یادداشت
گفتگو و گزارش

یادداشت ویژه اَفتونیوز|


«زارعی» و «روشنفکر» مسببان انتخابات قومیتی و پرچمداران زوال سیاست در بویراحمد (بخش اول)

در واقع این روزها بیش از پیش، ذهن فرهیختگان هم‌استانی درگیر انتخابات قومیتی (ککاگری) شده است، نگارنده این سطور مدعی است، تا پیش از ورود زارعی به صحنه انتخابات با حضور امثال سیدباقر موسوی و ستار هدایت‌خواه روح جریانی و حزبی در شهرستان حاکم بود اما با حضور او و در ادامه مهدی روشنفکر عنصر قومیت جایگزین سیاست شد.

«زارعی» و «روشنفکر» مسببان انتخابات قومیتی و  پرچمداران زوال سیاست در بویراحمد (بخش اول)

اَفتونیوز| در این یادداشت دو بخشی قصد داریم به مهمترین آسیبی «قومیت گرایی افراطی در انتخابات» بپردازیم.

در واقع  این روزها بیش از پیش، ذهن فرهیختگان هم‌استانی درگیر انتخابات قومیتی (ککاگری) شده است، نگارنده این سطور مدعی است، تا پیش از ورود «غلام‌محمد زارعی» به صحنه انتخابات با حضور امثال «سیدباقر موسوی» و «ستار هدایت‌خواه» روح جریانی و حزبی در شهرستان حاکم بود اما با حضور او و در ادامه «مهدی روشنفکر» عنصر قومیت جایگزین سیاست شد.

اما فضای قومیت‌زده به شکل کنونی از کجا زایده شد و به وجود آمده؟ آیا موضوع منحصر به شهرستان بویراحمد است یا سایر نقاط نیز درگیر آن شده‌اند، بدیهی است که بخشی از این ماجرا نتیجه تضعیف تحزب‌گرایی در سطح ملی است اما این همه ماجرا نیست و در این باب قصد داریم به سهم «غلام‌محمد زارعی» در این بخش  و «مهدی روشنفکر» در بخش بعدی اشاره کنیم.

برای حضور در صحنه سیاست و جریان‌سازی نیازمند گفتمان منسجم است، گفتمان‌ها جنبه‌های سلبی و ایجابی دارند که در واقع باید و نبایدها را تعیین می‌کنند.

در مرحله بعدی از دل هر گفتمانی تشکیلات و جریان سیاسی شکل می‌گیرد که با گذشت زمان این گفتمان نیازمند به بازتولید و ادامه حیات دارد.

تا قبل از ورود زارعی به صحنه سیاست، او بیشتر در پی دست و پا کردن اسم و رسمی بود و چندان هدف ورود به مجلس نداشت، چرا که از شرایط مالی مطلوبی برخوردار بود و میل داشت از قِبل آن، به نفوذ سیاسی بیشتری دست پیدا کند.

اما در سال ۱۳۸۲ همزمان با کشور اصلاح طلبان  بویراحمد مانند سیدباقر موسوی و علی مندنی‌پور نیز به صورت گسترده ردصلاحیت شدند.

اینجا بود که بخت و اقبال بر شانه‌های زارعی نشست و اصلاح‌طلبان برای جنبه سلبی و شکست رقیب پشت سر زارعی قرار گرفتند. زارعی با گذشته اصولگرایی نمی‌توانست جذابیت و جنبه ایجابی برای اصلاح‌طلبان داشته باشد اما برای زهر چشم گرفتن از هدایت‌خواه مناسب بود.

سال ۱۳۹۰ با ریزش شدید آرا هدایت‌خواه، حمایت قاطع اصلاح‌طلبان و در سطح ملی فشارهای زیاد اقتصادی دولت احمدی‌نژاد به مردم سبب شد موجی برای زارعی و بر علیه هدایت‌خواه نماینده وقت بویراحمد ایجاد شود و در نهایت او به بهارستان راه پیدا کند.

اما مشکل از جایی شروع می‌شد که زارعی در طول حیات سیاسی‌اش چارچوب فکری مشخصی نداشت، در کارنامه او حمایت  از ولایتی، احمدی‌نژاد، روحانی و رئیسی دیده می‌شود که خود تعارضی آشتی‌ناپذیر است!

یکی از شانس‌های زارعی هم‌پوشانی آرای اصلاح‌طلبان در طایفه‌اش بود که سبب ورود او به مجلس شد اما وی هیچ‌گاه راضی نشد اصلاح‌طلبان به اتاق فکرش ورود کنند و از آنها صرفا در ایام انتخابات استفاده ابزاری کرد.

زارعی را می‌توان بنیان‌گذار اعظم و ارشد قوم‌گرایی و فامیل‌بازی در انتصابات و استخدام‌ها دانست، تا قبل از او در بویراحمد، فضای انتخابات در دوگانه چپ و راست، اصولگرا و اصلاح‌طلب خلاصه می‌شد اما  او یک ضد ارزشِ نوپدید را بنیان گذاشت.

ضعف عملکرد زارعی و فامیل‌بازی و عدم هم‌اندیشی با اصلاح‌طلبان و عقلای  جریان او در نهایت منجر به ریزش ۴۰ هزار رای او در انتخابات  ۱۳۹۴ شد و توانست انتخابات را در فاصله بسیار نزدیک و با حرف و حدیث فراوان ببرد.

ریزش آرای زارعی تا اندازه‌ای ادامه داشت که گفته می‌شود حتی سر و صدای ریش‌سفیدان و متنفذین هم طایفه‌ای او نیز درآمد  و آنها به زارعی گفته بودند ما در این سالها دارای چهارچوب و ریشه فکری در سیاست شهرستان بودیم، ما را اغلب به جریان اصلاح‌طلبی وصل می‌کردند اما به دلیل [فاقد چارچوب سیاسی جناب زارعی] نام نیک آنها در حال خراب شدن است.

در واقع آنها بر این باور بودند زارعی نه در مجلس و نه در شهرستان دارای چهارچوب مشخصی نیست.

«طایفه تیرتاجی در آن مقطع به شماتت رفتارهای زارعی پرداختند و خطاب به او گفته بودند، چون  چارچوب  فکری  مشخصی نداری ما را به دنبال خودت  به ستادهای مختلف و متناقض می‌کشانی، نتیجه ما دچار پارادوکس هویتی شده‌ایم،  انتهای همراهی با جنابعالی، به حقارت می‌رسد و به همین دلیل بزرگان و فرهیختگان این قوم به دلیل فهم و درک بالای سیاسی و بیشینیه مردمداری و نجابت این طایفه در بویراحمد راه خود را از او جدا کردند»

در نهایت شکست اتفاق افتاد  و او در سال ۹۸ با ۲۷ هزار رای چند ماه بعد از  سقوط  هواپیما دچار سقوط انتخاباتی شد.

نکته غیرقابل بخشش کارنامه زارعی در ماجرا سقوط هواپیمای تهران - یاسوج (آی آر تی) بود که  تاج‌گردون، عدل هاشمی و حتی وکیلی موضع صریحی گرفتند اما جناب زارعی در پستوهای ذهن خود به چیزهای دیگری می‌اندیشید.

زارعی همان اصول‌گرایی بود که پرچمدار اصلاح‌طلبان شد اما خود را مستقل معرفی می‌کرد، وی در انتهای عمر سیاسی‌اش از وزارت کشور به وزارت نفت رفت تا نشان دهد در مسائل «حرفه و شغل» نیز مانند سیاست حساب و کتاب خاصی ندارد و صرفا به انتفاع و بهره شخصی فکر می‌کند. زارعی را می‌توان نمونه تمام عیار بی‌ثباتی سیاسی دانست، سکانس پایانی زوال او نشستن در کنار خرامین و منتظریان در نشست شورای وحدت اصولگرایان بود.

مخلص کلام،  زارعی یکی از بانیان اصلی عبور شهرستان بویراحمد از سیاست و جریانات سیاسی و غوطه‌ور شدن در ککاگری و فامیل‌بازی سیاسی است که در نهایت ماحصلی به جز شکست، پوپولیسم، پر رنگ کردن مرزهای بویراحمد علیا و سفلی نداشت و امروز مسبب شدت گرفتن  بیش از پیش انتخابات قومیتی شده است.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 8 نظر

  • 1 رهبر 1402/11/18 7:57:47

    جمع کن با تحلیل مسخره ات.بی سواد عقده ای

    پاسخ
  • 2 دنا 1402/11/17 18:40:34

    هولوکاست قومیتی توسط روشنفکر بوده و عواقب خطرناکی در پیش است.

    پاسخ
  • 3 ناشناس 1402/11/17 12:51:36

    سلام دوست عزیز اگر تقدم تاخری برای این موضوع قائل باشیم روشنفکر کم ترین نقش رو دارن زارعی با بسیاری از لیدرهای جناب منتظریان و بهرامی قبل از روشنفکر از راهبرد فاتحه جهت جمع اوری رای بهره بردند و اتفاقا فاتحه رفتن تاثیر مستقیم داشت اما بعد از آن فاتحه صرفا ابزاری نه برای اقناع جهت رای بلکه برای معرفی فرد کاربرد پیدا کرد بله از این مسیر هست که فاتحه کلیدواژه شد

    پاسخ
  • 4 کارمند 1402/11/17 12:35:46

    عامل اصلی چنین وضعی ضعف مفرط استاندار میباشد.ایشان میباست جلوی این روند رو می‌گرفت ولی متاسفانه خودش یکی از عاملین اصلی طایفه گرایی میباشد.هم خودش طایفه گرا بود و هم اجازه طایفه گرایی افراطی رو به نمایندگان داد

    پاسخ
  • 5 سعید 1402/11/17 12:33:16

    فقط همینو میتونم بگم طایفه گرایی داره به جاهای بسیار خطرناکی میرسه.گسستهای عمیق اجتماعی و اخلاقی منتج از طایفه گرایی شدیدا در استان داره نمود پیدا میکنه.

    پاسخ
  • 6 شهروند درجه ۳ 1402/11/17 11:47:53

    زارعی طایفه گرایی رو استارت زد.ولی روشنفکر هولوکاست قومیتی راه انداخت و تمام طوایف (غیر از طایفه خودش و یکی دو طایفه دیگر که ساکنان لوداب بودند) رو قتل عام سیاسی کرد.ادامه این روند در آینده نه چندان دور باعث عقبگرد شدید بویراحمد و دنا؛ ناامیدی و مهاجرت نخبگان میشه.در واقع شایستگی علمی اخلاقی و تجربی جای خودش رو به طایفه سالاری میده.و اما در نهایت همه از این وضع متضرر میشیم حتی هم طایفه ایهای آقای نماینده

    پاسخ
  • 7 بویراحمد 1402/11/17 11:36:0

    دو انسان محترم اما کم سواد وبی سیاست .وقتی که با اتکا برقومیت ردای وکالت وسیاست به تن کردند وطایفه ایعمل کردن.مصلحت عموم را به پستو های طایفه بردند..چنین شد که نباید می شد.

    پاسخ
  • 8 ر.ح 1402/11/17 10:56:46

    نگارنده بدون دقت و بدون دانستن جزئیات و ناآگاهانه مطالبی بی اساس را ارائه می دهد. باید پذیرفت که در ادوار گذشته روابط آن قدر بالا بود که طیف زیادی به خصوص مناطق پایین به شدت مورد بی مهری قرار گرفتند و عقب ماندگی از نظر زیر ساخت ها به شدت وجود داشته و دارند. و این تبعیض ها مردم را وادار به عکس العمل نمود. از طرفی چند نفر مثل آقای آسپار اومدند ولی موفق نشدند. لذا باید توانمند های شخص رانیز باید در نظر گرفت. موفقیت آقای روشنفکر علاوه بر محبوبیت مردمی، توانمندی های عملکردی و تلاش گسترده در این چند سال برای پیشرفت استان نبوده. لذا لازم است گذشته را مرور و حال را نیز بررسی کرد، روشنفکر در حوزه ی بویراحمد بالا فعالیت بیشتری داشته. قرائن موجود است

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها