یادداشت
گفتگو و گزارش

اَفتونیوز گزارش می‌دهد:


خطر در کمین اهالی روستای «مهد»/ مسئولان کهگیلویه مشکلات را به گردن هم می‌اندازند/ آقای فرماندار؛ دقیقا کجایی؟!

چند تن از ساکنان روستای مهد در طی تماسی با این پایگاه خبری از آب گرفتگی اطراف منازل این روستا و خطرات آن و عدم پاسخگویی مسئولین کهگیلویه گلایه و نقد داشت.

خطر در کمین اهالی روستای «مهد»/ مسئولان کهگیلویه مشکلات را به گردن هم می‌اندازند/ آقای فرماندار؛ دقیقا کجایی؟!

اَفتونیوز| چند تن از ساکنان روستای مهد در طی تماسی با این پایگاه خبری از آب گرفتگی اطراف منازل این روستا و خطرات آن و عدم پاسخگویی مسئولین گلایه و نقد داشت.

یکی از اهالی این روستا در مصاحبه با خبرنگار اَفتونیوز اظهار داشت: فاصله‌ی روستای ما تا دهدشت زیاد نیست مدت ۶ یا ۷ سال است هنگامی که باران می‌بارد و هر چه آب در سطح زمین است پشت خانه ما جمع شده و دریاچه می‌شود.

وی ادامه داد :هر چه به بنیادمسکن،فرمانداری و بخشداری مراجعه می‌کنیم همیشه به ما می‌گویند بودجه نیست و در مشکل را حل نمی‌کنند.

وی گفت: وقتی در خانه راه می رویم زیر کاشی و سرامیک منزل صدا می دهد که از اثرات باران و تجمیع آب و سست شده زمین است.

وی افزود: چهار تا خانه مسکونی در این محدوده قرار دارد و خانه ما اولین ساختمان است و حتی دو خانه همسایه کناری ما آب در منزل آن‌ها جمع است مثل وقتی چشمه‌ای می‌جوشد و جاری می‌شود.

وی عنوان کرد: کوچه ما ۸ متری است که نیاز به آسفالت نیز دارد، وقتی باران می‌بارد آب و فاضلاب شهر و روستا در پشت کوچه ما جمع می‌شود و متاسفانه پیگیری‌هایی که انجام دادیم تا کنون بی‌نتیجه بوده و مسئولان کهگیلویه ما را به حال خود رها کرده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: چند شب پیش تماس گرفتیم فرماندار کهگیلویه از نزدیک بازدید کرد و رفتند و نیروی هلال احمر را فرستادند که هلال‌احمر گفت کاری از ما ساخته نیست باید ۷۰ درصد خونه شما خراب شود تا هلال احمر بتواند کاری انجام دهد!

همان هلال احمر می‌توانست به وسیله پمپ، آب باران را تخلیه کند ولی این کار را هم انجام ندادند و هیچ کاری برای ما انجام نمی‌دهند.

وی گفت: مسئولان می‌گویند اگر خیابان ما آسفالت شود مشکل حل می‌شود چگونه است فقط برای آسفالت کوچه ما بودجه نیست؟

خبرنگار افتونیوز برای پیگیری این مشکل با چند نفر از مسئولان شهرستان کهگیلویه گفتگو کرد.

طاهری بخشدار مرکزی دهدشت در این باره اظهار داشت: مسیری که مسدود شده است آب باران است و فاضلاب از طریق کانال بزرگ عبور می‌کند.

وی در ادامه در پاسخ خبرنگار برای حل مشکل گفت: این غیر ممکن است این زمین های خالی آب جمع می شود و کل روستا در مسیر آن است مگر اینکه زمین ها خریداری شود و کانالی حفر شود که به کانال بزرگ وصل شود و راهی متاسفانه ندارد.

وی خاطرنشان کرد: راهی که بشود مسیر آب منحرف شود وجود ندارد، شیب به سمت پایین است و این آب پشت روستا است و خیابانی که پیش بینی شده بود احداث بنا رخ داده و باید زمین خریداری شود که کانال هدایت سیلاب انجام شود.

طاهری تصریح کرد: وسط زمین‌ها باید کانال حفر شود.این مورد نیازمند همکاری کشاورزان است ولی هیچ خطری در آنجا وجود ندارد.

سپهدار آرام رئیس اداره بنیاد مسکن شهرستان کهگیلویه در این رابطه اظهار داشت: در تابستان گذشته این منطقه بررسی شد که بارندگی نبود و مشخص است که آب‌های سطحی و فاضلاب دهدشت است که به این سمت هدایت می‌شود.

آرام افزود: اجازه بازدید از تصفیه‌خانه فاضلاب دهدشت از سوی مسئولان آبفا به ما داده نشد.

وی عنوان کرد: متاسفانه اداره آب و فاضلاب و شهرداری همکاری در زمینه هدایت فاضلاب و ساماندهی آن نداشتند و این آب که ساختمانهای مسکونی را محاصره می‌کند در گذشته دره فصلی بوده است که پسآب شهر دهدشت در آنجا جمع می‌شد و در گذشته کانالی زده شد که این کانال احتیاج به اعتباراتی بالغ بر ۱۰ میلیارد دارد که در محدوده روستا انجام شود و ساماندهی شود که اعتباری زیاد می‌خواهد که هنوز تامین اعتبار نشده است.

این مدیر شهرستان کهگیلویه گفت: برای حل این مشکل یا باید اداره آب و فاضلاب همکاری کند یا هم اعتبار لازم تامین شود.

وی خاطرنشان کرد: اعتباری از سوی بنیاد مسکن برای زیرسازی برخی مکانها و معابر این روستا اختصاص یافت و نیروهای ما نیز تا ۲۵ اسفند فعال بودند و از آن تاریخ تا ۱۵ فروردین طرح وجود دارد که به خاطر تعطیلات نوروزی باید همه عملیات‌های عمزانی تعطیل شوند و بعد از تعطیلات نوروزی، ان‌شاءالله ماشین آلات برای زیرسازی معابر که زیرسازی نشده اند قرار می‌گیرند ولی این کانال توسط ما حفر نشده و از قدیم تا الان دره فصلی بوده است و فاضلاب دهدشت به اینجا می ریزد.

وی تصریح کرد: وقتی کارشناس به منطقه آمد در خرداد و تیرماه که اوج‌گرما بود نیز آب وجود داشت که این موردی است که باید اداره آب و فاضلاب ساماندهی کند و توسط کارشناس نیز بررسی انجام گرفت و اگر این آب ساماندهی شود که به نزدیک روستا نیاید و در نهایت نیاز به همکاری اداره آب و فاضلاب است.

 

با توجه به این حجم آب گرفتگی و سخنان ساکنان قطعا نمی‌توان گفت هیچ خطری وجود ندارد و به راحتی نمی‌توان از کنار این مسئله عبور کرد و ارگان‌هایی که در این مسئله باید همکاری داشته باشند و قصد دارند از وظیفه خود در قبال مردم شانه خالی کنند در معرض نقد هستند .

فرماندار کهگیلویه برای حل یک مشکل که سال هاست وجود دارد هنوز نتوانسته هماهنگی بین ارگان ها ایجاد کند و از این باب مورد نقد هستند و جناب فرماندار باید بداند انتخابات تمام شده و باید به شهر برسد.

یکی از وظایف اصلی فرمانداران هماهنگی بین دستگاهی است. لذا از فرماندار بنا به حکم اینکه عالی‌ترین مقام دولت در شهرستان هست و با توجه به ظواهر مسئله مورد بحث، نیاز به همکاری و هماهنگی بین دستگاههای متولی را دارد که باید ورود کرده و ضمن دستور حل مسئله، گزارش آن را به مردم ارایه دهد.

(این پایگاه خبری آمادگی انتشار توضیحات تکمیلی یا جوابیه تمام ارگان‌هایی که در خبر نام برده شده است، را دارد)



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 1 نظر

  • 1 علی حسین 1403/1/8 22:33:6

    با سلام و تبریک سال نو، جناب آقای موحد نماینده محترم مردم شریف کهگیلویه بزرگ وفرماندار،بخشدار و رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان کهگیلویه خواب تشریف دارن مدیریت بحران استان جناب آقای نیک روز لطفا تا اتفاقی نیافتاد ه موضوع را پیگیری کنید

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها