یادداشت
گفتگو و گزارش

اَفتونیوز گزارش می دهد:


تحلیل انتخاباتی کهگیلویه در دوران پسا هاشمی

با رفتن عدل هاشمی‌پور، در مناسبات انتخاباتی در کهگیلویه بزرگ، تغییرات گسترده‌ای رخ داده است.

تحلیل انتخاباتی کهگیلویه در دوران پسا هاشمی

اَفتونیوز| از اوایل سال جاری تا همین یک ماه گذشته، فضای انتخاباتی در شهرستان‌های چهارگانه‌ی کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده شرایط یکسان و ثابتی داشت. در آن ۱۰ ماه در کهگیلویه بزرگ با سه‌ضلعی موحد_هاشمی_بزرگواری روبه‌رو بودیم. در آن موقع، شرایط همگی به نفع عدل هاشمی‌پور پیش می‌رفت. به نظر می‌رسد اگر در دی ماه انتخابات برگزار می‌شد، نام هاشمی‌پور از صندوق آرا بیرون می‌آمد. اما به یک‌باره شرایط تغییر کرد. در حالی که همه نگاه‌ها به سمت هاشمی‌پور بود، در عین ناباوری صلاحیت او تأیید نشد.

پس از عدم تأیید صلاحیت عدل هاشمی‌پور و رفتن او جریان رقابت‌های انتخاباتی، حالا مناسبات شکل جدیدی به خود گرفته است. اما باز هم با یک سه ضلعی روبه‌رو هستیم. ولی با یک تفاوت اساسی. علی مژدهی جایگزین عدل شده است.

سعادتیان نیز شرایط مطلوبی دارد. جالب این‌جاست که در حال حاضر بدترین شرایط مربوط به سید محمد موحد است. موحد که سابقه شش دوره حضور در مجلس را دارد، شاید این دوره دیگر نتواند به پیروزی دست یابد. موحد به دلیل کهولت سن، حالا دیگر برای آخرین بار می‌تواند نامزد انتخابات شود. ممکن است شرایط به گونه‌ای پیش برود که آخرین حضور او در رقابت‌های انتخاباتی به شکستی عجیب بینجامد. چرا که موحد حالا تبدیل به سیبل دیگر نامزدهای انتخاباتی شده است.

موحد عملکرد مطلوبی از خود بر جای نگذاشته است. پروژه‌های عمرانی اغلب راکد شده‌اند. پروژه جدیدی نیز تعریف نشده است. مهمترین پروژه این حوزه انتخاباتی یعنی سد آبریز هنوز در مرحله مجوزها مانده و پیشرفتی نداشته است. کم‌کاری موحد در مورد این سد تا جایی پیش رفت که در رسانه‌ها گفته و نوشته شد که ممکن است موحد سد آبریز را معامله کرده و عطای آن را به لقایش بخشیده است. سیل انتقادات به موحد تنها به پروژه‌ها محدود نمی‌شود. عملکرد او در زمینه اداری نیز مورد انتقادات بسیاری قرار گرفته است. بیشتر فرمانداران و بخشداران منتسب به او عملکرد مطلوبی نداشته‌اند. حتی فرماندار کهگیلویه که از نیروهای اصلی او بود، عزل شد. از سوی دیگر مدیران کل نزدیک به او نیز عملکرد قابل قبولی از خود نشان نداده‌اند. اما مهمتر از این، استخدام‌های فله‌ای است که به او نسبت داده می‌شود. حجم این استخدام‌ها آنقدر زیاد بود که گفته می‌شد آبریز را به قیمت استخدام چند نفر، معامله کرده است.

موحد حتی به تقویت شکاف‌های اجتماعی، به‌ویژه شکاف طایفه‌ای کمک کرده و موجب دوپارگی بخشی از شهروندان کهگیلویه بزرگ شده است. از طرف دیگر او در سطح ملی در مجلس نیز کمترین عملکرد مثبت نداشته است. شاید برخی اوقات باد در گلو انداخته و فریادهایی نیز زده است، اما همگی بی‌نتیجه و در بهترین حالت کم‌اثر بوده است. موحد تاکنون نتوانسته در کمیسیون‌های مهم مجلس عضو شود و عضویت او در کمیسیون قضایی هیج کمکی به توسعه شهرستان‌های چهارگانه نکرده است. بهانه کردن بیماری کرونا برای عدم حمایت از غلامرضا تاجگردون نیز او را از نظر بسیاری از شهروندان انداخت. همه این موارد باعث شده حجم انتقادات از سوی سایر نامزدهای انتخابات به سوی او روانه شود.

آیت سعادتیان در حوزه دشمن زیاری، دهبانی در حوزه بهمئی و مژدهی در حوزه‌های قلعه رئیسی، چاروسا و لنده، همگی آرای موحد را نشانه گرفته و به پایگاه رأی او حمله کرده‌اند. بر اثر همین شرایط است که آرای او خرد شده است. همه کاندیداهای حاضر در انتخابات، موحد را مقصر وضع موجود می‌دانند و تبلیغات آن‌ها، به نوعی در واکنش به موحد است. گویی همگی در حال پرتاب سنگ به سوی موحد هستند.

در این بین سید علی محمد بزرگواری نیز قرار دارد که به صورت تاریخی، از رقبای سرسخت موحد تلقی شده و به تنهایی کافیست تا ضربه بزرگی به پایگاه رأی او وارد کند. حالا موحد مانده و عملکردش و صدها انتقاد که روزانه به سوی او روانه می‌شود.

سه‌ضلعی کنونی انتخابات کهگیلویه بزرگ را به هر صورت تفسیر کنیم، کمترین شانس از آن موحد است. شاید روزی موحد تصور می‌کرد که می‌تواند برنده انتخابات شود، ولی احتمالا حالا خود او نیز به شرایط نامطلوبش واقف است. در همین مدت، بسیاری از یاران دیرین او با مشاهده موقعیت متزلزل موحد از اک جدا شده تا به کاندیدایی که شانس بیشتری برای پیروزی دارد بپیوندند.

موحد و هوادارانش روزانه در رسانه‌ها منتشر می‌کند که خانواده‌های مختلفی به او پیوسته‌اند. غافل از اینکه این خانواده‌ها همان‌هایی هستند که دور قبل نیز به او رأی داده بودند. بنابراین نه تنها افراد جدیدی به او نپیوسته‌اند، بلکه بسیاری از آرای او را سایر نامزدها از آن خود کرده‌اند.

هم‌اکنون شرایط بیش از آن‌که به سود موحد باشد، به نفع بزرگواری و مژدهی است و احتمالا آخرین حضور موحد به بدترین شکست او منجر شود و موحد نه برای اول و دوم، بلکه برای سوم‌شدن باید تلاش کند.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 6 نظر

  • 1 چرامی 1402/12/7 0:1:9

    به نظر من این متن بیشتر از اینکه یک تحلیل از شرایط موجود رقابت کاندیداها باشه یک حمله به اقای موحد هست و ظاهرا نویسنده دل پری از ایشون داره و اونقدر که خود نویسنده به اقای موحد حمله کرده الهلال اون ده دقیقه پایانی بازی به سپاهان حمله نکرد. به نظرم همه مردم بخوبی آگاهی دارند که خیلی ازکم و کاستی ها و دلیل راکد بودن و عدم پیشرفت پروژه ها و همچنین عدم تعریف و راه اندازی پروژه جدید در کهگیلویه بزرگ همچون اکثریت نقاط کشور به دلیل تحریم ها و شرایط نامطلوب فروش نفت جمهوری اسلامی در منطقه و جهان به عنوان اصلی ترین عامل موثر بر اقتصاد کشور هست .ضمن اینکه تحریم ها نه فقط نفت بلکه همه بازار خرید و فروش کشور را شامل میشه و در این اوضاع و اجوال سیاسی اقتصادی حاکم بر کشور فرقی نداره اقای هاشمی یا جناب موحد نماینده باشه .و نکته پایانی اینکه شاید جتی مخالفین سرسخت اقای موحد هم این واقعیت را میدانند که دربین همه کاندیداهای موجود در کهگیلویه بزرگ هیچ شخصی به اندازه محمد موحد توانایی و قدرت ندارند که از این سفره کوچک شده اقتصاد مملکتتکه نانی برداشته و بر سفره خالی کهگیلویه بزرگ قرار دهند و این ضرب المثل را فراموش نکنیم که شیر هرچند پیر ولی باز هم شیر است...با تشکر از مجموعه افتو خبر، علیزاده چرام..امیدوارم چاپ بشه

    پاسخ
  • 2 علی 1402/12/3 13:43:28

    هر کس به موحد رای دهد بخاطر منافع شخصی است که از قبل موحد منتفع شده وگرنه هیچ آدمی که دل در گرو پیشرفت شهرستانهای کهگیلویه بزرگ دارد نه تنها نباید به ایشان دهد بلکه اورا مورد بازخواست قرار دهد

    پاسخ
  • 3 فارغ التحصیل دکتری...کارگر کارواش 1402/12/2 22:51:21

    خدا از زبونت بشنوه... دیگه مکنت و بدبختی دروغ به مردم گفتن بسه موحد....بسه موحد

    پاسخ
  • 4 لر باغیرت ولی ساده 1402/12/2 22:7:7

    باسلام مردم عزیز بخدا برای ما زشته یه ادم پیر و ..................................نماینده باشه. بخدا این پیر با عث بدبختی و عقب ماندگی شهر و مردم ما شده.تورو خدا فکرر کنید

    پاسخ
  • 5 چرام اعتدال 1402/12/2 22:3:25

    از نویسنده ی متن می خدهم برای صحت وسقم تحلیلش از مردم خصوصاً جوانان شهر دهدشت نظر سنجی وگفتگو کند درگوشه کنار این شهر خیلی از مردم می گویند به هرکس رای دهند به بزرگواری با آن خط ومشی افراطی وتندش رای نخواهند داد همه براین باورند افکار رادیکالی ایشان و خالص سازان هم خطش درمرکز دررد صلاحیت سردار هاشمی پور نقش اساسی داشته است

    پاسخ
  • 6 حقیقت 1402/12/2 21:56:13

    باید اول حروف الفبا رایادبگیری بعد تحلیل بنویسی ؟ موحد در بدترین شرایط همواره درتمام شهرستانها وبخش های کهگیلویه بزرگ به جز بخش سرفاریاب حرف اول را می زند درهشت سال پیش درست یک هفته پیش از انتخابات از تهران وارد صحنه شد وبدون از رایزنی با مشاوران ولیدرها که عموماً بعلت بلاتکلیفی موحد به سردار هاشمی پیوستند بودند ۴۶ هزار رای آورد. ایشان پایگاه سنتی بسیار مستحکمی دارد از طرفی مردم مخصوصاً جوانان ، دانشجویان ، روشنفکران ، فرهنگیان به افکار وخط مشی رادیکالی بزرگواری وشعارهای تندش رای نخواهند داد مردم درطول چند سال حزبی ها اشعاری راخوب می شناسند .شعارهای بزرگواری درمجلس برعلیه اصلاح طلبان ، وچرخش شال سبز و مرگ بر هاشمی و خاتمی ، واصلاح طلبان وتهدید آنها باچماق لری از خاطره ها پاک نخواهد شد

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها