یادداشت
گفتگو و گزارش

یادداشت؛


فردای پس از انتخابات بدون خرامین؛ بویراحمد ملغمه‌ای از آسیب‌های اجتماعی

چنانچه فردی با دانش و تجربه شیرعلی خرامین به عنوان نماینده بویراحمد، دنا و مارگون انتخاب نشود، همچنان شاهد ادامه وضع موجود و ظهور انواعی از آسیب‌های اجتماعی نوپدید خواهیم بود.

فردای پس از انتخابات بدون خرامین؛ بویراحمد ملغمه‌ای از آسیب‌های اجتماعی

اَفتونیوز| یادداشت دریافتی: حوزه انتخابیه بویراحمد، دنا و مارگون سال‌هاست در دست جریان‌های سیاسی‌ای است که بازی خود را نه در زمین سیاست که در میدان قومیت تعریف کرده‌اند. همین باعث شده که سیاست نیز در این منطقه رنگ خوش به خود نبیند. برای بازی در این میدان، کافیست به تعلقات طایفه‌ای وصل باشی تا بتوانی پیروز از میدان خارج شوی. هر چند رمز پیروزی در میدان بویراحمد، تعلقات ظایفه‌ای است و هر چه حجم این توده‌های متصل بیشتر باشد، احتمال پیروزی نیز افزایش می‌یابد، اما در نهایت دود این بازی به چشم همان توده‌ی مردمی خواهد رفت که روزی با صدای غرا برای نامزد طایفه‌گرای خود گلو پاره می‌کردند.

بیماری مزمنی که بویراحمد به آن دچار شده، تنها با یک جراحی سخت قابل درمان است. در روزهای انتخابات شور و شوق فعالیت‌های انتخاباتی برای پیروزی نامزد هم‌طایفه باعث می‌شود بسیاری چشم خود را بر آینده بویراحمد ببندد و به این نیندیشند که فردای انتخابات قرار است چه اتفاقی بیفتد.  

اما باید به این موضوع اندیشید که یک روز پس از انتخابات قرار است همان وضع موجود ادامه داشته باشد یا قصد داریم وضع کنونی را به نفع وضعیتی مطلوب‌تر تغییر دهیم. اگر با مورد دوم موافق باشیم، تنها یک گزینه برای انتخاب باقی می‌ماند و او همان شیرعلی خرامین است.  

خرامین عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج که تجربه‌ی سال‌ها کار اجرایی و علمی در مناطق مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد را در کارنامه خود دارد، به خوبی از شرایط موجود اطلاع دارد. نتایج تحقیقا تجربی او نیز در ژورنال‌های مختلف چاپ شده است. با نگاهی به عناوین تحقیقات خرامین می‌توان متوجه شد او دغدغه‌های بسیاری برای کاهش آسیب‌های این حوزه انتخابیه دارد. خودکشی، نزاع دسته جمعی، طلاق، اختلالات روانی، درگیری‌های خانوادگی، کودک‌آزاری و سایر آسیب‌های اجتماعی از یک سو، و توسعه‌نیافتگی، طایفه‌گرایی، عدم استفاده از ظرفیت‌های منطقه، رکود اقتصادی، بیکاری، انتصابات و استخدام‌های فله‌ای و ... از سوی دیگر، از جمله مسائلی است که خرامین در طول چند دهه گذشته با آن‌ها روبرو بوده و برای هر کدام برنامه طراحی کرده است. اما تاکنون کرسی نمایندگی در بین سیاسیون طایفه‌گرا دست به دست شده و فضا برای حضور شخصیتی دانشگاهی و آشنا به علم روز دنیا فراهم نشده است.

در انتخابات اسفندماه ۱۳۹۸ که با شور و شوق زیادی برگزار شد، دقیقا یک روز پس از انتخاب مهدی روشنفکر، سیل انتقادها به سوی نامزد منتخب روانه شد. هر چند، چند روز پیش از برگزاری انتخابات، اتحادهایی برای دفاع از روشنفکر شکل گرفته بود، اما پس از پیروزی او، بلافاصله این اتحادها شروع به ریزش کردند. در زمان رأی‌دهی احتمالا افراد زیادی به روز پس از انتخابات فکر نمی‌کرد و همین که نامزد مورد نظرشان انتخاب شود، کافی بود. اما پس از روبه‌رو شدن با واقعیت متوجه شدند که بویراحمد نیازمند فردی با ویژگی‌هایی است که روشنفکر از بسیاری از آنها برخوردار نیست. همین پا گذاشتن بر زمین سفت واقعیت بود که در طول چهار سال گذشته، ریزش‌های زیادی را در باند محلی ندای وحدت رخ داده است.

بنابراین برای اینکه بار دیگر ندامت سیاسی در بویراحمد شکل نگیرد، باید به فکر فردای پس از انتخابات بود. چنانچه شخصی آشنا با مسائل مبتلابه این حوزه انتخابیه انتخاب نشود، باز هم شاهد همان آسیب‌ها و مسائل، اما این بار با شدت بیشتری خواهیم بود. کلید برون رفت از وضع موجود در دستان شیرعلی خرامین است.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 1 نظر

  • 1 ناشناس 1402/12/2 0:46:42

    امیدوارم برای اولین بار در تاریخ فارغ از تعصبات قومی و قبیله ای و بخصوص تعصبات حزبی، کسی رو انتخاب کنیم که در پست های مدیریتی خودش باعث پیشرفت و شکوفایی مجموعه تحت مدیریتش شده و مدیر نمونه کشوری شده *افتخاری که هیچکدوم از نامزدها، توانایی کسب اون رو نداشتن*.

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها