یادداشت
گفتگو و گزارش

یادداشت؛


«موحد و زنان»

نگاه وی در مورد نقش زنان در دنیای امروز بر ما روشن نیست اما هر چیزی که در پس زمینه ذهنی‌اش در این مورد انباشت شده باشد، نتیجه را در میدان عملش در مورد زنان می‌توان به وضوح دید. حاصل جمع نظر و عمل موحد در مورد زنان، چیزی بیشتر از صفر نیست. تنها چیزی که از موحد برای زنان کهگیلویه به یادگار مانده همان پدیده “ گوجه‌چینی ” است.

 «موحد و زنان»

اَفتونیوز| یلدا فریدونیان فعال اجتماعی در یادداشتی که در اختیار این پایگاه خبری قرار داده است نوشت: 

 در طی سالهای گذشته، جمعیت زنان تحصیلکرده، افزایش چشم‌گیری داشته است.به طوری که در کنکور سال ۱۴۰۲، بیش از ۶۱ درصد از قبول شدگان را زنان به خود اختصاص دادند.

بنا بر آمارهای رسمی وزارت علوم،تحقیقات و فن آوری، از مجموع حدود سه میلیون و دویست هزار دانشجوی مشغول به تحصیل دانشگاهها، در حال حاضر، قریب دو میلیون نفر را زنان تشکیل میدهند،یعنی بیش از ۶۰ درصد.

در بررسی آماری نرخ مشارکت زنان در نیروی کار(LFPR)، در یکسال گذشته نیز، شاهد افزایش این فاکتور مهم بوده ایم.بطوریکه این نرخ در سال گذشته حدود ۱۲ درصد بوده که در بهار ۱۴۰۲، این آمار به ۱۴/۲ رسیده است.هر چند که این آمار در مقایسه با نرخ مشارکت زنان در نیروی کار، در حوزه خاورمیانه که حدود ۲۵ درصد است، آمار کمتری است اما به هر حال، گامی مثبت و روبه جلو است.

تمایل به ادامه تحصیل در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و همینطور تمایل به استقلال شغلی در میان جامعه زنان، چیزی نیست که قابل کتمان باشد.این تمایل به پیشرفت و تغییر نیز یک شبه شکل نگرفته است و متاثر از عوامل متعدد فرهنگی و اقتصادی و همینطور بالارفتن سطح آگاهی های عمومی و افزایش نقش رسانه ها و کیفیت آموزش و نیازهای روز جامعه و تاثیرپذیری از افزایش نقش زنان در سایر نقاط جهان و...است.

زنان کهگیلویه نیز همپای دیگر نقاط کشور، در همه عرصه ها تلاش بی وقفه ای را کلید زده اند و از جمله در تحصیل علم و دانش و کسب مدارج علمی، روز بروز گامهای موثری بر میدارند.

یکی از مهمترین شاخصه ها در توسعه کشورها، افزایش نقش و سهم زنان در توسعه کشورهاست.اگر چه در کشور ما، این نقش در حال افزایش است و همانطور که ذکر شد، نرخ مشارکت زنان در نیروی کار و تولید در حال ارتقا است اما شوربختانه در شهرستان کهگیلویهعلیرغم داشتن نیروهای توانمند در حوزه زنان، شاهد شکل گیری اقدام موثری نبوده ایم.

در این زمینه با نگاهی منصفانه به کارنامه جبهه ها و شخصیتهای سیاسی، نقطه چندان مثبتی نمیتوان در کارنامه هیچکدام مشاهده کرد. برای نمونه در کارنامه سیدمحمد موحد کسی که بیست سال تمام سکان سیاست را در کهگیلویه بزرگ  در دست داشته است حتی نمی‌توان یک نقطه امیدوار کننده را یافت.

آقای موحد حتی از انتصاب یک زن به عنوان مشاور در این بیست سال استفاده نبرده است.

نادیده گرفتن پتانسیل  نیمی از جمعیت شهرستان کهگیلویه در روند اداره امور، نقطه ای تاریک در دیاری است که موحد بیست سال در آنجا همه کاره بوده است.آیا در میان این همه چهره دانشگاهی و کنشگر اجتماعی و زنان فعال در حوزه های مختلف، حتی یک نفر از نگاه آقای موحد، لیاقت قرار گرفتن در حد یک مشاور را نداشته است؟ اصلا در نطق ها و مواضع موحد نمیتوان اثری از دغدغه‌های زنان یافت.

نگاه وی در مورد نقش زنان در دنیای امروز بر ما روشن نیست اما هر چیزی که در پس زمینه ذهنی‌اش در این مورد انباشت شده باشد، نتیجه را در میدان عملش در مورد زنان می‌توان به وضوح دید.حاصل جمع نظر و عمل موحد در مورد زنان، چیزی بیشتر از صفر نیست.

تنها تنها چیزی که از موحد برای زنان کهگیلویه به یادگار مانده همان پدیده “ گوجه‌چینی ” است.  

کنش‌های سیاسی موحد در این سالها کاملا مردسالارانه بوده و تماما بر علیه حضور زنان در عرصه‌های مختلف عمل کرده است.

به نظر می‌رسد در اُردوگاه عزت و عزت‌مداران، زن صرفا پدیده اندرونی و آشپزخانه‌ای است و زنان توانمند و با پتانسیل این چهار شهرستان قرار نیست نقشی در پازل حکمرانی شهرستانی داشته باشند.

در شهرستانی که حتی در سطح یک مدیر شهرستانی به زنان اعتماد نمی‌شود و نماینده و دفتر وی (برادرش) نگاه خاص توسعه‌ای به زنان ندارند، سخن راندن و توقع داشتن نیز بیهوده و بیراهه است اما در این باب جا دارد با رویکردی نقادانه به  احجاف و ظلم  آنها در حق زن و  زنان پرداخت.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 16 نظر

  • 1 بی خیال 1402/11/28 21:25:28

    ای وای از دست موحد قیامت چه پاسخی به این خیانت ها می دهد؟

    پاسخ
  • 2 منصف 1402/11/16 13:45:44

    وقتی گفتمان شورای ایتلاف شهرستان کهگیلویه را رصد کردم ومتوجه شدم که چطور اقای موحد را نسل جوان اماج حملات خود قرار داده و اورا متصف به صفاتی کردند که دور شان فردی است که ملبس به لباس روحانیت هست ضمن ابراز تاسف از چنین رخدادی مطلبی برایم تداعی شد وان تحلیل اقای عباس عبدی در رقابت بین اقایان رفسنجانی و احمدی نژاد بود که احمدی نژاد هر انچه ریچار بود بر ابرمردی حواله می کرد که حداقل به عنوان سیاست مدار شمار ه یک خاورمیانه قلمداد میشد ودر ان تحلیل اقای عبدی گفته بود اگر قدرت داشتم تمام مشاورین اقای رفسنجانی را محکمه میکردم ومجازات می نمودم که چرا این ابرمرد سیاسی را وارد این رقابت کردند تا این چنین خرد شود وگفت من عمر سیاسی رفسنجانی راتمام شده می بینم، حال بخش معظمی از کاندیداهای موجود در کهکیلویه درزمان نمایندگی دور اول اقای موحد حتی متولد هم نشده بودند اما این اقا چنان شیفته قدرت شده که نوه های سیاسی هم اورا دروغگو،قلمداد می کنند، سناتور سرنوشتترا به دست مشاورانی نسپار که به خاطر مطامع شخصی با شما کاری کنند که جز ننگ برایت رقم نخواهد خورد ، بهتر ان است که تاریخ عبرت بگیری که: هرکه ناموخت از گذشت روزگار نیز نا موزد ز هیچ. اموزگار

    پاسخ
    • 2 - 1 دکتر )دوکی( پاسخ به : منصف 1402/11/25 13:24:20

      حرفاش بجاس و بحق... ولی کاش در مورد تحصیل کرده ها و فارغ التحصیلای پسر ک دکترا و ارشد و کارشناسی دارند و بیکارن و کار بجاهای باریک و حتی خودکشی براشون رسیده هم میگفتید....میگفتید ک تمام کسایی که دور ور این نماینده هستن در حد این بچهای زحمتکشیدهو درد کشید نیستند......

    • 2 - 2 علی پاسخ به : منصف 1402/11/19 22:13:26

      سلام من که خانمی به این هوچیگری ودروغ پردازی ندیدم در گروهای واتساپی هم می بینم که چقدر هوچیگر است در این حد که اگه براش مقدور باشدمی تونه قتل انجام میده وخودشو صاف وپاک از معرکه در میاره وکسیکه قلم بدست می گیره به عنوان نویسنده بایدحرمت قلم را هم داشته باشه وحرمت آیه نون والقلم را حفظ کنه

  • 3 علی 1402/11/15 20:54:4

    خانم فریدونیان بهتره به محل کار خودش مراجعه کنه.می فهمه در همین اداره رییس پرستاری،مسوول کنترل عفونت، کارشناس ایمنی ،مسوول کارگزینی،دبیر کمیته های بیمارستانی،ده تا مسوول بخش همه از بانوان هستند..... البته همه ی اینا را میدونه ولی خودشو به ندونستن می زنه.... نقد هم باید منصفانه باشه

    پاسخ
    • 3 - 1 دوکی پاسخ به : علی 1402/11/25 13:26:50

      اگر شما و نمایندتون اجازه میده تا حتی مدیرانو معلم های دبیرستانو دبستان های دخترانه رو هم عوض کنن؟؟؟؟به عقلت رجوعکن، بعضی پستا ها و مسیولیت های حساس رو ایشون گفتند نه سرپرست پرستاری وووووو

    • 3 - 2 پرستار پاسخ به : علی 1402/11/19 19:29:25

      درسیستمی که ۹۰ درصد جمعیتش را بانوان تشکیل میدن این موضوع خیلی شاق نیست و این مواردی که نام بردید هم مسئولیت حساب نمیشن ، در واقع کنترل عفونت و بهبود کیفیت و ... که شما گفتید اصلا از طرف پرسنل آقا خواهان نداره و تنها رئیس دفتر پرستاری که خانم هست و مطمعنا گزینه نماینده محترم نبود. گزینه نماینده آقایان م آ، ع ک، ج ک بودند که همه گی در حد این پست نبودند هر چند مسئول کنونی هم در حد این پست نه چندان بزرگ نیست و عملکرد مناسبی نداشته اما گزینه های لایق این پست از گروه مخالف نماینده بودند که نه خود تلاشی برای این موضوع دارند و نه برادر نماینده اجازه همچین تحولی را خواهد داد.

  • 4 محمد ر 1402/11/15 6:12:11

    در پاسخ به این خانم عزیزشمانماینده زنان کهگیلویه نیستی از جانب خودت حرف بزن ...........................................................................................

    پاسخ
    • 4 - 1 پرستار پاسخ به : محمد ر 1402/11/16 0:58:8

      ایشون از واقعیت موجود حرف زدند و قالب دموکراتیک جمهوری اسلامی این حق را به ایشون داده که واقعیت را بیان کنه ، شما هم بهتره آب رو همون جایی بریزی که از حرف حق سوخته

  • 5 طیبه چترروز 1402/11/15 1:6:29

    درود بر بانوان فهیم و آگاه نه به ذلت#

    پاسخ
    • 5 - 1 یلدا فریدونیان پاسخ به : طیبه چترروز 1402/11/28 6:54:14

      دروود بر شما بانوی فهمیم و ارجمند و پیشرو

    • 5 - 2 دوکی پاسخ به : طیبه چترروز 1402/11/25 13:28:35

      من جنسیتم مذکر هست...ولی این مطلب گواه و تایید شدست....پس باید گفت : درود بر مردم فهیم و آگاه نه به ذلت#

  • 6 پرستار 1402/11/15 1:3:7

    درود بر خانم فریدونیان ، واقعیت نگاه نماینده کنونی به زنان را به درستی درک کردید و قلم زدید.

    پاسخ
  • 7 جلیلی 1402/11/14 22:46:5

    سلام.دست مریزاد.واقعا عالی بود.نگاه موحد به زنان، یک نگاه سنتی است.زن را همانطور که نویسنده فرموده یک موجودی در اندرونی میخواهند باشد.کسی که بچه بزاید و رخت بشوید و آشپزی کند و کارهای خانه را انجام دهند.کاش به مسئله تعدد زوجین در کهگیلویه هم بپردازید.

    پاسخ
  • 8 سیما وحدتیان 1402/11/14 21:54:19

    درود بسیار عالی قلم زدین، همه‌ی ما آسیب‌خورده‌ی نگاه تبعیض جنسیتی ایشان و حلقه نزدیک ایشان و مدیران منتخبشون هستیم به امید آینده‌ای روشن برای زنان بلادشاپور ✌️✌️

    پاسخ
    • 8 - 1 یلدا فریدونیان پاسخ به : سیما وحدتیان 1402/11/15 0:56:20

      دروود بر شما دقیقا همینطوره که میفرمایید👌🏼👌🏼👌🏼👌🏼

سایر اخبار
برگزدیدها