یادداشت
گفتگو و گزارش

تاریخی کهن و جاذبه‌های چشم‌نواز در روستای «مارین» گچساران

"مارین" با قرار داشتن در کنار راه تاریخی شوش به تخت جمشید و بیشاپور (در دوره هخامنشیان) از روستاهای باستانی کشورمان محسوب می شود همچنان بافت سنتی خود را حفظ کرده است.

تاریخی کهن و جاذبه‌های چشم‌نواز در روستای «مارین» گچساران

روستای"مارین" سرشار از ویژگی های منحصر به فرد که دیده هر بیننده ای را خیره می کند؛ مارین احاطه در میان سه کوه خامی،دلی گنج و دیل که با جاذبه های طبیعی،تاریخی، مذهبی و زندگی سنتی و شیرین ساکنانش گردشگران را به سوی خود می خواند.

اینجا در روستای "مارین"که در میان سه کوه خامی، دیل و دلی گنج محصور شده و در شیب ملایم دره قرار دارد گردشگری صفای دیگری دارد،نخستین تجربه دلپذیر سفر به این روستا کوهپیمایی و نفس کشیدن در هوای پاک، مطبوع،گام نهادن در میان گیاهان خوراکی و دارویی معطر و مشاهده صخره های سترگ است که احساس آرامشی بی نظیر به گردشگران هدیه می دهد.

کوه در ادبیات پارسی نماد شکوه، استواری و مظهری از عشق و سخت کوشی معنا شده و کوهپیمایی یادآور سروده های چکامه سرایان و داستان های اساطیری است به همین دلایل کوهنوردی در ارتفاعات این روستا می تواند جلوه های به یادماندنی برای مسافران داشته باشد.

برای تجربه صحنه های زیبایی های پر رمز و راز صخره های سخت و همنوایی با طبیعت کوهستان، صفای زندگی سنتی، بافت های مسکونی روستای "مارین" به قول گردشگرانی که به این منطقه سفر می کنند باید کوله بار سفر بست که گفته اند شنیدن کی بود مانند دیدن.

این روستا که درفاصله ۳۶ کیلومتری شمال شهر گرمسیری دوگنبدان مرکز گچساران قرار دارد با خانه های پله ای ،چشمه سارها ، باغ های میوه،آب و هوای دلپذیر و چشم اندازهای زیبا جذابیت های طبیعی زیادی برای گردشگری دارد اما طبیعت همه زیبایی های این سرزمین بکر و رویایی نیست.

"مارین" با قرار داشتن در کنار راه تاریخی شوش به تخت جمشید و بیشاپور (در دوره هخامنشیان) از روستاهای باستانی کشورمان محسوب می شود همچنان بافت سنتی خود را حفظ کرده است.

اینجا لباس های محلی مردمان روستای مارین، لهجه شیرین آنان، بوی کاهگل ،بانک خروس و صدای زنگوله گوسفندان مسافران را به یاد زندگی سنتی نیاکان ایرانی می اندازد.

از آنجا که سیمای بیشتر روستاهای کشورمان در گذر زمان دست خوش تغییرات اساسی شده مارین را می توان یکی از مناطق منحصر بفردی دانست که تاکنون اصالت روستایی خود را حفظ کرده است .

برخی معابر روستای مارین آنقدر کم عرض است که یک خودرو در کوچه ها به سختی از آن عبور می کند،اینجا عبور چهارپایانی چون الاغ و گاو و بوی خاک آب خورده نشانه های روستایی است که همچنان اصالت خود را حفظ کرده است.

در روستای زیبای مارین نغمه پرندگان، آسمان آبی با تکه های سفید ابر،محیطی آرام بدون دود و دم خودروها و آلودگی هوا تجربیات ماندگاری را برای گردشگران به یادگار می گذارد .

جاذبه های مردم شناسی و مذهبی

معماری روستای مارین متشکل از سقف های مسطح، ایوان، پنجره‌های کوچک و دیوارهای قطور است که از مصالحی چون سنگ، خشت، گل، آجر و تیرهای چوبی ساخته شده جذاب ترین ویژگی روستاست که در نگاه نخست هر بیننده ای را مجذوب خود می کند.

وجود بقعه متبرکه امامزاده بی بی حمیده خاتون(س) از نوادگان امام موسی کاظم(ع) در کنار این روستا بر جذابیت این منطقه افزوده و گردشگران در بدو ورود به روستای مارین به زیارت این بانوی بزرگوار مشرف می شوند.

پوشاک زنان روستا که طرح‌ها و رنگ‌های متنوع و زیبایی دارد و مشتمل بر دستمال لاکی یا چارقد لاکی به رنگ مشکی، لچک، دستمال دور سر، دلگ (کت زنانه)، جومه (پیراهن) تنبان دامن پرچین و بلند، مناگیر (دستبند) است نشان دهنده حفظ اصالت مردمان این سرزمین در قرن حاضر است.

 

قدم زدن در روستای مارین در بامدادان، نزدیکی ها ظهر یا غروب در حالی که بوی غذاهای محلی آب گوشت، آش کارده، آش دوغ، و نان محلی شامه نوازی می کند بسیار لذت بخش است،گویش خاص اهالی که به ویژه در سخن گفتن سالمندان نمایان است از جذابیت های دیگری است که نمونه آن را تنها می توان در روستای دیل از توابع شهرستان گچساران تجربه کرد.

جاذبه های تاریخی

یکی دیگر از جاذبه های روستاگردی دانستن پیشینه تاریخی آن سرزمین است که گردشگر بداند پا جای قدم چه کسانی می گذارد؟روستای "مارین" یکی از روستاهای تاریخی ایران است که راه سلطنتی شوش به تخت جمشید و بیشاپور (در دوره هخامنشیان)، از هفت کیلومتری آن عبور می‌کرده است.

موقعیت خاص روستای مارین، در دوره هخامنشیان ، اشکانیان و ساسانیان سبب احداث قلعه‌های متعدد راهبانی در حوزه نفوذ این روستا شده است.

پسته کوهی سوغات خوشمزه مارین

از آنجا که غذاها و خوراکی ها از تجربه های منحصر به فرد گردشگری هر منطقه ای محسوب می شود پسته کوهی سوغات خوشمزه مارینی هاست.

مردان این روستا برای چیدن دانه های بنه به دل کوه زده و از درختان دانه های کوچک این میوه جنگلی را می چینند،بانوان مارینی نیز ابتدا دانه های کوچک میوه های جنگلی را بر روی پارچه تمیزی پهن کرده و بعد از خشک شدن آن را در هاون چوبی یا سنگی ( در زیان محلی، سِرکو) می‌ریزند و می‌کوبند و سپس بنه ها را الک کرده ،شسته و سپس آن را درون دیگ می‌ریزند و به مدت ۲ ساعت می‌پزند تا مغز سبز رنگ آن سیاه و پخته شود.

در مرحله بعد دوباره بنه‌ها را درون سِرکو می‌کوبند و بعد از کوبیدن آنان را می‌شویند تا پوست آن کنده شود و باز به مدت یک ساعت زیر آفتاب قرار می دهند و سپس بنه‌ها را درون تابه بزرگ و با حرارت بو می‌دهند و این کار به صورت دستی و به وسیله سنگ‌های صاف انجام می‌شود که جذابیت زیادی برای جذب گردشگران دارد.


در مرحله بعد مغز و پوسته‌های بنه که با هم مخلوط شده با دست یا الک جدا می‌کنند و مغز بنه آماده می‌شود و در مرحله آخر به مغزها مقداری آب و نمک اضافه می‌کنند و در یخچال می‌گذارند و بعد از سرد و مزه‌دار شدن این آجیل خوشمزه آماده خوردن می شود.

دیگر سوغاتی های اهالی روستای "مارین" میوه های جنگلی مانند بنه، کنار، صنایع دست بافت، میوه های باغی چون انجیر و انار، رب انار، کره، ماست، روغن، کشک و دوغ محلی است.

روستا "مارین" را بیشتر بشناسیم

بزرگان روستای "مارین" می گویند که در روزگاران کهن در آبادی های اطراف روستا «مار» فراوان وجود داشته است اما در این روستا به دلیل آب و هوای خاص خود تعداد کمتری مار بوده و به همین دلیل نام روستا را مارین نهاده اند ، در واقع مردم این آبادی به گویش خود می گفتند که در این آبادی «مار نی» یعنی مار وجود ندارد در دوره های بعدی اسم این روستا به مارین تغییر یافت.

دهیار روستای زیبای "مارین" می گوید: این روستا جاذبه های طبیعی و مردم شناسی متنوعی برای گردشگری به ویژه در فصل بهار دارد .

علی اکبر ارجمندزاده تاکید کرد: به دلیل پلکانی بودن خانه ها و امکان نفوذ آب به داخل خانه های پایین دست در منطقه مسکونی باغ احداث نشده است و همه باغستان ها در پایین روستا قرار دارد.

وی تاکید کرد: روستای "مارین" دارای ۹ هکتار باغ شامل انار، مرکبات، انجیر و انگور است که در کنار مردمان با صفا و مهمان نوازش می تواند تجربیات خوبی برای روستاگردی باشد.

دهیار روستای "مارین" تاکید کرد: تقریبا همه اهالی روستا دارای دام سبک و سنگین هستند به همین دلیل صدای زنگوله گوسفندان، نوای حی حی چوپان و عرضه محصولات تازه دامی چون شیر، سرشیر، گوشت و روغن از دیگر محصولات تولیدی مردمان سخت کوش این یار است.

وی در مورد جمعیت روستا هم گفت: روستای "مارین"دارای ۸۶ خانوار با ۲۵۰ نفر است البته در فصل تابستان ۳۰ نفر به جمعیت روستا افزوده می شود.

دهیار روستای "مارین" تصریح کرد: چندین اقامتگاه بومگردی در این روستا برای اقامت گردشگری آماده پذیرش گردشگران است اما به علت آب و هوای دلپذیر گردشگران می توانند از چادر هم برای اقامت روزانه استفاده کنند.

وی تاکید کرد:زیرساخت های اولیه زندگی آب،برق،گاز،تلفن در روستا وجود دارد اما اینترنت در این روستا ضعیف است.

ارجمندزاده با اشاره به اینکه سبدبافی از محصولات مهم روستاست که با شاخه بادام تولید می کنندتاکید کرد: که بانوان سبد را برای نگهداری نان و میوه تولید می کند.

 

شهرستان ۱۲۶هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد و فاصله ۱۵۰ کیلومتری یاسوج مرکز این استان قرار دارد.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها