یادداشت
گفتگو و گزارش

اختصاصی اَفتونیوز


پشت پرده لغو نشست ادبی در دهدشت؛ سنگ ِ اقتدارگرایان جلوی پایِ فرهنگ

در حالی که نشست ادبی«شعر به‌مثابه تفکر» مانند یاسوج و گچساران بنا در دهدشت برگزار شود اما مسولین شهرستان کهگیلویه با کارشکنی مانع آن شدند، فاز سوم این نشست در کهگیلویه زمین گیر شد، به زبانی دیگر نگاه سرهنگی، فرهنگ را دَرید و با خاک یکسان کرد. اما مشخص نیست برای کهِ و سر چه این سنگ اندازی ها صورت گرفته است؟

پشت پرده لغو نشست ادبی در دهدشت؛ سنگ ِ اقتدارگرایان جلوی پایِ فرهنگ

اَفتونیوز| اداره کل کتابخانه های استان در اقدامی نیک و ماندگار طی ایام اخیر اقدام به برگزاری سلسله نشست هایی تحت عنوان «شعر به‌مثابه تفکر» کرده است.

بخش اول و دوم این جلسات شعرخوانی بدون هیچ گونه حاشیه ای در شهرهای یاسوج و گچساران برگزار شد، در این جلسات شاهد حضور اهالی ادب، فرهنگ و هنر بودیم.

اما فاز سوم این نشست در کهگیلویه زمین گیر شد، به زبانی دیگر نگاه سرهنگی،  فرهنگ را دَرید و با خاک یکسان کرد.

گفته می شود برخی عناصر در شهرستان به بهانه  روند بروکراسی این جلسه را بایکوت کردند.

شهرستان کهگیلویه در این سالها صحنه یکتازی افرادی است که سعی در مصادره دارند و اگر فرد و گروهی بخواهد نشستی یا حرکتی فرهنگی و اجتماعی  انجام دهند به یکباره در صحنه حاضر شده یا با آن به مقابله می کنند یا اگر نتوانند و نشود سعی در مصادره آن دارند.

در کهگیلویه بزرگ از دیرباز هواخواهان شعر و ادبیات حضور داشتند، بعد از انتشار  پوستر برنامه و در ادامه با وجود کنسل شدن آن، حداقل جمعیت ۳۰۰ نفری جلوی درب کاروانسرای تاریخی حاضر شدند و ترافیک ایجاد شد اما با فشار برخی عناصر که سودای  قدرت نمایی دارند، براحتی یک نشست فرهنگی و مردمی  در ایام نوروز کنسل و بایکوت می شود،  باید تصمیم گیران و زمام داران امور، ماشالله و احسنت گفت که به این  همه، شهروند و هنردوست، شوک وارد کرده و ضد حال زدید تا آنها مأیوسانه رهسپار خانه شوند!

میزبانی این نشست با نهاد کتابخانه بود، سازمانی سفید، با مدیری انقلابی و کاردان، اما برخی عناصر سعی دارند ثابت کنند که در کهگیلویه کُت تن کیست و اقتدار خود را به نمایش بگذارند.

مقام معظم رهبری می فرماید «مردم» ولی‌نعمت انقلابند اما برخی آقایان در این شهرستان خود را بالاتر از هر چیزی میدانند! 

شعر و ادبیات از علایق اصلی شخص رهبر انقلاب است و وی  شعر را تمثیل یک  «رسانه» میداند، تاکید ایشان در ادبیات به گونه ایست که ادبیان و شاعران با گرایش های مختلف  همواره مورد لطف و محبت قرار می گیرند اما اینجا در کهگیلویه، عده ای قصد دارند اثبات کنند که دست بالاتر را دارند  و امر و فرمان  آنها  ورای هر چیزی است! این عناصر  با برخورد قهری می‌توانند برخلاف اراده و میل اکثریت مردم و هنرمندان حرکت کنند و با واصل کردن  یک محفل ادبی، در چرخ دنده های اداری، همه شهروندان  را ناامید و اندوهگین کنند.

در نهایت برگزاری شب شعر در شهرستان کهگیلویه با نرخ بالای آسیب های اجتماعی سبب کاهش آسیب های اجتماعی می شود (اگر برخی افراد اجازه دهند).

در پایان بخش زیادی از هنردوستان و مردم کهگیلویه امروز پرسش دارند و انتظار است به آنها پاسخ داده شود،  از تصمیم گیران  خواهشمندیم دلایل خود را برای لغو این نشست را برای مردم توضیح دهند؟ چه علل و عواملی در این زمینه مانع شد؟ استدلال مخالفان برگزاری چه بود؟ چرا در این زمینه اندکی به خواسته مردم توجه نشد؟ آیا بند قانونی وجود داشت یا صرفا لج بازی چند فرد تصمیم گیرنده بود؟



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها