یادداشت
گفتگو و گزارش

هیاهوی انتخابات؛ در بویراحمد چه خبر است؟

آیا قرار است از دل این اوضاع توسعه و انتخاب برتری رخ دهد؟ آیا جنگ طوایف و ایلات در کار است یا مردم واقعا گمان مشارکت سیاسی می برند ؟

هیاهوی انتخابات؛ در بویراحمد چه خبر است؟

اَفتونیوز| در ساده ترین تعریف از مشارکت سیاسی یعنی این که شهروندان حق دارند در امور سیاسی جامعه خود دخالت کنند و در سرنوشت کشورشان نقش داشته باشند.

اما بعید است آن چه این روزها در همایش ایلات و طوایف در  مناطق و یا زمین های خالی مختلف در بویراحمد، دنا و مارگون اتفاق می افتد کوچکترین قرابتی با مشارکت سیاسی داشته باشد. افراد تکراری  در این هیاهوی روتین  بیشتر در نقش اعضا و جنگجویان قبیله ایفا نقش می نمایند تا شهروندان جامعه.

در این که هیاهو و کارناوال بخشی از انتخابات در هر کجای جهان می باشد بحثی نیست و حتی این  که بر خلاف صراحت قانون مبنی بر منع فعالیت عمومی نامزدها در این زمان به واسطه شرایط خاص کشور نه تنها مانعی دیده نمی شود که به نظر می رسد این شلوغی ها به عنوان یک فرصت مورد تاکیدند نیز کاملا قبول؛ اما پرسش این است انگیزه و هدف مردم در این بازی چیست؟ و مردم در پی رفع و چاره جویی برای کدام یک از مشکلاتشان هستند؟

آیا قرار است از دل این اوضاع توسعه و انتخاب برتری رخ دهد؟ آیا جنگ طوایف و ایلات در کار است یا مردم واقعا گمان مشارکت سیاسی می برند ؟

جالب است پاسخی که در ذهن نگارنده  و بسیاری از خوانندگان وجود دارد پاسخ همه شرکت کنندگان در همایش ها نیز هست ولی با این وجود خودشان می گویند شرایط در بویراحمد فرق دارد و حرف های شیک و فانتزی برای وضعیت واتس آپ است نه برای این روزهای بویراحمد واحد که در پی وحدت است.

نه طرح و برنامه ای از سوی کاندیداها ارائه میگردد و نه گزارش عملکردی از سوی نماینده فعلی !

و از سوی مردم نیز نه مطالبه ای وجود دارد و نه مواخذه ای از نماینده که چهار سال در مجلس بوده است  و هم اینک مانند فردی ناشناخته روستا به روستا و خانه به خانه در گشت و گذار است و نه هم نامزدهای جدید تعهدی دارند که فردا روز همین مسیر را تکرار نکنند.

 

طبیعی است از دل این هیاهو و همایش ها هیچ اتفاق مثبتی بیرون نخواهد آمد. تنها تصاویری مناسب هلی شات و کلیپ سازان و رسانه های قبیله محور استان خلق خواهد شد و تمام.

مشابه این اتفاق به نظر می رسد در کمتر نقطه دیگری از ایران حتی سایر مناطق استان همچون کهگیلویه و گچساران وجود داشته باشد. اگر قرار بود بین این شلوغی ها و دموکراسی رابطه ای وجود داشته باشد بی شک بویراحمد بزرگ دموکراتیک ترین نقطه جهان می بود اما برعکس نگارنده معتقد است این سطح از هیجان و این سطح از اختلاف نشانه دموکراسی معکوس و نوعی درماندگی و دریوزگی سیاسی و انتخاباتی است.

منبع: گلبونگ



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 1 نظر

  • 1 یاسوج 1402/11/25 21:29:38

    زور زدی نماینده رو بزنی استقبال های باشکوه از نماینده فعلی در هر جا که حضور پیدا می کنند نشان از همان عملکرد و پاسخگویی است که امثال شما نمی خواهد ببیند

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها