یادداشت
گفتگو و گزارش

وظیفه بهزیستی صدقه دادن نیست/ کارکرد اصلی بهزیستی توانمندسازی جامعه هدف است/ ازدواج‌های فامیلی اصلی‌ترین دلیل معلولیت در استان است

وظیفه بهزیستی صدقه دادن نیست/ کارکرد اصلی بهزیستی توانمندسازی جامعه هدف است/ ازدواج‌های فامیلی اصلی‌ترین دلیل معلولیت در استان است

معاون پشتیبانی و منابع انسانی بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد با انتقاد از نگاه برخی مسئولان و مدیران استانی گفت: کار بهزیستی صدقه دادن نیست.

به گزارش افتونیوز، خلیفه جمشیدی در جمع خبرنگاران بیان داشت: متاسفانه نگاه برخی مدیران و مسئولان استانی به بهزیستی بسیار سطحی است و این سازمان را فقط به عنوان نهادی که وظیفه آن ، اعطا کمک‌های جزیی است می بینند.

این مسئول ادامه داد: برخی از مدیران که مراجعه کنندگانی دارند برای کمک های نقدی و موردی آنها را به بهزیستی می فرستند و باید به آنها گفت که بهزیستی یک نهاد حمایتی نیست.

وی با بیان اینکه کار سازمان بهزیستی بنگاه خیریه بودن و صدقه دادن نیست، گفت: چنین رویکردی بزرگترین آفت و آسیب فراروی این نهاد تخصصی است.

وی افزود: بهزیستی یک دستگاه تخصصی است و بیش از 180 نوع خدمت به جامعه هدف ارائه می دهد که هدف و رویکرد اصلی و حاکم در این نهاد توانمندسازی افراد با حفظ عزت و کرامت است.

جمشیدی تهیه وسایل مورد نیاز معلولان را جز وظایف بهزیستی دانست و گفت: فیزوتراپی، کاردرمانی، شنوایی سنجی، پیشگیری‌ از معلولیت‌ها، آزمایشهای ژنتیک، مشاوره های متعدد، روستامهدها، تهیه ویلچر، پای مصنوعی، سمعک، عصا و بسیاری دیگر از این نوع وسایل و خدمات جز شرح اصلی وظایف این سازمان تخصصی است.

پشت نوبتی ها در برنامه ششم تحت پوشش قرار می گیرند

معاون توسعه منابع انسانی اداره کل بهزیستی کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت: افزون بر هفت هزار معلول پشت نوبت برای دریافت و استفاده از خدمات بهزیستی در این استان تاکنون شناسایی شده اند.

150 هزار معلول در سطح کشور پشت نوبتی برای دریافت خدمات مستمر بهزیستی هستند.

خلیفه جمشیدی اظهار داشت که بر اساس برنامه ششم توسعه قرار است که تمامی افراد واجد شرایط برقراری خدمات مستمر، ظرف پنج سال اجرای این برنامه زیر پوشش بهزیستی قرار گیرند.

این مسئول ادامه داد: در صورت تامین اعتبار از طریق دولت و مجلس مستمری افراد تحت پوشش افزایش چشمگیری خواهد یافت.

معاون توسعه منابع انسانی بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد نرخ معلولیت در این استان را با 6 دهم درصد بالاتر از میانگین کشوری حدود 2.7 درصد ذکر کرد.

وی بیان کرد: تاکنون 18 هزار معلول در سطح استان شناسایی شده اند که حدود 6 هزار و 100 نفر از آنها به طور مستقیم از خدمات بهزیستی بهره مند هستند.

جمشیدی ضعف خدمات بهداشتی به ویژه در روستاها، ازدواج های فامیلی و دانش ناکافی خانواده ها نسبت به مسائل روانشناختی کودکان را از عوامل موثر در افزایش بروز معلولیت در کهگیلویه و بویراحمد ذکر کرد.

وی با اشاره به وجود حدود 146 خانواده چند معلولی در کهگیلویه و بویراحمد، تصریح کرد: ازدواج های فامیلی اصلی ترین دلیل معلولیت در این استان شناسایی شده است.

وی کمبود آزمایشگاه تخصصی و مشاوره ای ژنتیک، بالا بودن هزینه های انجام آزمایش ها و نبود پوشش بیمه ای در این زمینه را از سایر معضلات و عوامل موثر در افزایش بروز معلولیت ها در کهگیلویه و بویراحمد ذکر کرد.

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 1 نظر

  • 1 خودم 1395/11/23 22:14:38

    درود بر جمشیدی عزیز که اگه نباشه بهریستی هم نیست

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها