یادداشت
گفتگو و گزارش

یادداشت؛


تناقض گویی نماینده کهگیلویه در خصوص سدهای «کلات و آبریز»/ جناب موحد تحریف واقعیت تا کجا؟

بعد از سخنرانی روز گذشته نماینده کهگیلویه در استادیوم آزادی شهر دهدشت و مطرح کردن برخی موضوعات در خصوص سد های استان، یکی از مخاطبان این پایگاه خبر به اظهارات وی واکنش نشان داد.

تناقض گویی نماینده کهگیلویه در خصوص سدهای «کلات و آبریز»/ جناب موحد تحریف واقعیت تا کجا؟

اَفتونیوز| بعد از سخنرانی روز گذشته  نماینده کهگیلویه در استادیوم آزادی شهر دهدشت و مطرح کردن برخی موضوعات در خصوص سد های (کلات و آبریز) یکی از مخاطبان این پایگاه خبری به اظهارات وی واکنش نشان داد.

در متن ارسالی این مخاطب آمده است: 

اظهارات غیرکارشناسی و مشوش نماینده چنان زیاد است که ما نمیدانیم از کجا شروع کنیم اما در ابتدا چند نکته در خصوص سد کلات که ( جناب موحد آن را بی خاصیت خوانده) می آوریم.

۱‌.در ابتدای امر و طرح سد کلات،  پمپاژ آب از رودخانه مارون در منطقه تراب اولیا مطرح شد که  این گزینه به دلیل اختلاف ارتفاع زیاد محل پمپاژ آب از رودخانه تا اراضی مورد نظر و بالارفتن هزینه های بهره برداری گزینه ی مقرون به صرفه نبود و رد شد.

۲. گزینه دیگر، احداث توامان یک سد کوتاه و ایستگاه پمپاژ در منطقه کلات: این گزینه نیز به دلیل غیر اقتصادی بودن و بالا بودن هزینه های پمپاژ بهره برداری نیز مقرون به صرفه نبود.

۳. اما در نهایت بنا شد با احداث سد بزرگ کلات کهگیلویه تشنه سیراب شود، این سد با ارتفاع حدود ۲۴۰ متر و حجم مخزن حدود ۴. میلیارد متر مکعب اگر احداث میشد می‌توانست یکی از بزرگترین سد های بتنی کشور باشد و می توانست ثقلی (بدون استفاده از پمپاژ) آب اراضی بیش از ۳۰ هزار هکتار از اراضی کلاچو، طولیان، بردیان و کلیه اراضی دهدشت شرقی تا غربی و چرام را تامین کند . این سد همچنان ظرفیت تولید یک هزار مگاوات برق را نیز داشت و از این جهت می‌توانست یکی از بهترین سدهای کشور باشد.

تناقضات و تحریف واقعیات در خصوص سدهای کلات و آبریز:

۱.در صحبت های نماینده آمده که سد آبریز جایگزین سد کلات شد؟ سد آبریز ۱۳۵ ميليون متر مکعب ظرفیت دارد در حالی که اگر سد کلات احداث میشد ظرفیت آن حدود ۴ میلیارد متر مکعب بود که حجم سد کلات  بیش از ۲۰ برابر بزرگتر از سد آبریز میشد و این ادعا کذب و خلاف واقعیت است و اسناد مطابقت ندارد.

۲. ادعای بی پایه و اساس بعدی نماینده آنجاست که گفته اند:  در زمان احداث سد کلات که با مخالفت نماینده وقت آقای موحد مواجه شد در دفتر معاون وزیر نیرو حتی گزینه هایی برای مسیر جایگزین جاده ی فعلی که به این دلیل نماینده با احداث سد مخالفت میکرد مطرح شد که از طرف ایشان رد شد زیرا ایشان با کلیت سد مخالف بودند. از جمله گزینه های مطرح شده جهت حل این مشکل احداث تونل در ارتفاع بالاتر و عبور جاده در کنار دریاچه ی سد بود.

۳. در زمان سفر هیئت دولت به شهرستان به اصرار نماینده ی وقت این گزینه از لیست درخواست های شهرستان از هیئت دولت خارج شد. این در حالیست که ایشان می‌گویند در خصوص این سد و جایگزین  آن(سد آبریز) با رئیس جمهور وقت (آقای هاشمی) صحبت داشته اند . این در حالیست که در زمانی که مقرر بود سد کلات ساخته شود اصلا گزینه ی جایگزینی سد آبریز به جای سد کلات مطرح نبود و این گزینه در اواخر دوره ی ریاست آقای احمدی نژاد حداقل ۱۲ سال بعد کارهای مطالعاتی آن انجام و مطرح شد و این تناقض و دروغی بزرگ است.

سد کلات می‌توانست بهترین گزینه جهت خروج کهگیلویه از فقر وفلاکت و بدبختی باشد و می‌توانست با اشتغالزایی  و توسعه پایدار در منطقه بهترین عامل تغییر وضعیت اقتصادی مردم باشد.

اکنون نماینده به جای پذیرش تقصیرات و اجحاف های بیکران خود در حق مردم،  انتظار می‌رود حداقل با طرح ادعاهای بی پایه و غیر علمی سعی در تحریف افکار عمومی نداشته باشد.

در پایان، کاش نماینده محترم به جای اعلام کاندیداتوری و امروز  تحریف واقعیات حتی شده برای یک دقیقه به وجدان خود رجوع میکرد تا می‌فهمید چه هزینه های سنگینی بر سر مردم کهگیلویه آوار کرده است.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 1 نظر

  • 1 پرستار 1402/12/5 0:11:47

    بنده خدا مرحوم هاشمی اگه دستش از دنیا کوتاه نبود الان یقه موحد را گرفته بود به خاطر این همه دروغ ، اسم یکی رو برد که فوت شده

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها