یادداشت
گفتگو و گزارش

یادداشت دریافتی؛


منتظریان و آرای سلبی و ایجابی او

منتظریان علاوه بر آرای ایجابی، آرای سلبی نیز دارد. در واقع بخشی از افراد به خاطر خود او، و برخی دیگر به خاطر آن‌که روشنفکر نماینده نشود، به منتظریان رأی خواهند داد.

منتظریان و آرای سلبی و ایجابی او

اَفتونیوز| یکی از حامیان نادر منتظریان در یادداشتی نوشت:

 منتظریان علاوه بر آرای ایجابی، آرای سلبی نیز دارد. در واقع بخشی از افراد به خاطر خود او، و برخی دیگر به خاطر آن‌که روشنفکر نماینده نشود، به منتظریان رأی خواهند داد.

انتخابات بویراحمد، دنا و مارگون نسبت به دوره‌های گذشته تنوع بیشتری یافته و فضای رقابتی آن شدیدتر شده است.

نادر منتظریان یکی از پدیده‌های این انتخابات است. در حالی که رقبا تا چند ماه گذشته برچسب‌های متعددی به او می‌زدند تا او را از دور رقابت‌ها خارج کنند، کمتر کسی فکر می‌کرد منتظریان به نقطه‌ای که امروز هست برسد. حالا دیگر کمتر از سه هفته تا روز انتخابات باقی مانده است. اگر منتظریان با همین سرعت پیش برود، پیروزی او چندان عجیب و دور از انتظار نخواهد بود.

به نظر می‌رسد منتظریان روی چند گزینه سرمایه‌گذاری کرده است. نخستین سرمایه‌ی او، پیشینه‌ی سیاسی‌اش است. او دهه‌ها در بخش‌های مختلف سیاسی و امنیتی جمهوری اسلامی فعالیت داشته و لایه‌های مختلف نظام اداری کشور را به خوبی می‌شناسد. تسلط او بر وجوه امنیتی، سیاسی، بخش‌های زیرین و الگوهای مسلطِ کمتر شناخته شده‌ی حاکم بر بوروکراسی کشور از او گزینه‌ی مطلوبی برای کرسی نمایندگی مجلس ساخته است. این در حالی است که ‌طرفداران رقبای او، عینا بر همین وجهه از پیشینه‌ی او دست گذاشته بودند تا به‌نوعی از او اعتبارزدایی کنند. غافل از این‌که اتفاقا همین جنبه، یکی از وجوه شخصیتی‌ای است که منتظریان روی آن سرمایه‌گذاری کرده بود. منتظریان توانست از تهدیدی که می‌رفت ریزش‌هایی در پایگاه رأی او به وجود بیاورد، به راحتی یک فرصت ساخت تا نشان دهد می‌تواند تهدیدها را به فرصت تبدیل کند. همین پدیده از او در منظر افکار عمومی شخصیت باصلابتی ساخته است.

از سوی دیگر، او از دانش حقوقی برخوردار است و همین عامل در کنار پیشینه‌ی امنیتی‌اش موجب شده او هر دو ویژگی لازم برای مجلس، یعنی نظارت و قانونگذاری را داشته باشد. اما او تنها به این وجوه کفایت نکرده و فعالیت‌های گسترده‌ی دیگری نیز داشته است. یکی از زمینه‌های انتقاد او، علائق طایفه‌ایِ موجود در بویراحمد است. منتظریان در طول این مدت از هر فرصتی استفاده کرده تا نشان دهد هیچ اعتقادی به تعلقات طایفه‌ای ندارد. بر عکس نشان داده که خرد جمعی، ارزشی بسیار بالاتر از گرایش‌های توده‌ای و ذره‌ای برای او دارد.

نکته جالب این‌جاست در حالی که منتظریان علنا و به صورت آشکارا رأی طایفه‌ای را نقد می‌کند، اما جمعیت زیادی در مراسمات منتسب به او حاضر می‌شوند. جوانان، ورزشکاران، زنان و اقشار مختلف اجتماعی به استقبال او آمده‌اند تا نشان دهند منتظریان را گزینه‌ای برای برون‌رفت از شرایط موجود می‌دانند. البته نکته‌ای که نباید فراموش کرد، رأ‌ی‌دهیِ تاکتیکی است که بخشی از شهروندان بویراحمدی به آن روی خواهند آورد. همین موضوع به کمک منتظریان آمده است. منتظریان علاوه بر آرای ایجابی و مثبت، آرای سلبی نیز دارد. در واقع بخشی از پایگاه رای او به خاطر ویژگی‌های مثبتش به او رأی می‌دهند. اما برخی دیگر به خاطر آن‌که روشنفکر نماینده نشود، به منتظریان رأی خواهند داد و این همان آرای سلبی است. نمونه آن را در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۶ نیز دیدیم. در آن دوره بخشی از آرای روحانی، نشان‌دهنده‌ی نه به رئیسی بود. رأی‌دهی تاکتیکی، نوعی شیوه‌ی رأی‌دهی است که در آن فرد رأی‌دهنده به خاطر ترس از پیروزی یک نامزد، به رقیب او رأی می‌دهد. حالا نیز عملکرد نامطلوب مهدی روشنفکر، به کمک منتظریان خواهد آمد.

اما عوامل دیگری نیز به کمک منتظریان آمده‌اند. او از نظر اقتصادی بسیار شفاف عمل کرده و هیچ نقطه‌ی سیاهی در کارنامه او دیده نمی‌شود. این عامل از یک‌سو و فسادستیزی‌اش از سوی دیگر، موجب شده بخشی از مردم که از انتصابات طایفه‌ای و استخدام‌های فله‌ای به ستوه آمده‌اند، به سوی منتظریان بروند.

با توجه به این شرایط می‌توان گفت منتظریان از وضعیت مناسبی در انتخابات ۱۱ اسفند برخوردار است. وضعیتی که نسبت به انتخابات ۱۳۹۸، منتظریان را تبدیل به یکی از مدعیان کرسی نمایندگی مجلس کرده است.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 14 نظر

  • 1 ناشناس 1402/11/26 8:18:44

    سلام تا وقتی که طایفه گرایی وقومی وقبیله ای در این استان حکمفرماست همین آش و همین کاسه است خیالتان جمع باشد

    پاسخ
  • 2 جانباز ورزمنده ی هشت سال دفاع مقدس 1402/11/26 0:14:57

    بنام خدا بدون شک منتظریان پیروز انتخابات مجلس دوازدهم خواهد بود چون نه به فساد ،نه طایفه گرایی ،نه قوم گرایی را در شهرستان ها ومرکز استان را زنده کرده و توان جذب افراد ونیروهای شایسته را از تمام ایلات بویراحمد را داشته و انشاالله عزت بویراحمد را برمی گرداند

    پاسخ
  • 3 ناشناس 1402/11/25 22:14:26

    حاج منتظریان نفر سوم انتخابات

    پاسخ
  • 4 ناشناس 1402/11/25 12:54:52

    سر یک ایابن ۴۰۰۰۰۰تا ۲۰هزارتای دیگه می خواد. سس ماس

    پاسخ
    • 4 - 1 بویراحمد واحد پاسخ به : ناشناس 1402/11/26 18:40:45

      اگه ایابن ۴۰۰۰۰۰ تا بقیش برای خودت سس گوجه

  • 5 محمدرضا 1402/11/25 8:21:22

    روشنفکر نمونه بارز جیره پروری و باند بازی هست

    پاسخ
  • 6 علی 1402/11/25 8:20:36

    تنها کسی که میتونه بویراحمد را نجات بده حاج منتظریان هست ...

    پاسخ
  • 7 علیپور 1402/11/25 8:12:31

    درود بر منتظریان

    پاسخ
  • 8 علی یزدانپناه 1402/11/25 8:8:36

    جناب منتظریان صددرصد قبول انتخابات است

    پاسخ
  • 9 ایلیاتی 1402/11/25 7:45:48

    دو،زاربده اش به همین خیالباش

    پاسخ
  • 10 جمله تاریخی 1402/11/25 0:50:32

    روشنفکر باعث باخت روشنفکر شد

    پاسخ
  • 11 طرفدار خرامین 1402/11/25 0:42:19

    اگه تو تا الان یه خبر درست میدادی مطمئن باش نامزد مورد نظرت چهار دور شکست نمیخورد تا جایی که ما میدونیم خونه از بیخ ویران است این آقا اگه فساد ستیز هست پس جریان زمین های هفت سنگ قزوین چیه که روشون خوابیده.. اینو همون نماینده بهش جواب خوبی داد، به نام دین بر علیه دین به نام انقلاب بر علیه انقلاب

    پاسخ
    • 11 - 1 احمدرضا پاسخ به : طرفدار خرامین 1402/11/25 21:49:48

      نود درصد افرادی که بداخلاقی می کنند تیم فضای مجازی ندای وحدت اند.

    • 11 - 2 پاتاوه پاسخ به : طرفدار خرامین 1402/11/25 11:44:33

      اولا خودتو به عنوان طرفدار دکتر خرامین جا نزن. دوما اون کاندید بی برنامه تو که فقط داره تهدید میکنه بدون عملکرد باعث شده شکستش قطعی بشه. روشنفکر قطعا رای سومه

سایر اخبار
برگزدیدها