یادداشت
گفتگو و گزارش

بام نفتی ایران زیباتر از هر نقطه در فصل بهاران

وجود مکان‌های تاریخی و دیدنی و چشمه سارها و روستاهای بسیار زیبا که در فصل بهار هر کدام با جاذبه های خاص خود گردشگران را به سوی خود می خواند در کنار دکل های آتشین نفت و گاز چشم انداز بی نظیری را به تصویر کشیده است.

بام نفتی ایران زیباتر از هر نقطه در فصل بهاران

بهار که از راه می‌رسد، گویا دست هنرمند خداوند، فروردین ماه گچساران را با رنگ‌هایی از بهشت، سبز و سرخ و سپید کشیده و دامن دشت را به سرخی لاله آراسته است.

شهرستان نفت‌خیز گچساران معروف به بام نفتی ایران با دشت‌های سرسبز و بلوط های سر به فلک کشیده و صدای زیبای و گوشنواز چشمه سارهای پرآب و نغمه های خوش آواز پرندگان چشم هر بیننده را خیره می کند.گویا خداوند در فروردین ماه با مداد رنگی بر این شهرستان نفتی جامه ای از سبزی و طراوت پوشانده است.
گچساران این شهرستان گرمسیری دارای دومین میدان نفتی ایران و میادین گازی متعدد است و به سرزمین آب و آتش مطرح شده است.واحد بهره‌برداری شماره یک گچساران به عنوان بام نفت ایران معروف است این واحد که در جنوب شرقی و در فاصله ۲۰ کیلومتری شهرستان گچساران در منطقه‌ای به نام سقلاتون واقع شده در سال ۱۳۱۱هجری شمسی به بهره‌برداری رسیده است.
وجود مکان‌های تاریخی و دیدنی و چشمه سارها و روستاهای بسیار زیبا که در فصل بهار هر کدام با جاذبه های خاص خود گردشگران را به سوی خود می خواند در کنار دکل های آتشین نفت و گاز چشم انداز بی نظیری را به تصویر کشیده است.
پخت غذاهای سنتی و محلی مانند آش کارده، آش ماست، شله ماشکی در کنار موسیقی های سنتی لری و ترکی در گچساران طعم به یاد ماندنی را در کام مهمانان نوروزی به جا می گذارد.به گوشه هایی از جاذبه های گردشگری طبیعی گچساران اشاره خواهیم کرد.

صفای روستاهایی در دل کوه و دشت

منطقه گردشگری دشتک دیل
 دشتک زیبای دیل و قلات گناوه از تفرجگاه‌های طبیعی شهرستان گچساران است که در فاصله 25 کیلومتری شمال گچساران مانند دامنی مخملی با گلهای طبیعی رنگارنگ گسترده شده است هر ساله پذیرای گردشگرانی است که خود را در گوشه ای از بهشت زیبای ایران احساس می کنند.این منطقه بسیار زیبا حد فاصل کوه دیل و کوه کاردی است که مشرف بودن بر مسیر و تنگه دیل با آب و هوای بسیار لطیف و چشم اندازهای دل انگیز و رویایی همراه با تنوع گیاهی امتیاز بی نظیر بودن را به خود اختصاص داده است.

روستای چرزواین
 روستای زیبا در فاصله 25کیلومتری شمال گچساران در منطقه زیبای دیل و ارتفاعات و جنگل های سر سبز و در دامنه کوه خامی و دیل واقع شده است.سیراب شدن روستای چرزو از چشمه‌سارهای پرآب کوه خامی و دیل، باعث به وجود آمدن چشم اندازهای دلنشینی در این روستا شده است.وجود بقعه متبرکه امام زاده علی(ع) در این روستا سبزی طبیعت را با نور معنوی ادغام کرده است.

روستای مارین
روستای مارین یا بهتر است بگوئیم بهشت گمشده ایران زمین با درخشش رنگین جاذبه های طبیعی خود در دل منطقه‌ای گرمسیری همراه با باغات رنگارنگ در کنار امام زادگان متبرک بوی آرامش و زندگی را در خود جاری کرده است.بافت پلکانی واحدهای مسکونی خانه های این روستا یکی از جاذبه‌های تماشایی ان بوده که باعث شده گردشگران به دلیل منحصر به فرد بودن آن مارین را ماسوله جنوب ایران نام گذاری کنند.بقعه زیبای امام زاده بی بی خاتون(س) در داخل این روستا بر زیبایی های آن افزوده است.روستای مارین در فاصله 40 کیلومتری شمال گچساران واقع شده است.

آبشارهایی به زلالی مردم روستایی

آبشار رودبال
این آبشار زیبا که از چشمه سارهای کوه های بالا دست تنگ موگ سرازیر می شود در فاصله 49 کیلومتری شمال گچساران و یک کیلومتری روستای رودبال قرار دارد.در دهانه تنگه فضای زیبا و دلنشین را در سایه درختان بید و بلوط و بادام کوهی بوجود آورده است.وجود باغات مرکبات، زمینهای شلتوک کاری بر زیبایی این رودخانه افزوده است.

آبشار کیوان لیشتر
آبشار دیدنی و جذاب کیوان در 25 کیلومتری شمال غرب گچساران درنزدیکی پاسگاه عبداللهی منطقه لیشتر واقع شده است.این آبشار از آب کوه های دیل، آب گرمو و چهاربیشه است که در این نقطه بهم متصل شده و آبشار کیوان را به وجود آورده است.آب در یک مسیر پلکانی با ایجاد 7 آبشار کوچک منظره بدیعی را خلق کرده است.

 آبشار هرجوناین
 آبشار به فاصله 40 کیلومتری از گچساران و یک کیلومتری روستای اسپر قرار دارد که آب آن از چشمه و سد مخزنی اسپر تامین می شود این آبشار 150 هکتار از باغات این منطقه را سیراب می کند.

فارس



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها