یادداشت
گفتگو و گزارش

اختصاصی اَفتونیوز؛


تازه‌ترین تحلیل‌ انتخاباتی از حوزه‌ی بویراحمد، دنا و مارگون / شانس کدام نامزد بیشتر است؟

تا انتخابات بویراحمد دنا و مارگون کمتر از ۲۰ روز باقی مانده و همه سعی دارند تحلیل جامعی از شرایط داشته باشند.

تازه‌ترین تحلیل‌ انتخاباتی از حوزه‌ی بویراحمد، دنا و مارگون / شانس کدام نامزد بیشتر است؟

اَفتونیوز| تحلیل‌های متفاوتی از مناسبات انتخاباتی در بویراحمد، دنا و مارگون (از این به بعد به اختصار بویراحمد می‌گوییم) ارائه شده است که اغلب انتخابات را صرفا دارای دو قطب یا سه ضلع می‌بینند اما علاوه بر سه ضلع اصلی، نمی‌توان سایر رقبا را نادیده گرفت. سال ۱۳۹۸ نیز بسیاری از تحلیل‌گران در خواب هم نمی‌دیدند که مهدی روشنفکر برنده انتخابات شود. اصولا در ایران بسیاری اوقات شاهد پدیده‌های انتخاباتی پیش‌بینی‌ناپذیر خواهیم بود. به همین خاطر باید دست به عصا راه برویم و همه شقوق انتخابات را به‌طور جامع در نظر بگیریم.

اغلب اوقات، مسئولیت وضع موجود به نمایندگان مجلس نسبت داده می‌شود. مهدی روشنفکر نیز از این قاعده مستثنی نیست. بخش زیادی از نارسایی‌های امروز بویراحمد به درست و یا غلط به روشنفکر نسبت داده می‌شود.

روشنفکر در انتخابات گذشته، هندوانه‌ی سربسته‌ای بود که باید شکسته می‌شد تا افکار عمومی بداند چه چیزی در چنته دارد. روشن است با توجه به شرایط موجود، رأی روشنفکر نسبت به دوره‌ی گذشته ریزش بسیار زیادی خواهد داشت. این ریزش را از دو جنبه متفاوت می‌توان مشاهده کرد. بخشی از ریزش آرا به عملکردش و بخش دیگر به رقبای او برمی‌گردد.

عملکرد روشنفکر در انتصابات و استخدام‌های فله‌ای بارها مورد نقد قرار گرفته است. دخالت‌هایی که به روشنفکر انتساب داده می‌شود در آموزش و پرورش، فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها، صمت، علوم پزشکی و ... داد بسیاری از دلسوزان را درآورده است. پروژه‌های نیمه‌تمام و تعطیل از یک‌سو و پروژه‌هایی که تنها در حد یک نام هستند، همگی موجب وارد آمدن انتقاداتی به روشنفکر شده‌اند. دانشگاه علوم پزشکی در دوره‌ای تبدیل به گوشت قربانی نمایندگان شده بود. بر هم زدن نظم آموزش و پرورش برای آماده‌سازی انتخابات، روشنفکر را در موضع ضعف قرار داده است.

از همان روز بعد از پیروزی روشنفکر، ریزش در باند ندای وحدت که آن را جریان می‌خواندند شروع شد. این ریزش تا جایی ادامه داشت که نامه‌ای منتسب به روشنفکر در رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر این‌که ۱۱ نفر از نزدیکان او در هلدینگ‌ها به کار گرفته شوند. اما کاشف به عمل آمد که انتشار نامه ممکن است توسط خود روشنفکر منتشر شده باشد. این عامل باعث شد ریزش در آرای او بیشتر شود. هر چند این روزها سعی می‌کند در محافل مختلف ظاهر شود، اما حاضر نشدنش در مناظرات انتخاباتی، این گمان را تقویت می‌کند که ممکن است چیزی در  چنته نداشته باشد. این موضوع را چندی پیش رسانه‌ها به این صورت مطرح کرده بودند که ابهامات زیادی در مورد مدارک تحصیلی‌اش وجود دارد. اما با این وجود روشنفکر حاضر نشد به این ابهامات پاسخ دهد.

روشنفکر علاوه بر عملکردش در طول این سال‌ها، در انتخابات جاری با رقبای بزرگی روبروست که هر کدام مدعی پیروزی هستند‌. برخی از این افراد از نظر پایگاه اجتماعی، دارای اشتراکات بسیاری با روشنفکر هستند که از این نظر بخشی از آرایی که در انتخابات گذشته به سبد روشنفکر ریخته شده بود، حال به راحتی از سبد او برداشته می‌شود.

محمد بهرامی که از مدعیان اصلی انتخابات است از اوایل سال جاری فعالیت‌هایش شکل جدی‌تری به خود گرفت. این فعالیت‌ها ادامه یافت تا این‌که در عین ناباوری صلاحیت او در مرحله نخست تأیید نشد. مدتی این تحرکات کمتر شد تا این‌که دوباره نام او از سوی شورای نگهبان اعلام شد. پس از تأیید شدن صلاحیت بهرامی، موج گرایش به سمت او بیشتر شد. تحلیل‌گران معتقدند با توجه به این‌که آرای بهرامی در دوره‌های گذشته روند افزایشی داشته، در این دوره، یکی از شانس‌های انتخابات است. استقبال گرم از بهرامی در مناطقی که روزی ملک طلق رقبا تلقی می‌شد، این موضوع را بیش از پیش نشان می‌دهد. هر چه باشد شرایط این روزها نشان از آن می‌دهد که بهرامی کار را برای روشنفکر بسیار سخت خواهد کرد. ممکن است روشنفکر بازی را به بهرامی ببازد. اما بهرامی تنها نیست، البته باید به حمایت های زیر پوستی هفته های اخیر اصلاح طلبان نیز اضافه کرد، در واقع اصلاح طلبانی مانند سیدرضا عسکری تا طیف سید باقرموسوی، اردوان ایزدپناه، خداداد غریب پور و….در تهران نیز حمایت های  از بهرامی کرده اند که در دوره های قبلی این اجماع تقریبا وجود نداشت، اگرچه بحث عدم حضور جریانی اصلاح طلبان می‌تواند کمی این حمایت را آسیب پذیر کند اما در کل شرایط بهرامی مثبت ارزیابی می شود.

 اما با لحاظ جمیع شرایط نمی‌توان نادر منتظریان را نادیده گرفت.

منتظریان که رأی بدنه اصولگرایی را با خود به همراه دارد، از رقبای اصلی روشنفکر است. با حضور منتظریان، روشنفکر از بازی اصولگرایان کنار زده شده است. در حالی که هوداران رقبای منتظریان، در پی آن بودند که از وجهه امنیتی منتظریان تهدیدی علیه او بسازند، او به خوبی از این تهدید، فرصت ساخت تا نشان دهد نماینده مجلس، علاوه بر قانون‌گذاری باید به وظیفه نظارتی خود پای‌بند باشد. منتظریان نشان داد نماینده مجلس به‌جای دخالت در امور اجرایی دولت، باید ناظر عملکرد آن‌ها باشد. از سوی دیگر استقبال‌های پرشوری که در طول ماه‌های گذشته از او به عمل آمده این گمان را تقویت می‌کند که منتظریان در ۱۱ اسفند حرف زیادی برای گفتن خواهد داشت.

هر چند برخی از تحلیل‌گران تنها از این سه ضلع نام می‌برند، اما غلام محمد زارعی به تنهایی خود را ضلع چهارم انتخابات میداند، زارعی بعد از دو دور حضور در مجلس شورای اسلامی به مانند کاندیدای نوظهور و تازه تاز عمل می کند، به نظر می‌رسد او فراموش کرده در ابتدای راه نیست، با وجود اینکه او چپ و راست می گوید تا آخر درصحنه می‌مانم اما کسی ماندن یا نماندن او را جدی نمی گیرد، به نظر می‌رسد تنها سناریو پیش بینی شده برای او حضور در صحنه و  کمک به پیروزی روشنفکر باشد، تا به گمان خود  در دوره آینده با بازآفرینی و احیای پایگاه رای خود، مجدد در صحنه حضور پیدا کند، در واقع بعد از اعلام خبر دو نماینده ای شدن حضور بویراحمد دنا و مارگون در دوره آینده او ترغیب به فعالیت شد.

 مگر می‌شود از  تحلیل انتخاباتی نوشت و از شیرعلی خرامین نام نبرد. خرامین از معدود کاندیدای است که مساله محور حرکت می کند، شاید در اوایل سال جاری تنها نامی از او وجود داشت و شانس چندانی برای او تصور نمی‌شد، اما حالا در افکار عمومی  نمود خوبی داشته و صحبت های خود را به جامعه منتقل می کند، خرامین  بخش زیادی از ریزش‌های روشنفکر، به احتمال زیاد به سبد خرامین ریخته خواهد شد. خرامین آرای بخش زیادی از دانشگاهیان و اصولگرایان را نیز همراه دارد. از این‌روست که می‌توان او را یکی از رقبای روشنفکر دانست. او کاندیدایی است که همه معتقدند فضای رقت بار قومی و منطقه ای انتخابات در حق او اجحاف کرده است.

 اما علاوه بر خرامین، نستهن مقدم نیز بخشی از آرای روشنفکر را از آن خود خواهد کرد. ولی بر خلاف سایر رقبای روشنفکر، مقدم از شرایط مناسبی برخوردار نیست. انتقادات وارده به عملکرد او در دوران شهرداری‌اش، شرایط را برای او سخت کرده است. مهمتر از همه این‌که استعفای شبانه او موجب شد که افکار عمومی او را گزینه چندان مطلوبی برای شهرداری نیز در نظر نگیرند، نمایندگی مجلس که جای خود دارد. اما به هر حال، مقدم نقش رأ‌ی‌خراب‌کن روشنفکر را خواهد داشت، حتی اگر استعفا دهد، آرای او نه به سبد روشنفکر، بلکه بخش زیادی از آن به سبد خرامین ریخته می‌شود. البته مقدم حامیان سرسختی نیز در فضای رسانه ای دارد، مقدم با گام های آهسته حرکت می کند و مانند دوران حضور در شهرداری دیگر پر چالش و پر حاشیه نیست.

بصورت کلی فعل و انفعالات و تحرکات انتخابات به شکلی است که گاهی مخاطب برای تحلیل فضا سردرگم می شود و به ویژه این‌که رقابت تنگاتنگی بین منتظریان، بهرامی و روشنفکر وجود دارد‌ و برای حل خیلی از معادلات باید تا روز انتخابات منتظر ماند.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 5 نظر

  • 1 دنا 1402/11/24 23:17:41

    با رفتن زارعی شکست روشنفکر قطعی قطعی شده و حدود ۱۰ هزار رای معطل مانده زارعی تعیین کننده برنده بین آقایان منتظریان و بهرامی خواهند بود

    پاسخ
  • 2 تحلیل 1402/11/23 17:52:3

    رقابت رفته بین منتظریان و بهرامی. عملا روشنفکر قافیه را باخته. در بویراحمد سفلی عمدت ریزشهای روشنفکر به سمت منتظریان بوده و بعد از آن بهرامی. در بخش بویراحمد مرکزی و علیا رقابت سنگینی بین بهرامی و منتظریان هست. تا روز اعلام نتایج رقابت نفس گیره بین این دو نفر. اما مقدم و خرامین شگفتی ساز خواهند بوداما نه در حد برنده شدن.

    پاسخ
  • 3 سنجش 1402/11/23 14:28:42

    از نظر سنجی ها وافکار عمومی وعقل جامعه ودیدگاه کارشناسان چنین به نظر می رسد که رای اصول گرایان براساس طایفه وقبیله ای بین رقبای قدرتمندی مثل روشنفکر ، منتظریان ، زارعی و... تقسیم می شود درنتیجه آرا اصلاح طلبان ، دانشجویان ، جوانان و افراد منتقد وضع موجود کشور به سبد آقای بهرامی سر ریز می شود و عقل ومنطق چنین حکم می کند که ایشان برنده انتخابات بویراحمد خواهد بود درشهرستان گچساران آقای تاجگردون شانس اول ویا پیروز قطعی انتخابات است درشهرستان کهگیلویه اوضاع متفاوت است گرچه هنوز نماینده ی فعلی از پایگاه طرفداران متعصب همیشگی برخوردار است ولی آرا طرفداران آقای سردار هاشمی پور نیز می تواند تعیین کننده می باشد.

    پاسخ
    • 3 - 1 حسن پاسخ به : سنجش 1402/11/24 8:25:14

      همینطور تحلیل می کنید که 16سال رای نمیارید

  • 4 یزدگرد 1402/11/23 11:9:19

    درود افتو تحلیل خوبی بود بنظر بنده بدور از هر گونه حب و بغض آقای روشنفکر ضلع چهارم هستش این دوره بهرامی و منتظریان در جنگ اساسی برای پیروزی رقابت تنگاتنگی را خواهند داشت تنها ضعف بهرامی عدم استقبال بخشی از جامعه برای حضور در انتخابات و واریز برگ رای به صندوق خواهد بود که ممکنه قافیه را به منتظریان بازد

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها