یادداشت
گفتگو و گزارش

یادداشت؛


خرامین تعبیر ‌‌«انسان دانشگاهی» است

در حالی که اغلب نامزدها و نمایندگان مجلس بویراحمد، دنا و مارگون، فاقد کمترین تجربه دانشگاهی بوده و هستند، شیرعلی خرامین به معنای واقعی کلمه یک ‌«انسان دانشگاهی» است.

خرامین تعبیر ‌‌«انسان دانشگاهی» است

اَفتونیوز| کمتر از سه هفته تا دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی زمان باقی مانده است. در حوزه انتخابیه بویراحمد، دنا و مارگون یک خلأ اساسی وجود دارد که توسعه‌نیافتگی این حوزه، تا حد بسیار زیادی ناشی از آن است. بویراحمد دهه‌هاست علاوه بر زمینه‌ جغرافیایی و تاریخی، از نبود یک نماینده‌ی آکادمیک و آشنا به علم روز دنیا رنج می‌برد. کافیست نگاهی به اسامی نمایندگان پیشین این حوزه انداخت تا متوجه عمق ماجرا شد. هر چند اغلب نمایندگان بویراحمد عنوان دکتر را یدک می‌کشند، اما تاکنون هیچ‌یک دانش و شخصیت آکادمیک نداشته‌اند. انسان دانشگاهی اصطلاحی است که پس از انتشار کتاب بوردیو رایج شده است. هر چند در کتاب بوردیو که با همین عنوان «انسان دانشگاهی» در ایران ترجمه شده، از طیف‌های متعددی نام برده شده است، اما به طور کلی می‌توان گفت انسان دانشگاهی فردی است که بخش زیادی از عمر خود را در دانشگاه صرف کرده، حضور در دانشگاه علاوه بر اقتضای شغلی، ناشی از علاقه او به رویکرد علمی است. معیشت این فرد از طریق دانشگاه تأمین می‌شود و او علاوه بر این‌که به علم روز دنیا مسلط است، مسائل مختلف را نیز با عینک علمی نگاه می‌کند و برای رفع آن‌ها از دستاوردهای علمی استفاده می‌نماید.

حال با این مختصات می‌توان نگاهی به نمایندگان ادوار پیشین و نماینده کنونی حوزه انتخابیه بویراحمد انداخت. برخی که هیچ میانه‌ای با دانشگاه نداشتند. برخی حتی پا را فراتر گذاشته و رفتار آنها بوی ضدیت با علم را می‌داد. اما حالا چند سالی است که نمایندگان متوجه شده‌اند برای خالی نبودن عریضه لازم است عنوان دکتر هم پشت اسم آن‌ها بیاید. عجیب‌تر این‌که همین‌ها نه تنها از دانش علمی برخوردار نیستند، بلکه پول می‌دهند و مقاله و کتاب به نام خود چاپ می‌کنند. مورد عجیب‌تر رکود علمی یکی از نمایندگان است که شبهات بسیاری در مورد مدارک تحصیلی‌اش وجود دارد، اما خود او تا کنون واکنشی نسبت به این شبهات نشان نداده است.

اما حالا در این وانفسا، شخصی نامزد انتخابات مجلس بویراحمد شده است که نه تنها به معنای جامع کلمه، یک انسان دانشگاهی است، بلکه از تجربه مدیریتی بسیاری نیز برخوردار است. شیرعلی خرامین عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج که فارغ‌التحصیل یکی از بهترین دانشگاه‌های جهان است، سابقه ریاست دانشگاه پیام نور کهگیلویه و بویراحمد را در کارنامه خود دارد. اهل علم به خوبی می‌دانند در آن دوره چه واحدهای دانشگاه پیام نور در استان، رشته‌های تحصیلی و تعداد دانشجویان این دانشگاه چه تغییراتی کردند. خرامین حتی گزینه ریاست دانشگاه علوم پزشکی نیز بود. اما در بویراحمد، پست‌ها نه بر اساس شایستگی‌های علمی، بلکه تا حد زیادی تحت تأثیر تعاملات سیاسی توزیع می‌شوند. پرگویی است اگر اینجا نیز از رزومه علمی و کاری خرامین نام ببریم، چرا که با یک سرچ کوتاه می‌توان تمام اقدامات او را در طول سال‌های گذشته دید و خواند. اما تا همین‌جا بس که بویراحمد تاکنون چنین نماینده‌ای به خود ندیده است.

چنانچه نام شیرعلی خرامین از صندوق آرای انتخابات مجلس ۱۱ اسفند به عنوان برنده انتخابات بیرون آید، یکی از شرط‌های توسعه‌نیافتگی بویراحمد رفع خواهد شد. عدم رویکرد علمی نمایندگان پیشین در ترکیب با توپوگرافی منطقه، قدمت کم تاریخی و علائق قومی و طایفه‌ای موجب شده که بویراحمد روی خوش توسعه را به خود نبیند. اما چنانچه شخصی همچون خرامین بر کرسی مجلس این حوزه تکیه بزند، یکی از این موانع برطرف خواهد شد.

بویراحمد، دنا و مارگون به کسی نیاز دارد که خود را خارج از مناسبات طایفه‌ای و سیاسی تعریف کند و برای برون‌رفت از وضعیت کنونی برنامه و چشم‌انداز داشته باشد. از بین نامزدهای این دوره تنها شیرعلی خرامین شایستگی عنوان ‌‌«انسان دانشگاهی» را دارد و بویراحمد نیز نیازمند چنین ناجی‌ای است.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 1 نظر

  • 1 یاسوج 1402/11/22 13:27:39

    درود دکتر خرامین مردی از جنس مردم ...استادی بی ادعا ...

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها