بکار برد. چرا باید ظرفیت‌هایمان در سایر مناطق موفق باشند، و در استان خودمان نه!

علوی تبار گفت: سند آمایش سرزمینی استان اماده شده و در سازمان برنامه و بودجه می‌توانید آن را مطالعه کنید، نگاه مسئول محوری در این سند وجود دارد که پر از ضعف است، یکی از بزرگترین اشتباه تدوین‌کنندگان این است که فقط ظرفیت مسئولان را برای حل مشکلات دیده‌اند، در حالی که اگر ظرفیت‌های مردم پای کار بیاید، خیلی از مسائل حل خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: نگاه ما به آینده باید تغییر کند، ما سه نوع آینده پیش رو داریم، یا حال را امتداد می‌دهیم و همین مسیر را پیش خواهیم برد، یا تغییر ایجاد می‌کنیم، یعنی اینکه شخصی می‌رود و شخصی می‌آید. یا اینکه نیازمند تحول هستیم.

علوی تبار گفت: آینده محوری باید بجای گذشته محوری بنشیند، و بجای جدل روی گذشته چشم انداز آینده را ببینیم، باید دانش محوری را بجای جدل محوری بنشانیم تا مردم ببینند در کنار هم می‌توانند چه کار‌هایی را به سرانجام برسانند. با همین جوانانی که اینجا جمع شده‌اند می‌توانیم بخش زیادی از مشکلات چهار شهرستان را حل کنیم.
وی افزود: اگر می‌بینید که مردم در حوزه‌های دهدشت، چرام، بهمئی و لنده دلسرد هستند و حضورشان در عرصه انتخابات مثل حوزه‌های دیگر نیست، به این دلیل است که مردم در این حوزه انتخابیه تبعیض را لمس کرده‌اند. در نظام جمهوری اسلامی برخی از مناطق به پیشرفت‌هایی رسیده‌اند که برای ما رویا است. از طرفی انقطاع نسلی ایجاد شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به سد آبریز اشاره کرده و گفت: اگر سد آبریز ایجاد شود، می‌تواند ۲۶ کارخانه مثل فولادمبارکه را تأمین کند، می‌تواند ۴۳ هزار هکتار زمین را آبیاری کند، در زراعت چوب می‌تواند ۳۱ هزار هکتار را به بستر‌های تجارت چوب تبدیل کند.

علوی تبار بیان کرد: چطور از گذشته حرف نزنیم؟ وقتی که در دولتی خاص، ۲۰ کیلومتر مربع را از استان ما جدا و به استان خوزستان ملحق می‌کنند و از قضا همان زمین، مخزن سد مارون می‌شود که به استان خوزستان می‌رود. چرا همه سد‌های استان کهگیلویه و بویراحمد در مرز‌های استان هستند. فقط نماینده‌ها را مقصر نمی‌دانم، چرا مردم سکوت کردند؟ همه ما مدیران هم در این زمینه مقصر هستیم.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها