یادداشت
گفتگو و گزارش

بزرگواری مرکز ثقل مردم کهگیلویه

چه موافق بزرگواری باشیم و چه مخالف او، باید به این نکته اذعان کرد که بخش عمده مردم، به دلایل خاصی، با او احساس قرابت بیشتری داشتند. اکثریت مردم کهگیلویه، در فقر و‌نداری بسر میبرند و بزرگواری هم در نظرشان فردی است که در مسائل مادی به پاکدستی شهره است. نسبت به دیگر کاندیداها از نظر اقتصادی به مردم عادی و طبقه مستضعف جامعه شباهت بیشتری دارد.

بزرگواری مرکز ثقل مردم کهگیلویه

یکی از مخاطبان این پایگاه خبری در یادداشتی نوشت:

انتخابات در کهگیلویه، یک ویژگی خاصی داشت.

یک ویژگی کاملا خاص و منحصر بفرد.میتوان گفت که بخش زیادی از مردم در این انتخابات، بواسطه حضور سید علی‌محمد بزرگواری، به صندوق رای روی آوردند. چه موافق بزرگواری باشیم و چه مخالف او، باید به این نکته اذعان کرد که بخش عمده مردم، به دلایل خاصی، با او احساس قرابت بیشتری داشتند. اکثریت مردم کهگیلویه، در فقر و‌نداری بسر میبرند و بزرگواری هم در نظرشان فردی است که در مسائل مادی به پاکدستی شهره است. نسبت به دیگر کاندیداها از نظر اقتصادی به مردم عادی و طبقه مستضعف جامعه شباهت بیشتری دارد.

اما بر عکس، اطراف رقیبش را پیمانکاران ثروتمند و افراد متمول تشکیل میدهند.کسانی که ماشین های لوکس و شاسی بلند سوار میشوند و یک مرتبه در ایام انتخابات سر و کله شان پیدا میشود.

بزرگواری توانست بخش زیادی از مردم را دور خود جمع کند.

طرفداران بزرگواری را طیف وسیعی از آدمها تشکیل میدادند.

طیفی شامل اصلاح طلبان تندرو تا اصولگرایان دو آتیشه.

او توانست که مرکز ثقل بخش اعظم مردم شود.پیرامون او را کسانی احاطه کردند که تا همین چند ماه پیش حرفشان حول تحریم انتخابات میچرخید اما بزرگواری توانست آنها را به نظام پیوند بزند.او توانست بخش اعظم مردم را نسبت به آینده امیدوار سازد و آنها را به میدان انتخابات بیاورد.

پس از انتخابات جمعه گذشته، حالتی از یاس و سکوت و حتی پشیمانی از شرکت در این انتخابات را بین مردم میتوان مشاهده کرد.مردم به شدت مایوس اند.آنها این انتخابات را مسئله دار قلمداد میکنند و با بررسی میدانی و حتی رصد فضای مجازی میتوان به وضوح دریافت که خواست مردم چیست.همه کاندیداها هم معترض به چینش هیئت اجرائی و رفتار فرمانداران و دیگر عوامل دست اندرکار انتخابات هستند.

به نظر میرسد الان در یک دو راهی تاریخی ایستاده ایم.

دستگاههای نظارتی دو راه پیش رو دارند:

یا شفاف سازی کنند و بر اساس مستندات قانونی که کم هم نیستند یک تصمیم قاطعانه بگیرند و یا برای همیشه، بخش اکثریت مردم را از شرکت در انتخابات و کنشگری سیاسی در چارچوب نظام مایوس کنند.

اعتماد سازی، یک اصل کلیدی در مشارکت مردم در انتخابات است.مردم کهگیلویه، روزگاری با مشارکت صد درصدی در انتخابات، زبانزد دوست و دشمن بودند و پشتوانه ای اساسی برای نظام. اما پس از اتفاقات متعددی که در ادوار گذشته رخ داد، این مشارکت به سطح فعلی(۶۲ درصد) رسید.به نظر میرسد که اگر اقدام قانونی خاصی صورت نگیرد و از رای مردم که رهبر انقلاب از آن به حق الناس تعبیر فرمودند، صیانتی صورت نگیرد، این سرمایه اجتماعی نظام اسلامی در این خطه، باز هم کاهش خواهد یافت و بخش زیادی از مردم، با فاصله گرفتن از آرمانهای انقلاب، در ادوار آتی انتخابات، حداقل، مأیوسانه سکوت خواهند کرد.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 2 نظر

  • 1 مخالف 1402/12/21 9:30:3

    شما که گفتید به واسطه حضور آقای بزرگواری بخش زیادی از مردم که با صندق های رای قهر بودند به طرفداری از ایشون به پای صندوق امدند و از طرفی رای اصول گرایان تندرو موتلفه ای ها که همیشه ثابت است پس اجرا این اقبال مهم مردمی را از دست دادند . نه غیر از اینکه ایشان نیز به انگ هایی که به دیگران زدید نیز آغشته است شاید هم بیشتر . ناتوانی ایشان در تمام امور از جمله امور سیاسی ، اجرایی و .... دلیل عدم اقبال عمومی مردم از ایشان می باشد ، در مناسبات سیاسی و اجرایی کشور دیگه حربه چماق لری نه تنها تاثیر گذار نبوده بلکه با این روزه دیگران برای آبروی بر زمین ریختخ مردم گریه می کنند دیگر بس است بیشتر از این با آبروی مردم بازی نکنید .

    پاسخ
  • 2 عادل 1402/12/17 21:22:53

    لطفاً مشخص کنید ، این گروه یا طیفی که جناب آقای بزرگواری به طرف صندوق ها جمع کرد چه کسانی بودند ؟ آیا معترضین به وضعیت موجود بودند یا انقلابیون ؟ اگر گروه اول یعنی معترضین به وضعیت موجود بودند اینها که دروحله اول مخالف خط مشی وتندروی های همراهان آقای بزرگواری درطول ۳۰ سال مخصوصاً دراعتراض سال گذشته بوده اند دوماً اگر انقلابیون بودند که اینها هیچگاه ودرهیچ شرایطی پشت رهبر معظم انقلاب وصندوق انتخابات را خالی نخواهند کرد ؟ پس اینها چه کسانی بودند ؟

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها