یادداشت
گفتگو و گزارش

شهرهای بی شهردار در کهگیلویه و بویراحمد را بشناسید

این روزها یکی از دغدغه‌های اصلی مردم برخی شهرهای کهگیلویه وبویراحمد تعیین تکلیف شهردار است؛ شهری که بدون شهردار و یا حتی با سرپرست اداره می شود از آهنگ توسعه کمتری برخوردار خواهد بود و با تعیین تکلیف شهرهای بدون شهردار، شرایط پایدارتری را در سطح استان شاهد خواهیم بود.

شهرهای بی شهردار در کهگیلویه و بویراحمد را بشناسید

اَفتونیوز| ایرنا نوشت: شهردار بالاترین مدیر شهری است و در حال حاضر در ایران انتخاب شهردار توسط شورای شهر انجام می شود، انتخابی حساس و سرنوشت ساز برای شهر و شهروندان که نیاز است اعضای شورای شهر به دور از هر گونه سیاست زدگی و با دقت افراد شایسته را برای مدیریت شهری انتخاب کنند.

برای یک روز تصور کنیم که یک مدرسه در شهر بدون مدیر اداره شود، بدون تردید بی نظمی و هرج و مرج بر آن مدرسه و یا فضای آموزشی حاکم خواهد شد بنابراین شهر بدون شهردار هم گویای همین واقعیت است.

شهرداری نهادی است عمومی، غیر دولتی، محلی و خودکفا. یعنی مثل دیگر نهادهای دولتی از بودجه دولتی استفاده نمی‌کند.

چنانچه فردی که به عنوان شهردار انتخاب می شود عنوان از دانش و تخصص در زمینه امور شهری و مدیریت برخودر باشد و در عین حال هم فردی متعهد و دلسوز و پاک دست باشد، در این صورت دروازه های توسعه و پیشرفت به روی شهر بازشده است و مردم هم در فضایی امن با رفاهی نسبی و با اطمینان خاطر زندگی خواهند کرد اما این مهم با واقعیت اکنون فاصله بسیار زیادی دارد.

امروزه نقش شهرداری‌ها بسیار پررنگ‌تر از گذشته شده و در یک نگاه بخشی از خدمات شهرداری ها شامل ایجاد خیابان‌ها، کوچه‌ها و میادین‌، پارک‌ها و باغ‌های عمومی و پیشنهاد اصلاح نقشه معابر شهر و روستا است.

همه اقدامات و برنامه‌های شهرداری‌ها در معرض رویت و قضاوت شهروندان است و عملکرد شهرداران یکی از عوامل موثر در رضایت‌مندی مردم از نظام و دولت به شمار می‌رود.

شهرداری و شورا در بیشتر شهرهای استان و حتی کشور بیشتر مواقع به مکانی برای جدال ها و تنش ها تبدیل شده است. در برخی شهرها زیاده خواهی ها و سودجویی ها و عدم کیفیت خدمات مطلوب به شهروندان از وجود شهردارهای ناکارآمد است.

علی محمد روستا معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: استانداری با جدیت بر عملکرد و فعالیت همه شوراهای شهر و روستای استان نظارت داشته و در صورت مشاهده یا اعلام تخلف بدون اغماض و چشم پوشی برخورد قانونی لازم در جهت استیفای حق شهروندان را به عمل می‌آورد.

با اینکه فصل نوروز فرا رسیده و نیاز است دستی بر سر شهرهای استان به ویژه شهرهای توریستی همچون سی سخت کشیده شود، با سرپرست اداره می شوند و یا اصلا شهردار ندارند و زمینه برای پذیرایی از مهمانان نوروزی فراهم نشده است.

 

روایت مدیرکل امور شهری از آخرین وضعیت شهرداری ۶ شهر کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل امور شهری استانداری کهگیلویه وبویراحمد گفت: شهرداری های سی سخت و بوستان و دهدشت در استان کهگیلویه و بویراحمد با سرپرست اداره می شوند.

فرزاد بابکان پور افزود: شهرهای سی سخت و بوستان شورا منحل و جانشین شورا استاندار است و شهردار را باید استاندار انتخاب کند.

به گزارش ایرنا، ۲ دی ماه معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد از تصویب انحلال شورای شهر سی سخت در هیات مرکزی حل اختلاف و رسیدگی به شکایات شوراهای کشور خبر داد.

در نشست شورای مرکزی حل اختلاف و رسیدگی به شکایات شوراها در وزارت کشور، موضوع انحلال شورای اسلامی شهر سی سخت مطرح و ضمن بررسی اسناد و مدارک و استماع دفاعیات اعضای شورا؛ با توجه به اقدامات خلاف وظایف مقرر و مصالح عمومی شهر توسط شورا منجمله ناتوانی در انتخاب شهردار، عدم برگزاری جلسات شورا و تشخیص انحراف شورا از وظایف قانونی، رأی هیات استانی مبنی بر انحلال شورا تایید شد.

با انحلال شورای اسلامی شهر سی سخت، براساس ماده ۸۵ قانون شوراهای اسلامی، استاندار به عنوان قائم مقام شورا توسط وزارت کشور تعیین می‌شود تا شهرداری بتواند به ارائه خدمات به شهروندان بپردازد.

شهر توریستی سی سخت مرکز شهرستان دنا بوده و نزدیک به ۱۰ هزار نفر جمعیت دارد.

به گزارش ایرنا، بر اساس قانون، با اینکه سرپرست تنها باید سه ماه در سکان سرپرستی باشد اما این شهر همچنان با سرپرست اداره می شود و تاکنون شهردار ثابت نداشته است.

مدیرکل امور شهری استانداری کهگیلویه وبویراحمد عنوان کرد: شهرداری دهدشت نیز مراحل پایانی را سپری می کند و منتظر استعلام هستیم.

وی تصریح کرد: سه شهردار شهرهای جدید شامل سپیدار، ممبی و سراسیاب در مرحله استعلام هستند و مراحل پایانی آن ها در حال انجام است.

بابکان پور ابراز کرد: اولین شهردار این شهرهای جدید در استان شامل سپیدار، ممبی و سراسیاب انتخاب می شوند و به مردم خدمت خواهند کرد.

مدیرکل امور شهری استانداری کهگیلویه وبویراحمد بیان کرد: حکم شهردارهای ممبی و سراسیاب در حال صدور است.

 

به گزارش ایرنا، داستان شهرداری های استان و بحث درآمدها و نیروهای مازاد آن ها قصه درازی دارد، شهرداری های استان نباید متکی و وابسته به اعتبارات دولتی باشند بلکه باید با استفاده از منابع درآمدی پایدار مشکل کمبود اعتبار خود را حل کنند.

ساختار نامناسب نیروی انسانی، کارآیی پایین ، نداشتن منابع درآمدی پایدار ، غالب بودن فرهنک عشایری و روستایی در امر شهرسازی ، نبود فرهنک همیاری با شهرداریها در بین مردم ، ریختن زباله و نخاله در ورودی شهرها و حفاری های غیر مجاز توسط شرکتهای آب ، برق ، مخابرات و گاز از جمله مشکلات موجود در شهرداریهای استان است.

بسیاری از مشکلات شهرداریها با کار کارشناسی ، برگزاری جلسات متعدد ، تبادل نظر ، نظام مند کردن قوانین ، انجام امور همراه با تدبیر و ساماندهی درآمدها حل می شود.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها