یادداشت
گفتگو و گزارش

اَفتونیوز گزارش می دهد:


عدل هاشمی‌پور و آرای سرگردان اش / قرعه فال به نام چه کسی زده می‌شود؟!

حال که هاشمی‌پور غایب بزرگ دوازدهمین دوره انتخابات مجلس است، این سؤال مطرح می‌شود که سرنوشت آرای سرگردان او چه خواهد شد؟

عدل هاشمی‌پور و آرای سرگردان اش / قرعه فال به نام چه کسی زده می‌شود؟!

اَفتونیوز| روز گذشته آخرین امیدهای حضور عدل هاشمی‌پور در انتخابات اسفندماه ۱۴۰۲ نیز بر باد رفت. هاشمی یکی از مدعیان اصلی دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه کهگیلویه بزرگ بود. با وجود این‌که در مرحله نخست اعلام تأیید صلاحیت داوطلبان، خبری از هاشمی‌پور نبود، اما برخی امید داشتند در ادامه تأیید صلاحیت او اعلام شود. به هر روی، دیروز، آخرین مهلت اعلام اسامی افراد تأیید صلاحیت‌شده بود. در عین ناباوری صلاحیت این مدعی انتخابات تأیید نشد. حال گمانه‌های بسیاری در مورد سبد رأی او زده می‌شود. اینکه این آرای سرگردان به سمت کدام نامزد انتخابات خواهد رفت، مسأله‌ای است که این روزها در افکار عمومی بسیار گفته و شنیده می‌شود.

واضح است که نقش خود عدل هاشمی‌پور در این میان بسیار مهم است. واکنش او تا حد زیادی تعیین خواهد کرد که سرنوشت آرای سرگردانش چه خواهد شد.

می‌توان سه فرضیه را مطرح کرد که در ادامه به تفصیل توضیح داده می‌شوند.

نخستین فرضیه این است که هاشمی‌پور از کسی حمایت نخواهد کرد. این فرضیه بر اساس دلایل زیادی رد خواهد شد. هاشمی‌پور در گذشته نشان داده بر اساس مصالح سیاسی دست به موضع‌گیری خواهد زد. از طرفی، شرایط کنونی و رقابتش با سید محمد موحد، هاشمی‌پور را به این سمت سوق خواهد داد که از رقیب موحد حمایت کند. اما با نظر به این‌که هاشمی‌پور از یکی از نامزدها حمایت می‌کند، فرضیه‌های بعدی مطرح می‌شوند. دومین فرضیه حمایت پنهان و سومین حمایت علنی او از نامزدهای انتخابات است.

البته حمایت علنی و غیرعلنی هاشمی‌پور هر چند مهم است و پیامدهای متفاوتی خواهد داشت، اما آن‌چه مهمتر است این است که او از چه کسی حمایت خواهد کرد. ناگفته نماند که حمایت غیرعلنی و پنهان هاشمی از یک نامزد، سرگردانی آراء او را بیشتر خواهد کرد. اما چنانچه او علنا از یک نامزد حمایت کند، تکلیف بخش زیادی از سبد رأی او مشخص خواهد شد.

حال این سوال مهم مطرح می‌شود که هاشمی‌پور در نهایت جانب چه کسی را می‌گیرد که بتواند در مقابل سید محمد موحد، پیروز انتخابات شود. برخی معتقدند هاشمی به سمت بزرگواری خواهد رفت. تا سال گذشته هاشمی و بزرگواری ارتباط حسنه‌ای با یکدیگر داشتند. حتی در انتخابات گذشته بزرگوراری از هاشمی حمایت کرده بود. اما در جریان رقابت‌های انتخاباتی امسال، این ارتباط تا حد زیادی آسیب دید و بین این دو دیگر آن روابط گرم و صمیمی برقرار نیست. از طرفی، کری‌خوانی‌های طرفداران هاشمی و بزرگواری برای یکدیگر، موجب شده بخش زیادی از طرفداران هاشمی از بزرگواری دلگیر شوند. همین موضوع باعث می‌شود هاشمی در حمایت از بزرگواری با موانعی روبرو شود.

از سوی دیگر، برخی معتقدند که هاشمی جانب مژدهی‌پور را خواهد گرفت و از او حمایت می‌کند. مژدهی‌پور پست‌های سیاسی مهمی همچون معاونت وزیر را در کارنامه خود دارد. این‌گونه شنیده می‌شود که بین هاشمی و مژدهی مناسباتی برقرار است مبنی بر این‌که اگر هاشمی از مژدهی حمایت کند، او هم در آینده هوای هاشمی را خواهد داشت. حتی گفته می‌شود که ممکن است پیشنهاد معاونت وزیر هم به هاشمی داده شود.

اما سابقه سیاسی هاشمی تا حد زیادی دو سناریوی بالا را متزلزل می‌کند. او نشان داده گرایش زیادی به سمت حمایت از جوانان دارد. او در انتخابات ۱۳۹۴ که برنده شد، از حمایت افرادی برخوردار بود که همگی از بزرگان حوزه‌های اقتصادی و سیاسی بودند. اما بر خلاف موحد که همیشه با این بزرگان همراه بوده، هاشمی ارتباط خود را با بزرگانی که از او حمایت کرده بودند کمرنگ کرد تا به سمت گروهی از جوانان برود. همین موضوع باعث شده که این‌گونه فرض شود که هاشمی در انتخابات پیش رو نیز از نامزدهای جوان حمایت می‌کند. مجتبی اندرزیان، سید فرزاد نجات‌نیا،  امیرحسین برخه و.. چند تن از نامزدهای جوان حوزه انتخابیه کهگیلویه بزرگ هستند که این شانس را دارند تا حمایت هاشمی از آن‌ها حمایت کند. اگر هاشمی به سمت یکی از این دو برود ممکن است بخش زیادی از آرای او به سبد این نامزد خوشبخت ریخته شود. در آن‌صورت بازی انتخاباتی کاملا تغییر می‌کند.

باید منتظر ماند و دید هاشمی در نهایت از بین گزینه‌های پیش رو، کدام‌یک را انتخاب می‌کند. آرای سرگردان هاشمی‌پور به سبد هر نامزدی ریخته شود، رستگار خواهد شد.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 4 نظر

  • 1 هانی 1402/11/23 23:42:44

    دردت ب سر موحد هاشمی تک پرم

    پاسخ
  • 2 بهی 1402/11/23 14:41:3

    اینهایی که این تحلیل های ساده وپیش پا افتاده را به رشته تحریر در می آورند ازکمترین عقل سیاسی برخوردارند سردار هاشمی پور کوله باری از تجربه در عرصه سازندگی از قرارگاه خاتم و سیاست در ۴ سال نمایندگی و وکالت مردم ، در مجلس دارد .ایشان همواره به آینده ی خود واین استان وشهرستان فکر می کند مگر ایشان تمام شده است که به نفع یا علیه کسی اعلان طرفداری کند .شک نکنید سردار سازندگی مخزنی تمام نشدنی است وبا درایت ، سکوت ومتانت این دوران رانیز پشت سر خواهد گذاشت وبه آینده ای بهتر اندیشه خواهد کرد

    پاسخ
  • 3 عبيد 1402/11/22 22:8:1

    تنها راه عاقلانه و خردمندانه حمایت از بزرگواری است

    پاسخ
    • 3 - 1 رضابی پاسخ به : عبيد 1402/11/24 15:29:37

      سلام به نظر من باید حمایت از امیر حسین برخه کند

سایر اخبار
برگزدیدها