یادداشت
گفتگو و گزارش

سفر وزیر جهاد کشاورزی به کهگیلویه و بویراحمد نمود یک فرصت طلایی

حدود یکصد پروژه ریز و درشت اما متنوع و کلیدی در بخش کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد، دکتر محمدعلی نیکبخت را به این استان کشاند تا از نزدیک داستان نخستین‌های یک استان را ببیند و نگاهش را به سرزمین برف و آفتاب، متفاوت از گذشته کند.

سفر وزیر جهاد کشاورزی به کهگیلویه و بویراحمد نمود یک فرصت طلایی

وزیر جهاد کشاورزی در ششمین روز از دهه فجر ۱۴۰۲ مهمان کهگیلویه و بویراحمدی‌ها بود و در یک روز کاریِ فشرده پنج طرح مهم بخش کشاورزی استان را به نمایندگی از حدود ۱۰۰ طرح، افتتاح کند.

اما آنچه آقای وزیر را در سفر به کهگیلویه و بویراحمد متعجب کرد نه آب و هوای چهار فصل این استان بود و نه هم مهمان‌نوازی خاص مردمان این دیار بود بلکه آنچه مهر رضایت وزیر را بر عملکرد همکارانش زد، نگاه زیرساختی حاکم بر پروژه‌های افتتاحی و تنوع بین‌بخش آنها بود تا جایی که وزیر در جلوی خبرنگاران گفت: در این سفر چندین طرح مهم به نمایندگی از صد طرح بخش کشاورزی افتتاح می‌شود و بیش از یک هزار و ۵۰۰ شغل جدید نیز ایجاد می‌کنند اما آنچه موجب امیدواری و خوشحالی بنده و مردم است جهت گیری درست مدیریت حاکم بر کشاورزی این استان است چرا که امروز شما شاهد بودید از هر بخش و زیربخش کشاورزی یک طرح مهم افتتاح شد و مهمتر از آن شما دیدید که عمده این طرح‌ها در حوزه زیر ساخت‌های تولید و کشاورزی بوده است.

بدون اغراق باید گفت که تلاش‌های خوب و هدفمند سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نتیجه داد و امروز نه تنها لبخند رضایت استاندار و تایید وزیر را به همراه داشت بلکه مردم به ویژه جامعه هدف این بخش را امیدوار کرد.

همه ما می‌دانیم که کهگیلویه و بویراحمد یک استان عشایری و روستایی است به طوری که بیش از ۱۲ درصد جمعیت استان عشایر هستند و حدود ۶۰ درصد آن، روستانشینانی هستند که شغل اصلی آنها کشاورزی و دامداری است و این استان یکی از تولیدکنندگان شیر در کشور به حساب می‌آید.‌

با وجود تولید ۱۱۵ هزار تنی شیر در این استان، تا قبل از این دولت، توجهی به صنعت حوزه شیر نشده بود و حتی شیر مدارس این استان نیز وارد می‌شد اما در یک جهت‌گیری درست کارخانه شیر استرلیزه در شهرک صنعتی بلکو در این دوسال به بهره‌برداری رسید و با دستان مبارک وزیر جهاد کشاورزی رسما افتتاح شد.

توجه به تکمیل زنجیره‌های تولید مهمترین افتخار دولت سیزدهم و مدیریت ارشد کشاورزی این استان است؛ به عنوان مثال این استان در حوزه شیلات همواره رتبه سوم کشور در تولید ماهی داشت اما هیچ توجهی به زنجیره‌های این صنعت نشده بود و خوراک ماهی که ۷۰ درصد قیمت تمام شده هر کیلوگرم ماهی است، وارداتی بود و تولیدکنندگان بخش شیلات با موانع زیادی در تامین خوراک آبزیان متحمل می‌شدند.

از حدود ۳۰ ماه پیش که سید علی معتمدی‌پور در دولت سیزدهم، سکان کشاورزی این استان را در دست گرفت، به کمک کارشناسان و دلسوزان این بخش، مشکلات و‌ موانع زیرساختی را شناسایی و برای کاهش این کمبودها دست به کار شد.

در همین زمینه، خیلی زود با شناسایی، ترغیب و راهنمایی سرمایه‌گذاران و متقاضیان مجوز  چندین کارخانه تولید خوراک آبزیان صادر و با حذف بروکراسی‌های طاقت‌فرسای اداری، عملیات اجرایی ۵ کارخانه خوراک آبزیان آغاز و در یک اقدام جهادی و مجاهدت تولیدکنندگان این بخش، دو کارخانه در آستانه افتتاح قرار گرفت و در دهه فجر امسال یکی از آنها به دست مبارک وزیر جهاد کشاورزی، رسما وارد مدار تولید شد.

در حوزه دام نیز، زنجیره تولید کاملا ناقص و وابسته بود و در همین راستا نیز سه کارخانه دیگر تولید خوراک دام و طیور با پیشرفت فیزیکی خوبی در حال ساخت هستند.

در حوزه طیور نیز استان کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۶۰ درصد نیاز به گوشت مرغ خود را از دیگر استان‌ها تامین می‌کرد و برای همین در این دولت برای تکمیل و احداث یک زنجیره ارزش مرغ، در شهرستان گچساران اهتمام قابل توجهی به خرج داده شد که در ماه‌های آتی این زنجیره کامل از مرغ مادر تا جوجه ریزی و کشتارگاه و سردخانه وارد مدار می‌شود و بسیاری از مشکلات استان در گوشت مرغ مرتفع می‌شود.

یک زنجیره ارزش در حوزه مرغ نیز در شهرستان بهمیی در دست ساخت است.

مجموعه این اقدامات و نگاه خاص متولیان این حوزه به ضعف‌های زیرساختی بخش کشاورزی موجب رضایت وزیر جهاد کشاورزی در سفر به کهگیلویه و بویراحمد بود.

البته این‌ها همه اقدامات مهم سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نبود.

مجموعه سردخانه‌های فعال این استان تا قبل از دولت سیزدهم به اندازه ظرفیت یک سردخانه در یکی از شهرستانهای استان اصفهان بود اما در این دولت با یک اقدام جهادی مجوز بیش از ۳۶ هزار تن فضای سردخانه‌ای یعنی سه برابر کل اقدامات قبل از این دولت، صادر و در همین دوسال بیش از ۱۶ هزار تن فضای سردخانه‌ای به فضای قبلی اضافه شد که اقدام بزرگ و قابل تحسینی در حوزه صنایع تکمیلی و تبدیلی و زیرساخت‌های کشاورزی بوده است.

در حوزه گلخانه‌ها نیز تا قبل از دولت سیزدهم فقط ۳۲ هکتار گلخانه در این استان بوده است اما باز هم در یک جهت‌گیری درست، پروژه‌های رهاشده شهرک‌های گلخانه‌ای این استان که کمتر از یک سوم پیشرفت فیزیکی داشتند در دست تکمیل قرار گرفتند و پنج شهرک گلخانه‌ای با ۱۳۷ هکتار در آستانه افتتاح هستند و در دهه فجر امسال زیرساخت‌ شهرک گلخانه‌ای ماهور باشت به دست مبارک وزیر جهاد کشاورزی رسما افتتاح شد.

این در حالی است که چند شهرک‌ گلخانه‌ای دیگر نیز در دستور کار است.

علاوه بر این، عملیات اجرایی۱۲ مجتمع بزرگ پرورش آبزیان، چند مجتمع بزرگ دامپروری به زودی آغاز خواهد شد که در سفر وزیر جهاد، مورد تاکید قرار گرفتند و وزیر جهاد نیز با مشاهده این اقدامات امیدبخش به صراحت گفت که تمام‌قد حامی این طرح‌های راهگشا در بخش کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد هستم.

دکتر نیکبخت یک هدیه ویژه هم برای نماینده‌اش در این استان داشت و از تشکیل یک کارگروه ویژه توسعه‌ برای کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد خبر داد که مصوبات در هیئت دولت طرح و لازم‌الاجرا خواهند شد؛ وعده‌ای که در صورت تحقق مهمترین دستاورد سفر وزیر جهادکشاورزی به این استان محسوب می‌شود.

علاوه بر حوزه صنایع تکمیلی، گلخانه، شیلات و دام و طیور، در بخش آب و خاک نیز در این دولت اقدامات قابل توجهی از جمله اجرای ۲ هزار هکتار سیستم آبیاری تحت فشار انجام شده و سد خاکی کوهبرد به نمایندگی از این طرح‌ها رسما به دست وزیر جهاد کشاورزی افتتاح شد.

 

با مجموعه این اقدامات می‌توان راز رقم خوردن روزی تاریخی در کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد و رضایت نماینده ارشد دولت در استان و وزیر جهاد کشاورزی از عملکرد سید علی معتمدی‌پور و همکارانش در جهاد کشاورزی استان و شهرستان‌ها را فهمید.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها