یادداشت
گفتگو و گزارش

تاثیر حضور انتخاباتی اصلاح‌طلبان بر لیست اصولگرایان

در نظر داشته باشیم همه جریان ها بر اساس فرضیاتی که دارند کار خود را پیش می برند،مگر می شود یک جریانی آرا و نامزدهای خود را بدون اینکه ارزیابی واقعی از جریان مقابل داشته باشد ساماندهی کند.

تاثیر حضور انتخاباتی اصلاح‌طلبان بر لیست اصولگرایان

حضور اصلاح طلبان در انتخابات به شدت موثر است ،چه به صورت متکثر و یا با وحدت و متفق که در هر دو حال در مورد تصمیم و لیست اصول گرایان اثر گذاری بسیار بالایی دارد.

اگر جریان اصلاحات افرادی را برای حضور در صحنه رقابت نداشته باشد همانطور که قبلا نیز اعلام کرده اند حتما نه لیست می دهند و نه گروه های آنها در انتخابات شرکت خواهند کرد ،یعنی یا جزو گروه تحریمی ها هستند و یا همچنان جزو گروه مشروطی ها.

البته طیق اخبار واصله اخیرا در خیلی جاها اصلاح طلبان محاسباتی انجام داده اند و به این نتیجه رسیده اند که ظرفیت هایی را برای شرکت در انتخابات دارند.آنچنانکه بنظر می رسد بیانیه اخیر تعداد زیادی از گروه های اصلاح طلب هم می تواند موید این موضوع باشد که این ظرفیت وجود دارد و لازم نیست حتما به کمپین تحریمی ها بپیوندند.

تصمیم گیری اصولگرایان در روزهای آخر

از سوی دیگر بحث ارائه لیست انتخاباتی در همه جریان های سیاسی وجود دارد و در مورد اصولگرایان نیز این موضوع صدق می کند ، بنظر می رسد آنها تا زمانی که به نقطه نهایی تصمیم نرسیده اند لیست ارائه نخواهند کرد.یکی اسم این داستان را سهم خواهی می گذارد ودیگری میزان قدرت حزب و جریان .این در حالی است که به دلیل تکثر نامزدها ( اینکه هر جریانی چند نامزد داشته باشد) و یا اختلاف روش ها این موضوع یک بحث همیشگی است منتهی آن چیزی که در انتهای کار تعیین کننده است صحنه ای است که در روزهای آخر به تصویر کشیده می شود .چرا که خود "راه" موضوعیتی ندارد و "هدف "موضوعیت دارد و ممکن است این بحث جریان های اصولگرا را به سمتی هدایت کند که با چند لیست و گروه وارد شوند و یا به نتیجه ای برسند که در صورت عدم وحدت و ارائه لیست واحد بازنده انتخابات خواهند بود که در این صورت به وحدت خواهند رسید. بنابراین الان برای قضاوت در مورد لیست های انتخاباتی زود است و روزهای آخر تعیین کننده این موضوع است.

عقل حکم می کند که وقتی در مقابل یک حریان قوی و متحد قرار می گیریم رای های خودمان را نشکنیم .اگر به انتخابات های گذشته برگردیم می بینیم این جریان با آن جریان تا دقیقه ۹۰ هم اختلاف داشته و مثلا پایداری نیامد و ...،از این بحث ها قبلا هم داشته ایم و معمولا در دقایق آخرچون صحنه عوض می شود داستان تغییر می کند.یعنی جمع بندی ها در دقایق نزدیک به انتخابات عوض می شود چرا که در آن موقع حرف "تاکتیک" است و نه "استراتژی "،باید ببینیم کدام یک از اینها عامل موفقیت و پیروزی است.

جریان ها در حال ارزیابی حریف هستند

در نظر داشته باشیم همه جریان ها بر اساس فرضیاتی که دارند کار خود را پیش می برند،مگر می شود یک جریانی آرا و نامزدهای خود را بدون اینکه ارزیابی واقعی از جریان مقابل داشته باشد ساماندهی کند.بنابراین الان بخشی از داستان ارائه لیست مربوط به فرضیات است .الان همه در حال ارزیابی یکدیگر هستند ،چه در درون جریان و چه در بیرون جریان . در چنین فضایی این جریان ها اگر چه با یکدیگر اختلاف سلیقه،روش و نظر دارند ولی دور هم می نشینند و بحث هایی را مطرح می کنند که با اندکی جابجایی دیگران بر این باور می شوند که آنها با یکدیگر دعوا دارند ،در حالی که اینطور نیست و خروجی این بحث ها به مولفه های دیگری مربوط می شود که هنوز به آنها نزدیک نشده اند.

تاثیر حضور انتخاباتی اصلاح طلبان بر انتخابات

فراموش نکنیم حضور اصلاح طلبان در انتخابات تاثیر مستقیمی در ائتلاف اصول گرایان خواهد داشت ،اولا خواه ناخواه بطور طبیعی یک رقابت را دامن می زند،اگر این حضور آشکار باشد که این رقابت خیلی سنگین تر خواهد بود و اگر هم چراغ خاموش باشد که بعد از انتخابات معلوم خواهد شد.

من معتقدم حضور اصلاح طلبان در انتخابات به شدت موثر است ،چه به صورت متکثر و یا با وحدت و متفق که در هر دو حال در مورد تصمیم و لیست اصول گرایان اثر گذاری بسیار بالایی دارد،که البته اگر این جریان به صورت متحد و متفق بتواند با قدرت بالایی حاضر شود حتما در نوع تصمیم گیری اصولگرایان اثر خواهد گذاشت.

 

فعال سیاسی اصولگرا



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها